Ga naar inhoud


Disecq motor stuk? zo ja, Wat nu?


TimmySat

Aanbevolen berichten

Allen,

 

zoals onder mijn berichten wel te lezen is, heb ik een Golden Interstar rotor die ik zelf maar een paar keer gebruikt had.

Het idee was om hem aan een muurbeugel te hangen en mijn 80 cm Triax eraan vast te maken.

Nu gaat dat niet want ik heb een geimproviseerd statief: Een parasol-terrasstatief met een houten paal er in.

Vanwege het gewicht (en dus omvalgevaar!) en waarschijnlijk het ook niet helemaal rechtstaan kan ik hem nu niet op motor gebruiken waardoor ik nu alleen hotbird ontvang en heel soms voor een avondje met de hand uitricht op een andere.

 

Had laatst een paal loodrecht midden in het veld ingegraven. Wilde daaraan mijn schotel+motor vastmaken en uitrichten.

Na het installeren van de hele set wilde ik de motor naar oost draaien. DIt ging redelijk goed, het lampje knipperde echter groen-rood wat betekent

dat de stroom van de decoder laag was. Terugdraaien naar west ging erg moeizaam en met verschillende stappen, hij stopte steeds.

 

Vervolgens draaide ik hem weer oost vanwege uitlijning en daarna weer naar west. Maar naar west wilde hij helemaal niet. Hij stond iets (volgens maten op de motor) rond 80 oost maar hij vertikte het om door te gaan. Weer groen-rood knipperend lichtje. Half uur later weer geprobeerd, met veel moeite een stukje naar west, daarna niks meer...

 

Ik dacht dat het misschien door de 20 meter kabel kon dus heb de motor afgeschroefd en binnen aan een 20 cm kabel vanaf decoder gedaan. Nu heeft hij weer datzelfde probleem en blijft hij maar op die 80 west staan.

 

Is er een manier om hem te resetten? Is hij kapot of te oud? versleten?

Ik had hem al tweedehands gekocht maar de verkoper zei dat hij weinig gebruikt was...

 

Alvast bedankt voor de info en tips

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites


druk eens op de toets onderaan van je motor en kijk of hij naar links of naar rechts

je kan die toets 1X indrukken en blijven inhouden dan draait hij naar vb;rechts en kijk hoever hij gaat

 

je kan die toets 2X snel indrukken en blijven inhouden dan draait hij naar vb;links en kijk hoever hij gaat

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

druk eens op de toets onderaan van je motor en kijk of hij naar links of naar rechts

je kan die toets 1X indrukken en blijven inhouden dan draait hij naar vb;rechts en kijk hoever hij gaat

 

je kan die toets 2X snel indrukken en blijven inhouden dan draait hij naar vb;links en kijk hoever hij gaat

 

I know maar dat doet hij inderdaad ook niet. Het lampje knippert dan groen-rood (''low intensity'')

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens bij de instellingen of je de ontvanger op high lnb power kan zetten

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat alleen "lnb stroomtoevoer" en die staat op "aan".

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk anders je coax nog eens na of daar niet een kortsluiting zit (een fijn draadje)tegen de binnen kern als de motor draait

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je motor loopt te zwaar , of is defect en neemt daardoor teveel stroom op , of de ontvanger levert niet genoeg om de motor en lnb van spanning te voorzien .

Heb je het al geprobeerd zonder aangesloten lnb ? ook de stroom opname van lnb's kan een rol spelen .

Als je het met de knopjes op de motor probeert , zet de ontvanger dan op een horizontale transponder , dan staat er 18 volt op de coax kabel .

Op de andere aansluiting van de motor zou je kunnen meten of de spanning niet te ver inzakt tijdens de draai poging .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen kortsluiting te bespeuren.

De ontvanger levert denk ik wel genoeg want hij doet het niet met allebei mijn decoders. Ik heb zowel met als zonder LNB geprobeerd.

Er zitten maar 2 knopjes op de motor, richting en reset. Allebei doet hij niks.

 

@dx44 Wat kan ik doen om evt. die veiligheidspositie uit te schakelen ? Misschien is dat het wel.

 

Zou ik de motor kunnen openen en dan eens kijken wat er misgaat?

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opmerking m.b.t veiligheids possitie bedoelde ik dat de motor niet voorbij dat punt komt, echter terug moet geen probleem opleveren.

 

Als eerder gezegd heb ik geen ervaring met jouw type motor. Probeer het eens zonder LNB , Controleer LNB instellingen of wijzig ze. (instelling onthouden)

 

Kan geen advies geven m.b.t openmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik snap het maar ik dacht dat ik een keer op zoiets gedrukt zou kunnen hebben :9

 

However, ik heb allerlei opstellingen al geprobeerd. Met/zonder LNB, Dichtbij/verweg van decoder, Andere Coax-kabels.

 

Ik denk dat hij gewoon aan vervanging toe is. Is hier en daar al roestig en denk dat er ook best water in heeft kunnen komen?

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel alle diseqc motoren zijn te openen door het losdraaien van 4 schroeven aan de onderzijde .

Dan kun je de kap eraf halen en zijn alle onderdelen zichtbaar .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, maar op welke onderdelen zou ik dan moeten letten bij het opendraaien van zo'n motor?

Tandwielen?

Triax 80cm, Golden Interstar DiseQc motor, SAB Titan 2 HD Combo, Lemon 030-ci, SAB FTA 2000

Al ontvangen: Astra's, Hotbird.

Nog te ontvangen: Yamal's, Amos, Thor, Intelsat's
-----------------------------
Timmy®

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je dacht dat er water in was gekomen zou je kunnen letten op roestvorming op de worm en oxidatie in de lagerbussen .

En inderdaad , zoals Moonchild zegt , de solderingen van de F-connectors kunnen ook losgeraakt zijn en voor te lage spanning zorgen .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...