Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi satters, ik heb een vraag:

ik heb een krachtsensor met een range van -20Nm tot en met +20Nm, en die geeft bij -20Nm 0 volt, en bij +20Nm 5 volt, en dus bij 0 Nm 2.5 volt.

nu is het zo dat ik geen gebruik maak van het negative kracht gedeelte, en mijn motorcontroller 0...5 volt wil hebben, die controller geeft dus bij 2,5 volt al 50% van het vermogen terwijl er geen kracht gegeven wordt op de torque sensor, ik ben dus op zoek naar een schema om dit om te vormen van:

2,5...5volt = 0...5volt

kan iemand met elektronica kennis mij helpen?

ik heb wel een omvormer gevonden (knick p27000) die dit kan maar die kost 310 euro, dus ik dacht dat het mischien wel de moeite waard was om zelf iets te bouwen.

Geplaatst:

Voor 310 Euro valt er zeker wat te bouwen :-)

Heb er weinig verstand van, maar een opamp met een versterking van een factor 2, en een offset verschuiving van -2,5 V zou het werk moeten doen.

Ga er vanuit dat je ergens een 5V voeding vandaan haalt.

Voorbeeld van zo'n schakeling.

http://www.daycounter.com/Calculators/Op-Amp/NonInverting-Op-Amp-Resistor-Calculator.phtml

Kunst is om de -2,5V te maken als referentie.

De heren in dit deel van het forum hebben er veeeeel meer verstand van, dus ik verwacht dat ik snel wordt gecorrigeerd met een betere oplossing dan dit .... :-)

Geplaatst: (aangepast)

Dit zou je prima kunnen oplossen door gebruik te maken van 2 opampjes in 1 behuizing.

Met de eerste opamp maak je een aftrekschakeling en trek je middels een referentiespanning 2,5V (combinatie van een zener en een spanningsdeler bestaande uit 2 weerstanden of 1 weerstand en een instelpotmetertje) van het ingangssignaal af.

Met de 2e opamp maak je een versterker met de factor 2.

Lijkt mij geen probleem.

Het kan misschien eenvoudiger, maar dit is wat mij in eerste instantie te binnen schiet.

Het enige nadeel is dat je een wat uitgebreidere symmettrische voeding (+ en - voedingspanning) nodig hebt ipv een simpele asymmetrische (+ en de massa).

edit: Jopiesat mij sneller af...

aangepast door Beobuddy

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

bedankt jongens, maar ik kom er niet uit, spanningen die ik nu heb: +5V, -5V,en -2,5V als referentie. maar met opamps heb ik nog nooit gewerkt, ik gebruik momenteel lt-spice om het na te bootsen, met die software kan ik wel goed overweg, dus dat is het probleem niet.

hier een voorbeeldje, u1 is een volger voor de -2,5 volt. u2 is een aftrekschakeling toch? of ga ik hier nu de mist in.

v3 is de kracht-sensor btw

post-40877-0-13417600-1357402095_thumb.png

aangepast door tritium
  • Moderator
Geplaatst:

Je zou een arduino kunnen gebruiken die het signaal omzet.

Dat is een microcontroller die erg makkelijk te programmeren is.

Ook is er op het net genoeg code te vinden en ik weet zeker dat het stukje code wat jij nodig hebt al door een coder gemaakt is.

En in de arduino community zul je ook evt schema's vinden die je kan gebruiken zonder arduino.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Het lijkt er op dat je hier tegen de karakteristiek van de BC op loopt.

Die stuurt volledig open bij een Basis-Emittor overgang van 0,7V. Onder de 0,7V loopt die dus niet recht.

Als dit bij de ingangsspanning optelt, zit je dus op 3,2V.

Zoals je ziet in het schema zie je dus dat onder de 3,2V op de ingang de lijn niet recht is en boven de 3,2V wel.

aangepast door Beobuddy

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

• 2 weken later...
Geplaatst:

bedankt allemaal, ik heb de print inmiddels ge-etst, getest, en ja, alles werkt perfect, alleen kleine afwijkingen met lt-spice, na wat afregelen met een potmeter is het helemaal goed gekomen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...