Ga naar inhoud


WIN7 Acronis Image terugzetten op andere hardware


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik gebruik sinds jaren al Acronis Tru Image Home (nu 2011) om van de harddisk van mijn WIN7 laptop wekelijks een volledige Image te maken.

Dit gaat uitstekend want ik heb al herhaaldelijk na calamiteiten mijn laptop hiermee volledig kunnen herstellen.

 

Nu vroeg ik ma alleen het volgende af.

Stel mijn laptop wordt gestolen of raakt onherstelbaar beschadigd, dan zit er niets anders op dan een nieuwe laptop te bestellen dus nieuwe hardware.

 

Mijn vraag is dan ook, kan ik dan nog de laatste gemaakte Image van de oude hardware gebruiken en deze op de nieuwe laptop terugzetten om zo over al mijn programma's, instellingen, mappen, etc te beschikken.

Normaliter zou ik zeggen van niet want de drivers in de image komen immers niet overeen met de nieuwe hardware.

 

Nu dacht ik ergens gelezen te hebben dat Acronis dit in zijn nieuwe versies (2012 - 2013) wel mogelijk maakt maar kan het nu niet meer vinden.

 

Iemand ervaring hiermee?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zegt het zelf al. Andere hardware zal problemen kunnen geven. Verwacht niet dat je een compleet werkend systeem terug krijgt (het kan soms meevallen) maar je kunt wel bij al je data en dat is het belangrijkste.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel maar dan moet je er wel wat voor doen, je neemt "Driver Genius" en maakt daarmee een zelf uitpakkende exe van al je drivers, deze kopieer je even naar een usb stick. Daarna verwijder je met "Driver Genius" alle drivers uit je besturings systeem om daarna een driverloze image te maken met "Acronis True Image". Na dit gedaan te hebben laat je de eerder gemaakte zelfuitpakkende driverbackup weer op je systeem installeren en heb je je drivers terug en een backup van je windows die je op elk gewenste computer terug kunt zetten. Dan is het enkel nog maar een zaak om op de nieuwe computer de juiste drivers te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...... wat dus problemen kan geven omdat er geen drivers zijn na het terugzetten. Dus ook je usb/sata/netwerkpoorten zullen waarschijnlijk niet goed of helemaal niet werken en is het dus lastig om de nieuwe drivers te installeren.

 

Als je overstapt op nieuwe hardware is de beste manier: opnieuw installeren. Uiteindelijk kost het minder tijd om weer een stabiel en goed werkend systeem te krijgen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het item op de Acronis site teruggevonden waarop mijn vraag gebaseerd is.

Acronis Universal Restore maakt deel uit van Acronis Tru Image 2011 - 2012 - 2013 Plus pack.

Zoals ik het goed begrijp geeft deze optie toch de mogelijkheid om datgene te bewerkstelligen waarover de vraag ging of zie ik het nog steeds verkeerd?

Zie hieronder een citaat uit de Knowledge Base van Acronis.

Voor een volledige uitleg zie deze link http://kb.acronis.com/content/2149

 

Acronis Universal Restore lets you restore an image of Windows operating system to different hardware environment; Acronis Universal Restore allows to change Windows Hardware Abstraction Layer and install HDD controller and NIC drivers

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er lijkt inderdaad te staan dat wanneer je je image terugzet op een andere hardware omgeving je de mogelijkheid hebt (of misschien gaat dit automatisch) om bepaalde noodzakelijke drivers te gebruiken die bij je nieuwe hardware horen.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dit is een veel betere manier dan met Driver Genius en de kans op succes is vele malen hoger. Persoonlijk zou ik dit alleen doen in geval van uiterste nood waarvoor het ook bedoeld is. In alle andere gevallen... Nieuwe hardware -> nieuwe installatie.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik dit ook niet zomaar gebeuren maar ik heb zoveel verschillende programma's geïnstalleerd dat ik er niet aan moet denken om al die programma's met de benodigde instellingen en wachtwoorden opnieuw op te moeten zoeken en opnieuw te installeren.

 

Deze vraag was ook puur bedoeld in het geval dat ik onverwacht en heel snel een nieuwe laptop moet kopen en dan graag een goede back-up terug te kunnen zetten.

 

Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik heb wel het vertrouwen dat het zou moeten lukken.

Het werkt volgens mij als volgt maar misschien heb ik het helemaal mis.

 

Op de nieuwe hardware (laptop) moet ik WINPE bestanden aanmaken volgens een door Microsoft beschreven methode, weet nog niet precies hoe maar wellicht zijn er ook andere mogelijkheden zoals b.v. BartPE.

Deze WINPE bestanden zet ik dan op de externe harddisk waar ook de meest recente Acronis images van de oude hardware staan.

 

D.m.v. het Acronis Plus Pakket en de daarin aanwezige Acronis WinPE ISO Builder kun je volgens mij dan de niet hardware gerelateerde data naar de nieuwe hardware terugzetten zonder dat de oude drivers worden meegenomen.

Mocht ik eens veel tijd en zin hebben ga ik dit testen met mijn 2 laptops, een ACER WIN XP en een DELL WIN 7.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me sowieso handig om een keer te testen. Beloven is één ding maar of het werkelijk werkt zul je moeten ondervinden. Trouwens je geïnstalleerde software heb je toch als installatie bestanden bij elkaar staan? Zet er een tekst bestand bij met de nodige instellingen, wachtwoorden enz... Mocht je backup corrupt zijn hoef je niets op te zoeken. Maak in ieder geval een aparte backup van de nodige ini bestanden waar de instellingen van veel programma's in staan.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zet er een tekst bestand bij met de nodige instellingen, wachtwoorden enz...

Op zich is dit niet verkeerd maar om dit nu allemaal item voor item op te moeten zoeken en in een spreadsheet vast te leggen!

 

Is er niet een programma die de geïnstalleerde programma's en de vastgelegde gebruikersnamen / wachtwoorden in een lijst presenteert?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je geen 10- tallen programma's hebt.... Maak in ieder geval een begin en vul het gaandeweg aan. Zet het bestand in een dropbox map, of een alternatief hiervoor, ofzo zodat je er altijd weer bij kunt al branden al je computers af. (eventueel voorzien van wachtwoord). Dit soort dingen moet je niet uitstellen. Op het moment dat je het nodig hebt...........

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Acronis True Image werkt super!

Vaak kan je een image terugzetten zonder Universal Restore en gaat het goed.

Het gaat vaak fout bij het wisselen van Intel naar AMD of andersom (let wel: niet altijd). De drivers moeten wel opnieuw geinstalleerd worden, dus meestal het netwerk en de usb apparaten, voor de rest functioneert alles eigenlijk weer.

Universal Restore heb ik wel eens nodig gehad maar dit is het merendeel voor HP en Dell servers of als de sata schijf niet herkent wordt zonder drivers.

Met Universal Restore kan je namelijk drivers "slipstreamen" bij het terugzetten van een image.

Bij hoge uitzondering moet Acronis gedraaid worden onder BartPE.

Ik denk alleen aan mezelf want,

als iedereen aan zich zelf denkt

wordt er aan iedereen gedacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...