Ga naar inhoud

Monoblock 19+13E te gebruiken voor ontvangst 24+30W ???

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik wil graag een extra schoteltje ophangen om de mexicaanse (24W) en porugeese kanalen op 30W te ontvangen,

zonder steeds mijn motor te hoeven laten draaien....

Kan iemand mij vertellen of ik dan een goedkoop Astra-HB monoblock hiervoor kan misbruiken? Die zitten namelijk

ook precies 6 graden uit elkaar...

Enig idee wat het minimale formaat van deze schotel dan zou moeten zijn?

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Welkom op dit forum.

Ik ga er van uit dat je in Nederland woont.

Je wil o.a. de 24 graden west ontvangen maar op 24 graden west hangt geen satelliet. Wel op 24,5 graden west, de Intelsat 905 en daar zitten volgens mij geen Mexicaanse zenders op. Bovendien zijn bijna alle zenders gecodeerd.

Bedoel je de Intelsat 905 west?

Geplaatst:

6 graden is 6 graden dat maakt dus niks uit dat is niet sat afhankelijk alleen je zit wel met de diseqc instelling.

Als je al een rotor er aan hebt hangen dan kun je niet meer schakelen tussen lnb 1 en lnb 2 of je moet meerdere ontvangers hebben.

De schotel zou ik niet weten.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Geplaatst:

@muppet schrijft:

“6 graden is 6 graden dat maakt dus niks uit dat is niet sat afhankelijk”

Nee hoor, dat is iets te simpel gedacht.

In Nederland is de ontvangsthoek tussen de Astra 1 en de hotbird 7,7 graden, de ontvangsthoek tussen de 24,5 west en de 30 west is 5,9 graden. Dat is dus maar 76% van de afstand van de Hotbird / Astra 1.

Geplaatst:

Het is inderdaad de intelsat905 (24,5W) en Hispasat (30W)...

En er zitten wel degelijk Mexicaanse zenders op (Ritmoson, Telehit, Estrellas etc etc)

@sprietje: Ik denk dat ik wel snap waar je heen gaat, maar kun je dat eens uitleggen?

Overigens als ik toch 2 losse LNB's zou monteren, wat zou dan mijn schotel grootte moeten zijn?

PS: ik woon in het midden van het land, bij Utrecht.

Geplaatst:

Beste pcinfo

Het gaat dus inderdaad om gecodeerde zenders

De footprint van de Hispasat op 30 W geeft aan dat je in Nederland 52 dB-EIRP signaalsterkte hebt. Daar moet je een 50cm-schotel voor hebben, zie http://www.hispasat.com/media//FlotaSatelites/Nuevos/1D%20Europa.jpg

De footprint van de Intelsat 905 op 24,5 W geeft aan dat je in Nederland 51 dB-EIRP nodig hebt. Daar moet je een 55cm-schotel voor hebben, zie http://www.intelsat.com/flash/coverage-maps/sat_foot.html?sat=IS-905%20at%20335.5%BA%20E&display=map&spot=2

Volgens de footprint komt het er dus op neer dat je een schotel van 60cm moet hebben.

Als ik de lnb-afstand ga uitrekenen om deze twee satellieten te ontvangen met een 60cm-schotel, dan moeten ze hart op hart 44mm uit elkaar staan, een niet zo gemakkelijke maat.

Om voldoende regenreserve te hebben is het misschien verstandig een 78cm-schotel te nemen, bijv. een Triax 78. Die koop je al in Nederland voor ongeveer 25 euro.

Als ik daar de hart op hart-afstand voor uitreken, dan moet dit 53mm zijn. Hiervoor kun je exact een duo-lnb nemen voor een schotel van 80-85cm, bijv. een Smart Titanium TMS 43 Single LNB Gold, zie bijlage 1. Die koop je voor 20 euro.

Verder heb je een uncommitted switch nodig, zie de uitleg die eerder gedaan is op sat4all: http://www.sat4all.com/forums/topic/300466-instellingen-dreambox-bij-vast-en-draaibare-schotel/

Voor de uncommitted switch kun je het beste de Spaun SUR 211 F nemen zie bijlage 2.

post-60869-0-52169900-1357573465_thumb.png

post-60869-0-09322800-1357573497_thumb.jpg

Geplaatst:

@ Sprietje,

Bedankt voor je goede uitleg...

Ik heb toevallig nog een triax 78cm en een orgineel CD duoblock liggen...

Dus als ik een UC switch erbij koop zou dat gaan werken?

Wat ik niet wist is dat de hart-op-hart afstand dus schotelgrootte afhankelijk is...

Mmmm weer wat geleerd....

Groeten,

pcinfo

Geplaatst:

Die CanalDigitaal duo-lnb kun je dus niet gebruiken op een 78cm-schotel voor de ontvangst van 24,5 en 30 graden west. Daarvan is de afstand 37mm i.p.v. 53mm.

Geplaatst:

heb eens in de zomer 2012, een kleine test gedaan met mijn Triax64 en 2 losse lnb's.

de intelsat905 (24,5W) en Hispasat (30W) zijn daarmee goed te ontvangen, ook bij slecht weer...

2 x Gigablue UHD Bigsat

42e,28e,23e,19e,13e,1w

Geplaatst:

Die CanalDigitaal duo-lnb kun je dus niet gebruiken op een 78cm-schotel voor de ontvangst van 24,5 en 30 graden west. Daarvan is de afstand 37mm i.p.v. 53mm.

@Sprietje: Dus je bedoelde een monoblock......???

Geplaatst:

Beste pcinfo

Als twee lnb’s aan elkaar zijn gebouwd samen met een ingebouwde diseqc-switch, dan heet dat een monoblock in welke combinatie je dat ook doet. Of het nu een 3 graden, een 4.3 graden of een 6 graden combinatie is en of dit nu voor een 60 of voor een 80cm-schotel is, doet niets ter zaken. Het is een monoblock.

Dat Astra SES een aantal jaren geleden de dubbele ontvangstkop voor de Astra 1 en 3 een duo-lnb heeft genoemd, is gewoon een marketing stunt geweest die wel bij de meeste mensen goed over gekomen is.

Zie de benaming monoblock door de zeer bekende lnb-fabrikant Inverto voor de ontvangst van de Astra 1 en 3 voor een 60cm-schotel:

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=99&PHPSESSID=319e126a78ced29710606c5c37fc7183&cat=36

Geplaatst:

Ik was altijd in de veronderstelling dat een Mono-Block 19-13E was, en een Duo-Block 19-23,5E....

Zo koop ik die dingen altijd bij mijn satboer.... Welk "block" stond dan in jouw plaatje?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen