Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik zit een klein beetje in het satellietgebeuren, heb in het verleden ook wel met een Dreambox gepruts en daarvoor hier heel erg veel informatie opgedaan. Nu heb ik echter iets bij de hakken wat mijn pet te boeven gaat, wellicht hebben jullie suggesties voor me.

De situatie is als volgt: één schotel met een kop waaruit 4 kabels gaan naar een kastje dat heet Spaun SMS 51202 NF. Vanuit dat kastje lopen 12 kabels naar diverse aansluitpunten door het huis, waarvan ik er 6 met TV's in gebruik heb.

Via Canaaldigitaal hoorde ik dat zij nu op 2 schotels uitzenden en dat mijn configuratie moet worden aangepast. Ik moet twee nieuwe koppen, en dat snap ik dan nog wel, en een nieuwere versie van de Spaun SMS 51202 NF, omdat mijn versie 'slechts' 4 ingangen heeft en er 8 nodig zijn.

Ik heb die Spaun SMS 51202 NF eens van dichtbij bekeken, maar daar kan ik niks mee. Heb ik echt een nieuwe nodig, of liever gezegd, heb ik uberhaupt zo'n ding nodig? En als ik er dan toch één nodig heb, met welke ben ik op de toekomst voorbereid?

aangepast door ottifant

• Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Beste ottifant

Je hebt een 5/12 multifilter, d.w.z. vier ingangen van een quattro-lnb en één terrestrial ingang waar dus zowel de kabel-TV op aangesloten kan worden of een antenne van Digitenne.

In de nieuwe situatie moet je er dus nog een quattro-lnb bij kopen en een 9/12 multifilter kopen. Hiervan zijn 8 aansluitingen voor de twee lnb’s en één terrestrial-aansluiting.

Wil je bij hetzelfde merk blijven en de beschikking blijven houden over 12 aansluitingen, dan zou je een SMS 91409 NF kunnen nemen of een SMS 91607 NF

Zie: http://www.spaun.de/pdf/flash/15/de/#/0

Je kunt ook een EMP-centauri MS9/12PIU-5 V10 nemen, die is een stuk goedkoper, zie: http://www.emp-centauri.cz/products.php?id_kateg=5&id_pkateg=12&id=233

Geplaatst:

Ah, dank voor je antwoord. Ik ben met jouw informatie verder op het forum gaan speuren en het is mij allemaal helder.

Ik heb nu nog een vervolgvraag en daar kan ik slechts zeer sumiere informatie over vinden. Twee van de aangesloten TV's zijn een Loewe Modus met modelaanduidingen L2650 voorzien van een ingebouwde satellietontvanger, die in de huidige configuratie prima werken. Ik zal straks ook de Atra3 ontvangen, en ik lees en citeer van canaaldigitaal.nl, "L2650 modellen zijn wel voorzien van een satellietontvanger en maar werken niet goed samen met de CanalDigitaal CI Module. Deze zijn daarom niet gecertificeerd."

De zinsnede "niet goed" zit me dwars. Als dat betekent dat de zenders handmatig in plaats van automatisch moeten worden gezocht heb ik er niet zo'n probleem mee. Maar als dat betekent dat ik dan alleen de zenders van Astra1 kan ontvangen en niet de zenders van Atra3 dan vind ik dat weer wel een probleem. Ik weet dus niet hoe het zal uitpakken voor deze TV's als ik eenmaal ook de Atra3 (met 8PSK) wil ontvangen. Suggesties? En maakt voor deze twee TV's nog uit dat ik gebruik maak van een multifilter?

Geplaatst:

Ik kan me niet voorstellen dat als die Loewe Modus wel goed werkt met een CanalDigitaal-module voor de Astra 1, hij dan niet goed zou werken voor de Astra 3.

Op de Astra 1 zitten net zo goed transponders met DVB-S2 8PSK-modulatie zoals

3sat, KIKA ZDF info, ZDF, ZDF neo, ZDF Kultur enz.

Of je nu gebruik maakt van diseqc-switches of multiswitches, dat maakt niet uit.

Ik verwacht geen enkel probleem nu je er ook de Astra 3 bij gaat zetten.

Geplaatst:

Beste Sprietje, je wilt niet weten hoe lang ik heb zitten speuren op Internet voor het antwoord op mijn vraag, ik werd er moedeloos van. Hartelijk dank voor je heldere antwoorden.

Ik heb meteen 3sat, KIKA ZDF info, ZDF, ZDF neo, ZDF Kultur even opgezocht en geprobeerd, en inderdaad werken die gewoon.

Ik zag verder nog een demo HD kanaal, en ook dat werkte.

Een aantal HD kanalen werkten niet, maar ik heb dat ook even geprobeerd op de Loewes met een nieuwer modelnummer die wel gecertificeerd zijn door Canaldigitaal, en die gaven hetzelfde resultaat, werkten dus ook niet. Al met al blij met je antwoorden, dit gaat wel goedkomen met zo'n nieuwe multifilter en een paar van die nieuwe LNB's. Nu maar hopen dat ik volgend jaar niet weer de hele handel moet vernieuwen omdat Canaldigitaal een derde satelliet gaat gebruiken.

Evengoed slaap ik vanacht wel lekker denk ik ;-)

Hartelijk dank!!

Geplaatst:

Beste ottifant

Je hoeft je geen zorgen te maken dat CanalDigitaal binnenkort weer een nieuwe satelliet gaat gebruiken. Overigens gebruikt CanalDigitaal al vanaf 2007 de Astra 3 op 23,5 graden oost naast de Astra 1 op 19,2 graden oost. Het omgekeerde is van toepassing. Steeds meer zenders van CanalDigitaal verdwijnen van de Astra 19,2 en verhuizen naar de Astra 23,5. Naast de Astra 1 en 3 heb je wel de mogelijkheid om ook de Astra 2 te ontvangen waar heel veel ongecodeerde Engelse zenders op zitten maar dit staat los van CanalDigitaal.

Beste Sprietje,

da's nog meer goed nieuws. En tja, ik zou wel erg graag Astra2 ook kunnen ontvangen, maar ik heb , zo ontdekte ik vandaag, slechts 8 kabels (waarvan 4 loos) tussen mijn schotel en het multifilter, terwijl het niet mogelijk is dat aantal te vergoten. Dat betekent (weet ik inmiddels van de vele draadjes hier) dat ik tot een maximum van 2 satellieten ben veroordeeld, maar dat is ook weer niet zo erg dat ik er heel erg verdrietig van word. Daar waar ik vroeger vrolijk met de Dreambox speelde gaat het me nu meer om gebruiksgemak van TV-kijken. Zo wist ik dus niet dat Canaaldigitaal al sinds 2007 de Astra3 had, terwijl ik dat vroeger bij wijze van spreken binnen een nanoseconde wist. Wellicht dat ik, als de Astra1 is uitgefaseerd, alsnog de overgebleven LNB op de Astra 2 kan richten (of zeg ik nu iets doms?).

Donderdag komt een installateur van een bedrijf dat ik heb gevoed met de informatie uit de draadjes van dit forum bekijken wat moet worden vervangen en die zal me op basis daarvan een voorstel doen. Ik vind het wel slecht dat IK ze moet voeden met info, maar dat is dan maar zo. Ik weet nu wel wat ik wel en niet kan en mag verwachten, en dat is me heel veel waard. Ik zal nog wel aangeven wat die installateur aanbeveelt, wellicht dat er hier dan nog een kritische noot overheen kan, dan weet ik zeker dat het allemaal goed komt.

Je brengt me trouwens wel aan het puzzelen, want net nu ik weet wat een multifilter is kom jij met een "diseqc-switches". Maar dat maakt mijn avond weer goed, kan ik hier weer even fijn rondneuzen wat dat betekent.

aangepast door ottifant
Geplaatst:

Beste ottifant

Als jij straks twee quattro-lnb’s hebt, één voor de Astra 19,2 en één voor de Astra 23,5, dan kun je de lnb voor de Astra 19,2 eventueel ook voor de Astra 2 op 28,2 graden oost gebruiken. Je mist dan wel de vele tientallen Duitstalige zenders die vrij te ontvangen zijn.

Overigens heb jij het forum goed bestudeerd want als je zoveel aansluitingen in huis wilt hebben, dan is een multiswitch de enige oplossing en kun je met 8 coaxkabels die naar binnen gaan inderdaad slechts twee quattro-lnb’s aansluiten. Neem je genoegen met 8 aansluitingen in huis, dan kun je wel meer lnb’s aansluiten maar dat is zeker geen goedkope oplossing.

Geplaatst:

Je geeft me iets te veel eer Sprietje. Ik heb die multiswitch niet bedacht, dat heeft destijds, toen ik helemaal nergens wat van wist, een installateur gedaan. Ik heb die aansluitingen, en die multiswitch dus ook, al bijna 10 jaar. Ik heb dat kastje eergisteren pas goed bekeken, en naar aanleiding van jouw verhaal ben ik gaan neuzen en weet ik waarvoor het dient en hoe het werkt. Wat wel klopt is dat ik het dan ook precies wil weten, en dan spit ik alles wat ik maar kan vinden binneste buiten.

Die acht kabels heb ik indertijd zelf ingegraven, omdat ik uitging van 8 aansluitingen. De installateur had toen een ander idee, kennelijk dus met die multiswitch, en die riep afkeurend tegen mij dat er maar vier kabels nodig waren. Wist ik veel. Daarom heb ik nu dus vier kabels over, maar dat is dus zuiver toeval of onkunde van mijn kant destijds.

Geplaatst:
.....Neem je genoegen met 8 aansluitingen in huis, dan kun je wel meer lnb’s aansluiten maar dat is zeker geen goedkope oplossing.

Ik zit dit nog even door te nemen, maar nu tast ik in het duister. Hoe zou dat dan moeten?

Ik kan me alleen maar voorstellen dat ik, zoals in een ander draadje hier besproken, de multiswitch naast de schotel zet zodat ik daar eenvoudig over een korte afstand veel kabels heenbreng, waarna ik de 8 bestaande kabels gebruik om vanuit de switch rechtstreeks naar de televisies te gaan, met een maximum van 8 aansluitingen. Met als restrictie dat ik dan stroom bij de schotel moet hebben, en dat heb ik toevallig, en een waterdichte behuizing voor die switch moet hebben, die heb ik niet maar daar is natuurlijk wel aan te komen. Kostentechnisch zie ik het verschil niet zo, dus jij zult ongetwijfeld iets anders op het oog hebben. Ben benieuwd.

Overigens heb ik tien keer liever die britse zenders dan die duitse zenders. Als ik gewoon NL 1, 2, 3, RTL 4, 5, 6 enzo, bovendien ook National Geografic, Discovery en wat van die kinderzenders wil hebben, moet ik dan ook nog die Atra1 houden? Of zit dat allemaal al op Astra3? Want als dat zo is laat ik die Astra1 voor wat het is, en wil ik die Astra2 wel, met die britse zenders. Jammer trouwens dat ik België niet kan ontvangen, dat vind ik zo nu en dan ook wel aardig.

Geplaatst:

Beste ottifant

De keuze om de Astra 1 te laten vallen en daar de Astra 2 voor te nemen heeft ook zo zijn nadelen. Je zult een aantal zenders van CanalDigitaal niet meer kunnen ontvangen maar als je ook beschikt over het HD-abonnement, dan zijn dat er een beperkt aantal. Dit kun je terugvinden in de kanalenlijst van CanalDigitaal, zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/Content/Others/canaldigitaal-hd-zenderlijst-tv-radio.pdf

Gelukkig is het zo dat dit er elke 3 maanden minder worden omdat er weer zenders overhuizen naar de Astra 3.

Maar vervelender is echter dat je niet meer beschikt over bepaalde servicevoorzieningen van CanalDigitaal. Die servicevoorziening komt van de transponder waar de zender BVN op zit van de Astra 1. Kun je die niet meer ontvangen, dan kun je ook de CanalDigitaal zenderlijst niet meer automatisch via de satelliet inladen, zowel de SD- als de HD-zenderlijst. Wordt er dus iets veranderd in transponderinstellingen, verhuizing van zenders naar de andere satelliet enz. dan zul je dit handmatig in je ontvangers in moeten stellen of je moet beschikken over Linux-ontvangers maar dat verwacht ik niet.

Ook van firmware-updates die bij alle goedgekeurde CanalDigitaal ontvangers via de satelliet binnenkomen, blijf je van verstoken. Zelfs de volledige EPG (Electronische Programma Gids) van twee weken vooruit van bepaalde zenders krijg je niet meer.

Dus denk hier eerst goed over na voordat je besluit de kop van de Astra 19,2 in te ruilen voor de de Astra 28,2 waar alle Engelse zenders op zitten.

Als je genoegen neemt met 8 aansluitingen, dan kun je inderdaad kiezen de multiswitch bij je schotel te zetten in een waterdichte kast of gebruik te maken van lnb’s met 8 aansluitingen, de zogenaamde octo-lnb’s en die aan te sluiten op 8 diseqc-switches.

Zou je eens aan willen geven welk merk schotel je hebt staan met de maat en hoe lang de kabels ongeveer zijn van je schotel tot aan je ontvangers.

Geplaatst:

Beste Sprietje,

Nou, dan is er dus geen twijfel mogelijk. Ik houd de Atra1 aan.

De schotel is een Triax, kan er verder geen typenummer aan vinden, en de doorsnede is 80cm. De kop is een Grundig Universal Quattro LNB. Ik ga er vanuit dat die moet worden vervangen. De lengte van de schotel naar de multiswitch is ongeveer 50 meter, en van de multiswitch naar de TV's variëert het van 10 meter tot een meter of 30.

Ik heb veel gehad aan dit draadje: http://www.sat4all.com/forums/topic/328165-verschil-tussen-lnb-quatro-en-quad-lnb/?do=findComment&comment=2117556 waar dit interessante plaatje in staat:

mag_inst_mult_1_poz+.gif

Ook dit draadje werkte voor mij zeer verhelderend: http://www.sat4all.com/forums/topic/324125-is-er-een-oplossinig-voor-mijn-verdeler/page__hl__garage?do=findComment&comment=2084253

Ik heb nu 12 aansluitingen, en hoewel ik ze niet allemaal gebruik zou ik het eigenlijk wel een beetje zonde vinden om er vier op te geven. Aan de andere kant lijkt het me ook wel leuk om meerdere satellieten te kunnen ontvangen.

dan kun je inderdaad kiezen de multiswitch bij je schotel te zetten in een waterdichte kast of gebruik te maken van lnb’s met 8 aansluitingen, de zogenaamde octo-lnb’s en die aan te sluiten op 8 diseqc-switches.

Hier moet ik me eerst in verdiepen. Dat van die waterdichte kast had ik al gelezen, het overige is me nog niet duidelijk.

Feitelijk sta ik nu dus voor de keuze om naar 2 of 3 (opf wellicht nog meer) satellieten te gaan. Dat maakt uit voor de keuze van de multiswitch (8 of 12 ingangen) en de plaatsing (binnen dan wel buiten). Dit moet ik eens even op me in laten werken.

Geplaatst:

Oei! Een Triax 78 neem ik aan. Een schotel van 78cm hoog en 70cm breed op de reflector gemeten zonder de rand. Daar kun je geen twee lnb’s op monteren met een normale kop van 60mm. Dat kan wel op een Triax 88.

Nu kun je wel twee smalle lnb’s op een Triax 78 monteren. Dat zouden dan twee Megasat Multifeed Quattro lnb’s kunnen zijn, zie:

http://www.megasat.tv/index.php/de/home-tv/lnbs/megasat-quattro-lnb-multifeed

en klik dan ook even de technische details aan.

Of twee Alps Quattro lnb’s.

Ik een Triax 78 best wel een kleine schotel voor zoveel kabellengte zeker voor de ontvangst van de zwakkere signalen van de Astra 3. Ik zou altijd een iets grotere schotel adviseren met gewone lnb’s en geen smalle lnb’s.

Geplaatst:

Ik heb inderdaad naar aanleiding van jouw vraag de hoogte van de schotel zelf even opgemeten, dus 78cm zo zomaar kunnen kloppen. Ik realiseerde me niet dat zo'n ding niet rond is trouwens.

Als jij zegt dat dat wel een erg smalle basis is voor een goede ontvangst wil ik die schotel wel vervangen, op het totaal waar ik nu voor sta maakt dat het verschil vast niet. Eens per jaar heb ik wel eens een blokkerig of zelfs helemaal geen beeld, maar dat wil ik niet elke week. Als die extra smalle LNb's wel een goed resultaat leveren op 78 cm vind ik dat ook prima.

Trouwens, ik las hier ergens dat je wel een extra beugel aan de schotel moet kunnen monteren voor een tweede lnb, en als ik mijn schotel zo eens bekijk zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dus misschien moet ik alleen al om die reden een nieuwe schotel.

Ik heb die details van die Megasat Multifeed Quattro zoals jij zegt even aangeklikt, maar ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Zijn die details goed of juist niet?

Misschien moet ik maar gewoon voor zo'n 88cm variant gaan en dan gewoon voor normale lnb's kiezen. Ik vind een schotel lelijk, een grotere schotel nog lelijker maar die 10cm extra zet ik me wel overheen. Ik zal even afwachten welk voorstel die installateur morgen doet. Wellicht dat jij je licht daar dan even over zou kunnen laten schijnen.

Beste ottifant

Zoals ik al schreef, is een Triax 78 voor de Astra 1 met meer dan 50 meter coaxkabel wel te doen maar voor de Astra 3 zou ik toch voor een Triax 88 gaan. Die zie ik al te koop staan voor 30,49 euro bij een satellietshop die op dit forum reclame maakt. Zet daar een Triax td 20 flexi-block op, zie bijlage en twee Inverto Black Premium quattro, zie deze site:

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=87&PHPSESSID=da8efc3802e98974443560023dc5b80c

Je kunt natuurlijk ook voor een degelijkere schotel gaan maar dan betaal je over de 100 euro.

post-60869-0-21867700-1355930349_thumb.jpg

aangepast door Sprietje

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen