Ga naar inhoud


satelliet radio op FM kabelsysteem zetten?


paulvr

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

omdat ik geen idee heb onder welke rubriek deze vraag te stellen doe ik het maar hier:

 

Ik zoek een (gebruikt/goedkoop) toestel waarmee ik een aantal audio kanalen van een satelliet als Astra samen op één FM band kan zetten voor een intern kabelsysteempje in Roemenië.

 

We beschikken daar over een kabelaansluiting van een Roemeense provider waar ook wat internationale tv zenders op zitten, maar ze doen er helemaal niets aan de doorgifte van radio programa's.

 

Wat ik tot dusver vergeefs zoek is een apparaat waaree je gelijktijdig minstens 10, liever meer radiozenders op de FM band kunt positioneren. Die koppel ik dan met de tv doorgifte om in elke kamer een TV-FM aansluitdoos te kunnen oeden. Maar de vraag is, bestaat zoiets en hoe/waar vind je zo'n produkt? Het liefst had ik om gebruikt en afgedankt exemplaar gevraagd vanwege de chronische geldprolemen die we als stichting hebben maar dat zal wel een utopische gedachte zijn gezien het nieuw zijn van deze materie.

 

Ik daacht nog wel aan een hele reeks individuele omzetters, je hebt van die apparaatjes waar je audio in kan stoppen en een FM zendertje uit, maar dat heeft twee grote nadelen:

1. Je moet dan wel 10 of meer satellietonvangers naast elkaar opsellen en 24 uur per dag draaiende houden om elk apparaatje van signaal te voorzien

2. Dat soort zendertjes laten naar mijn ervaring nogal wat harmonischen op de FM band los, zet er 10 of meer op diverse FM frekwenties weg en de kans lijkt me enorm dat ze elkaar gaan storen.

 

Weet iemand hier raad, tenminste door mij te verwijzen naar bestaande produkten op dt gebied? Ik heb al wat ge-googeld maar zie op professioneel kabelgebruik eigenlijk niets staan.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad..10 satelliet ontvangers die de radio-zender ontvangen. Daarna moet het analoog naar een omzetter die het op een kanaal in de FM band omzet.

Je moet hiervoor de lokale omstandigheden weten want storing door lokale terrestrische FM radio is snel gegeven.

Met zenderjes etc. zou ik niet gaan knoeien. Kijk naar wat kabel maatschappijen doen...die doen in feite niets anders.

Rhode & Schwarz, Kathrein, Hirschmann om er maar eens een paar te noemen...kijk daar eens naar...die hebben wel zoiets. Dit is niet goedkoop.

Iets goedkopers vind je hier: http://www.nti-online.de/variradi.htm waarschijnlijk precies iets wat je zoekt. Wordt veel in hotels etc. toegepast.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor jullie reacties. Nee, van FM interferentie is op onze locatie geen sprake. Het tehuis is in een vallei gesitueerd waardoor op FM heel weinig ontvangbaar is en zonder flinke antenne al helemaal niets. Dus instraling is geen issue.

 

Ik zie dat de variradio van onze grote vriend Ille komt. Die man maakt prachtige spullen van zeer hoge kwaliteit (in de analoge tijd recenseerde ik ooit een video en een audio verbeteraar voor satellietgebruik, prachtige doosjes maar wel met prijskaartjes boven de 1200 gulden elk).

 

Natuurlijk, dat je hoe dan ook een ontvangsteenheid per zender nodig hebt is logisch, maar ik had de hoop dat dat in één kast, dus met één wat krachtiger voeding in plaats van 10 of meer kleine voedinkjes zou kunnen plaatsvinden.

 

Wel vraag ik me af of er naast vriend Ille niet ook een bedrijf te vinden is dat voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons fabriceren, in China of zo. Kijk, als Ille nu in één klap aanbood wat ik zocht dan zou het nog te overwegen zijn, maar ik zou een x-aantal van die mooie doosjes moeten aanschaffen en hoewel ik nog niets vond over een stuksprijs neem ik aan dat dat wel dusdanig in de papieren loopt dat je dan toch moet afhaken.

 

Het is jammer dat we hier in West-Europa zo dwaas zijn om met de komst van internet en satelliet ervan uit te gaan dat niemand die op reis is nog iets anders nodig heeft. Voorheen was het zo simpel, een radiootje met 31 meter band voor de Wereldomroep en 49m voor Deutsche Welle en BBC en je kon onderweg in de auto, trein of truck of zelfs op het water altijd naar Nederlandse, Duitse en Engelse programma's luisteren. Als je nu in een land als Hongarije of Polen rondreist kun je het wel schudden, je hebt geen flauw idee wat er zich in je land of de rest van de wereld afspeelt. Wat een heerlijke vooruitgang..... :-(

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om hoeveel kamers gaat het eigenlijk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor jullie reacties. Nee, van FM interferentie is op onze locatie geen sprake. Het tehuis is in een vallei gesitueerd waardoor op FM heel weinig ontvangbaar is en zonder flinke antenne al helemaal niets. Dus instraling is geen issue.

 

Ik zie dat de variradio van onze grote vriend Ille komt. Die man maakt prachtige spullen van zeer hoge kwaliteit (in de analoge tijd recenseerde ik ooit een video en een audio verbeteraar voor satellietgebruik, prachtige doosjes maar wel met prijskaartjes boven de 1200 gulden elk).

 

Natuurlijk, dat je hoe dan ook een ontvangsteenheid per zender nodig hebt is logisch, maar ik had de hoop dat dat in één kast, dus met één wat krachtiger voeding in plaats van 10 of meer kleine voedinkjes zou kunnen plaatsvinden.

 

Wel vraag ik me af of er naast vriend Ille niet ook een bedrijf te vinden is dat voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons fabriceren, in China of zo. Kijk, als Ille nu in één klap aanbood wat ik zocht dan zou het nog te overwegen zijn, maar ik zou een x-aantal van die mooie doosjes moeten aanschaffen en hoewel ik nog niets vond over een stuksprijs neem ik aan dat dat wel dusdanig in de papieren loopt dat je dan toch moet afhaken.

 

Het is jammer dat we hier in West-Europa zo dwaas zijn om met de komst van internet en satelliet ervan uit te gaan dat niemand die op reis is nog iets anders nodig heeft. Voorheen was het zo simpel, een radiootje met 31 meter band voor de Wereldomroep en 49m voor Deutsche Welle en BBC en je kon onderweg in de auto, trein of truck of zelfs op het water altijd naar Nederlandse, Duitse en Engelse programma's luisteren. Als je nu in een land als Hongarije of Polen rondreist kun je het wel schudden, je hebt geen flauw idee wat er zich in je land of de rest van de wereld afspeelt. Wat een heerlijke vooruitgang..... :-(

 

Wat betreft de prijs, heb ik maar één opmerking: "moet het goed zijn of moet het uit China komen".

Voor de rest ben ik maar wat blij met het internet want daarmee kan ik hier in Dubai mooi naar Bayern 1 of Radio 5 luisteren.

Zelfs in de Metro met mijn smartphone werkt dat hier.

Dat was in de tijd van de kortegolf onmogelijk. :grin:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Paul , nog steeds in "den vreemde" ?

 

prijs VARIRADIO (UKW-Stereo-Modulator) ... € 392,00

 

bij IKUSI zie ik geen FM modulatoren

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

http://212.20.172.90/Kopfstation/CD/Manuals/PHDF_1000_GB_17112010.pdf

Eigenlijk zoek je zo iets voor een zacht prijsje

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://212.20.172.90...GB_17112010.pdf

Eigenlijk zoek je zo iets voor een zacht prijsje

 

de "harde" prijs is € 1600.-

wel goed gevonden Cees !

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Gezien de meeste radio stations te beluisteren zijn via internet, moet dit toch ook op te lossen zijn met WiFi Internet radio.

 

Ken jij een systeem waarbij minstens 10 of meer stereo radiozenders gemoduleerd op een FM band kunnen worden geplaatst? Het ontvangen van radiozenders is niet het probleem, wel om ze netjes als kanariepietjes op een rijtje in een zelf samengestelde kabel-FM band te plaatsen!

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...