Ga naar inhoud


Meeste signaal met welke schotel? Advies


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Eduard, ik heb je berichten nogmaals gelezen maar nergens staat waarom het bij de ene schotel wel mogelijk is om met normale LNB's te werken (voor ASTRA 1 en 3).

Misschien dat mijn vraag niet volledig was. in bericht 111 pagina 12, in het onderwerp vind astra 23° niet' zeg je: Met lnb's met dikkere koppen krijg je Astra 1 en 3 niet zuiver, omdat de koppen te breed zijn.

 

Mijn vraag is dan hoe het kan dat een Triax 110 daar dat wel kan? kaatsen de signalen dan helemaal anders op schotels? dus ene schotel werkt anders dan andere schotel? zijn schotels dan uniek ofzo??

 

Maar ik denk dat ik Sprietje nu begrijp: Dat is mogelijk omwille van de plaats waar de schotel gelegen is? hmm, dus in België zal dat niet lukken met normale LNB's om astra 1 en 3 te ontvangen? Bij de zee wel zei iemand? raar.

 

Wat maakt NL dan zo speciaal dan België? :-)

aangepast door haramo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een 80 cm schotel moeten de koppen dichter naast elkaar op een multifeed beugel dan op een 110 cm schotel. Grotere afstand tot de schotel betekent natuurlijk ook meer ruimte tussen de lnb's onderling op een multifeed. Maar jij had toch een 80cm schotel?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd klop, 80cm. dus het heeft niets te maken met de plaats maar met de grootte van de schotel.

 

Dus ik kan bij mij thuis een grotere schotel nemen en dan normale LNB's gebruiken, wat dan vele malen beter/steviger is dan 80cm schotel met smalle lNB's of ALPS LNB's.

 

Ik zat gewoon te denken, wat als ik een multihouder koop met alps en toch weer af en toe verlies heb, dan kan ik beter in één keer het beste kopen, zodat het allemaal goed draait.

 

Tussen haakjes, ik kan de astra 1 niet in de klem steken, doe ik da , dan kan ik lnb van astra 3 niet kort genoeg plaatsen omdat de klem de plaats neemt. dien ik hiervoor bij meerdere schotels op te letten? dat de klem ook plaats neemt? hmmm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb ik eindelijk de Fuba DAA 110 CM in huis. Ben in Munster geweest om hem af te halen bij Fuba Duitsland. Meteen een mooi dik boekwerk/folder meegenomen met alles van Fuba. Het aanbod gaat heel ver. Het ziet er allemaal even solide uit. Ik mag wel zeggen de Rolls onder de satelliet en kabel techniek.

 

Daarnaast is vandaag de Black Pro Monoblock voor Astra en Hotbird geleverd van Inverto. Dit op advies van Sprietje. Deze besteld via R . Coon. Deze inmiddels gemonteerd en morgen als het even meezit gaat het gevaarte het dak op. Zal plaatjes maken van het geheel.

 

Zit nog wel even met het volgende: ik heb een tegelvoet waar vier stuks stoeptegels in kunnen van 30x30. Ben eigenlijk van plan om er nog vier of zes op te leggen zodat het behoorlijk verankerd moet liggen....

 

Wie hebben er nog meer een Fuba DAA 110 in hun bezit en wat zijn de ervaringen ermee?

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, hoe groter de schotel, des te meer ruimte voor "normale" lnb's.

Maar de Alps lnb's zijn uitstekend geschikt voor een 80cm schotel en al helemaal voor de 4 satellieten Astra 1,2,3, en Hotbird.

 

Natuurlijk neemt de klem ook plaats in, en kan de dikte van de klem een belemmering zijn om 2 lnb's zo dicht naast elkaar te krijgen dat ze toch zoveel mogelijk signaal vangen bij satellieten die dicht bij elkaar staan. Maar volgens mij is dit met de multirail die jij moest hebben, niet aan de orde.

Wel moet je de lnb eerst in de klem doen en dan met houder op de rail. Anders kun je inderdaad ruzie krijgen met de houder/klem die ernaast zit.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een monoblock gemonteerd. De rechter kant hangt vrij en iets naar beneden (in de schotel kijkend) en morgen ga ik dak maar op, wordt mooi weer morgen. Dak op, schotel plaatsen, met laptop signaal bekijken en finetunen. Dan de boel muurvast zetten, tegelvoet verzwaren (dat als eerste trouwens) en kijken naar hopelijk heel mooi stabiel en goed signaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een monoblock gemonteerd. De rechter kant hangt vrij en iets naar beneden (in de schotel kijkend) en morgen ga ik dak maar op, wordt mooi weer morgen. Dak op, schotel plaatsen, met laptop signaal bekijken en finetunen. Dan de boel muurvast zetten, tegelvoet verzwaren (dat als eerste trouwens) en kijken naar hopelijk heel mooi stabiel en goed signaal!

Dan tevens de vraag op welke satelliet uit te richten voor beste resultaat...De centrale (linkse)LNB gebruiken voor meeste signaal of de lnb die er naast hangt rechts voor beste signaal. De linkse zal op Astra 3 en de hangende op Astra 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 3 op de arm en in het brandpunt hangen.

1) 3 is zwakker dan Astra 1

2) 3 is voor ons Nederland de belangrijkste en bevat onze HD-zenders

3) regenreserve Astra 3 maximaal.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zo:

  • Als ik IN de schotel kijk zit rechterkant LNB van het monoblock niet in de klem.
  • Deze LNB hangt iets lager dan de linker LNB.
  • De linker LNB moet ik dan maximaal uitrichten?
  • De linker LNB geeft signaal van Astra 3 NGC HD, TV Oost ?
  • De rechter LNB dus signaal van Astra 1 met zenders als ARD HD, Dr.Dish ?
  • Op welke zender is het aan te raden de schotel af te stellen?
  • Eerst de azimuth, dan de elevatie en als laatste de LNB draaing?

Ik ben van plan 8 stoeptegels en 2 grindtegels daar weer op te plaatsen op de 4x30 tegelvoet. Dit zal toch afdoende moeten werken.

 

Graag jullie ideeën, vooral wat uitrichten betreft. Heb ervaring genoeg met installeren hoor maar wat ik heb geleerd hoeft natuurlijk niet het beste te zijn want een simpele verandering van werken kan al tot een beter resultaat leiden als die er is.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Sorry dat ik wat laat reageer maar ik heb het deze week razend druk gehad.

Het aantal tegels wat je vernoemt lijkt me net voldoende hoewel ik voor een schotel van 110cm altijd een voet zou gebruiken waar vier tegels van 40x60cm in moeten en dan ook nog twee op elkaar. Belangrijk is dat je de schotel niet te hoog zet. De onderzijde van de schotel ongeveer 20cm boven de tegels. Ook moet de tegelvoet goed stabiel op de ondergrond staan. Eventueel grint verwijderen en rubber tegels onder de tegelvoet leggen zodat de voet niet kan wiebelen.

Voor oost Nederland moet jij je schotel als volgt afstellen:

De linker lnb (als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt) voor de ontvangst van de Astra 23,5 in de klem.

De rechter lnb voor de ontvangst van de Astra 19,2 graden, 10mm lager. Dit kun je m.b.v. een klein waterpasje even meten.

De elevatie van de schotel instellen op 28 graden.

Om de richting te bepalen gebruik je http://www.dishpointer.com/ . Toets je adres in en de Astra 23,5 en kijk in welke richting je uit moet draaien. Gebruik daarvoor herkenbare objecten zoals schoorstenen, dakkapellen enz. van huizen in de omgeving.

Stel je ontvanger als volgt in:

Kies voor Diseqc 1.0

Astra 19,2 op 1 of A

Astra 23,5 op 2 of B

Ga nu de Astra 23,5 zoeken door de schotel te verdraaien. Hierbij maakt het weinig uit welke zender je daarvoor kiest maar een ongecodeerde zender is altijd handig. Heb je de Astra 23,5 gevonden, dan de schotel fijntunen op de zender planeta HD. Hierbij de elevatie en draairichting optimaal instellen zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

Nu de schotel vast gaan zetten door de vleugelmoeren telkens een halve slag aan te draaien in de volgorde links boven, rechts onder, rechts boven, links onder. Let hierop vooral dat de signaalkwaliteit niet terug loopt. Loopt die meer dan 1% terug, dan opnieuw gaan fijntunen en vooral beginnen de bovenste vleugelmoeren minder los te zetten bij het uitrichten.

Staat de schotel nu goed vast en ben je niet meer dat 1% signaalkwaliteit verloren, dan controleren of de schotel goed vast staat. Tussen de twee klembeugels zitten nog een sleuf. Steek daar een stuk ijzer in van 40-50cm lengte. Ik gebruik daarvoor altijd een stuk betonijzer van 8mm dik. Probeer nu met alle macht de schotel te verdraaien. Lukt dat niet, dan heb je de schotelklem goed vastgezet, kun je hem wel verdraaien, dan het je pech en kun je opnieuw beginnen maar dan weet je dat je de klem niet vast genoeg had vastgedraaid. Daarom is het verstandig voor je aan deze test begint de schotelklem even met een vilfstiftstreepje op de mast te markeren. Maar dit is de beste test om er voor te zorgen dat de schotel ook met een storm niet verdraaid en daar zit je toch niet op te wachten dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo sprietje,

 

Hartelijk dank voor deze uitleg. Ik ga dit vandaag toepassen bij het installeren van de Fuba. Mooi om te zien is dat bij de vlindermoeren een moer zit meegegoten zodat er ook nog een steeksleutel op kan om het geheel aan te draaien. Die Duitsers hebben het spul ZEER degelijk en solide gemaakt. Alleen de schotelhouder aan de achterkant is van een speciaal kunststof, de rest is allemaal van metaal en gegoten aluminium. Ik kan zelfs de LNB houder in de rail nog verschuiven voordat ik het vastdraai. Misschien valt daar ook wat te winnen. Daarmee komt de 'centrale' 23.5 kop iets anders te staan dan in het centrum (ik vermoed naar links voor beter signaal), uiteraard ook de 19.2 (hangende) kop komt hiermee iets anders te hangen.Is dat een idee ook voor het afstellen?

 

Het is tevens ook mogelijk,maar dat was al bekend, om een rail te plaatsen. De rail is voorbereid om er 1 op te kunnen monteren. Dus dat kan altijd nog in de toekomst. Ben superblij vooralsnog met het spul. Vandaag maar eens kijken na het uitrichten of dat bevestigd wordt met het signaal.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Erwinnaar,

Waarom komt de centrale kop niet in het brandpunt? Als je de multirail "in" de kop van de schotelarm hebt geschroefd, schuif je elke schotelklem naar elke plek waar je maar wilt, ook OP de kop van de arm.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Erwinnaar,

Waarom komt de centrale kop niet in het brandpunt? Als je de multirail "in" de kop van de schotelarm hebt geschroefd, schuif je elke schotelklem naar elke plek waar je maar wilt, ook OP de kop van de arm.

Ik heb de multirail NIET in gebruik. Die komt misschien later. Nu is het een standaard Fuba met een monoblock. En juist de houder met monoblock kan eventueel nog iets naar links of rechts voordat ik de houder vastdraai. Dus feitelijk zit de centrale kop in het brandpunt (linker kop als je in de schotel kijkt) die van Astra 3 dus, maar het kan eventueel iets verschoven worden ben ik achter! Dat betekend dat de vrijhangende kop, van Astra 1 (de rechterkop) ook iets meeverschuift naar links en dan ook centraler staat? Of het werkt weet ik niet. Kom ik straks wel achter.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, Erwinnaar, ik was nog niet helemaal wakker, geloof ik.

Je verhaal klopt helemaal, en het moet ook lukken.

Ik reageerde even op de automatische piloot omdat ik de Fuba DAA850 met multirail heb staan.

(Je hebt met die Fuba trouwens een perfecte keus gemaakt!)

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

De schotel is geschikt om er de speciale Fuba multirail op te plaatsen. Om deze reden zijn de lnb-houders voorzien van een schuif-klemsysteem om ze op de juiste plaats te kunnen zetten maar zelfs als je geen rail gebruikt, kun je de lnb-houder ook nog wat op de lnb-arm verschuiven, zie de bijlage. Het gaan dan natuurlijk maar om een klein beetje naar links en naar rechts. Je zou dit natuurlijk kunnen gebruiken om die 1% kwaliteitsverlies die je bij het goed vastzetten van de schotel mogelijk hebt verloren, weer terug te winnen.

Om het maximale uit je schotel te halen is het zeker ook aan te bevelen, het monoblock nog in de klemhouder naar voren en achter te schuiven om te kijken of je daar nog een procent mee kunt winnen. Vaak wordt dit achterwege gelaten en wordt de lnb gewoon halverwege zijn slagmogelijkheid ingesteld.

post-60869-0-93993200-1354958744_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...