Ga naar inhoud


CV deskundigen hier aanwezig ? (lekkage systeem ?)


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Na mijn vorige probleem 'fruitvliegen' heb ik nu weer een andere vraag.

 

Ik zal even de situatie weergeven;

 

- Heb een Remeha Avanta combi ketel uit begin 2006

- Heeft onderhoud voor het laatst gehad in 2010

- Ik heb beneden (woonkamer en open keuken) 3 radiatoren, 2 grote staan aan

- Ik heb beneden in douche, 1 radiator en vloerverwarming, staan aan

- Ik heb boven 2 radiatoren, die niet aan staan, buizen naar boven worden echter wel warm

- In mijn gang 1 radiator, die niet aan staat

- In mijn systeem hangen 2 rode drukvaten, 1 boven en 1 beneden... foutje van ? (was voor mijn tijd hier...)

- Ik kan niet bij de leidingen onder de woonkamer/gang vloer, gewoon te weinig ruimte of ik moet de hele vloer verwijderen

- Onder de ketel zit een soort plastic tuit, die helemaal verkalk is

 

Probleem;

 

- Het systeem moet ik om de 1,5 / 2 weken bijvullen tot 2 Bar. In deze tijd zakt het drukgehalte terug naar 1 Bar. Ik heb altijd vernomen dat 2 Bar de ideale situatie is. Ik weet ook dat nieuw vers water (zuurstofrijk) niet goed is voor het systeem.

 

Oplossing ?

 

- Wie weet er raad ?

- Is er iets wat ik over het hoofd zie ?

- Hoe kan ik een eventuele lekkage (onder de vloer) localiseren ?

 

Tips ? graag

 

Groet,

Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites


Twee expantievaten zijn m.i. onzin. Een expantievat zit in de retourleiding bij de ketel en is genoeg.

Zelf heb ik een lekkend expansievat gehad. Dus niet een kapot membraam in het vat zodat grote drukverschillen ontstaan bij aanslaan van de ketel maar lekkage langs de naad in het midden. Nieuw vat rond de € 25. Kun je zelf bevestigen.

Meer voorkomend is een automatische ontluchter die bij de uitlaat bovenaan verkalkt en blijft lekken. Vaak zit die bovenop de ketel. Ik sloop die er uit en doe er een passende afsluitplug in.

De installatie bestaat zoals ik begrijp al jaren en je hebt nu pas een probleem. Lekkende leidingen lijken daarmee onwaarschijnlijk, tenzij je in de grond aan het boren bent geweest.

Ik denk ineens aan de vloerverwarming. Zit die er ook al lang in of pas aangesloten en kun je de aansluitingen tussen cv en vloerverwarming zien. Daar zit een apart kastje tussen. Zit daar een lek.

aangepast door gladys
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om er achter te komen dat er een lek onder de vloer zit, zal je dat gedeelte af moeten

koppelen ,als er kloppingen onder de vloer zitten waar je niet bij kunt,dan zal er toch

ergens een luik in vloer zitten om daar bij te komen , anders moet je er een maken

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even naar het overdrukventiel. Dat gaat pas bij 3 bar open maar je weet nooit of die misschien lekt.

Buurman had een lekkende warmtewisselaar. Dus waar verbrand gas en op te warmen water met een wandje er tussen langs elkaar gaan. Dat betekent einde ketel. Haal de bekasting er voor zo nodig af om dit te kunnen zien. De deur open en soms zie je dan al water. Hoop ik niet voor je.

aangepast door gladys
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je je systeem al eens goed ontlucht?

Waar hangt je ketel, boven of beneden? Op je ketel zit een automatische ontluchter, die hoort normaal op het hoogste punt in je systeem te hangen. Anders moet je op de hoogste punt zelf even een automatische ontluchter maken.

 

Verder denk ik dat 1 van beide expansievaten stuk is. 2 is overbodig. Ik zou er zowieso 1 uithalen en de leidingen daar doorverbinden. Zelf heb ik een tijd lang dezelfde soort problemen gehad. Elke paar weken moest ik bijvullen. Een paar maanden terug is het expansievat vervangen en sindsdien zijn de problemen voorbij.

 

 

 

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb OOK hetzelfde gehad,maar dan zonder vloer verwarming 1 keer in de 6 weken bijvullen nergens lekkage en deed zelf het onderhoud enz.

na vernieuwing van het drukvat is alles goedgeworden,het kan misschien wat anders zijn maar dit heb ik meegemaakt,het is moelijk om achter een computer te zeggen wat het bij jou is,maar je kunt ook het drukvat eraf halen en controleren of hij stuk of heel is,als de rubberen bal in het vat tot aan de opening zit is hij stuk,zit hij tot 3/4 is hij heel en kan je hem weer monteren,wel even nieuwe tape

er om doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je stelt, goed beschouwd een hoop vragen, daar gaat hij dan, eerst maar de expansievaten.

 

Het is (goed) mogelijk dat de vloerverwaming gescheiden op de CV is aangesloten met een

warmtewisselaar. Dan heb je voor de vloerverwarming óók een (apart) expansievat nodig.

 

Het komt ook voor wanneer een expansievat lek is een nieuw vat wordt geplaatst en men

het oude vat laat zitten. Dat kan, als het oude vat geheel gevuld is met water, het is echter

redelijk onorthodox en riekt naar een lui karakter van de monteur.Tenzij er hoge kosten

moesten worden gemaakt om het bestaande vat te demonteren (soms in overleg met de klant).

 

Dat in een later stadium het expansievat op de bovenste verdieping wordt geplaatst (als dat

het hoogste punt is van de installatie) is logisch omdat daar de statische druk het laagst is.

Je kunt dan een vat nemen met een voordruk van 0,5 bar.

 

Ook dit vat kan weer gaan lekken. Je kunt een snel-controle (bij Flamco-vaten gaat dit in

ieder geval op) doen om op het bovenste deel te tikken (bijvoorbeeld met je ring) en

vervolgensop het onderste deel.Het onderste deel moet dan hol klinken t.o.v. het bovenste

deel. Klinkt het onderste deel ook "vol" dan is het vat in ieder geval lek en moet vervangen.

Meestal wordt dan het overstortventiel ook gelijk vervangen.

 

Wat betreft drukverlies in het algemeen geldt bij diverse fabrikanten de warmtewisselaar

inde ketel gaat lekken. Voor zover ik weet hebben Atag, Nefit en Remeha hier soms last van.

Veelal wordt de wisselaar tegen een garantie-percentage vervangen.

Dat deze lekkage moeilijk is te vinden komt doordat de wisselaars veelal lekken indien de

ketel brand en zal het (zwetende) water direct verdampen. Wel zie je vaak sporen op en

nabij de wisselaar. Dus ketel opentrekken en rond de wisselaar kijken of je iets ziet.

 

Andere lekkages komen vaak voorbij radiatorkranen onder de knop vandaan, resulteert

vaak in een groen spoor lang de aansluitleiding.

 

Als leidingen zijn ingestort is een badkamer ook altijd een potentiële "lekker" door vocht

aantasting van buitenaf,denk aan douchewater in de mantelbuis.

 

En uiteraard kan het ook in de kruipruimte zijn gelegen, Wellicht kun je met je kop door

het kruipluik met een zaklantaarn en spiegel wat meer zien.

 

Een standaard druk is tussen de 1,5 (koud) en 1,8 (warm) bar. 2 bar is gewoon teveel

en niet nodig.

Het zorgt alleen maar voor onnodig meer druk op de rubber komponenten inketel en

expansievat.

 

Wat betreft de verkalking onder je ketel, dat kunnen verschillende dingen zijn, een foto

is nodig om een oordeel te geven. Meestal is het een residu wat met het condenswater

meekomt uit de ketel. Maar volgens mij heeft de Avanta een RVS wisselaar en heb je

geen aluminium-sulfaat wat de witte uitslag veroorzaakt.

 

suc6

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling op de garantiebepalingen van Remeha.

 

post-36489-0-19635900-1354458379_thumb.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Humm...ik heb 2 gescheiden circuits: één voor de vloerverwarming en één voor de overige radiatoren in het het huis. Toch is er maar één expansievat.

Wat betreft de druk, dacht ik dat dit te maken heeft met de hoogte van het pand? kan het mis hebben. Ik vul mijn leidingen altijd zover totdat er water zonder luchtbellen uit de hoogste radiator komt. En er verder ook geen klokkende of ruisende geluiden te horen zijn in de radiatoren en bij de pompen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nodige druk wordt bepaald door de hoogte die overwonnen moet worden. Als vuistregel gebruik ik hier per 10 meter 1 bar aan druk.... Ons huis is 13Mtr hoog (hoogste punt dak) en ik heb er 1.5 Bar op zitten.

