Ga naar inhoud


Vu+ Uno Externe harde schijf


Portuuno

Aanbevolen berichten

elke keer dat je de hdd afkoppelt en overdraagd aan een windows pC is er een probleem

onder de VU+ heeft >root> als superuser de rechten op die disk

onder de pC met windows eigent zich windows de rechten toe en schrijft bovendien extra mappen op die disk

 

de rechtenstructuur van mappen en bestanden wordt kompleet in de war gestuurd door het heen en weer aansluiten

waarom je dat niet gewoon per netwerk kopieert (dus zonder die problematiek) begrijp ik echt niet

Dag Tonski,

 

Wat je schrijft was eigenlijk mijn vraag. Dus hoe dit te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

het antwoord komt niet snel dan maar een voorschot nemen op hoe je dat doet

 

al jarenlang is de windows workgroup verschillend van de VU+ workgroup

hoe vinden we de juiste naam van die workgroup in windows google of eigenschappen van de pc oproepen

 

in de vu+ schrijven we die case sensative workgroup in de samba configuratie regel 8

dus met dcc in /etc/samba/smb.conf aanpassen / bewerken waar workgroup vermeld wordt aha regel 8 in de editor

 

indien dat is geschied herstarten we de VU+

dan zien we hem in de netwerkomgeving van de windows pC microsoft

 

dus kunnen kopieren en/of verschuiven van bestanden en films

ciao

aangepast door Tonskidutch

Stay Awhile

Röyksopp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het antwoord komt niet snel dan maar een voorschot nemen op hoe je dat doet

 

al jarenlang is de windows workgroup verschillend van de VU+ workgroup

hoe vinden we de juiste naam van die workgroup in windows google of eigenschappen van de pc oproepen

 

in de vu+ schrijven we die case sensative workgroup in de samba configuratie regel 8

dus met dcc in /etc/samba/smb.conf aanpassen / bewerken waar workgroup vermeld wordt aha regel 8 in de editor

 

indien dat is geschied herstarten we de VU+

dan zien we hem in de netwerkomgeving van de windows pC microsoft

 

dus kunnen kopieren en/of verschuiven van bestanden en films

ciao

 

Kwam net iemand binnen, dus vandaar late antwoord. Excuses.

Zal eerst eens dcc zien te downloaden.

Dan:

in de vu+ schrijven we die case sensative workgroup in de samba configuratie regel 8

dus met dcc in /etc/samba/smb.conf aanpassen / bewerken waar workgroup vermeld wordt aha regel 8 in de editor,

zien te ontcijferen.

Zou echt niet weten hoe dit te doen.

En als ik dan data en etc. kan schuiven zou dat voor mijn meer dan genoeg zijn.

Dank voor de info en hulp.

Internetsnelheid is maar 2,3 mBit/s ADSl, dat is het maximum hier in de bush, of heeft dit er niets mee te maken.

Snelheid netwerk 54,0 Mbit/s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski en Jurgen,

 

Dank voor de info, voor jullie is alles gesneden koek, voor mij blijft het een raadsel.

Als ik op het icoon Netwerk op de pc klik krijg VuUno en daarna Harddisk (share) en Root (share) te zien. (Win 7)

Klik op Root krijg ik een lijst te zien, klik op Harddisk dan niets, kan ook de naam niet veranderen zodat de pc hem ziet.

Samba etc. zegt me helemaal niets, helaas.

Kan ik de hdd formatteren naar ext3 of ext4 zonder data verlies en wat is het beste 3 of 4?

Vriendelijk dank voor de tijd die jullie eraan besteden.

zoals Tonskidutch zegde is ext3 goed maar je verliest al jou data.

maak er eerst een copy van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je schrijft was eigenlijk mijn vraag. Dus hoe dit te doen?

Ik kan deze thread nu niet meer helemaal volgen en weet nu ook niet meer waar we nu met vraag en antwoord staan.

Misschien opnieuw.

1) Als ik het nog begrijp kun jij wel opnemen maar kun je de opgenomen bestanden niet vinden, correct?

2) Jij wilt films via het Internet downloaden en deze daarna op de VU afspelen, correct?

 

1) DCC-E2 is een prima tool maar misschien is het voor dit onderwerp beter om een FTP programma zoals b.v. FileZilla te installeren.

Daarmee kun je vrij snel met jouw VU verbinden en op de harddisk naar de opgenomen programma's kijken.

 

Ik vraag me namelijk af hoe jij weet dat de opname is geslaagd als je de opname niet kunt vinden :confused:

 

2) Hier geldt eigenlijk hetzelfde. Download op jouw PC de films via het Internet en kopieer deze via FTP, dus via b.v. FileZilla naar de VU

 

Nogmaals, niet negatiefs over DCC-E2 maar FileZilla werkt voor een leek wat gemakkelijker.

 

N.B. Misschien toch nog wel een correctie op de laatste regel.

Als je toch DCC-E2 opstart en nadat je verbinding met de VU hebt gemaakt kijk dan gelijk bij de optie Experts wat daar bij het Path Recordings staat.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen,

 

Het wordt inderdaad wat onoverzichtelijk.

1. Heb de hdd uit de doos gehaald en op de pc aangesloten (Win7), is ntsf geformateerd.

2. Heb er een aantal films en muziek opgezet met de pc en 2 mappen aangemaakt: Films en Muziek.

3. Heb de hdd daarna aan de Uno gehangen en deze werd onmiddellijk herkend als zijnde: HitachiG(ST).

4. Films en muziek worden prima afgespeeld door de Uno

5. Als ik op de recordplay button druk zie ik 2 mappen: hdd en Hitachi.

6. Achter hdd zit een lege map.

7. Achter Hitachi zitten de mappen: Recycle Bin, Films, Muziek en System Volume Information.

 

8. Als ik op de remote op de direct recoding knop druk komt er op het scherm:

Geen harde schijf gevonden of de harde schijf is niet geiniialiseerd.

9. Met de timer krijg ik wel een groen vinkje bij het opgenomen programma, maar kan het vervolgens niet vinden op de hdd.

 

De Uno is met een kabel op het internet verbonden en geeft OK.

Heb vervlgens geprobeerd om de Uno draadloos te verbinden met de pc.

Echter, als ik op de pc op Netwerk klik, komt de Uno wel in beeld met daarna Harddisk share en Root share.

Als ik op Harddisk share klik krijg ik een lege map, als ik op Rootshare klik, krijg ik een hele serie mappen.

 

Nu denk ik: als ik de naam Harddisk kan veranderen in Hitachi, dat er wel verkeer mogelijk is.

Dit krijg ik niet voor elkaar, mar misschien is het ook niet de oplossing.

Woon in de bush in Zuid Europa en ben nog niemand tegengekomen die er verstand van heeft. Ben blij met mijn adsl lijntje.

 

Nog 3 vraagjes als toegift, hoe kan ik de playlist leegmaken, hoe krijg ik de mediaspeler in het menu en war download ik DCC-E2?

Voor zover vriendelijk dank voor de moeite, zou blij zijn als e.e.a. zou werken.

Gr. Portuuno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat als je even naar DCC-E2 googeld jij er toch meer dan genoeg hits krijgt waar je deze tool kunt downloaden.

In elk geval is het nu duidelijk dat er geen Opname pad is ingesteld en zou dat eerst moeten gebeuren.

 

Als je DCC-E2 hebt geïnstalleerd geef dan eerst even op wat daar als Opname pad wordt weergegeven.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

Je schrijft dit :

 

1. Heb de hdd uit de doos gehaald en op de pc aangesloten (Win7), is ntsf geformateerd.

 

Dat had dus niet gemoeten. De hdd aan de VU+ uno hangen en dan via de uno gaan formateren. Dan heb je een ext3 / ext 4 geformateerde harde schijf.

 

Dus wat nu te doen:

 

Hang de hardeschijf weer aan je computer, haal alle films er weer af.

Dan verwijder alle partities.

Koppel de hardeschijf dan aan de uno.

Probeer dan of de VU de hardeschijf ook ziet: menu / instellingen/ systeem/ hardeschijf.

Zoja, formateer en intalitiseer de hardeschijf. ( duurt wel lang, en gaat op de achtergrond verder, geeft geen melding van formateren is klaar )

Na een x tijd, probeer de opname knop, wanneer je dan kan opnemen ( uiteraard met voldoende ruimte ) is het klaar. De map /movie wordt automatisch aangemaakt door de vu+.

 

NTFS en FAT 32 zijn een bestandssystemen voor windows

Ext 3, Ext4 en reiserfs zijn bestandsystemen voor linux

 

Voorheen kon enigma ontvangers een NTFS geformateerde hardeschijf niet eens lezen. Nu dus wel, maar enigma kan er niet opschrijven.

Daar zit de kneep !!

 

Later kun je , wanneer de hardeschijf geformateerd is met de vu, via filezilla ( FTP programma ) de films er weer opzetten ( via filezilla ).

Uiteraard zal je computer netwerk dan wel goed moeten functioneren.

 

Nog een tip: Vergeet DCC maar. Gebruik ftp ( denk aan: filezilla ) om films van en naar de hardeschijf te zetten. Is veel gemakkelijker en handiger.

Voor een gewone gebruiker heb je in principe geen telnet / SSH nodig.

inloggen via : root wachtwoord eventueel: dreambox ftp poort: 21 Ipnummer vu te vinden via menu/instellingen/

systeem/netwerk/adapterinstellingen

 

Met vriendelijke groet, paardengek

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me dat als je even naar DCC-E2 googeld jij er toch meer dan genoeg hits krijgt waar je deze tool kunt downloaden.

In elk geval is het nu duidelijk dat er geen Opname pad is ingesteld en zou dat eerst moeten gebeuren.

 

Als je DCC-E2 hebt geïnstalleerd geef dan eerst even op wat daar als Opname pad wordt weergegeven.

Jurgen,

Path recordings: /media/hdd/movie

Path satellites.xml: etc/tuxbox

Path bouqets: /etc/enigma2

Path plugins: /usr/lib/enigma2/python/Plugins

Path Music: /media/hdd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jurgen,

Path recordings: /media/hdd/movie

Path satellites.xml: etc/tuxbox

Path bouqets: /etc/enigma2

Path plugins: /usr/lib/enigma2/python/Plugins

Path Music: /media/hdd

 

De path recording van de hardeschijf is: /media/hdd/movie

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankzij de vele info van jullie heb ik nu eindelijk de hdd geschikt kunnen maken om op te nemen via de Uno.

Wat ik gedaan heb weet ik 1,2,3 niet meer precies, maar kan nu in ieder geval opnemen.

Er staan wel heel wat mappen op de hdd:

 

Standaard opname locatie: /media/Hitachi/

hdd map -map

Hitachi map -RecycleBin map

-Verwijderde Bestanden (Prullenbak)

- System Volume Information map

Net map Harddisk VUUNO map

 

Wellicht kunnen er hier een paar van verwijderd worden?

 

Data overzetten met DCC-E2 of Filezilla is me nog steeds een raadsel.

Wie kan me aub een eenvoudig stappenplannetje geven om te te kunnen doen.

Als dit lukt heb ik geen verdere wensen op dit gebied

Voorbaat dank, Gr. Portuuno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, dat het nu werkt maar ga vooral niet verwijderen, AFBLIJVEN, het zit je niet in de weg en kan verder geen kwaad.

 

Als je files van de PC naar de VU v.v. wilt overzetten zou ik toch kiezen voor FileZilla.

Het spreekt voor zich dat de VU daarvoor op het interne netwerk moet zijn aangesloten.

 

FileZilla downloaden en installeren.

Nadat je FileZilla hebt opgestart ga je links boven in de Menu balk naar Bestand -> Sitebeheer en maak je daar een nieuwe site aan en vul de gegevens als volgt in:

 

Host : het IP-nummer welk de VU van de DHCP server heeft verkregen of welk jij handmatig aan de VU hebt toegekend

Poort : leeg laten

Protocol : ongewijzigd laten

Encryptie : ongewijzigd laten

Inlogtype : Normaal

Gebruiker : root

Wachtwoord: leeg laten

 

Hierna op OK en Verbinden klikken.

 

Als de netwerkverbinding in orde is heb je nu een FTP verbinding naar de VU.

In de rechter kolom kies je de map en file(s) op de PC

In de rechter kolom kies je de map waar je de file(s) naartoe wilt Uploaden, uiteraard werkt dit ook andersom (Downloaden).

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi, dat het nu werkt maar ga vooral niet verwijderen, AFBLIJVEN, het zit je niet in de weg en kan verder geen kwaad.

 

Als je files van de PC naar de VU v.v. wilt overzetten zou ik toch kiezen voor FileZilla.

Het spreekt voor zich dat de VU daarvoor op het interne netwerk moet zijn aangesloten.

 

FileZilla downloaden en installeren.

Nadat je FileZilla hebt opgestart ga je links boven in de Menu balk naar Bestand -> Sitebeheer en maak je daar een nieuwe site aan en vul de gegevens als volgt in:

 

Host : het IP-nummer welk de VU van de DHCP server heeft verkregen of welk jij handmatig aan de VU hebt toegekend

Poort : leeg laten

Protocol : ongewijzigd laten

Encryptie : ongewijzigd laten

Inlogtype : Normaal

Gebruiker : root

Wachtwoord: leeg laten

 

Hierna op OK en Verbinden klikken.

 

Als de netwerkverbinding in orde is heb je nu een FTP verbinding naar de VU.

In de rechter kolom kies je de map en file(s) op de PC

In de rechter kolom kies je de map waar je de file(s) naartoe wilt Uploaden, uiteraard werkt dit ook andersom (Downloaden).

Je hebt post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...