Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn buurman in de ardennen weet van geen hout pijlen maken.

Hij kwam bij mij omdat hij de hd kanalen niet kon nemen, bleek na verloop van tijd dat hij een telesat lnb erop had staan van astra-hotbird.

Zelf heb ik daar geen problemen mee omdat ik met een diseq motor werk, en ik gaf hem de raad een motor te kopen met een enkele kop.

Vandaag kwam hij langs want hij had van tvvlaanderen een nieuwe ontvanger en dubbele kop gekregen, en weer geen beeld.

Om een lang verhaal kort te maken , na 2 uur in de regen krijg ik het niet klaar van astra3 te vinden.

We hebben echt alles geprobeert en astra1krijgen we probleemloos, de astra3 is niet te vinden.

Ik heb zelf nagezien of het wel een juiste dualnlb was en inderdaan astra 1 en 3.

De elevatie is 30 graden en de kop lichtjes schuin zoals op het bijgeleverde kartonnetje.

De dual lnb hangt met zijn rechtsekant in de houder zoals op de bijgeleverde documentatie.

De menu instellingen zouden ook in orde moeten zijn , ik twijfel alleen nog of je in het systeem de diseq2.1 moet ingeven voor zowel de astra1 als 3 besturing.

Iemand een idee. ik heb helemaal geen ervaring met dual lnb's .

Rudi,

Geplaatst:

Ben je zeker dat de kop bedoelt voor A3 niet op A1 is afgestemd?

Maw dat, als je van de schotel wegkijkt, de rechtse kop naar A1 kijkt ipv de linkse.

Zo ga je wel A1 ontvangen maar geen A3.

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Geplaatst:

Normaal gezien moet alles in orde zijn.

Als je van de schotel weg kijkt heb je rechts het "zwevende" gedeelte dat zou dus A3 moeten zijn.

Maar ik weet echter niet of er een minimum diameter schotel vooropgestelt is voor dual lnb's want ik denk dat dit een schoteltje is van 60.

Om zeker te spelen heb ik in de regen de lnb ook anders in de beugel gezet.

Normaal is de rechtse lnb ( zicht naar de schotel toe) in de houder van de arm, en de linkse "zwevend"

om zeker te spelen heb ik deze ook een omgedraaid zonder resultaat dwz de linkse in de houder en de rechtse zwevend.

Zonder resultaat echter daarom hoe later op de avond hoe meer ik over e diameter vd schotel zit te broeden.

Uiteindelijk word de schotel eigelijk in twee "gekapt" met overlapping en zawel a1 als a3 kunnen niet de volledige schotel gebruiken.

raar

Rudi,

Geplaatst:

Normaal zijn de LNB's van TVV voorzien voor een 60cm schotel.

Heb je al gebrobeerd om de schotel af te regelen met een zender op 23.5°

Dus afstemmen op bv éénHD en de schotel zodanig draaien dat je deze zender ontvangt.

Je hebt je diseq instellingen in je ontvanger toch wel goed staan?

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:

Wat van type en merk ontvanger heeft je buurman

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst: (aangepast)

de instellingen zijn:

op menu,instalatie, lnb configuratie= astra 1 diseqc 1.0 spoorwegteken 1 high LO= 10.600Ghz en low LO = 09.750Ghz

astra 2 diseqc 1.0 # (gevonden) 3

astra 3 diseqc 1.0 #2

hotbird diseqc 1.0# 4

op menu,instalatie,antenne instellingen positioner op diseqc 1.2 (zowel op astra 1 als 3)

Dit laatste weet ik dat het zo moet ingesteld worden voor een motor maar voor een dual lnb weet ik niet.

Betreft een m7 decoder

En ja.. heb de decoder op één HD gezet en VTM HD en geprobeert van beeld te krijgen.....helaas.

We hebben voor we begonnen de hele procedure opnieuw gedaan omdat hij van een telesat abonement kwam.

Dus fabrieksinstellingen, sd zenderlijst inladen etc zonder results

Rudi,

aangepast door timmerman_606
Geplaatst:

@timmermans_66 schrijft:

“Mijn buurman in de ardennen weet van geen hout pijlen maken.”

Kan het zijn dat er meer mensen zijn die daar moeite mee hebben?

Het zou handig zijn als je opgeeft over welke schotel het gaat, merk en afmetingen.

In de bijlage kun je zien welke kop voor welke satelliet is.

Je moet de kop van de Astra 3 in de klem zetten en de schotel op de Astra 3 uitrichten. Staat hij nu op de Astra 1 uitgericht, dan de elevatie van de schotel 1 graad laten zakken en hem 5,2 graden naar het oosten draaien. De scheefstand van de duo-lnb die je in moet stellen staat met de schuine lijn aangegeven.

