tjadejong Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Hallo allemaal, heb net een nieuwe satellietschotel gekocht en ben een complete beginner. Ik heb een Triax TD88 schotel gekocht met een bijbehorende triax multifeed houder voor 4 LNBs. Ik wil graag Astra 1, 2, 3 ontvangen voor zowel de Nederlandse, Duitse als Britse zenders. Als eerste hebben we de lnbs op de multifeed houder bevestigd volgens de instructies van de lokale satellietwinkel. Dus: LNB 1 voor Astra 1 van achter schotel gezien links tegen de beugel aan, LNB 2 voor Astra 3 en LNB 3 voor Astra 2 rechts van de beugel. We hebben vervolgens de schotel uitgericht op Astra 1 met 98% signaal en ongeveer evenveel kwaliteit. Geen moeite gehad dus om er zenders op te vinden. Helaas minder geluk met de andere twee LNBs, daar kan ik geen zenders op vinden. In eerste instantie staat de signaalsterkte van de Astra 2 bijvoorbeeld op rond de 80% (rond de 73% voor Astra 3) maar die valt na het scannen van de zenders terug naar rond de 47%. De lnbs verplaatsen heeft zover ik weet niet veel effect, dus ik vraag me af of de schotel wel fatsoendelijk gericht is. Kan het zijn dat de invalshoek te recht is voor de andere twee satellieten? Of hebben jullie een ander idee wat er mis kan zijn? Alvast bedankt voor de hulp, groet, Tim
Sprietje Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Waar staat de schotel ongeveer? Het komt niet op 20km op aan. Dan zal ik het voor je uitrekenen hoe je alles af moet stellen.
wolverine Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 die signaalsterkte op astra 2 en 3 is dit met een disecq-switch tussen? beste is om telkens de desbetreffende lnb rechtstreeks aan de ontvanger aan te sluiten zodat je kan kijken of er daar beeld op is en dan pas op het einde als alles goed uitgericht en overal max signaal is verkregen, de switch er tussen te plaatsen. dan ook direct de juiste instellingen in de ontvanger zetten. VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar
wanderer Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 HIER staat alles prima uitgelegd.... Samsung 40D6510WS
tjadejong Geplaatst: 1 december 2012 Auteur Geplaatst: 1 december 2012 @Sprietje: je bedoelt de plaats? Ik woon in Landgraaf. Heb de schotel op aanwijzing van de satellietwinkel in een hoek van 35 graden t.o.v. de standaard gezet en toen op Astra 1 gericht. @wolverine: inderdaad met de disecq switch ertussen, heb ook een satfinder trouwens is dat betrouwbaarder? @wanderer: dankjewel ga het topic eens doorspitten!
Sprietje Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Beste tjadejong Die beschrijving is voor een Triax 78. Daar heb je niets aan voor een Triax 88. Je kunt alleen de plaatjes gebruiken om te bekijken. Verder ga ik er ook van uit dat je ook geen smalle lnb’s hebt. Lnb’s met een kop van 60mm werken beter op een Triax 88. Toevallig heb ik een paar weken geleden ook voor iemand uit landgraaf uitgerekend hoe een Triax 88 afgesteld moet worden, zie: http://www.sat4all.com/forums/topic/327667-triax-88-inverto-black-ultra-quad/ De afstellingen staan in bericht 10. Gaat het toevallig om dezelfde schotel?
tjadejong Geplaatst: 1 december 2012 Auteur Geplaatst: 1 december 2012 @Sprietje: zelfde schotel, zelfde LNBs. Bedankt, ga er vandaag mee aan de slag! Zie al dat de elevatie dus helemaal verkeerd is :S, groet, Tim
wolverine Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 en eerst alle lnb's één voor één rechtstreeks aan de ontvanger hangen zonder switch zodat je tenminste zeker bent dat je goed beeld hebt. Nadien kan je dan de switch ertussen plaatsen en de juiste instellingen in je ontvanger zetten. VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar
tjadejong Geplaatst: 4 januari 2013 Auteur Geplaatst: 4 januari 2013 Hoi allemaal, inmiddels tussen de buien door de schotel al iets beter kunnen richten volgens de aanwijzingen van Sprietje, zonder de disecq switches en met satfinder. Ik vond het wel erg lastig om Astra 3 goed te pakken te krijgen, denk dat ik op ongeveer 70% signaal zit. Voor astra 1 en 2 heb ik rond de 98% signaal en rond de 98% respectievelijk 70% kwaliteit. Helaas vindt de ontvanger niet alle zenders: op astra 1 krijg ik rond de 760 kanalen tv, op astra 2 538 kanalen en op astra 3 maar 22. Enig idee waar dit aan kan liggen? Heb het idee dat ik niet veel meer met de schotel moet gaan schuiven omdat ik anders weer signaal verlies. Wat ik wel vreemd vond is dat mijn multifeed rail maar aan een kant naar beneden gaat, en dat is aan de kant waar de Astra 3 en Astra 2 LNB zitten, dus net tegenovergesteld aan wat Sprietje voor de andere persoon in Landgraaf omschrijft. Kan ik de rail soms ook andersom monteren en heb ik hem er nu dus verkeerd op? Ook zwenkt hij over 40cm maar maximaal 40-50mm uit ipv de 70mm die Sprietje omschrijft om de goeie hellingshoek te krijgen. Hoop dat jullie een idee hebben, groet, Tim
Sprietje Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Zou je eens een foto willen maken van de schotel waar de rail met de lnb’s goed op te zien zijn? Een foto kun je meesturen vanaf je computer via de volledige editor, de knop rechts onderaan.
tjadejong Geplaatst: 7 januari 2013 Auteur Geplaatst: 7 januari 2013 Hoi Sprietje, zie de bijgeleverde foto's...
Ventura Geplaatst: 7 januari 2013 Geplaatst: 7 januari 2013 Zo te zien is het een triax 88cm met de originele triax multi feed houder. De opstelling voor de astra 1,2 en 3 zit correct uit. Ook de schuinte van de rail ziet redelijk uit. Wat wel vreemd is de skew van alle lnbs. Vermoed dat de schotel toch beter dient worden uitgericht.
Sprietje Geplaatst: 7 januari 2013 Geplaatst: 7 januari 2013 Inderdaad Ventura, dat was ook mijn conclusie. De skew van de lnb’s moet als volgt staan: De rechtse lnb, de Astra 19,2 moet een skew van 3 graden hebben De middelste lnb, de Astra 23,5 moet een skew van 6 graden hebben De linkse lnb, de Astra 28,2 moet een skew van 9,5 graad hebben. De linkse en de rechtse staan wel ongeveer goed zo te zien maar de middelste staat de verkeerde kant uit gedraaid, tegen de wijzers ban de klok in i.p.v. met de wijzers van de klok mee. Dat komt het signaal van de Astra 23,5 niet ten goede. De schuinte van de rail zou je nog even na kunnen meten met een waterpas. De linker lnb moet 25mm hoger staan dan de rechtse lnb. Misschien dat het hoogteverschil een tikkeltje meer moet worden. Maar het zou wel kunnen dat de lnb-arm door het gewicht wat omlaag is gezakt. Meet met een rolmaat eens even de maat op van het einde van de lnb-arm tot bovenzijde schotel. Druk de vergrendellipjes van de railbevestiging eens in en trek het geheel (rail en alle lnb’s samen) uit de aluminium draagarm. Meet nu nog eens de maat van het einde van de draaiarm tot bovenzijde schotel. Hoeveel verschil zit hier tussen. Verder schreef je in bericht 1 dat je de schotel hebt uitgericht op de Astra 1. Dat moet je nooit doen als je drie lnb’s gebruikt. Dan neem je altijd de middelste, tevens ook de zwakste satelliet in dit geval. Zet je ontvanger dus op de Astra 23,5 en op de zender Planeta HD. Richt dan de schotel uit op maximale signaalkwaliteit. Alle coaxkabels lopen naar een waterdichte kast. Ik neem aan dat je daar drie 4/1 diseqc-switches in hebt zitten. Welke heb je gebruikt?
Ventura Geplaatst: 7 januari 2013 Geplaatst: 7 januari 2013 Vergeten te vermelden. Onderkant van de lnb is gemaakt van zacht rubber. Deze kunt u naar beneden trekken zodat de f-connector redelijk beschermd is tegen regen en wind. Nu staan de f-connector open en bloot voor regen en wind. En dat is niet erg bevordelijk.
tjadejong Geplaatst: 9 januari 2013 Auteur Geplaatst: 9 januari 2013 Hoi Sprietje, dus als ik het goed begrijp moeten alle lnb's dezelfde kant uitwijzen? (Dit is anders dan vermeld werd in http://www.sat4all.com/forums/topic/327667-triax-88-inverto-black-ultra-quad/) Ik denk dat de arm inderdaad een beetje gezakt is, zal het even opmeten, maar heb de schotel al een beetje laten zakken (een halve graad) om beter signaal op Astra 3 te krijgen. Heb nu de schotel wel op Astra 3 afgestemd, maar hoe kan ik hem op Planeta HD afstemmen als deze zender niet in de zenderlijst verschijnt? Ik neem aan dat ik dan op de een of andere manier de zenderfrequentie handmatig kan instellen? Heb vier diseqc 4/1 switches in de kast zitten, moet nog even opzoeken welke, zal ik vanavond even doen... @ventura bedankt voor de tip! groet, Tim
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen