Marc-Sim Geplaatst: 7 december 2012 Geplaatst: 7 december 2012 Mark-Sim Dan ben je nog niet op de hoogte van het bericht van Sprietje klik Mijn decoder is een DSR 8121 ( typefoutje in mijn laatste bericht!) Beste Satencom, Lees ik bovenstaande nu echt verkeerd ? Grt, 1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....
satencom Geplaatst: 7 december 2012 Geplaatst: 7 december 2012 Je leest het niet verkeerd hoor MARC maar dit staat bij de omschrijving van de DSR 8121 • Ingangsconnector: IEC 169-24 Contrastekker • RF-ingang: 950-2150 MHz, 75 O - 25 dBµV tot –65 dBµV • Diseqc 1.1 • LNB voeding 13/18v, 400mA max • Bandschakelaar 22 kHz • DVB-S2 Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 7 december 2012 Geplaatst: 7 december 2012 Ik vergat het in mijn vorige bericht te vermelden maar: Een Philips DSR 8121 heeft wel Diseqc 1.1., zie de handleiding van CanalDigitaal op pagina 35 : http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/handleiding-hd-ontvanger-philips-dsr8121.pdf Ook via andere websites lees ik dat hij beschikt over Diseqc.1.1. heeft. Je kunt er dus een uncommitted switch aanhangen
Marc-Sim Geplaatst: 7 december 2012 Geplaatst: 7 december 2012 Je leest het niet verkeerd hoor MARC maar dit staat bij de omschrijving van de DSR 8121 • Ingangsconnector: IEC 169-24 Contrastekker • RF-ingang: 950-2150 MHz, 75 O - 25 dBµV tot –65 dBµV • Diseqc 1.1 • LNB voeding 13/18v, 400mA max • Bandschakelaar 22 kHz • DVB-S2 Papier is soms gewillig ! In de praktijk is het enkel Diseqc 1.0 (2.0 ?). Kijk maar eventjes naar de screenshots van die handleiding en "praktijk" ervaring ! Enkel de M7-SAT801 heeft meerdere Diseqc mogelijkheden. Ook heb ik enkele van die M7's werkend met een Duo-lnb + losse lnb (28.2) mbv. een 1.1 switch... Grt, 1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....
Sprietje Geplaatst: 7 december 2012 Geplaatst: 7 december 2012 Beste marc-Sim Ik denk dat je gelijk krijgt wat betreft de diseqc. Ik lees in een Test van Totaal TV: “De ontvangers van CanalDigitaal staan erom bekend dat ze beperkte mogelijkheden hebben. Dat is bij deze Philips DSR 8121 niet anders. Wel zijn de beperkingen kleiner dan bij menige ander CanalDigitaal ontvanger. Sinds de laatste update kan men zelfs vier satellietposities met de DSR 8121 ontvangen. Dat zijn dan de Astra1, Astra2, Astra3 en Hot Bird posities. Ook is het mogelijk om zelf de DiSEqC-posities van de satellieten te kiezen. We lopen bij deze positieve ontwikkeling echter tegen een beperking op. Voor de Hot Bird is namelijk een vaste plek op DiSEqC-positie 4 ingesteld. Deze kan niet veranderd worden. De Astra-satellieten kan men wel naar eigen inzicht instellen op de DiSEqC-posities 1 tot en met 3. In de praktijk betekent dit dat bezitters van een TechniSat Multytenne-schotel deze ontvanger niet geheel kunnen gebruiken. Alleen Astra1 en Astra3 kan men ontvangen. En laten dat nu net toevallig de satellieten zijn waarop CanalDigitaal zijn eigen zenders uitzendt…” Zie de test van TotaalTV: http://www.Bron: Totaal TV/tests/110/Beperkt_HDTV_kijken.html Als je de Hotbird al niet op een plaats kunt zetten die je graag wilt, dan zal het inderdaad met Diseqc 1.1 ook wel een aanfuiting zijn.
a33 Geplaatst: 7 december 2012 Geplaatst: 7 december 2012 Als Diseqc 1.1 niet ondersteund wordt, dan blijft voor de combinatie met de duo-LNB dus de oude oplossing van Trust over: zie post #9, hiervoor. Los van de vraag welke verdere schotels en LNB's de topicstarter natuurlijk wil....; want misschien gaat hij wel voor losse LNB's? groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
freekr Geplaatst: 8 december 2012 Auteur Geplaatst: 8 december 2012 Beste freekr Je geeft al aan dat je in de zomer wel eens kortstondig last hebt van blokken en vastlopen. Steeds meer zenders van CanalDigitaal gaan over op DVB-S2 8PSK Fec 2/3 en 3/4 en je zult met dat probleem dus steeds vaker te maken krijgen. Heb je afgelopen zomer wel eens gezien hoe vaak je bijv. Sport 1-Golf niet hebt kunnen bekijken met je schotel? Een uncommitted switch is niet goedkoop, de Spaun 2-1 uncommitted switch SUR 211 F. In Nederland betaal je daar toch al snel 30 euro of meer voor. Daar koop je al twee Inverto Black Ultra’s voor met een switch. Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat je er zeker over moet denken om die 75-80cm schotel te verruilen voor een grotere schotel en dan twee losse lnb’s te nemen. Dan kun je veel eenvoudiger die lnb van de 120cm-schotel koppelen. Verder zou ik willen weten hoeveel aansluitingen je wilt hebben Ik zit inderdaad ongeveer 20km van je vandaan. Hallo sprietje, Ik heb alle info proberen te absorberen/verwerken. Alhoewel een techneut, heb ik me nog nooit verdiept in satelliet ontvangst en dus niet meer dan oppervlakkige kennis. Ben met de ontvangst ven mijn huidige schotel/dsr 8121 decoder min of meer tevreden. Mocht er in de toekomst meer uitval van de HD zenders gaan plaatsvinden, wat jij hierboven aangeeft, dan lijkt het me het beste dat ik dan niet alleen de schotel , maar ook de decoder upgrade (gezien de meerdere , min of meer negatieve posts over de DSR8121). Voor nu wil ik eigenlijk alleen proberen op een redelijk simpele manier de BBC/ITV zenders (die ik ontvang op mijn 'UK' schotel ) ook via deze decoder te ontvangen/bekijken. Of dit in HD is of niet maakt me niet veel uit. Echter als een eventuele oplossing ,via de genoemde diseqc switch, maar voor een half jaartje of zo zou werken ( is dat inderdaad zo ? of heb ik dat verkeerd begrepen?) omdat die zenders dan verkassen, dan zie ik er van af. Mocht ik dat verkeerd begrepen hebben en de zenders voor langere tijd beschikbaar blijven ( via astra 1N?), dan graag nog een uitspraak of mijn DSR 8121 nu wel of niet geschikt is voor de oplossing met de uncommitted diseqc 1.1 switch? Ik heb in het instellingen menu gezocht en gezien dat er 4 diseqc posities zijn , nu ingesteld op astra 19, 23 ,28 en hotbird respectievelijk ( de laatste twee hebben uiteraard geen signaal). Als laatste, mocht bovenstaand leiden tot een poging mijnerzijds om e.e.a. te proberen, is er ergens aan de CC een zaak waar ik een dergelijke switch kan verkrijgen? zowiezo bedankt (allen) voor de hulp
Sprietje Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Beste freekr De zenders BBC, ITV, Channel 4 enz. die momenteel nog op de Astra 1N zitten (zie http://www.lyngsat.com/Astra-1N.html , worden tweede kwartaal 2013 over genomen door de Astra 2E zie: http://www.ses.com/4233127/upcoming-launches Zesentwintig zenders zijn zeer recent al over genomen door de spotbeam van de Astra 2F, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2F.html Als je deze nu niet kunt ontvangen, dan zal dat over 3-6 maanden ook niet meer lukken voor de BBC enz. Wat