Sunnyfield Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Na vele uren lezen en studeren op dit forum (waarvoor mijn dank!), blijf ik toch nog met een vraag zitten. Passen vijf Inverto Black Ultra Quad's op de WaveFrontier T55 op de volgende positie's: 7.0°E (Eutelsat 7) 13.0°E (Hot Bird 13) 19.2°E (Astra 1) 23.5°E (Astra 3) 28.0°E (Astra 2) Mijn focus gaat uit naar de LNB posities van 19,2 en 23,5; passen de feedhorn koppen van de quad LNB's (60mm) wel naast elkaar? Voor de 3 Astra's wil ik toch wel graag quad LNB's installeren. De andere twee LNB's mogen ook wel een single of een twin zijn. Suggesties voor alternatieve LNB combinaties zijn ook welkom. Eventueel overweeg ik een E85, een BigSat of een T90 als alternatief voor de gewenste setup.
Gerard 76 Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Voor de 7 oost is een T55 volgens mij te klein. Neem dan één van de anderen,beste is nog de bigsat of de T90 ivm de vele LNB's die erop passen. ik zou wel andere LNB's nemen. Jouw keuze is minder geschikt voor een multifeed opstelling. Beter qua afmeting is Alps quad.
Sunnyfield Geplaatst: 31 december 2012 Auteur Geplaatst: 31 december 2012 Bedankt Gerard 76! Ik heb een fout gemaakt, ik bedoel 9E (niet 7E). 9E zit nog dichter op 13E dan de twee Astra's onderling. Ik zie nu dat je zelf een T55 hebt met "mijn" vijf satellieten en nog wat extra's ten westen daarvan. Welke LNB's gebruik jij? En hoe is je regenreserve? De Astra's wil ik graag quad houden voor opnemen en kijken tegelijk in de woonkamer (2x) en dan nog één ontvanger (1x) voor in de slaapkamer. 9E en 13E volstaan voor de woonkamer alleen. De kans dat ik op die satellieten tegelijk kijk en opneem is zeer klein, dus volstaat een single. Beste wensen voor 2013 alvast!
Ventura Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Ik zal de T55 links laten staan. De T55 geeft te weinig signaal kwaliteit. De Inverto Black Ultra Quad behuizing is veels te breed om de gewenste satellieten te kunnen ontvangen. Het is idd verstandiger om beter te investeren in de E85, BigSat of een T90.
Sprietje Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 Beste Ventura Vergeet het maar dat je op een Maximum E85 Inverto Black Ultra quads op kunt zetten. Zelfs alleen maar rekening houdend met een kopdiameter van 60mm kunnen de koppen niet dicht genoeg tegen elkaar voor 4 graden verschil tussen de 9 en 13 graden oost (dit moet 54mm zijn) laat staan de behuizing die 71mm breed is.
Sunnyfield Geplaatst: 1 januari 2013 Auteur Geplaatst: 1 januari 2013 Vergeet het maar dat je op een Maximum E85 Inverto Black Ultra quads op kunt zetten. Zelfs alleen maar rekening houdend met een kopdiameter van 60mm kunnen de koppen niet dicht genoeg tegen elkaar voor 4 graden verschil tussen de 9 en 13 graden oost (dit moet 54mm zijn) laat staan de behuizing die 71mm breed is. Gaat dat wel lukken met een T90 of BigSat dan? Niet dat ik getrouwd ben met de Inverto Black Ultra Quad...
Ventura Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 Ik weet uit ervaring dat een T90 icm de Inverto Black Ultra Quad voldoende ruimte aanwezig is. Wat ook mogelijk is, om een Inverto Black Premium Quad (iets minder gevoelig) te nemen ipv de Inverto Black Ultra Quad. Deze is zeker geschikt voor de E85, Big Bisat en T90.
cashnoflow Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 Ik weet niet hoe breed de Inverto Black Ultra Quad is, ik neem aan dat de kop net zo breed is als een single Black Ultra, dan moeten twee van de vier er op kunnen en moet je voor de 19,2 en de 9 iets smallere LNB's nemen. B.v. De Alps. Zo werkt het bij mij, wel allen single LNB's. Neem niet de smalle Inverto Multiconnect. Die zijn redelijk gevoelig maar bang voor water. Clarc-tech HD/Max225Combo/T55 met 28e-23.5e-19.2e-16e-13e-9e-7e-4.8e-1w-5w-8w-12.5w, Triax 64 voor 30w en ?? 60 voor 36e-33e
Sprietje Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 @Ventura schrijft: “Wat ook mogelijk is, om een Inverto Black Premium Quad (iets minder gevoelig) te nemen ipv de Inverto Black Ultra Quad. Deze is zeker geschikt voor de E85, Big Bisat en T90” Nee, Ventura niet voor de ontvangst van de 9E en 13E. Die liggen slechts 4 graden uit elkaar terwijl dat voor de Astra 19,2 en 23,5 oost 4,3 graden is. Ik had al in bericht 5 al aan had gegeven dat de hart op hartafstand 54mm moet zijn bij een E85. Dus voor die twee satellieten gaat dat niet tenzij je 6mm gaat smokkelen. Bij een Visiosat Big Bisat gaat het ook niet. Bij een T90 gaat het wel. Wil je geen T90, dan kan het ook met een schotel van 100cm. Je moet dan alleen uitkijken dat de rail lang genoeg is.
Ventura Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 @Sprietje TS wilt graag de volgende satellieten ontvangen: 9.0°E (Eurobird 9)(gewijzigd in bericht #3) 13.0°E (Hot Bird 13) 19.2°E (Astra 1) 23.5°E (Astra 3) 28.0°E (Astra 2) Meten is weten. Dat u het pietje precisie bent, is u gegeven. Ik kan uit ervaringen vertellen dat het wel mogelijk is, met de E85 en de Visiosat Big Bisat icm Inverto Black Premium Quad. Omdat de behuizing niet breed is, vergeleken met de Inverto Black Ultra Quad. Satelliet signaal gemeten met behulp van Promax meter.
Gerard 76 Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 Als je ruimte voor een grotere schotel hebt,altijd doen. Hier hangt een T55 omdat de vrouw hier uit haar vel zou springen als ik aan kwam met de grotere T90 of een BigBisat. Voor haar hoeft 't niet zo groot En euh,regenreserve heb ik genoeg. Ik gebruik Smart quads,niet bepaald de kleinste. Je moet gewoon wel zorgen dat de zaak goed uitgericht staat,en dat is vaak 't probleem.
Sprietje Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 Beste Ventura Doordat de lnb’s allemaal naar het midden van de schotel gericht zijn en de koppen een afronding hebben, is de afwijking ongeveer 4mm die je te groot in moet stellen voor de 9E en de 13E. Door dit te verdelen over beide lnb’s is de afwijking van de optimale positie van de twee lnb’s binnen de perken te houden maar je moet wat van het optimale resultaat inleveren. Bij een Visiosat Big Bisat moet je nog meer optimaal resultaat inleveren. Ja, ik ben een pietje precies en het is met een E85 zeker mogelijk de 9,0E en 13,0E met 60mm koppen te ontvangen.
maja Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Voor de Alps zou ik niet gaan als je een T90 gebruikt deze passen in de midden niet.Gaan niet onder de grote schotel zonder ingreep. Er is een paar jaar geleden ook een hele discussie over alps lnb's geweest. Ik heb een hele serie gehad overigens prima lnb's. Ik heb ze toendertijd omgeruild voor twin black ultra lnb's. Volgens mij moet het met de quad van inverto dus prima gaan. Daar zou ik dus voor kiezen.
Ventura Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Zucht...Een big bisat voor de astra 1,2,3 en hotbird icm 4 gangbare quad lnbs (zie bijlage). Er is nog plaats om de eurobird 9 te plaatsen. Men kan eventueel de astra 3 vervangen voor een Alps lnb voor optimaal resultaat. Is geen must, het is een optie bij de big bisat.
Sprietje Geplaatst: 2 januari 2013 Geplaatst: 2 januari 2013 Nou, die lnb’s staan lekker afgesteld. De afstand tussen de Astra 1 en 3 lnb is 20% groter ingesteld dan de afstand tussen de Hotbird en de Astra 1 terwijl de afstand tussen de Astra 1 en 3 slechts 70% moet zijn van de afstand tussen de Hotbird en de Astra 1. Daar heb je geen Promax meter voor nodig om ze zo af te stellen. En ja…., de rail is zeker nog lang genoeg om er een lnb bij te plaatsen voor de 9,0E alleen niet op de juiste plaats, wel met een Alps maar het ging om koppen van 60mm.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen