a33 Geplaatst: 18 december 2012 Geplaatst: 18 december 2012 ....heb je inderdaad gewoon een simpele dubbele verbinding gemaakt? Is er geen probleem met voedingsspanning naar de LNB's? of wordt dat door de switch geregeld? Ik heb drie stukjes kabel, met elk aan één zijde een f-connector, aan elkaar gesoldeerd. Natuurlijk goed de solderingen geïsoleerd gehouden, en extra alu-folie om de las heengedaan om de afscherming van de kabel goed te houden. Op die manier had ik alleen nog één f-koppelstukje nodig van de kabel van de duo-LNB naar dit verbindingskabeltje. (de andere twee kabeltjes konden direct aan de switch.) Overigens is dit niet per se handiger dan zo'n splitter. Sommige splitters zijn intern gewoon doorverbonden, geloof ik, dus dan hoef je alleen de splitter maar aan te sluiten en hoef je die dus niet aan te passen. En als de switch makkelijk opengaat, kan de doorverbinding dus ook in de switch zelf worden gemaakt. De voedingsspanning is geen probleem, nee. De Diseqc-switch schakelt de spanning altijd maar naar één ingang (A,B,C of D), dus de spanning komt nooit op een plek waar dat niet hoort. Deze oplossing creëert een parallelweg naar de duo-LNB, daar waar de hoofdrijbaan op dat moment tijdelijk niet bereden kan worden. groet A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
freekr Geplaatst: 5 januari 2013 Auteur Geplaatst: 5 januari 2013 Dat lijkt me dus wel, ja. Om alvast te testen of het bij jouw ontvanger goed werkt, kan je het ook eerst met de tweede aansluiting van je twin-duo-LNB proberen, zodat je nog geen splitter (of extra kabeltje met doorverbinding, zo heb ik het gemaakt) hoeft te maken. Dan kun je later die splitter/doorverbinding maken, en je slaapkameraansluiting weer terug-aansluiten. groet, A33 FF een resultaat melding ( door de feestdagen pas deze week er aan toegekomen e.e.a te proberen!) Heb bovenstaand getest ( dus beide aansluitingen van de twin lnb gebruikt, zonder splitter) en het werkt. Aanvankelijk kreeg ik van mijn UK schotel maar een beprkt aantal kanalen te zien ( bijv. geen van de HD kanalen) Omdat ik die in NL via mijn trisat schotel wel ontvang wat verder gezocht. Een nieuwe zenderlijst laden via menu decoder werkte averechts = verlies van alle kanalen van de UK schotel!, MAAR.....toen de decoder opnieuw geinitialiseerd en..... alle kanalen inclusief BBCen ITV HD kanalen op beeld!! Geen idee wat ik daar effectief gedaan heb , maar het werkt wel!! Ga nu aan de gang met het maken van een splitter ( of ik probeer een quadro duo-lnb op de kop te tikken), allen DANK voor de hulp/input, freekr
satencom Geplaatst: 5 januari 2013 Geplaatst: 5 januari 2013 Mooi dat werkt, hier nog even een out berichtje van trust Op de eerste pagina staat een Linkje De splitter moet volledige DC doorgang hebben anders krijgen de lnb's geen spanning . Of die jij hiet noemt dat heeft , weet ik niet . je kunt ook zo'n F-connector T stuk gebruiken . Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 5 januari 2013 Geplaatst: 5 januari 2013 (aangepast) Freekr schrijft: “of ik probeer een quadro duo-lnb op de kop te tikken” Maar als je nu toch gaat investeren in een duo-lnb met vier aansluitingen dan toch even de volgende opmerking. Je hebt een Philips DSR 8121 ontvanger. Daar zitten twee tuners in zodat je kunt kijken en opnemen tegelijk van een andere zender. Als jij nu met een duo-lnb met 4 aansluitingen gaat werken, dan heb je nog steeds niet de mogelijkheid om met twee coaxkabels naar je DSR 8121 te gaan tenzij je op de tweede tuner en in de slaapkamer niet de Engelse zenders wilt hebben. Een duo-lnb met 4 aansluitingen voor een 80-85cm-schotel is niet echt goedkoop. Voor een geschikte duo-lnb quad, de Maximum AMBQ 24, betaal je 60 euro. Een andere mogelijkheid is te kiezen voor twee losse lnb’s met vier aansluitingen en drie 4/1 diseqc-switches. Dan kun je wel beide tuners in je DSR 8121 afzonderlijk gebruiken plus de ontvanger in de slaapkamer waar je dan ook de Engelse zenders kunt bekijken. Bovendien werk je nu met een Triax 78 waarbij het signaal voor de Astra 23,5 niet echt over houdt. Misschien heb je wel gelezen dat Eurosport HD hoogstwaarschijnlijk over gaat op van DVB-S2 8PSK Fec 3/4 naar Fec 5/6. De kans is levensgroot dat je die zender dan niet meer kunt ontvangen. Dat is snel te controleren want als je nu Planeta HD niet kunt ontvangen, dan zal dat straks met Eurosport HD ook niet meer lukken. De kans is dus groot, dat je toch een grotere schotel moet gaan nemen en daar past een duo-lnb niet goed meer op. Ook dit is dus een reden om met losse lnb’s te gaan werken. 5 januari 2013 aangepast door Sprietje
freekr Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur Geplaatst: 18 januari 2013 Freekr schrijft: “of ik probeer een quadro duo-lnb op de kop te tikken” Maar als je nu toch gaat investeren in een duo-lnb met vier aansluitingen dan toch even de volgende opmerking. Je hebt een Philips DSR 8121 ontvanger. Daar zitten twee tuners in zodat je kunt kijken en opnemen tegelijk van een andere zender. Als jij nu met een duo-lnb met 4 aansluitingen gaat werken, dan heb je nog steeds niet de mogelijkheid om met twee coaxkabels naar je DSR 8121 te gaan tenzij je op de tweede tuner en in de slaapkamer niet de Engelse zenders wilt hebben. Een duo-lnb met 4 aansluitingen voor een 80-85cm-schotel is niet echt goedkoop. Voor een geschikte duo-lnb quad, de Maximum AMBQ 24, betaal je 60 euro. Een andere mogelijkheid is te kiezen voor twee losse lnb’s met vier aansluitingen en drie 4/1 diseqc-switches. Dan kun je wel beide tuners in je DSR 8121 afzonderlijk gebruiken plus de ontvanger in de slaapkamer waar je dan ook de Engelse zenders kunt bekijken. Bovendien werk je nu met een Triax 78 waarbij het signaal voor de Astra 23,5 niet echt over houdt. Misschien heb je wel gelezen dat Eurosport HD hoogstwaarschijnlijk over gaat op van DVB-S2 8PSK Fec 3/4 naar Fec 5/6. De kans is levensgroot dat je die zender dan niet meer kunt ontvangen. Dat is snel te controleren want als je nu Planeta HD niet kunt ontvangen, dan zal dat straks met Eurosport HD ook niet meer lukken. De kans is dus groot, dat je toch een grotere schotel moet gaan nemen en daar past een duo-lnb niet goed meer op. Ook dit is dus een reden om met losse lnb’s te gaan werken. Hola, Heb met opzet een paar weken geprobeerd of alles blijft werken. EN DAT IS ZO. Alle BBC, ITV kanalen incl HD en ook PlanetaHD... no prob!! Misschien heb ik gewoon mazzel of zit op een goede lokatie??? Ga dus oorlopig niks vernaderen aan schotels cq lnbs. Zal wel binnenkort nog de splitter oplossing naar de 4/1 diseqc switch fabriceren, zodat ik mijnCD tweede 'lijn' weer naar de slaapkamer kian verleggen. Muchas gracias, freekr
freekr Geplaatst: 20 januari 2013 Auteur Geplaatst: 20 januari 2013 Mooi dat werkt, hier nog even een out berichtje van trust vandaag splitter oplossing met F-connector ( weliswaar gekocht bij de lokale 'shop oriental' dus geen HQ) geimplementeerd om tweede aansluiting van mijn duo-lnb weer apart te gebruiken. Werkt goed, maar heb ARD HD signaal verloren ( tenminste van de kanalen, die we normaal gesproken bekijken!). Beetje gezocht naar hoe en waarom. Zonder dat ik vooraf gecheckt heb wat voordien de signaalsterkte/kwaliteit op de verschillende zenders was, heb ik de indruk dat op alle zenders de sterkte van het signaal wat minder is. Vraag: Ligt dat aan de kwaliteit van mijn T-stuk constructie? ( zo ja, dan kan ik proberen die te verbeteren) of.. is dat normaal voor de splitter oplossing? ( zo ja, dan kan ik me de moeit besparen om kabels/tstuk te optimaliseren)
Moderator ceesv Geplaatst: 20 januari 2013 Moderator Geplaatst: 20 januari 2013 Wanneer je een t-stuk gebruikt ontstaat er misaanpassing. Splitsen of koppelen gaat nooit zonder signaal verlies. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Een goede splitter van Triax bijvoorbeeld heeft 5,5-6dB verlies maar dan heb je geen misaanpassing van de impedantie. Bovendien zijn de twee uitgangen 22-26dB gescheiden van elkaar. Met een T-stuk F-connector ook wel F F F-connector genoemd heb je natuurlijk een misaanpassing in de impedantie. De impedantie is normaal 75 ohm, nu veel minder. Dat veroorzaakt ook minder signaal. Goede merken zoals Triax, Fuba of Kathrein hebben ze niet eens in hun programma zitten omdat het eigenlijk helemaal niet kan. Je moet ook eens kijken wat de gevolgen zijn: Ten eerste zit er in de duo-lnb een diseqc-switch. Laten we zeggen dan die 4dB verlies geeft. Dan een splitter die ook weer minimaal 5,6-6dB verlies geeft en dan weer een diseqc-switch die ook 4 dB verlies geeft. Dat is bij elkaar al 14dB verlies. Als je de duo-lnb vervangt door twee losse lnb’s, dan heb je maar het verlies van één diseqc-switch van 4dB. Dat is een behoorlijk verschil. Ik zou de duo-lnb altijd vervangen door twee losse lnb’s.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen