Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al enige tijd ben ik aan het lezen op het internet over het opzetten van een htpc. Ik merte al gauw dat je oneindig veel keuze hebt qua cases moederborden enz...

Daarom zou ik graag op dit forum willen vragen of er iemand mij op weg kunnen helpen met het kiezen van een moederbord en een pci dvb - s2 kaart.

momenteel gebruik ik een pundit pc met xbmc erop. Ik moet zeggen dat xbmc me echt bevalt. Aangezien dat het streamen van mijn dreambox nu wat beperkter is geworden door de vele zenders die nu in HD uitzenden, zou ik een nieuwe htpc willen bouwen.

Wat zou ik graag van het nieuw sisteem willen verwachten:

- Een pci dvb-s2 kaart zodat ik niet meer hoef te streamen. Om te unnen kijken en opnemen tegelijk.

- Een atx-micro moederbord liefst met een geintegreerde hd video kaart

- Een simpele low profile case.

Als OS ga ik openelec xbmc gebruiken.

Geplaatst:

Ik zou voor een AMD FM2 processor gaan. Het liefst neem ik daar een mini itx bij maar daar zijn er nog niet zoveel van.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

• Beheerder
Geplaatst:

En waarom zou je dat doen? Dat is misschen ook wel handig om te weten. :)

Mvg,

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

openelec is een linux smaak. Heb je voor Gpu hardware video accelaration dan niet Vdpau van Nvidia nodig? Of hebben Amd/intel inmiddels ook een goed werkend alternatief?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Geplaatst:

En waarom zou je dat doen? Dat is misschen ook wel handig om te weten. :)

Omdat AMD FM2 processoren een krachtige GPU aan board hebben geschikt voor HD met alle postprocessing. De CPU heeft genoeg kracht voor andere taken zoals downloaden. En AMD procs. zijn goedkoop.

Een mini itx mobo omdat dat groot genoeg is. Dan kan je er ook nog een leuk htpc kastje voor kopen met hoge waf.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

• 1 maand later...
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Al eens aan een rasperry pi gedacht met xmbc. Laag in de kosten, geen geluidsproductie en klein van stuk.

Ik heb zowel een 'volwaardige' HTPC als een raspberry draaien met xbmc. Een wereld van verschil. De raspberry is in mijn optiek geschikt om (met de standaard aanwezige skin) leuke dingen te doen met 720p content en 1080p content met een wat lagere bitrate.... maar daarna houd het ook al gauw op.

Navigeren is 'out of the box' (nieuwste up-to-date versie van raspbmc, welke een simpele skin aan boord heeft) soms al irritant traag, terwijl m'n htpc met alle eyecandy aan (met een compleet andere -veel zwaardere- skin) er doorheen ploegt alsof ik windows 3.11 op de modernste hardware draai.

Ga je iets verder, en installeer je een add-on (bijv. een ondertitel add-on), dan heeft de raspberry daar soms zoveel moeite mee dat het op de zenuwen gaat werken. Zeker vergeleken met een htpc alternatief.

En dat zijn nog maar basis-dingen die eigenlijk tot het standaard gebruik van xbmc behoren.

Wil je HD materiaal afspelen, dan ben je al gauw gelimiteerd tot -op z'n hoogst- 720p materiaal. Voor frustratie vrij kijk plezier that is! Word het allemaal wat zwaarder en moeilijker (high-bitrate 720p, medium/high-bitrate 1080p, remuxes, interlaced 1080p) dan heb je soms de neiging het kleine moederbordje als onderzetter te gebruiken. Out-of-sync beeld/geluid, haperingen, bufferen..... geen aanrader.

Het ding DVB-S(2) materiaal voeren lijkt me helemaal uit den boze. Het meeste beeld komt interlaced aan (een ZDF-HD, die in 720p uitzend, bijvoorbeeld dan weer niet), en daar moet de-interlacing op uitgevoerd worden. Aangezien de raspberry naast het (hardwarematig) decoderen van video (MPEG2 en VC-1 trouwens alleen na het aanschaffen van een *extra* licentie!) ook nog de netwerk-controller moet aansturen (PHY implementatie), en het al zwaar genoeg heeft met non-interlaced HD content, is dat vragen om problemen.

De raspberry valt niets te verwijten.De aanwezige hardware en de bijbehorende prijs zijn prima, maar dat wil niet zeggen het kleine apparaatje overal geschikt voor is.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...