Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beetje vooroplopened, stel ik parallel aan mijn andere post (en zal dit hierin vast en zeker opnemen) nog een vraag betreffende diseqc en multiswitches.

Ik heb begrepen als je 1 sateliet (of eigenlijk 1 LNB) wilt delen met veel ontvangers kun je het beste een multiswitch pakken. Immers een 24 poorts LNB is er niet echt en 3 schotels met octo LNB's is ook niet echt alles voor b.v. een flat of een 'mega ontvangst sever' ;)

Maar wat is nou eigenlijk het omschakel punt? 4 ontvangers? 8 ontvangers? 16 ontvangers? Waneer kun je beter een multiswitch oplossing kiezen in plaats van een diseqc oplossing?

Achterliggende gedachte is, dat ik misschien over een x-tal jaar misschien wel over wil stappen op 8 tuners in mijn tvheadend server, maar initieel wil beginnen met 2-4 tuners.

Ik zelf zou zeggen sinds dat er octo-LNB's zijn dat je tot 8 tuners prima met diseqc kan werken. Zeker als je bedenkt dat met 4 satelieten 16 kabels moet trekken naar je multiswitch (4 per lnb * 4) toch?

Geplaatst:

Dan moet jij de prijs maar eens uit gaan rekenen van bijvoorbeeld 3 octo-lnb’s en 8 stuks goede diseqc-switches t.o.v. 3 quattro-lnb’s en een multyswitch waar je dan ook nog terrestrial (digitenne) of de kabel op aan kunt sluiten.

Dan kom je er snel achter dat een multiswitch veel goedkoper is en dan ook nog de mogelijkheid hebt om nog veel meer dan 8 aansluitingen te hebben.

Geplaatst:

Maar buiten de prijs, hangen er andere haken of ogen aan? demping b.v.? Stroom verbruik? Prijs is natuurlijk wel een heel belangrijke uiteraard, maar las een actieve multiswitch veel mer stroom verslokt dan een diseqc, dan is de initiele prijs uiteindelijk minder belangrijk (zal straks wel even rekensommetje maken voor mezelf).

Of er ooit meer dan 8 aansluitingen nodig zijn betwijvel ik, maar vind het wel een hele goeie. en hoe zit het met hardware support vanuit de tuner. Ik lees b.v. bij de tuner van mijn voorkeur diseqc 2.0 support, hoe heeft dat invloed voor een multiswitch? Goed, eens wat dieper in de materie duiken!

Geplaatst:

Kan geen edit knop vinden, dus maar nieuwe post; heb net ff gekeken voor een multiswitch, maar een 17/8 multiswitch alleen al kost 230Euro! Ik zou zelf beginnen met 4 simpele dual LNB's en misschien later deze eens vervangen?

Anyway, volgens mij zijn de kosten niet zo heel verschillend?

Geplaatst:

Als ik op Google intik: EMP 17/8 multiswitch, dan zie ik dat die al voor 159 euro te koop is.

Vier maar Inverto quattro zie ik voor 9 euro staan, dus 36 euro

Totaal 195 euro.

Vier maal een Inverto Octo lnb kost 4x79 euro= 316 euro

8 Stuks Maximum 4/1 diseqc-switch kost 81 euro

Totaal bijna 400 euro.

Geplaatst:

Hmm, ik kijk bij de verkeerde shops! Excuus!

Ik denk dat ik eerst klein begin. Dual tuner kaart (singel tuner is eigenlijk de moeite niet) en dan 2 4/1 diseqc's. denk dat ik wel 4 dual LNB's pak. Om te beginnen is dat namelijk veeel goedkoper, kan ik over 1-3 jaar, als alles bevalt en ik de lotto win (jk) overstappen op 8 tuners met die multi-switch. Stroom verbruik valt reuze mee, 6.4W in full load. Is het dan ook zo dat de tuner minder/geen stroom hoeft te leveren? Immers de multiswitch doet dat toch?

So far heel erg bedankt, zal nog meeeer dan genoeg vragen op het forum stellen :) Sorry daarvoor :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...