Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik krijg het idee dat de meeste lezers dit als een grap beschouwen hoewel het zeker geen 1 april is en je van SES anders mag verwachten.

De levensduur van de huidige satellieten wordt meestal beëindigd doordat de brandstof op is die de satelliet op zijn plaats moet houden op de geostationaire baan. Een elektrische aandrijving waarbij de energie wordt opgewekt door de zonnepanelen, kan er voor zorgen, dat de levensduur van een communicatiesatelliet behoorlijk verlengt kan worden.

Het idee van een elektrische raketaandrijving is al vele jaren oud. Daarom heb ik een tekening van deze elektrische raketmotor bijgevoegd. Het is een ontwerp die heel weinig kracht kan leveren maar uitstekend geschikt is om de satelliet in zijn baan te houden.

post-60869-0-90932400-1354314113_thumb.png

Geplaatst:

Wat ik dan niet begrijp, als de sat nog goed is. Waarom is het dan niet mogelijk om de sat bij te vullen. Kan er geen brandstof tank omhoog geschoten worden? Lijkt me toch redelijk zonde als zoveel sattelieten rond zwerven terwijl ze het eigenlijk nog doen...

Geplaatst:

Tja, doe maar eens gek. Welke kosmonaut gaat er mee om hem bij te vullen?

Dan zou je al een systeem moeten hebben dat satellieten zouden kunnen koppelen en daar is natuurlijk helemaal niet in voorzien. Bovendien gaat de techniek voort. Een satelliet die 15 jaar geleden gelanceerd is en hypermodern was, heeft nu al weer verouderde technieken. Dat wil niet zeggen dat ze door de oudere techniek niet meer te gebruiken zijn, maar de waarde is natuurlijk al wel een flink stuk gezakt.

Nee wat dat betreft is de ionenmotor die 10 maal zuiniger omgaat met de energie om de satelliet in de juiste baan te houden natuurlijk een enorme winst waar Astra SES graag wat ontwikkelingsgeld in wil steken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...