De diseqc moet op 1.0 staan.

post-60869-0-02018500-1353754890_thumb.jpg

vandaag nog zeens een poging gedaan zonder resultaat

test met afdekken lnb gedaan en de astra 1 zit in de houder.

dus verkeerd dan beginnen we terug.

schotel is 60 en de lnb dual van tvv

aangepast door timmerman_606
Geplaatst:

Maak anders even een foto van de schotel, staan er geen gebouwen voor de schotel

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Timmerman, is je probleem al opgelost?

Zet de ontvanger gewoon terug in fabrieksinstellingen zodat alle diseqc's terug correct staan, ofwel zet je de diseqc 1.2 gewoon uit omdat die enkel dient voor draaibare schotels. Zet Astra3 in het brandpunt van je schotel, met de kop van Astra1 lager dan die van Astra3 zoals beschreven in de handleiding en regel af op Astra1 (BVN bijvoorbeeld). Nu moet het lukken hoor ... ofwel is de kop defect ... Veel succes.

aangepast door gyro

Azbox Premium+ / Sab Sky mini 4800 (2x)
13/19/23/28 op multiswitch Triax 88cm

Geplaatst:

Vergeet niet de LNB onder een hoek van 30° te verdraaien als die in de 19° nek geklemd is

Ik heb al meegemaakt dat er geen signaal is op 23° en dan die verdraaid om zijn 19°kop-as, en bingo goed signaal op de ned regionalen!

Geplaatst:

Beste jan Ambers

Wat schrijf je me nou? De duo-lnb onder een hoek van 30 graden draaien? Dat is alleen in Portugal.

Het maakt niet uit of je de kop dan de Astra 1 of 3 nu in de klem hebt zitten, de duo-lnb moet in Nederland ongeveer 11 graden schuin staan, zie bijlage.

Als jij ooit hebt meegemaakt dat dit 30 graden moet zijn als de kop van de Astra 19,2 in de klem staat, dan stond de schotel gewoon niet goed afgesteld.

Maar omdat de Astra 23,5 het zwakste is, moet je de kop van de Astra 23,5 altijd in de klem zetten en de schotel op de Astra 23,5 uitrichten en de Astra 19,2 lnb er rechts omlaag bij laten hangen.

Zeker te weten dat je dat nooit aan zo’n maffe schuinstand van 30 graden komt.

post-60869-0-46293800-1354379022_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste Timmerman,

Ik heb vorige week 2 schotels uitgericht, telkens met een duo LNB (met aansluiting voor 4 ontvangers) die ik ontving van TV Vlaanderen. Telkens was de klus geklaard in 15 minuten.

De eerste schotel staat bij mij thuis ( Pajottenland) de tweede bij een vriend ( Brugge). Beide schotels 60 cm staan vrij.

Vermits ik er niet in slaag om tekeningen aan dit bericht te hangen verwijs ik u naar de tekening van Sprietje geplaatst op 24 november 11:01 uur. Ik plaats echter de ASTRA 1 kop ( 19,1 °) in de klem van de schotel en zet de duo LNB schuin zoals aangegeven in de tweede mail van Sprietje geplaatst 1 december 16:23 uur. Deze uitleg zat trouwens in de doos van de duo LNB van TV Vlaanderen.

Mvg

Marc

Geplaatst:

En waarom zat die uitleg destijds zo in de doos ?

Dat was meer een oplossing voor de doe-het-zelver of voor heel luie installateurs.

Dan hoefde er bij het omwisselen van de mono lnb naar de duo lnb, niet geraakt te worden aan de schotel opstelling

Die wijze werkt wel, maar is ver van ideaal.

Sprietje gaf het al aan, astra 23.5 is de zwakste satelliet, de lnb voor de zwakste satelliet moet altijd in het brandpunt van de schotel staan.

Sinds men bij canaldigitaal en Tv Vlaanderen de 8PSK norm gebruikt is het zelfs noodzakelijk.

Bij gebruik van een duo lnb, de 23.5 lnb altijd in de houder plaatsen, dan uitrichten en afregelen op astra 23.5

Dan staat de schotel pal op astra 23.5 gericht en niet onbelangrijk, ook de elevatie hoek van de schotel staat dan correct.

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

Beste mebo870

Perfect verwoord, zo is het helemaal.

En beste vaeyens, om een tekening bij te voegen moet je de volledige editor gebruiken (zie rechts onderaan). In je nieuwe scherm kun je dan links onderaan een bijlage toevoegen.

Overigens, de schuinte van de duo-lnb kan in het westen van België een paar graden groter zijn dan die 11 graden die op de tekening staat aangegeven, maar dat zijn pinuts.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen