Ga naar inhoud


fm ontvangst


Aanbevolen berichten

hallo ik ben pipi,

 

ik heb een fm probleem,

 

ik heb sinds een jaar een harman & cardon mas 100 en had via de kabel prima radio ontvangst.

maar sinds een paar maanden heb ik glasvezel en dus geen radiosignaal meer .

nu ben ik aan het proberen met een kamerantenne met versterker maar wat ik ook probeer of waar ik de antenne ook neer zet alleen bij 106 een zender en voor de rest alleen ruis en nog eens ruis ,

heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen???????

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je de radio wel de zenders laten zoeken?

Welke antenne heb je?

 

Met een simpel stukje draad hoor je al ontvangst te hebben. Zet de radio op 96.8 (Radio 3) en mute uit. Dan moet er wat te horen zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een antenne versterker gebruikt, wat ik in eerste instantie af zou raden, dan is mijn vraag of die verterker wel stroom krijgt.

Misschien zinvol om die versterker er tussen uit te halen en dan kijken wat je ontvangt.

Verder mijn advies: gebruik een goede buitenantenne, vertikaal opgesteld dan heb je zeker geen versterker nodig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je toestel ook aan je bedspiraal aansluiten

 

Ik heb weleens wat gelezen over het hand effect bij antennes. Hoe zit het in dit geval dan met het konteffect?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, zit ook op mijn oude Pioneer tuner. Echter, COAX is 75 ohm en de draadantenne is 300 ohm. Maar het zal best wel werken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zit er misschien nog ergens een "local"- "DX" schakelaar?

 

Wanneer die op local staat zal je ontvanger ongevoelig worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, zit ook op mijn oude Pioneer tuner. Echter, COAX is 75 ohm en de draadantenne is 300 ohm. Maar het zal best wel werken.

 

Als je op de overgang van de lint naar de coax een zogenaamde 1/2 labda lus maakt werkt het 100% perfect.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, zit ook op mijn oude Pioneer tuner. Echter, COAX is 75 ohm en de draadantenne is 300 ohm. Maar het zal best wel werken.

Het zal zeker wat doen..net als een bedspiraal...die doet ook wel wat. Of een stuk roestig prikkeldraad dat je in een bak met afwaswater gooit zal ook wel wat doen.

Maar waarom niet het optimale eruit halen en dan zo zoals het hoort?

 

Dus heb je inderdaad een noodantenne van lintdraad, dan bevestig die aan de muur en wel vertikaal. Zit er van huis uit geen ronde coax-stekker aan, maar 2 lintdraad uiteinden dan is het inderdaad 240Ω - 300Ω. Daar zou je het beste een balun (=impedantie transformator) voor moeten zien te vinden. Bij goed gesorteerde elektronika zaken is dit te koop voor weinig geld.

 

Heb je geen noodantenne (dipool) van lintdraad, dan kun je nog eenvoudiger gewoon een stuk draad nemen. Neem een stuk van ca. 75 cm en bevestig dit vertikaal aan de muur achter de onvanger met 2 punaisses of i.d. Het uiteinde in de middenpen van de coax aansluiting van de ontvanger bevestigen en nu heb je een 75Ω antenne.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom baluns van 40 en meer euro's tegen. Zag ook dingen van een paar dollar maar dat lijken me meer adapter-stukjes dan baluns, hoewel ze wel onder die naam verkocht worden.

 

Een 1/2 labda-lus is een eigenmaak balun. Het is niets anders dan een stukje coax van 1 meter 20. Je verbindt alle mantels aan elkaar (de normale coaxkabel en de balun, die vormt dus een lus). De ene kant van de centrale draad van de balun koppel je aan waar de plus van de normale kabel ook zit aangesloten, de andere kant sluit je aan waar normaal de "min" aangesloten zit.

Kosten: een stukje coax en 3 kroonsteenstukjes.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liep vanmiddag lekker te wandelen en toen ging me dat van die eenvoudige draadoplossing nog even door mijn hoofd een plots schoot me te binnen dat ik een fout gemaakt heb. Een open dipool is 75Ω. Dus je moet 2 draden van ca. 75 cm in de lengte (vertikaal) boven elkaar aan de muur vastmaken met punaisses of plakband. Dan vanuit het midden gaat er de bovenste draad naar de middenpen van de coax antenne aansluiting en de 2de (onderste) draad vanuit het midden gaat naar de ommanteling, dus de aarde van de coax antenne aansluiting. Dan heb je een nood open-dipoolantenne van 75Ω. Dan heb je helemaal geen balun nodig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...