Ga naar inhoud


Zekering klapt uit voeding DM7025


Satbakker

Aanbevolen berichten


  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hee Steve, wat raar.... volgens de plaatselijke electronica boer zijn de nieuwe die hij me verkocht voor jawel schrik niet....... 2 euro per stuk, 3 amp

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal vast al wel tot in de treure uitgelegd zijn maar ik kan nergens vinden hoe ik een foto kan uploaden.... :crazy:

 

Rechts onder het vak REAGEREN staat een knop GEBRUIK VOLLEDIGE EDITOR klik daarop en dan zie onderaan BIJLAGEN TOEVOEGEN

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

als de zekering en de diodes er onmiddellijk door vliegen dan zit er toch een serieuze kortsluiting in je voeding.

 

Die moet toch te vinden zijn met een ohm meter.

 

De kans is groot dat de transitor aan de primaire kant doorslaat.

Het kan ook zijn dat er ergens een VDR inzit die doorgeslagen is, maar dat kan je ook zo uitmeten.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem voor de diode de 1N4007 of iets in die richting. Die kunnen 1 ampère. Of een 1N5402 die kan 3 Ampère. Die kosten geen drol. Die dingen moet je met een hamer kapot slaan. 3 Amp is totaal overrated voor zo´n voeding.

Als je OP een zekering spanning meet, dan is ie zoals ik het begrijp open en dus naar de kl*ten.

Verder moet je echt wel wat kennis meebrengen om een voeding te repareren en niet maar lukraak proberen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Drs. Ijzerbout, je hebt helemaal gelijk dat in een voeding niet lukraak geprobeert moet worden om hem te maken, echter ben ik leerende en de pech dat ik nu een hardnekkig geval tref. Daarbij een stukje frustratie daar ik nog geen jaar geleden deze splinternieuwe voeding in de DM had gezet en nu al de geest geeft. Nou wil ik dus het stier bij de hoorns vatten en dit project ook als leer project gebruiken, en hoopte dat ik met hulp van alle kennis die de techneuten op het forum hebben nu ook kan leren het te begrijpen. Het is veel makkelijker om gewoon weer een nieuwe voeding te kopen en erin te schroefen maar ik wil hiervan leren.

 

On topic maar weer.

 

Van Satencom heb ik een schema gekregen van onderstaande elco´s die ik inmiddels in huis heb en ga vervangen:

C8 2200uF 16V or 25V

C2 100uF 25V or 35V

C5 47uF 25V

C26 100uF 25V

C27 220uF 25V

C36 100uF 25V of 35V

Nou denk ik niet dat deze elco´s de oorzaak of de sluiting veroorzaken dat de zekering eruit klapt want ze geven goede waardes aan (op een enkele na die wat laag zijn) maar nu ik toch bezig ben vervang ik ze wel gelijk.

 

Ook 4 nieuwe diodes maar in plaats van RL205 gaat RL207 erin.

 

Nu heb ik mijn twijfels met de transistors die ik aangeef in de eerste foto. Als ik die meet met mijn capacitor meter, Capacheck, dan geeft die aan dat ze kortsluiting hebben. Wat mij zo merkwaardig lijkt is dat er zoveel kapot is gegaan, de diodes en al deze transistoren en dat waarschijnlijk veroorzaakt door de FET´s op foto 2. Bovendien heb ik al deze transistoren nergens hier in Spanje kunnen vinden. Zijn hier equivalenten eventueel voor?

 

Foto 2, Deze power transistor en mosfet zijn volgens de electronica zaak niet te meten met een multimeter maar moeten als je de waardes weet met een speciale meter gemeten worden. Bovendien vertelde hij me dat ik die niet ging vinden vanwege de onbekende of beter gezegd ongebruikelijke indentificatie nummers. Nu heb ik ze wel gevonden op internet maar enkel in china via!@#$%^. Lijkt me sterk dat deze nergens in europa te vinden zijn. Of weet iemand van jullie er equivalenten voor deze twee zijn?

post-36053-0-77933300-1355330799_thumb.jpg

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Mosfets zijn soms moeilijk uit te meten. Vaak heb je het inwendig schema nodig.

 

Maar als je ze ohms doormeet en je meet 0 ohm tussen twee pennen, dan kan je zeker zijn dat deze stuk is.

( wel losgesoldeerd meten, anders kan je de weerstand van de trafo meten)

 

Nu is het zo dat een mosfet ook niet zo maar stuk gaat.

Maar als deze in kortsluiting ligt kan die wel de diodes laten sneuvelen.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een leuke update aan dit verhaal.

 

Aangezien de moeilijkheid in het vinden van de power transistor 2N60C en de mofset P9NK60ZPF had ik besloten om hier in Spanje maar direct de DM importeur te bellen en mijn verhaal te doen over de nog geen jaar oude voeding. Nu zegt de beste man dat ze geen losse componenten verkopen maar enkel complete voedingen en daarop aanvullend zegt de man; waarom heb je hem niet terug gestuurd binnen dit jaar want nu is dus je garantie vervallen aangezien je erin gekloot hebt. Daar heeft die natuurlijk helemaal gelijk in.

 

Maar goed om mij toch tegemoet te komen heeft hij mij aangeboden een doos vol met kappote voedingen te sturen die ze daar in overvloed hebben liggen zodat ik alsnog een werkende voeding in elkaar kan knutsellen. En alsnog de power FET kan vervangen. Op deze manier kan ik ook verder leren door dezelfde componenten in diverse voedingen te meten en te vergelijken. Erg leuk!

 

Dit wilde ik toch even melden want ik vind het bijzonder sympathic van deze mensen. Nu dus even afwachten tot de boel in huis is en dan weer verder knutsellen. :)

aangepast door Satbakker

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat zei de beste man me ook dat ze meestal kapot gaan aan de secundaire kant. Daarom moet het als ze binnen zijn niet meer zo moeilijk zijn om een werkende voeding te maken. Michien dat ik zelfs één van de defecte voedingen beter kan maken want in die ik hier heb zijn toch wel erg veel VDR´s doorgeslagen aan de primaire kant. Maandag of dinsdag a.s. heb ik ze binnen en dan gaan we weer vrolijk verder!

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, keurig netjes de boel binnen gekregen. 2 oudere versies voedingen (gele trafo) en 3 laatste revisie voedingen (groene trafo) Er was al het één en ander uitgesloopt en een hoop in gesoldeerd waarbij het nodige helaas behoorlijk beschadigd was. Dus niet één te gebruiken als voeding in zijn geheel. Wel nog zat bruikbare componentjes waarbij degene die ik zocht. Idd. was de power FET in sluiting dus vervangen en de rest van de eerder aangegeven componenten ook vervangen.

 

Resultaat weer een werkende 7025!

 

Ik wil mijn dank uitroepen aan alle die me op weg geholpen hebben! Thanks!

 

Hier nog een fotootje van het werkend geheel.

 

Groeten allemaal,

Satbakker

post-36053-0-59330400-1356014036_thumb.jpg

aangepast door Satbakker

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi man !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...