betreft het koppelen van een duo-lnb met een losse lnb bestaat er een mogelijkheid deze op een speciale manier volgens diseqc 1.0 te koppelen, zie dit draadje: http://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/page__p__628467?do=findComment&comment=628467 Onze zeer gewaardeerd lid trust heeft dit lang geleden uitgetest, ik zelf heb hier geen ervaring mee en durf er dan ook niet mijn handtekening onder te zetten maar ook op buitenlandse forums wordt over deze mogelijkheid gesproken. Uit de reactie die je inmiddels gegeven hebt, mag ik er dan ook vanuit gaan, dat je geen investeringen gaat doen om die 120cm-schotel in gebruik te gaan stellen hoewel je ook in de toekomst natuurlijk best wel behoorlijk wat Engelse zenders kunt blijven ontvangen via de Eutelsat 28A op 28,5 graden oost, zie: http://www.lyngsat.com/Eutelsat-28A.html Die 0,3 graden verschil zou normaal gesproken geen reden moeten zijn de schotel opnieuw uit te richten hoewel een kleine fijntuning misschien nog iets meer signaal kan geven. Maar maak je daarover niet ongerust, want de Eutelsat 28A kun je in de Costa Calida met een 80cm-schotel prima ontvangen.
satencom Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Als je een twin duo-lnb hebt ,kan het ook met een normale diseqc switch maar dan zal je er wel een kabel bij moeten treken Ik heb het uit geprobeerd met een triax MFD 41D ,werkt perfect Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Beste satencom Dus in plaats van een splitter te gebruiken op een duo-lnb met één aansluiting kun je ook een duo-lnb met twee aansluitingen gebruiken. De ene aansluiting op aansluiting 1 van de 4/1 diseqc-switch en de andere aansluiting op aansluiting 2 van de diseqc-switch. Dat had ik mezelf namelijk ook al eens afgevraagd of dat niet hetzelfde effect zou hebben. De derde aansluitng op de 4/1-diseqc-switch gebruik je dan voor de extra losse lnb. Nu ik dit ook uit de praktijkervaring van een tweede zeer gewaardeerd lid van het sat4all-forum heb vernomen, ga ik deze info voortaan ook gebruiken om oplossingen aan te dragen.
satencom Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 Ja Sprietje ik vroeg het mij ook af ,het idee kwam bij mij op door de splitter van trust,. ik denk als dat ook werk dan moet dit ook werken, en het werkt De aansluit volgorde is zo als je zegt ,ik heb het getest met triax switch maar ander merk switch zal ook wel werken Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
trust Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Ik kan uit ervaring bevestigen dat commando diseqc 3 , op een monoblock , 2/1 switch en duo-lnb . poort A open zet . En commando diseqc 4 , op een monoblock , 2/1 switch en duo-lnb . poort b open zet . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
freekr Geplaatst: 10 december 2012 Auteur Geplaatst: 10 december 2012 Beste freekr De zenders BBC, ITV, Channel 4 enz. die momenteel nog op de Astra 1N zitten (zie http://www.lyngsat.com/Astra-1N.html , worden tweede kwartaal 2013 over genomen door de Astra 2E zie: http://www.ses.com/4233127/upcoming-launches Zesentwintig zenders zijn zeer recent al over genomen door de spotbeam van de Astra 2F, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2F.html Als je deze nu niet kunt ontvangen, dan zal dat over 3-6 maanden ook niet meer lukken voor de BBC enz. Wat betreft het koppelen van een duo-lnb met een losse lnb bestaat er een mogelijkheid deze op een speciale manier volgens diseqc 1.0 te koppelen, zie dit draadje: http://www.sat4all.com/forums/topic/109616-oplossing-komb-monoblockdiseqc-switch/page__p__628467?do=findComment&comment=628467 Onze zeer gewaardeerd lid trust heeft dit lang geleden uitgetest, ik zelf heb hier geen ervaring mee en durf er dan ook niet mijn handtekening onder te zetten maar ook op buitenlandse forums wordt over deze mogelijkheid gesproken. Uit de reactie die je inmiddels gegeven hebt, mag ik er dan ook vanuit gaan, dat je geen investeringen gaat doen om die 120cm-schotel in gebruik te gaan stellen hoewel je ook in de toekomst natuurlijk best wel behoorlijk wat Engelse zenders kunt blijven ontvangen via de Eutelsat 28A op 28,5 graden oost, zie: http://www.lyngsat.com/Eutelsat-28A.html Die 0,3 graden verschil zou normaal gesproken geen reden moeten zijn de schotel opnieuw uit te richten hoewel een kleine fijntuning misschien nog iets meer signaal kan geven. Maar maak je daarover niet ongerust, want de Eutelsat 28A kun je in de Costa Calida met een 80cm-schotel prima ontvangen. Beste sprietje, Ik heb vandaag wat tijd gemaakt en de lijst http://www.lyngsat.com/Astra-2F.html die je hierboven gaf gecheckt. Ik kan alle kanalen (channel5, itv1 5USa etc,etc)genoemd in de eerste tabel op dit moment via mijn UK schotel ontvangen ( de HD zenders weet ik niet want met oude non HD decoder geprobeerd). Als ik het goed begrepen heb zou dat dan ook het geval moeten zijn met de BBc etc zenders die in de toekomst naar 2F gaan? Is die interpretatie correct? Indien ja, dan ga ik toch proberen de signalen van de twee schotels te kombineren. W.b. de oplossing daarvoor , is de laatst aangedragen oplossing ( i.e. splitter met 4/1 diseqc switch ;ik heb wel een twin duo lnb maar gebruik de tweede uitgang voor tv in de slaapkamer) nu de te prefereren oplossing ??
a33 Geplaatst: 12 december 2012 Geplaatst: 12 december 2012 W.b. de oplossing daarvoor , is de laatst aangedragen oplossing ( i.e. splitter met 4/1 diseqc switch ;ik heb wel een twin duo lnb maar gebruik de tweede uitgang voor tv in de slaapkamer) nu de te prefereren oplossing ?? Dat lijkt me dus wel, ja. Om alvast te testen of het bij jouw ontvanger goed werkt, kan je het ook eerst met de tweede aansluiting van je twin-duo-LNB proberen, zodat je nog geen splitter (of extra kabeltje met doorverbinding, zo heb ik het gemaakt) hoeft te maken. Dan kun je later die splitter/doorverbinding maken, en je slaapkameraansluiting weer terug-aansluiten. groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
freekr Geplaatst: 16 december 2012 Auteur Geplaatst: 16 december 2012 Dat lijkt me dus wel, ja. Om alvast te testen of het bij jouw ontvanger goed werkt, kan je het ook eerst met de tweede aansluiting van je twin-duo-LNB proberen, zodat je nog geen splitter (of extra kabeltje met doorverbinding, zo heb ik het gemaakt) hoeft te maken. Dan kun je later die splitter/doorverbinding maken, en je slaapkameraansluiting weer terug-aansluiten. groet, A33 Hola A33, Ben ff bezig geweest met andere klusjes ( verbouwing met flinke problemen),.. nu weer tijd! Ik heb ontvangst van de al naar astra 2 F verhuisde kanalen en neem dus aan dat mijn UK schotel ook in de toekomst de andere kanalen pakt! Dus ga ik proberen wat je hierboven voorstelt met mijn twin duo lnb . (Eerst hier lokaal een 4/1 switch zien te vinden) Als het werkt, ....heb je inderdaad gewoon een simpele dubbele verbinding gemaakt? Is er geen probleem met voedingsspanning naar de LNB's? of wordt dat door de switch geregeld? ( ik ben ECHT een satelliet leek , vandaar!) tnx,gr, fr
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen