Ga naar inhoud


slecht signaal van hispasat met humax en draaibaar


ROMA

Aanbevolen berichten

@ allemaal

 

Ik heb een stab HH120 rotor met een 120cm schotel deze heb ik eerst uitgericht op de sirus met een hoek van 53 graden dat werd helemaal niets.

Daar naar heb ik de hoek op 52 graden gezet en hem uitgericht op de Eurtelsat dat ging aardig goed tot aan NSS op 21 graden west daar kreeg ik nog wel beeld uit.

Wel viel mij op dat er heel veel kanalen tussen zaten in de zenderlijst die geen of slecht signaal aangaven ( zenderlijst van satcity)

Toen heb ik na veel moeite de hispasat gevonden maar het signaal was niet echt best.

Het wisselde heel sterk en op de palco`s had ik helemaal geen signaal en op MTV en VH-1 heb ik het maar een paar min. beeld want daar gaat de signaal kwaliteit heel erg op en neer zo heb je 75 % en 1 of 2 sec. daarna kan hij ook zo weer 0% zijn.

Ik heb hem nog beter proberen uit te richten door de schotel verticaal te verstellen maar het werd er niet beter op.

En je raad het al natuurlijk toen ik weer terug draaide had ik helemaal niets meer door dat ik aan het verstellen was gegaan.

 

Wat heb ik verkeerd gedaan want ik mag toch aannemen dat ik met een 120cm schotel meer resultaat kan halen uit de hispasat

 

Ik heb al heel wat documentatie gelezen maar ik kom er niet meer uit volgens mij moet het goed zijn als je hem zo uitricht zoals ik heb gedaan maar ik vind het resultaat niet echt goed.

 

Wie helpt mij.

 

Groeten ROMA

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@lancelot

 

Ik heb dit ook geprobeerd maar dat resultaat was nog minder maar ik probeer het weer opnieuw

 

Ik heb hem toen op de sirus gezet.

 

En die info die je mij toe reikte had ik ook al gelezen en de eerste link van jou doet het niet bij mij

 

Maar in ieder geval bedankt

 

Groeten ROMA

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Lance heeft gelijk. Als je een draaibare opstelling hebt dien je uit te richten op Sirius aangezien jij heb op een andere SAT hebt uitgericht dan kan de Motor namelijk niet je juiste parabool maken.

 

Dus gewoon afstellen op Sirius (handmatig) dus je motor even disablen. Pak een kanaaal op Sirius en handmatig draaien in de buurt waar de zoj tussen 12:00 en 13:00 staat moet lukken.

 

Ik heb exact hetzelfde gedaan met een 64 CM en heb 30 % ignaal strekte op Hispa 30.

 

Je kunt het heel makkelijk testen

 

Draai naar Turksat heb je sigaan dan is dat o.k.

Draai naar Hispa heb je signaal dan is het o.k.

 

Heb je op een vabn beide geen signaal dat is je schotel niet goed afgesteld.

 

 

Suc6

=============================================

2 x 800HD DVB-C Newnigma2 v3.2.2 CCCam 2.2.1

Debian with Mastera, SMARGO+ CCcam 2.1.4

=============================================

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend op Hemant: ik weet niet of je Stab nog goed staat. Aangezien je al wat pogingen gedaan hebt, dien je wel eerst je Stab opnieuw op 0° te zetten (indien het nodig is). Het heeft geen zin om je Stab op Sirius uit te richten terwijl je Stab nog bvb op 12° West staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet om even de resultaten te melden, dan hadden andere satters er ook wat aan.

 

 

Suc6

=============================================

2 x 800HD DVB-C Newnigma2 v3.2.2 CCCam 2.2.1

Debian with Mastera, SMARGO+ CCcam 2.1.4

=============================================

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij gelukt maar ik had vanmorgen nog wel beeld op de palco`s en nu niet meer ook werkt MTV M6 en VH 1 niet meer .

 

Ik heb mijn stab HH 120 op 53 graden gezet de schotel uitgericht op de Eutelsat 7W en dan op de hispasat bij gesteld

 

En heb de hispa maar geen palco

 

Groeten ROMA

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roma,

zullen de sleutels wel zijn.

Nog even over uitrichten en de moeilijkheden die velen ondervinden.

De rotor stel je in op je Lattitude(Breedtegraad).

Voor Nederland Groningen is dat 53.13(dus 53).

De schotel stel je in via de forumule P-(60-Lattitude)

P = de elevatie vd schotel bij een vaste opstelling meestal rond de 29.

Dit kan je nakijken met het proggie SMWLINK http://www.smw.se

Vul je Breedtegraad Lengtegraad en de sat waarop je uitricht in en het proggie

vertelt de schotel elevatie.

Instellingen voor Groningen worden dan:

Rotor----53

Schotel--29-(60-53)=22

 

Dan blijft over op welke satelliet kunnen we het beste uitrichten.

Voor Groningen is dat simpel te beantwoorden. Longitude is 6.9.

Je neemt de positie van de sat waarop je uitricht en trekt daar die Longitude vanaf. Ideaal is als je op 0 komt. Voor Groningen klopt dit bijna.

Euetelsat 7 graad oost - de Longitude 6.9 blijft 0.1.

Stel je rotor desnoods in op 0.1 Oost en zoek signaal op de betreffende sat.

Heb je Oost/West gemaximaliseerd dan ga je de elevatie maximaliseren.

Het beste doe je dat met zijn tweeen. Een houdt het spul vast de ander kan dan de moeren vastzetten. Dit is echt milimeter werk.

Ik heb nog een tip vwb de muurbevestiging. Neem bij voorkeur een bevsetiging in een V vorm. Eenmaal onderaan de mast de ander zo hoog mogelijk. Deze bevestiging is vele malen stabieler en makkelijker waterpas te krijgen.Zo´n U beugel of zo´n haaks ding zakt altijd wat door en is dus rampzalig voor een exakte elevatie instelling.

Avensis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een Stab H120 bezitter.

Als je het boekje van de fabrikant goed leest is het duidelijk dat

je hem op elke sateliet kan afstellen voor de juiste parabool.

Je moet wel rekening houden met de juiste deviatie van de sat op jouw geo-positie. Die deviaties kun je bepalen door de cheklijst in de handleidng af te lopen. Het waterpassen is ook niet zo kritisch. Hoe zwakker en nauwer de satelliet hoe beter het resultaat. De Astra´s zijn dus minder geschikt daar te sterk overheersend signaal ook naast de positie. De oude eutelsats op 13, 10 en 7 of die telstar zijn nauwkeuriger.

 

Rudolf de Beer.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ rudolfdebeer

 

Ik heb al heel veel hulp gehad en hij draait nu nog in een proef opstelling en momenteel naar redelijke tevredenheid zoals je in boven staan de berichten ook hebt kunnen lezen.

Heb ik hem op 53 graden gezet en hem op de eutelsat 7W uitgericht daarna op de hispasat gecorrigeerd en het werk.

 

Ik ga hem binnenkort op de definitieve mast plaatsen en dan hoop ik dat het nog beter word

 

Maar in iedergeval bedankt voor je reactie en ook dit neem ik weer mee als ik hem ga verplaatsen

 

Groeten ROMA

Link naar reactie
Delen op andere sites

RudolfdeBeer,

vwb waterpas niet kritisch ben ik(en met mij waarschijnlijk velen) het absoluut oneens met je. Dit is van zoveel invloed op het volgen van de ClarkBelt dat een mast die 1 graad uit het lood staat je al voor onoverkomelijke problemen stelt met uitrichten.

Natuurlijk kan je op iedere sat uitrichten(mits je geen 100% signaal krijgt). Het is alleen veel makkelijker als je zeker weet dat je Azimuth goed staat en dat is met b.v. de Humax nog wel eens moeilijk. In theorie zou je via de user optie met 1 East 0.1 graad naar het Oosten draaien. Helaas is dit niet zo nauwkeurig alsdat onze Koreaanse vrienden beweren.

Avensis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste goto

 

Dit is een hele scherpe opmerking maar daar hebben wij ook al over nagedacht.

 

Je hebt een mast een gewone buis dus daar las je een metalen plaat onder.

In deze plaat maakt je drie of 4 gaat (dat moeten we nog even bekijken wat het makkelijkste is om hem waterpas te maken) als dit klaar is graaf je een gat daar stort je beton in daar zet je dan ook 3 of 4 draad pennen in.

De draad pennen doe je door de gaten en nu ga je kijken of hij ook water pas staat.

Doet hij dat niet dan kun je altijd nog iets om de draad pen doen op de plek tussen het beton en de metalen plaat en zo kun je hem altijd waterpas krijgen.

 

Dan nog een paar scheerlijnen aan de mast met een paar spanners en daar kun je dan ook altijd nog het een en ander mee corrigeren.

En hij staat dan ook steviger zodat hij ook een beetje wind kan hebben

 

Groeten ROMA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...