Ga naar inhoud

Advies gevraagd - schotel afstelling

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na bijna 6 jaar mijn technisat multytenne naar volle tevredenheid gebruikt te hebben, moet ik de laatste tijd steeds vaker van HD naar SD terugschakelen i.v.m. weersomstandigheden.

Na wekenlang hier op het forum berichten gelezen te hebben, heb ik het volgende aangeschaft:

1 Triax schotel 88cm

4 Inverto black ultra twin lnb's

2 Spaun sar 411f diseqc switches

1 SAB mutiblock 40cm

Ik wil de volgende satellieten ontvangen: Astra 1-2-3 en Hotbird en mijn lokatie is Breda.

Hierover heb ik de volgende vragen:

1. Hoe schuin moet ik het multiblock zetten voor Breda?

2. Wat moet de afstand tussen de lnb's zijn?

3. Is SKEW het verdraaien van de lnb in de lnb houder? Is de waarde gezien vanaf de voorkant, dus in de schotel kijkend?

Groetjes,

Mart

VU+ Zero4K OpenPLi 8.3 Oscam
Triax 88 Astra 1,2,3,HB

Geplaatst:

skew is idd de verdraaing. In principe is dat geen of nauwelijks. Voor een Hispasat/Turksat duidelijk wel en de hele wok skewen is nog beter. (Clark Belt)

Bekeek dat spectrum van jou vroeger met een 80 L&H op een oude antennerotor.

Mijn 88 Triax staat weer op die rotor en een 60 Triax ernaast single LNB op een Stab HH120

Ik heb geen multiblock op de 88 maar die verstelbare Triax originele houder waarbij je zelf afregelt in afstand en skew/hoogte.

Er zijn wel programmas op internet in omloop om de skew uit te rekenen. Maar na 20 jaar zeg ik je dat je alles gewoon op gevoel kunt afregelen, je wok aan een kromme paal kunt ophangen en een schietlood ook goed werkt met kabel van de bouwmarkt. Niet kapot van jouw zware investering. Ik had een Stab of andere usals rotor genomen met een cheapo LNB.

Werkt gewoon beter altijd. Bij gedonder wegwaaien van die 88 zet ik alles op mijn 60/usals combinatie. Je krijgt zo ook veel minder kabels. Verder weg maken ze die woks uit oude cola-blikjes uit de hand en kijken net zo hard.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Geplaatst:

skew is idd de verdraaing. In principe is dat geen of nauwelijks. Voor een Hispasat/Turksat duidelijk wel en de hele wok skewen is nog beter. (Clark Belt)

Bekeek dat spectrum van jou vroeger met een 80 L&H op een oude antennerotor.

Mijn 88 Triax staat weer op die rotor en een 60 Triax ernaast single LNB op een Stab HH120

Ik heb geen multiblock op de 88 maar die verstelbare Triax originele houder waarbij je zelf afregelt in afstand en skew/hoogte.

Er zijn wel programmas op internet in omloop om de skew uit te rekenen. Maar na 20 jaar zeg ik je dat je alles gewoon op gevoel kunt afregelen, je wok aan een kromme paal kunt ophangen en een schietlood ook goed werkt met kabel van de bouwmarkt. Niet kapot van jouw zware investering. Ik had een Stab of andere usals rotor genomen met een cheapo LNB.

Werkt gewoon beter altijd. Bij gedonder wegwaaien van die 88 zet ik alles op mijn 60/usals combinatie. Je krijgt zo ook veel minder kabels. Verder weg maken ze die woks uit oude cola-blikjes uit de hand en kijken net zo hard.

Aangezien ik 2 receivers onafhankelijk van elkaar gebruik, is een rotor voor mij geen optie.

Triax 88 Astra 1,2,3,HB

Geplaatst:

Beste Martvl

Helaas had ik je bericht niet eerder gelezen anders had ik eerder antwoord gegeven. Maar de afstellingen zijn in Breda als volgt:

Elevatie van de schotel instellen op 29 graden.

De rail 10,6 graden schuin stellen, d.w.z. rechts 75mm lager dan links met een waterpas gemeten over een lengte van 40cm als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. De rail met twee extra borgschroefjes vastzetten.

De berekende afstanden van de lnb’s zijn als volgt:

Tussen Hotbird en Astra 19,2 = 84,5mm

Tussen Astra 19,2 en 23,5 = 57mm

Tussen Astra 23,5 en 28,2 = 61,5mm

Omdat de koppen 59,5mm diameter hebben de afstanden als volgt instellen.

Tussen Hotbird en Astra 19,2 = 83mm

Tussen Astra 19,2 en 23,5 = tegen elkaar

Tussen Astra 23,5 en 28,2 = 61,5mm

De afstanden moet je meten van midden voorzijde lnb tot midden voorzijde lnb, dus van pukkeltje tot pukkeltje.

