Ga naar inhoud


Meeste signaal met welke schotel? Advies


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

...

, mocht ik te weinig signaal krijgen kan ik de rail misschien verbuigen o.i.d.

 

Er zijn wel creatievere manieren behalve buigen.

Indien je de mogelijkheid hebt, zou je de bevestigingsstang met die kanteling van 13,5 mm oostwaarts al kunnen geven bij montage.

In het geval van een tegelvoet heb je ook de mogelijkheid de bevestigingsstang schuiner te monteren richting oost door aan de moeren aan de voet te draaien.

 

Het effect is dan dezelfde als bij een draaibare schotel, want die kantelt ook mee als die de Clarke Belt bij langs gaat.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


In dat geval moet je er wel zeker van zijn dat de mast zijn kracht behoudt om een schotel vast te houden in een zware storm.

 

Ik moet de skew van mijn Fuba nog bijstellen dit voorjaar, toch heb ik hier in noord-Nederland  op Astra 1/2/3 nu al waarden tussen 12-16 dB en op de Hotbird

tussen 10-12 dB. Die laatste zal dus het meest zichtbare profijt hebben van een schotelskew.

Per saldo is het eigenlijk tot nu toe een weet dat de ontvangst beter kan, want het rendement van de schotel is zodanig dat ik het afgelopen jaar nog geen uitval heb gehad.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips. Ik ga de schotel aan een muur bevestigen met een wandhouder. Ben helaas geen lasser (lijkt me wel tof trouwens maar dat terzijde). De wandhouder heb ik vandaag binnengekregen en het blijkt dat de gaten voor de bevestiging al rekening houden met een kleine kanteling (ze zijn rechthoekig en ze staan haaks op elkaar van bovenaf gezien). Dat is mooi want dan kan ik de gaten gewoon wel recht in de muur boren:)

 

Als ik zo ver ben zal ik mijn resultaten posten.

aangepast door loboferoz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste loboferoz

 

Als jij de hoekbeugel iets scheef aan de muur wilt bevestigen zodat het ook effect heeft voor de skew, dan moet de muur toevallig wel haakt op de richting van de middelste satelliet staan waar de schotel op uitgericht gaat worden. Staat de muur in dezelfde richting als de middelste satelliet, dan beïnvloed het alleen maar de schotelelevatie.

Verder wil ik wel opmerken dat als je de pijp schuin zet (dat is voor Haarlem om de Astra 1, 2, 3 en Hotbird te ontvangen 10 graden), de schotel wel iets moeilijker is af te stellen. Immers als je de elevatie iets veranderd, verander je ook de draairichting ofwel azimuth.

Het lastigste is om de satelliet gevonden te krijgen want je kunt dus niet meer zeggen om bijv. de Astra 1 te vinden moet de elevatie van de schotel op 30 graden ingesteld worden. Als je de satelliet eenmaal gevonden hebt, maakt het geen verschil meer uit, het fijntunen is dan toch steeds een kwestie van een heel klein beetje de elevatie veranderen en de draairichting veranderen totdat je maximale ontvangst hebt.

 

In Spanje heb ik de schotel ook wel eens op zo’n geknikte buis afgesteld omdat de rail daar niet schuin genoeg ingesteld kan worden. Daar moet de knik ongeveer 20 graden zijn.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, is het niet zo dat als je  met een satfinder de Astra 3 op de schotelarm eenmaal zuiver te pakken hebt het alleen nog maar een kwestie is van de schotelskew finetunen middels de pijp? 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste eduard

 

Als je de schotelelevatie op een zuiver verticale mast op 30 graden instelt, dan staat de schotel ook op 30 graden elevatie. Doe je dit op een mast die 10 graden scheef staat als je naar de satelliet kijkt, dan is de elevatie iets minder, zeg maar ongeveer een halve graad. Dat moet dus het probleem niet zijn om bijv. de Astra 19,2 te zoeken. Het probleem zal alleen groter worden al de omgebogen hoek of schuinstand van 10 graden niet zuiver naar links staat als je naar de satelliet kijkt waar de schotel op uitgericht moet worden maar een beetje naar voren of achter gedraaid. En daar ben ik bang voor met een haakse muurbeugel want die muur staat natuurlijk nooit precies haaks op de richting van de satelliet. Dit gaat voortreffelijk als je een pijp in de grond hebt staan of een tegelvoet op een plat dak .


Fijntunen doe je zowel horizontaal als verticaal, in ieder geval in twee richtingen die 90 graden op elkaar staan totdat je de exacte richting hebt gevonden. Het maakt hierbij niets uit of die fijntune-richting precies horizontaal en verticaal is of op 10 graden schuin voor de Azimuth en 110 graden voor de elevatie. Uiteindelijk kom je in beide situaties tot het exacte punt waarop je maximaal signaal hebt.

 

Voor iemand die moeite heeft deze beredenering te volgen zou ik zeggen:

Kijk in Poznan staat een waterpas afgestelde mast 12 schuin t.o.v. Utrecht omdat Poznan 12 lengtegraden oostelijker ligt. Ook die mensen daar hebben geen enkel probleem om met de elevatie en draairichting (azimuth) exact de satelliet te vinden.



 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitleg.

 

Wat je beschrijft over de beugel aan de muur is dus iets waar je je gewoon van bewust van moet zijn, maar bij montage en installatie ga je verder net zo te werk als in het geval van verticale installatie van de beugel aan de muur.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Eduard. Met de 10 graden schuinstand van een multirail of van de gehele schotel in Nederland, is het zoeken van de satelliet waar je op uit gaat richten dus betrekkelijk eenvoudig. In Zuid Spanje waar de rail of de gehele schotel 20 graden schuin moet staan, wordt het al iets lastiger omdat de elevatieaanduiding op de schotel dan meer af gaat wijken van de werkelijke elevatie die de schotel heeft. Maar goed, als je daar een schotel hebt die je niet in zijn geheel kan draaien en de rail kan ook niet verder dan 10 graden schuin ingesteld worden, dan moet je wel het bovenste stukje van de mast inzagen en onder een hoek van 20 graden weer vastlassen.

Het is bovendien ook veel beter om de schotel in zijn geheel 20 graden scheef te zetten dan alleen de rail als dat mogelijk zou zijn. De buitenste lnb’s komen dan veel te hoog en laag voor de schotel te staan waardoor ze niet mooi meer op het schoteloppervlak gericht staan.



 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Het is bovendien ook veel beter om de schotel in zijn geheel 20 graden scheef te zetten dan alleen de rail als dat mogelijk zou zijn. De buitenste lnb’s komen dan veel te hoog en laag voor de schotel te staan waardoor ze niet mooi meer op het schoteloppervlak gericht staan.

 

 

 

Het is duidelijk dat je met de skew van de hele schotel i.p.v. alleen de rail in feite de positionering bereikt vergelijkbaar met een draaibaar systeem, zodat je het hele schoteloppervlak blijft benutten..

Eigenlijk vreemd dat weinig schotelfabrikanten niet standaard een skew-optie in de schotelklem inbouwen die dat mogelijk maakt. Dat moet toch betrekkelijk eenvoudig zijn.

Was het nou de E85 die dit wel heeft, of de Wavefrontier? Of beide? 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben bang dat mijn muur niet toevallig haaks op de richting van de middelste satelliet staat, hij staat volgens mij haaks op de richting van Hispasat (dus iets naar het westen), ook leuk maar liever Astra. Ik ga er nog eens over nadenken, misschien dat ik een eigengemaakte schotelskew kan nabootsen door een (stevig) tussenstuk te maken en die plaatsen tussen muur en muurbeugel. Die zou ik schuin kunnen laten aflopen en zo precies haaks op de satellietrichting zetten.

 

Edit: ik zie nu dat Hispasat op 30.0W staat, mijn muur zal eerder haaks staan op 10.0W.

aangepast door loboferoz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je eventueel nog kunt doen is gebruik maken van twee balkonklemmen en een stuk pijp van 35-40cm. Tussen één van die balkonklemmen plaats je een blokje van dikte X zodat het stuk pijp 10 graden schuin komt te staan, zie de bijlage.

 

Het is natuurlijk iets minder mooi maar je kunt er hiermee wel voor zorgen dat de mast schuin staat haaks in de richting van de middelste satelliet van je multirail.

Ik kan de dikte van het blokje wel voor je uitrekenen.



 

post-60869-0-05466700-1360926964_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Helaas hebben alleen schotels die voor multiontvangst ontworpen zijn een schotelskew.

 

Uiteraard, want die hebben er baat bij. Ik ging er impliciet vanuit dat we het over schotels met multifeed hadden.

 

PS: De Visiobisat heeft geen skew, en dat vermindert ook de regenreserve. Daarom heb ik hem indertijd weggedaan.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, dank voor het aanbod voor het uitrekenen van het blokje, maar ik ontdekte vanavond bij toeval de oude boorstandaard van mijn opa (had ik bijna weggedaan vanwege ruimtegebrek). Je kunt hiermee op elke willekeurige hoek boren. Je voelt hem al, ik denk dat ik deze kan omvormen tot skew-afstelbare-sat-standaard. Zelfs de graden staan op de draaischijf, mooi ding hoor. Ik zal een foto maken zodra ik het voor mekaar heb (kan ff duren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...