 

035007.gif

Beeld komt van de IKZ uit Duitsland. Zeg maar een verband van installateuren. Zij hebben volgende aanbeveling. De minste druk is 0.5Bar voor alles onder 5 meter hoogteverschil. Daarbij komt ten minste 0.5 Bar als systeemdruk. Dus er moet minstens 1 bar op zitten. Ga je de hoogte in, dan meer bar zoals boven beschreven.

 

Lekkage kan door vele zaken komen en hoofdzakelijk bij verdelers, expansievat of de aansluiting bij de radiateur. ik had hier thuis ook al eens een foutief ingedraaide ontluchtingsschroef die juist lucht in het systeem liet ....

 

Snopper

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Humm...ik heb 2 gescheiden circuits: één voor de vloerverwarming en één voor de overige radiatoren in het het huis. Toch is er maar één expansievat.

 

2 gescheiden circuits zegt nog niet alles,er moet een warmtewisselaar in het spel zijn, dan heb je 2 aparte vaten nodig.

 

Wat betreft de druk, dacht ik dat dit te maken heeft met de hoogte van het pand? kan het mis hebben. Ik vul mijn leidingen altijd zover totdat er water zonder luchtbellen uit de hoogste radiator komt. En er verder ook geen klokkende of ruisende geluiden te horen zijn in de radiatoren en bij de pompen.

 

Dat is een opmerking die niet 123 is te beantwoorden, er gelden een aantal spelregels.

1 de installatie moet geheel gevuld zijn zonder lucht.

2 de druk moet ruuim boven de minimale druk van de ketel liggen

3 de druk moet zodanig hoog zijn dat geen cavitatie ontstaat inde pomp (NPSH)

4 de druk moet zodanig hoog zijn dat bij afkoeling geen onderdruk ontstaat.

 

Om een lang verhaal kort te houden, wat ik al eerder schreef tussen de 1,5 en 1,8 op

het bovenste punt. Hier heb ik het over niet extreme situaties.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nodige druk wordt bepaald door de hoogte die overwonnen moet worden. Als vuistregel gebruik ik hier per 10 meter 1 bar aan druk.... Ons huis is 13Mtr hoog (hoogste punt dak) en ik heb er 1.5 Bar op zitten.

 

035007.gif

Beeld komt van de IKZ uit Duitsland. Zeg maar een verband van installateuren. Zij hebben volgende aanbeveling. De minste druk is 0.5Bar voor alles onder 5 meter hoogteverschil. Daarbij komt ten minste 0.5 Bar als systeemdruk. Dus er moet minstens 1 bar op zitten. Ga je de hoogte in, dan meer bar zoals boven beschreven.

 

Lekkage kan door vele zaken komen en hoofdzakelijk bij verdelers, expansievat of de aansluiting bij de radiateur. ik had hier thuis ook al eens een foutief ingedraaide ontluchtingsschroef die juist lucht in het systeem liet ....

 

Snopper

Ik zeg een zeer ongelukkig plaatje, ik leg uit;

1 bij 98% van de ketels zit de pomp in de ketel

2 een pomp zit iig dicht bij de ketel

3 het vat dient bij voorkeur aan de zuigzijde van de pomp te zitten (vanwege een kort nul-punt, leg ik verder niet uit)

 

In dit geval zou ik vullen bij de ketel en met de genoemde hoogte kiezen voor 0,5 bar boven de minimale cv-keteldruk.

Gezien deze al gauw 1,2 bar is zal de vuldruk 1,7 bar zijn. Met een statische hoogte van 10 meter (1 bar) in dit

voorbeeld blijft op het hoogste punt dan 0,7 bar over, meer dan genoeg.

 

Wees voorzichtig met voorbeelden uit andere landen, Duitsland b.v. heeft doorgaans een aantal verschillen tov

Nederland zodat je niet alles één op één kunt doorzetten, hoe vreemd dat ook moge klinken. In sommige technieken

is Duitsland verder dan wij hier. Niet zo vreemd als je bedenkt dat Vaillant en Junkers ooit grote Duitse merken

waren die als een van de eerste van een geiser een ketel maakte.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het lek al boven water?

Nog vergeten te vermelden de vulnippel. Die heeft een draaidop met 2 vleugeltjes. De rubberen afsluitring daarin wil wel eens lek raken in samenwerking met de bovenliggende vulkraan die met een kwartslag open en dicht gaat en ook vaak in de "dichtstand" toch iets lekt.

Laat je niet gek maken over theorieen met expansievatdruk e.d. want dan loop je huilend naar een installateur. Loop alles na zoals in mijn eerste posting is genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...