menno2000 Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Beste medesaters, Ik ga ook voor het eerst aan de satelliet en heb me behoorlijk ingelezen. Nu wil ik het volgende bereiken; - Kleine satelliet (max 55cm) - Astra 2F ontvangen - Astra 3B ontvangen - geen interesse in NL SD kanalen - Engelse zenders belangrijker dan NLse Mijn plan is om een triax 54cm of wave frontier 55cm te kopen, ik ben even langs een lokale expert geweest en die raadt mij zo'n kleine satelliet af omdat de LNB's dan heel erg dicht bij elkaar komen. Wat is jullie advies? Voor de geinteresseerde wordt het signal verder verwerk door een TevII S464 op een debian linux bak met Tvheadend, als clients gebruik ik XBMC clients. Ik heb nog geen berichten gevonden van andere gebruikers die specifiek/alleen in 2f en 3b geinteresseerd zijn, vaak kom ik op posts van mensen met 3 of meer lnb's etc. Ik ben woonachtig in Amsterdam. Ik kan eigenlijk geen grotere schotel nemen.
muppet Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 (aangepast) Met satteliet bedoel je denk ik schotel voor de engelse zenders heb je min een 80cm schotel nodig wil je ze goed kunnen ontvangen kleiner lukt ook wel maar dan moet het niet erg hard gaan regenen tenminste dit is mijn ervaring Het volgende punt geef je zelf ook al aan als je een kleine schotel neemt heb je ook minder ruimte om de lnb's te plaatsen aangezien je brandpunt van elke lnb die naast het midden zit een klein beetje verschuift Wil je dit bereiken dan heb je tenminste een 80cm schotel nodig een duo houder voor de schotel 2 lnb's en een 2 voudige diseqc switch minder gaat helaas niet je kan ook een selfsat H30D kopen heb er geen ervaring mee maar dan bern je wel van de schotel af het nadeel is deze kost rond de 100 euro per stuk en je hebt er 2 nodig 1 december 2012 aangepast door muppet vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
menno2000 Geplaatst: 1 december 2012 Auteur Geplaatst: 1 december 2012 Ik bedoelde uiteraard schotel Helaas kan ik niet meer editen. Ik lees toch veel berichten over kleinere schotels die probleemloos de 2F ontvangen, hoe zit dat dan? En als ik in theorie mn Astra 3B eis laat vallen, dan is een 55cm schotel met 1 LNB voldoende toch? Als ik naar footprint kaartjes kijk van satelliet bedrijf dan zie ik dat 60cm gewoon goed is. Jouw reactie is niet echt hoopgevend in ieder geval
muppet Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 In mijn ervaring zou ik een 80 cm nemen hiermee heb niet dat als je een spetter regen krijgt dat hij wegvalt Een 60 cm op 2f kan misschien vraag maar naar erveringen hier op het forum Je kan het natuurlijk ook proberen met een wat geodkopere schotel alleen kun je denk ik met moeite 2 satalieten uitregelen dan zou ik voor 1 gaan en desnoods een rotor er bij op zetten vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
Sprietje Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Beste menno2000 Je hebt dus geen behoefte om de Astra 1 te ontvangen. Dat is prima maar bedenk wel dat je dan de fastscanlijst van CanalDigitaal niet in kunt scannen want die komt via de transponder van de Astra 1 waar de zender BVN op zit. Ontvang je dus alleen de Astra 3 en Astra 2, dan zul je de zenders vrij in moeten scannen en ze zelf in de gewenste volgorde moeten zetten. Een Wavefrontier T55 is nu niet bepaald een kleine schotel. Bovendien is die gemaakt om daar vele satellieten mee te kunnen ontvangen en jij wilt er slecht twee. Je kunt dus het beste een Triax 54 nemen. Die is 50cm breed en 56cm hoog. Hierop zet je een CanalDigitaal duo-lnb. Hiermee kun je prima beide satellieten ontvangen. Let wel, met zo’n kleine schotel heb je natuurlijk maar weinig reserve maar ja, als je geen grotere schotel kunt plaatsen, is dit de beste oplossing. Voor mensen die zeggen, een duo-lnb is voor de ontvangst van de Astra 1 en 3 kan ik het volgende zeggen: Nee, het zijn gewoon twee samengevoegde lnb’s die helemaal niet voor de ontvangst van bepaalde satellieten gemaakt is. De CanalDigitaal duo-lnb is gemaakt voor een 60cm-schotel, een Triax 64 en jij zou een Triax 54 moeten gebruiken om aan je eisen te voldoen. Maar dat is dus helemaal geen probleem. De ontvangsthoek tussen de Astra 1 en 3 is in Nederland 5,2 graden. De ontvangsthoek tussen de Astra 3 en 2 is 5,6 graden. Deze grotere ontvangsthoek compenseert prima de kleinere schotelmaat. Je ontvanger moet je met de CanalDigitaal duo-lnb dan ook als volgt in stellen: Diseqc 1.0 Astra 23,5 graden is 1 of A Astra 28,2 graden is 2 of B Op de gebruiksaanwijzing van de CanalDigitaal duo-lnb staat een schuine lijn. Deze geeft aan hoe schuin je de duo-lnb af moet stellen. Deze staat 11 graden schuin, zie bijlage. Jij moet de duo-lnb nog net iets schuiner zetten en wel op 13,7 graden.
wortellica Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Weer wat geleerd, dit wist ik nog niet
menno2000 Geplaatst: 1 december 2012 Auteur Geplaatst: 1 december 2012 De CanalDigitaal duo-lnb is gemaakt voor een 60cm-schotel, een Triax 64 en jij zou een Triax 54 moeten gebruiken om aan je eisen te voldoen. Maar dat is dus helemaal geen probleem. De ontvangsthoek tussen de Astra 1 en 3 is in Nederland 5,2 graden. De ontvangsthoek tussen de Astra 3 en 2 is 5,6 graden. Deze grotere ontvangsthoek compenseert prima de kleinere schotelmaat. Op de gebruiksaanwijzing van de CanalDigitaal duo-lnb staat een schuine lijn. Deze geeft aan hoe schuin je de duo-lnb af moet stellen. Deze staat 11 graden schuin, zie bijlage. Jij moet de duo-lnb nog net iets schuiner zetten en wel op 13,7 graden. Als ik het goed begrijp ik zeg jij; hoewel duo lnb voor astra 1 en 3 is (verschil hoek 5,2 graden) kan je deze ook gebruiken voor astra 2f en 3b (verschil hoek 5,6 graden) Dit compenseer je echter door de lnb nog 2,7 graden schuiner te zetten dan gebruikelijk. (13,7 -11) Dit zou voor mij natuurlijk fantastisch zijn
Sprietje Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Nee, beste menno2000, dat schrijf ik niet. Ik schrijf dat je de CanalDigitaal duo-lnb prima op een Triax54 kunt gebruiken voor de ontvangst van de Astra 23,5 en 28,2 zij het met weinig regenreserve. De kleinere schotel zou er in principe voor zorgen dat de afstanden van de twee koppen voor die kleinere schotel iets te groot zou zijn maar omdat de ontvangsthoek tussen de Astra 23,5 en 28,3 groter is dan die van de Astra 19,2 en 23,5, wordt dit verschil weer voor een belangrijk deel gecompenseerd. Het schuiner moeten instellen van de duo-lnb heeft te maken met het feit dat de satellieten 23,5 en 28,2 oostelijker staan dan de satellieten 19,2 en 23,5. Dit zijn dus twee gescheiden zaken. Je wilt zo’n kleine schotel omdat hij waarschijnlijk niet op mag vallen. Je zou er dan ook nog over kunnen denken om hem met een spuitbus in de kleur van de achtergrond te spuiten. In Amsterdam kost een Triax 54 slechts 18,29 euro en een CanalDigitaal duo-lnb met twee aansluitingen 35,58 euro. Dus voor 54 euro ben je klaar. Het blijkt dat het signaal van de nieuwe Astra 2F in het westen van het land bijzonder sterk is. Ik adviseer je dan ook de kop van de Astra 19,2 in de klem te zetten en de schotel dan uit te richten op de Astra 23,5. De kop van de Astra 23,5 die jij voor de Astra 28,2 gaat gebruiken staat er dan links van en een stuk hoger als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Gebruik de site http://www.dishpointer.com/ , toets de Astra 23,5 in en je adres en zoom zover mogelijk in op je huis waar de schotel komt te staan. Nu kun je aan de groene lijn precies zien waar het signaal van de Astra 23,5 vandaan komt. Gebruik schoorstenen of dakramen van omliggende huizen als oriëntatiepunt. De elevatie van de schotel moet op 27,7 graden staan om de Astra 23,5 te kunnen vinden.
menno2000 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Geplaatst: 2 december 2012 (aangepast) Bedankt voor je info Sprietje, Ik ga jouw voorstel uitvoeren, en denk dat ik zelfs voor de 64cm triax ga, heeft dit nog nadelinge invloed op de ontvangst van de duo lnb? Als ik het goed begrijp is namelijk in mijn specifieke geval het gunstig dat ik een kleine schotel neem. Ipv de voorgestelde duo lnb is deze ook goed toch? http://www.ziezotec....mart/Itemid,41/ Nu waarschijnlijk een domme vraag maar goed, beiden duo LNB blokken, die van Canaldigitaal en die in de link hierboven hebben per LNB een uitgang....(2 coax uitgangen in totaal) ik heb echter maar 1 tuner. Kan ik ook gewoon 1 van de 2 aansluiten en dan diseq laten switchen tussen de twee? Maakt het nog uit welke ik aansluit? Dit is waarschijnlijk een open deur maar ik zie ook wel duo lnb's met 1 coax uitgang. //edit Oh ja en dat zelf moeten tunen... dat is toch eenmaal een lijstje maken, frequenties erbij pakken vastleggen en klaar? Ik denk dat ik zelfs blij ben dat ik niet de voorgeprogrammeerde lijst pak,want ik zal maar max 15 kanalen ofzo inregelen, rest is niet interessant. Thnx alvast! 2 december 2012 aangepast door menno2000
grondstof Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Je zou ook kunnen overwegen een draaibare schotel te nemen welke je meestal op 28.2 hebt maar indien gewenst of nodig naar 23.5 of 19.2 kan laten gaan. Dit met een 60cm schotel en een goede LNB moet je alle 3 de Astra satellieten opleveren
Sprietje Geplaatst: 3 december 2012 Geplaatst: 3 december 2012 Beste menno2000 Een Triax 64 geeft je natuurlijk wel meer regenreserve, dus dat is altijd een voordeel. De duo-lnb die jij laat zien is precies dezelfde als die ik adviseerde, de CanalDigitaal / TvVlaanderen-duo-lnb. In het vervolg beter opletten Menno want je hebt nu reclame gemaakt voor een winkel en dat mag niet op dit forum. Maar ja, je bent nieuw op dit forum en dan heb je daar geen erg in. Wat betreft het gebruik van de duo-lnb voor de ontvangst van de Astra 23,5 en 28,2 in Amsterdam: De afstand tussen de koppen bij een Triax 64 moet hart op hart 41mm zijn. Bij een CanalDigitaal duo-lnb staan ze een paar millimeter dichter bij elkaar. Dat is geen enkel probleem. Je kunt zonder probleem één van de twee aansluitingen vrij laten. Die tweede aansluiting komt later vast nog wel eens van pas maar er zijn ook duo-lnb’s met één aansluiting. Die zijn goedkoper maar ik durf geen garantie te geven dat die dezelfde kwaliteit hebben als die CanalDigitaal duo-lnb. Wat betreft het vrij inscannen: Gewoon alles inscannen van de Astra 23,5 en 28,2. Daarna alle zender er uit gooien die gecodeerd zijn en die je toch niet kunt ontvangen met je CanalDigitaal kaart. Dan blijven er een beperkt aantal zenders over die je makkelijk in je eigen volgorde kunt zetten. Beschikt je tuner over een favorietenlijst, dan is het nog veel gemakkelijker. Je geeft aan welke zenders je in je favorietenlijst wilt hebben en zet ze daar in je eigen volgorde. Dan kun je de hoofdlijst gewoon laten staan zoals die is ingescand. Dat is makkelijk als je nog eens een nieuwe scan maakt, dan kun je zien welke nieuwe zenders er bij zijn gekomen want die komen dan achteraan te staan.
menno2000 Geplaatst: 13 november 2013 Auteur Geplaatst: 13 november 2013 Het gaat wellicht bijna gebeuren, als de VVE het goedkeurd... het zal een Triax 64 worden met de standaard duo lnb die CD meeleverd. Ze hebben nu een zeer mooie aanbieding voor overstappers van Digitenne. Er is echter wel wat veranderd... ik wil nu niet meer 2F maar 2E, dit is waar BBC spoedig naar toe verhuisd. Ook deze zit op 28.2E. Geld bovenstaande verhaal nog steeds? En hoe kan het dat er 2 satellieten op 28.2E zitten? Namelijk 2E en 2F.
Sprietje Geplaatst: 13 november 2013 Geplaatst: 13 november 2013 (aangepast) Och Menno, er zitten nog meer satellieten op de 28,2 oost positie. De Astra 1N, de Astra 2A, de Astra 2F, over een paar weken de Astra 2E en nog wat later ook de Astra 2G Maar op de 19,2 oost positie hangen ook de nodige satellieten. De Astra 1KR, de Astra 1L, de Astra 1M en de Astra 2C Ja hoor, je kunt de CanalDigitaal duo-lnb ook voor de Astra 2E en de Astra 23,5 gebruiken op een 64cm schotel. Wil je ook de Duitse zenders op de Astra 19,2 ontvangen, dan kun je ook kiezen voor de CanalDigitaal triple-lnb. 13 november 2013 aangepast door Sprietje
menno2000 Geplaatst: 17 december 2013 Auteur Geplaatst: 17 december 2013 Als er meer satellieten op 1 positie zitten, bijvoorbeeld 28.2 oost, hoe bepaal ik dan op welke ik mik? Als ik het goed begrijp kan ik nu ook instellen op 28.2 want; "When Astra 2E becomes operational at 28.2°E, the Astra 1N satellite (currently co-located at 28.2°E) is expected to be moved to its design location of 19.2°E a" met andere woorde ik pak als ik em morgen plaats alle BBC via 1N en per februari 2014 alles via 2E, ze zitten op 28.2 dus ik hoef niet opnieuw uit te richten?
stevie-v Geplaatst: 17 december 2013 Geplaatst: 17 december 2013 (aangepast) Je hoeft niet opnieuw uit te richten,alles gaat vanzelf hooguit een nieuwe zenderscan doen of zenderlijst inladen als het zover is 17 december 2013 aangepast door stevie-v VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen