Ga naar inhoud


Sat zoeken zonder kompas


de mon

Aanbevolen berichten

Met de wijzers van je horloge

35_3.jpgDeze techniek kan je enkel gebruiken met een analoog wijzerhorloge. Ook hier moet de zon schijnen, én -uiteraard- je horloge op tijd lopen. Hou het horloge plat voor jou en wijs met de kleine uurwijzer naar de zon. Bij wintertijd: neem het middelste punt tussen de kleine wijzer en het uur 1. Bij zomertijd: neem het middelste punt tussen de wijzer en het uur 2. De lijn die door het middelpunt van je horloge en het aangeduide punt gaat, wijst pal naar het zuiden. Een dag duurt 24 uur. Daarom: bij de uren voor de middag, moet je het snijpunt nemen links van uur 1 en 2. Na de middag zoek je het punt rechts van uur 1 en 2. Nu weet je het zuiden te vinden

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites


Steek een stok van ongeveer één meter in de grond. Markeer op de grond het schaduweinde van de stok. Wacht een kwartier. Markeer nu opnieuw het eindpunt van de schaduw. Verbind beide markeerpunten met elkaar. Trek nu een loodrechte streep op deze lijn. De lijn in de richting van de stok wijst pal naar het zuiden

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-40587-0-92119800-1356263144_thumb.jpgaaja ,een stok in de grond ,daar heb je veel aan zonder zon en is nogal lastig als je op het dak staat.

Je zult de schotel toch precies moeten uit richten.

Een Swaiger Sat-finder plus,SF9000 is een ideaal hulpmiddel ,hier staan 17 satelieten/posities op vermeld ,ook fijn afsemming is mogelijk hiermee.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

kerktorens...die zijn altijd aan de westkant gebouwd van de kerk....

Hier staan 2 RK kerken een met de toren op het oosten en een met de toren op het noorden.

of bedoel je een moskee?

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna overal is wel een Android danwel i telefoon te vinden. Die hebben hele mooie apps om uitrichten van schotel te vereenvoudigen. (voor fijntuning is satontvanger met metingsoptie danwel satsignaalmeter nodig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mijn maat is verhuisd en wist niet waar het zuiden was.Er was mist en de zon was weg.Ook geen buren met schotel.

De ratten hadden de distributie kabel doorgebeten.

 

Op vrijdag de 13e moet ook nooit een schotel proberen te plaatsen

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hier bij mij de zon niet zou schijnen (komt nooit voor :grin: :grin: ) dan loop ik even naar binnen naar mijn slaapkamer. Aan het plafond hebben ze een sticker met een pijltje richting Mekka geplakt. Daaruit kan ik dan afleiden waar het zuiden ligt. Want Mekka ligt ten westen van mij.

 

Dit kun je ook toepassen in Belgie en Nederland. Je gaat gewoon een Moskee in en kijkt als ze aan het bidden zijn. Dat doen ze met het hoofd richting Mekka. Ik schat dat het ca. 30° oost is. Zou zo ongeveer richting Astra 2 moeten zijn.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ook gebruik maken van de zon om een schotel uit te richten. Er is speciaal voor trekkende campinggasten die vaak hun schotel moeten uitrichten een apparaatje in de handel gebracht, dat je met een zuignap op de schotel plaatst waarmee je de satelliet zo kunt vinden.

Het heet de DishNavigator.

Bekijk het filmpje op Tou Tube maar eens:

De instructie vindt plaats op een 60cm Triax-schotel met CanalDigitaal duo-lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het 's nachts wilt doen (bij helder weer) , de Poolster straat in het noorden .

post-30993-0-05491100-1356347698_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo 'n iPhone heb ik wel goesting voor.Mijn maat had zijn ski-data op Facebook gezet:max km/hr,pistes,aantal km,hoogtes,alle verplaatsingen:rustperiodes(apres ski),zelfs een kaart van de pistes.enz

Er zit een waterpas op,mss een kompas en al die extra's hier genoemd(te installeren).

Gisteren heeft hij hier op de lap Bleutooth gezet voor mijn Nokia gsm(3 jaar is weeral oud).

Ik denk dat ik statisch gewreven naald op een lucifer moet hangen en dan in de tas water moet plaatsen(gezien bij McGayver,lang geleden)

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een uitgebreide beschrijving hoe je met Dishpointer de satelliet feilloos kunt vinden:

Zorg eerst dat de mast of het losse statief in alle richtingen zuiver verticaal waterpas staat.

Gebruik deze site: http://www.dishpointer.com/

Toets je adres in en de satelliet die je wilt ontvangen en zoom nu zover mogelijk in totdat je je huis ziet staan.

Je kunt nu uitlezen hoe de elevatie van de schotel afgesteld moet worden.

Kijk hoe de groene lijn loopt. Maak gebruik van bijv. huizen in de buurt waar schoorstenen of dakkapellen op staan waar de groene lijn precies overheen loopt. Dan heb je een oriëntatiepunt waar je de schotel op moet uitrichten.

Zijn er helemaal geen orientatiepunten (bijv. op het platte land of in een bosrijke omgeving), dan gebruik je de gevel van je huis waar de schotel aan gemonteerd is of vlak bij staat.

Zet eventueel het zoompercentage van je scherm op 200 of 400%. Nu kun je de hoek zien tussen de gevel van je huis en de groene lijn. Leg een vel papier op je scherm en neem deze hoek over.

Verleng nu de lijnen op het vel papier totdat ze over heel het A4-tje lopen.

Neem de hoek die nu op het vel papier staat over op een stuk karton en knip deze koek uit.

Dit stuk karton leg je tegen de gevel van je huis en langs de schuine zijde leg je een stok van minimaal 1 meter lang. Als je nu de schotel precies boven de stok hebt staan, moet je de schotel zodanig draaien, dat de lnb-arm precies evenwijdig aan de stok loopt als je van boven af kijkt. Nu kan het al bijna niet meer missen om de gewenste satelliet te vinden.

Ben je bang dat bomen of huizen de ontvangst belemmeren, vink van het vakje aan bij: “show obstacle (line of sight checker)”. Er komt nu een rood ballonnetje op de groene lijn te staan. Versleep dit ballonnetje naar de plaats waar jij denkt dat er mogelijk een obstakel staat. Nu kun je de afstand van dit obstakel uitlezen en hoe hoog dit obstakel maximaal mag zijn voordat de satellietsignalen er last van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de mail van de proffessors van Brussel(VUB).Tegenwoordig kijk ik naar Dual Survival op Discovery.

Je kan inderdaad gemakkelijk een statische lading doorgeven aan een materiaal dat gemakkelijk elektriciteit geleidt (metaal) door er over te wrijven. Met een ruw stuk stof (bijvoorbeeld wol) gaat dit vrij snel.

 

Ik denk dat je in principe zo ook een lucifer een voldoende grote statische lading geven om te reageren op het magnetische veld van de aarde, zodat hij het noorden aanwijst in water. Maar omdat hout niet zo'n goede geleider is als metaal, zal je daarvoor heel hard en lang moeten wrijven. Het grote probleem is natuurlijk dat je dingen ook opwarmt door erover te wrijven, dus misschien vliegt je lucifer wel in brand voor je hem voldoende lading kan geven!

 

Ik ben zelf helemaal geen expert op dit gebied, dus neem dit zeker met een stevige korrel zout. Je kan je vraag natuurlijk ook altijd stellen op www.ikhebeenvraag.be, dan wordt ze door iemand met kennis van zaken beantwoord.

 

Op de website wordt onder Lesfiches / Experimenten in de klas stap voor stap uitgelegd hoe je zelf een kompas kan maken: http://www.opagaatdeluchtin.be/#/lesfiches/experimenten-in-de-klas-12/

Je kan de experimentenfiches hier downloaden: http://www.opagaatdeluchtin.be/#/download/lesfiches-2/

 

Groetjes,

 

Jef

Jef Van Laer

Vrije Universiteit Brussel

R&D Wetenschapscommunicatie

+32(0)2 629 30 88

www.jongerenprojecten.be

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...