Ga naar inhoud


Wat vragen voordat ik een VU+ aanschaf.


jbbrans

Aanbevolen berichten

Na 3 jaar met stijgende ergernis een Rebox hd9000 gebruikt te hebben, wordt het tijd om te kijken naar een andere ontvanger en aangezien ik alleen maar lofende berichten zie over VU+, is het heel erg aannemelijk dat het er eentje wordt van dat merk.

 

Maar dan; welke???

De types SOLO en DUO zijn al een tijdje op de markt en staan klaar om vervangen te worden door de SOLO 2 en DUO 2, met nieuwe mogelijkheden. Vooral het tweede scherm van de DUO 2 lijkt mij interessant en de mogelijkheden van HbbTV, ik wil niet een ontvanger kopen die al binnen een paar maanden achterhaald is.

Echt een vergelijk tussen de 4 versies ben ik nog niet tegengekomen en ook het feit dat de SOLO 2 net een beetje uitgeleverd begint te worden en ik nog geen reviews heb kunnen vinden, doet mij erg twijfelen tussen de verschillende versies. (De Rebox is nog niet dood, dus ik kan ook nog wachten op de DUO 2).

Heeft er iemand een tabel oid, waar een vergelijk wordt gemaakt tussen de 2x2 versies?

(De Ultimo valt voor mij af, want ik gebruik alleen satelliet en geen kabel of DVB_T.)

 

2e punt.

De ontvanger is bij ons een gebruiksvoorwerp. Met andere woorden, ik moet 'm 1 x instellen en dan moet ie maanden goed werken. Niet elke week een nieuwe firmware, niet dagenlang bezig zijn met alles weer opnieuw instellen.

Kan dit met de ontvangers van VU+?

 

3e.

PLI, VTI, plugins, cccam! Allemaal mooie termen en elk topic meld wel dat het makkelijk is, maar door de vele topics die dat melden is het zoeken naar een goede beschrijving als zoeken van een naald in een hooiberg.

Heeft iemand een link naar een duidelijke en, ook belangrijk, actuele beschrijving van installatie en mogelijkheden?

Ik ben opgegroeid vanuit dos naar windows, heb een paar keer Linux geprobeerd, maar ben erachter gekomen dat settings veranderen in de config files van Linux niet gaat werken bij mij. Daarom, ready to install files en de instellingen via een menu, tenzij er een duidelijke en actuele beschrijving bij zit.

Ik heb verder geen familie of kennissen die verstand hebben van sat-ontvangers en mij kunnen helpen bij het uitzoeken van de knelpunten.

 

4e.

De nieuwe versies staan op het punt om uit te komen. (De SOLO 2 is een paar dagen op de markt.)

Hoe snel is de verwachting, dat er stabiele software voor de nieuwe ontvangers is?

De Rebox heb ik ook gekocht een paar maanden nadat deze op de markt kwam en dit zou een pracht van een ontvanger zijn met uitstekende specificaties. Helaas ging het met elke firmware steeds een stukje slechter, later geleverde ontvangers (als ik de berichten mag geloven) werden wel beter, maar de mijne bleef vastlopers houden en HD signaal heeft last van digitale spikkels in het beeld en kan het HD signaal maar net verwerken qua snelheid.

 

Alvast bedankt voor het lezen van dit twijfel verhaal en ook bedankt voor de mogelijke antwoorden.

Jeroen

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Punt 1,

Begrijp niet waarom de Ultimo afvalt want ook ik gebruik alleen SAT en de Ultimo wordt meestal net zoals de DUO en de nieuwe SOLO2 met 2x DVB-S tuners uitgevoerd.

De enige extra optie t.o.v. de DUO en SOLO2 is dat je in de Ultimo wel een kabel tuner kunt plaatsen als je dat zou willen.

Verder kunnen we eigenlijk niet invullen welk type jij wilt kiezen want dat ligt aan jouw gebruikswensen.

 

Punt 2,

Ja, een klein beetje afhankelijk van de te kiezen Image

 

Punt 3,

Nee, er zal geen panklare handleiding zijn maar als je zoals je zelf zegt recht-to-recht-aan gebruiker bent dan is de installatie zo gebeurd en als je het even niet weet is hier voldoende hulp beschikbaar

 

Punt 4,

Ik zat voor hetzelfde dilemma, kijk maar elders hier in het forum.

Niemand kan jouw vertellen dat voor de nieuwe modellen de beschikbare images al volledig inzetbaar zijn en goed functioneren.

Mijn advies koop een DUO of Ultimo dan loop je in elk geval niet meer tegen kinderziekten aan.

 

Succes met je keuze.

 

N.B.

Ik heb ook jaren met diversen Reboxen gestoeid en heb er geen spijt van de VU's.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik snap de kreet "achterhaalde box" niet zo. Als een fabrikant een nieuw model op de markt brengt houdt dat dus in dat de voorgaande modellen allemaal naar de milieustraat kunnen en we met zijn allen een nieuw model moeten kopen?

 

De enige reden dat ik mijn Duo heb vervangen door een Ultimo is omdat de soap opnamelijst (vrouw) een extra tuner nodig had. Het kopen van een ouder model is vaak gunstiger omdat met name de software support van het apparaat zich al min of meer heeft bewezen, en de prijs zal wat minder zijn dan het nieuwere model. Los daarvan moet je eerst nog maar zien of die nieuwe modellen leverbaar zullen zijn.

 

Ook jij zou prima met een Ultimo aan de slag kunnen. Die heeft pluggable tuners, en de mijne heeft 3 dvb-s2 tuners aan boord. Het is met nieuwe hardware altijd de vraag hoe volwassen de drivers zijn voordat het ding op de markt komt, dus dat blijft altijd afwachten.

 

Als ik nu een rebox zou hebben en ik zou die willen vervangen dan weet ik ook nog niet wat ik zou doen. Of wachten tot de Duo2 beschikbaar komt, of een Ultimo aanschaffen. Ik denk dat dat een beetje van jou af hangt hoe zat je die rebox bent, en van de prijs van de nieuwe apparaten. :D

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil niet een ontvanger kopen die al binnen een paar maanden achterhaald is.

 

Daar zul je toch aan moeten gaan wennen en mee moeten (leren) leven. Niets is zo vergangelijk als de moderne computertechnologie.

Komt er iets nieuws op de markt dan is het een kwestie van tijd voordat het alweer achterhaald is. Dat is nu eenmaal zo tegenwoordig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu een Rebox zou hebben en ik zou die willen vervangen dan weet ik ook nog niet wat ik zou doen.

Nou ik wel, alles is beter dan een Rebox en dan heeft dat nog niet eens zo zeer met de hardware te maken maar die alom bekende ellende wordt door de inferieure firmware veroorzaakt want de Koreanen zijn i.c.m. de Nederlandse importeur niet in staat geweest om goede FW op te leveren.

 

Dit is nu het voordeel van een Linux ontvanger, je kunt uit verschillende images kiezen die hun waarde en betrouwbaarheid al vele malen hebben bewezen.

Alleen al om die reden zou ik de Rebox naar de Milieustraat brengen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jurgen

De meerwaarde van de Ultimo is volgens mij, alleen de 3e tuner i.c.m. de keuze voor kabel of DVB-T tuners. Dit heb ik niet nodig en daarom is de meerprijs ten opzichte van de andere modellen te hoog, ook omdat ik dan weer alle LNB's moet vervangen.

 

We gebruiken de ontvanger nu voor bekijken en opnemen van tv zenders. 1 zender bekijken en 1 opnemen, of 2 opnemen en niets bekijken.

Vanwege de problemen met de Rebox ben ik nog niet volledig over naar HD, maar dat zou ik wel graag willen.

Het tweede kanaal van de DUO2 vind ik interessant, maar weet daar verder nog niets van.

 

Welke Image is het makkelijkst om zonder onderhoud te draaien?

 

 

@Wiz & Drs. IJzerbout.

Met achterhaalde ontvanger bedoel ik een ontvanger die als ik 'm gekocht heb, niet meer uptodate gehouden wordt door de community en de leverancier. Die als ik 'm een paar maanden heb, achterhaald is door de uitzendtechnieken, voorbeeld wat me nu te binnen schiet; wat gaat er gebeuren met hbbtv?

Qua snelheid van beeldverwerking verwacht ik de komende 4 jaar niet heel grote stappen vooruit, het signaal zal niet ineens naar 1080P gaan of ook nog niet zo snel naar QHD (4000 beeldlijnen).

 

Nieuwe vraag.

Is de SOLO2 vergelijkbaar qua functionaliteit met de ULTIMO en/of DUO? De prijs is wel vergelijkbaar met de DUO.

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Solo2 is kwa opzet goed vergelijkbaar met de Duo. Het is een dubbele tuner, tuners zijn iet verwisselbaar, hij heeft een goed VFD-scherm enz. Groot verschil met de Duo is dat hij een chipset van de volgende generatie heeft. Tot nog gebruiken alle Linuxontvangers redelijk vergelijkbare chipsets. Er zijn wat kleine verschillen, zoals aantal tuners, stroomverbruik e.d., maar kwa mogelijkheden zitten ze dicht bij elkaar. De Solo2 heeft een nieuwe generatie chipset die daadwerkelijk nieuwe functies toevoegt, zoals 1080p50, echte PiP, een veel snellere processor, betere codecondersteuning en veel meer. Waarschijnlijk zijn ook de scalers e.d. onderhanden genomen dus mijn verwachtingen op het gebied van beeldkwaliteit zijn ook hoog.

 

Het grootste nadeel van de Solo2 gaat zijn dat hij net nieuw is: Dat betekent risico op driverbugs en images die nog niet beschikbaar zijn, of het apparaat nog niet volledig ondersteunen.

 

Omdat de Solo2 de Duo functioneel vervangt zou ik adviseren geen Duo meer te kopen, hoewel dat op zich een goede ontvanger is en blijft. Het is ook de oudste ontvanger in de reeks, en met name de Uno en Ultimo hebben de nodige kwaliteitsverbeteringen gehad t.o.v. de Duo. Voor de Uno en Ultimo geldt bovendien dat er geen functioneel equivalent aan zit te komen. Die ontvangers blijven daarom naar mijn mening koopwaardig.

 

Ik hoop op een prijsverlaging voor die ontvangers, dat compenseert dan hun oudere chipset en houdt ze ook commercieel aantrekkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De economische levensduur van deze ontvangers zal overigens gelijk zijn aan die van MPEG4 boek 10. Linuxontvangers zijn erg resistent tegen technische wijzigingen en alleen nieuwe codecs maken ze onbruikbaar. Het is in dit geval MPEG H die ze op den duur onbruikbaar zal maken. Ik verwacht dat je je ontvanger tot +/- 2025 kunt gebruiken, daarna zal MPEG H ingeburgerd zijn en zul je ontvangers die MPEG H aan kunnen nodig hebben.

 

De Solo2 heeft op dit punt dus geen voordeel t.o.v. de huidige ontvangers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou er zijn wel meer dingen te bedenken waardoor de ontvanger erg verouderd is

b.v

CI emulatie wordt zo complex dat de ontvanger tewijnig geheugen/rekencapaciteit heeft

ze gaan over op super HD zoals 10.000p voor behang tv

nieuwe codex voor 3D die de mpeg decoder niet aan kan

enz enz

 

Maar 5 jaar leeft het wel anders worden de vele sat kijkers zoals in duitsland boos die

zijn al onlangs moeten overstappen van analoog naar digitaal

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jurgen

De meerwaarde van de Ultimo is volgens mij, alleen de 3e tuner i.c.m. de keuze voor kabel of DVB-T tuners. Dit heb ik niet nodig en daarom is de meerprijs ten opzichte van de andere modellen te hoog, ook omdat ik dan weer alle LNB's moet vervangen.

Volgens mij begrijp jij er niet al teveel van.

De Ultimo heeft de optie om een 3e tuner te kunnen plaatsen maar als je dat niet wilt is prima en daarnaast kan daar ook een 3e DVB-S tuner ingebouwd worden.

Verder vraag ik me af waarom jij dan alle LNB's zou moeten vervangen.

De VU's en ook de Ultimo functioneert gewoon met dezelfde LNB's zoals jij die nu op jouw Rebox gebruikt.

 

Het tweede kanaal van de DUO2 vind ik interessant, maar weet daar verder nog niets van.

Wat bedoel je hier nu met Het tweede kanaal?

Bedoel jij hiermee soms de 2e Tuner?

 

Welke Image is het makkelijkst om zonder onderhoud te draaien?

Die keuze zal je helemaal zelf moeten doen want dat is hoofdzakelijk een kwestie van smaak.

De meeste Images zoals VTI. OpenPli en VIX zijn al een hele tijd uitgebalanceerd en behoeven eigenlijk nauwelijks meer onderhoud.

LET WEL OP! dit gaat alleen op voor de Images van de al enige tijd bestaande types zoals DUO, UNO en Ultimo.

Voor de nieuwe 2 types zullen de Images voor zo ver al beschikbaar voorlopig de nodige essentiële updates ontvangen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

kiezen is niet lastig

 

want je weet wat je nodig hebt

soms weten mensen niet wat ze nodig hebben

en OOK dat wat ze niet nodig hebben willen enkele mensen toch.

 

{de fabrikanten van alle merken maken een spagaat om alles in te bouwen waar de klant om vraagt}

 

bekijk het vanuit het standpunt * perfekte ontvangst + opnemen + extraatjes inzake multimedia

de huidige ranglijst is:

 

basis single tuner solo

basis twin tuner duo

-expert single tuner uno (optioneel de dvb-s dual insteektuner) 2

-brand-new solo2 vanaf kerst te koop (twin tuner vast ingebouwd) 2

-expert triple tuner ultimo (optioneel de dvb-s dual insteektuner) 6 of minder

-brand-new hot duo2 in februari / maart te koop (optioneel de dvb-s dual insteektuner) 4

 

de VU + receivers zijn niet zomaar een populaire receiver.

 

kiezen doet je portemonnee en de noodzaak *

 

ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

H265 staat al klaar...

 

H265 wordt één van de boeken van MPEG H. En nee dat staat niet klaar, daar wordt aan ontwikkeld. Tot +/- 2025 kan je gerust met de huidige ontvangers kijken. H264 (MPEG4 boek 10) zat in het jaar 2004 ongeveer in hetzelfde stadium als H265 nu, dus je kunt uitrekenen hoe hard het zal lopen.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij begrijp jij er niet al teveel van.

De Ultimo heeft de optie om een 3e tuner te kunnen plaatsen maar als je dat niet wilt is prima en daarnaast kan daar ook een 3e DVB-S tuner ingebouwd worden.

Verder vraag ik me af waarom jij dan alle LNB's zou moeten vervangen.

De VU's en ook de Ultimo functioneert gewoon met dezelfde LNB's zoals jij die nu op jouw Rebox gebruikt.

 

 

Wat bedoel je hier nu met Het tweede kanaal?

Bedoel jij hiermee soms de 2e Tuner?

 

 

Die keuze zal je helemaal zelf moeten doen want dat is hoofdzakelijk een kwestie van smaak.

De meeste Images zoals VTI. OpenPli en VIX zijn al een hele tijd uitgebalanceerd en behoeven eigenlijk nauwelijks meer onderhoud.

LET WEL OP! dit gaat alleen op voor de Images van de al enige tijd bestaande types zoals DUO, UNO en Ultimo.

Voor de nieuwe 2 types zullen de Images voor zo ver al beschikbaar voorlopig de nodige essentiële updates ontvangen.

Ik bedoel dat zoals ik het nu zie, is de meerwaarde van de ultimo ten opzichte van de duo, alleen de 3e tuner. Dus om de ultimo voor mij te verantwoorden, dien ik dan de 3e tuner te laten plaatsen. Met het plaatsen van de 3e tuner komen meteen de lnb om de hoek kijken, nu 2 uitgangen/lnb moet dan naar minimaal 3 en dat voor 4 satellieten.

 

Met het tweede kanaal, bedoel ik de uitgang richting tablet en/of pc.

 

Bedankt voor de uitleg over de images.

Hoe bruikbaar zijn deze ontvangers zo out of the box, dus zonder update van de community?

 

 

Door de discussie over snelheid van de verschillende ontvangers, ben ik van plan om te wachten tot er reviews zijn van de 2 nieuwe VU+ ontvangers en de ervaring vanuit de gebruikers. Ik denk niet dat ik nog een DUO zal aanschaffen en die paar maandjes extra leven met de rebox, zal nog wel gaan.

Uiteindelijk denk ik dat de keuze zal worden tussen de SOLO2 en de DUO2.

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het tweede kanaal, bedoel ik de uitgang richting tablet en/of pc.

 

Hoe bruikbaar zijn deze ontvangers zo out of the box, dus zonder update van de community?

 

 

Door de discussie over snelheid van de verschillende ontvangers, ben ik van plan om te wachten tot er reviews zijn van de 2 nieuwe VU+ ontvangers en de ervaring vanuit de gebruikers. Ik denk niet dat ik nog een DUO zal aanschaffen en die paar maandjes extra leven met de rebox, zal nog wel gaan.

Uiteindelijk denk ik dat de keuze zal worden tussen de SOLO2 en de DUO2.

-elke stream gelinked aan een pc of tablet gebruikt dus een tuner !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-ja je moet drie tuners onafhankelijk voeden dus lnb + switch!

-de snelheid? de snelheid in zappen is identiek enkel de solo2 heeft dan een echte snelheid winst inzake netwerk 1000Mbit NIC

-? de snelheid of Power

i.p.v. snelheid, dat is de combinatie tussen flash memory en CPU die is zeker beter bij de laatste modellen.

ciao

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...