De skew van de lnb’s (schuinstand) t.o.v. verticaal waterpas moet als volgt zijn:

Hotbird 13 op -6,5 graden

Astra 19,2 op -4 graden

Astra 23,5 op -7 graden

Astra 28,2 op -10 graden

Dus de lnb’s met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Nu de schotel uitrichten op de Astra 23,5.

Gebruik http://www.dishpointer.com/ om te kijken in welke richting de Astra 3 staat. Maak daarbij gebruik van herkenningspunten als bijv. een schoorsteen of dakkapel bij huizen die in de buurt staan.

Sluit de lnb van de Astra 23,5 rechtstreeks op je ontvanger aan buiten de diseqc-switch om zodat je geen fouten kunt maken.

Als je de satelliet gevonden hebt, dan de schotel fijntunen op de zender Planeta HD.

Nu alles op de diseqc-switch aansluiten en je ontvanger op diseqc 1.0 instellen met dezelfde volgorde als dat je de lnb’s op de diseqc-switch hebt aangesloten.

Zie de bijlage voor de lnb-plaatsingsvolgorde.

Met behulp van het gradenboogje, kun je de schuinstand van de lnb’s t.o.v. waterpas instellen.

post-60869-0-73084500-1354010444_thumb.jpg

post-60869-0-85004700-1354010513_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste Martvl

Helaas had ik je bericht niet eerder gelezen anders had ik eerder antwoord gegeven. Maar de afstellingen zijn in Breda als volgt: .....

Hallo Sprietje,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik had al een PM van iemand gekregen en verder had ik al veel gelezen op dit forum.

Nu zit ik alleen nog op UPS te wachten. Mijn leverancier was zo leuk geweest om 1 verkeerde lnb en verkeerde connectoren te sturen. Maar dat zou vandaag allemaal binnen moeten zijn.

Als het weer meezit kan ik morgen dus aan de gang. En dan ben ik benieuwd naar de HD kanalen op 23.5.

De schotel staat in de tuin, dus ik kan er goed bij.

Mart

Triax 88 Astra 1,2,3,HB

Geplaatst:

Beste Martvl

Komen beide berekeningen met elkaar overeen?

Ik hoor het wel als alles afgesteld staat.

Ja, dat zat allemaal dicht bij elkaar.

Nou m'n schotel staat en alles werkt.

Alleen moet ik nog een keer een fijn afstelling doen, maar daar heb ik vandaag geen zin meer in.

Blijkbaar is er bij het aansluiten toch iets verschoven.

Bij Astra 1, 2 en 3 zat ik bij het monteren tussen de 92 en 97%. Nu heb ik 86 - 90%.

Alleen Hotbird gaf maar iets van 70%. Dus nog niet helemaal lekker.

Maar ik ga binnenkort wel eens finetunen. Is gemakkelijk als het in de tuin staat.

Het is in elk geval al beter dan m'n Multytenne, daar kreeg ik Ned 1 HD maar op 59%.

Zo nu ga ik m'n middagdutje doen.

Iedereen bedankt voor support.

Mart

Triax 88 Astra 1,2,3,HB

Geplaatst:

Ja, dat zat allemaal dicht bij elkaar.

Nou m'n schotel staat en alles werkt.

Alleen moet ik nog een keer een fijn afstelling doen, maar daar heb ik vandaag geen zin meer in.

Blijkbaar is er bij het aansluiten toch iets verschoven.

Bij Astra 1, 2 en 3 zat ik bij het monteren tussen de 92 en 97%. Nu heb ik 86 - 90%.

Alleen Hotbird gaf maar iets van 70%. Dus nog niet helemaal lekker.

Maar ik ga binnenkort wel eens finetunen. Is gemakkelijk als het in de tuin staat.

Het is in elk geval al beter dan m'n Multytenne, daar kreeg ik Ned 1 HD maar op 59%.

Zo nu ga ik m'n middagdutje doen.

Iedereen bedankt voor support.

Mart

hotbird is altijd een heel stuk minder

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Geplaatst:

@wanderer schrijft:

“en HIER staat een heleboel info”

Dat klopt maar die beschrijving gaat over een Triax 78. Bij een Triax 88 heb je hele andere afstelmaten maar de werkwijze hoe je het kunt doen is natuurlijk wel juist.

• 1 maand later...
Geplaatst:

@ Martvl:

Goed lezen svp.

2 schotels: 60 Triax op H120 USALS en 88 Triax double feed twin lb boven/onderverdieping Astra /HB op antennerotor (principe fixed)

was tot 2 jaar terug ook met 80 L&H hooked up op Hispasat 20 grad skew fixed op tegelvoet. facultatief prime focus 180 cm Jonsa C-band erbij toen.

2 diseq switch een 2/1 voor de bovenverdieping feedsen 4/1 naar beneden. Bij problemen storm vanuit huiskamer alles naar 60 CM Triax. Waait nooit om paal weg.

ales is afstelbaar op de rimboemethode gewoon handje en schietloodje. Gebruik mijn signaalmeter al 10 jaar niet meer. Alleen goed om Hispasat te zoeken en Jonsa uit te richten.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen