Ga naar inhoud

Wie weet welke hardware ik in kan zetten als firewall

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben het volgende van plan:

Tussen mijn internet router en mijn thuis lan wil ik een hardware firewall installeren, om zodoende (met linux iptables) een firewall op te zetten, waardoor ik zelf controle heb over wat er in en uit gaat.

Daarvoor zoek ik een zo klein mogelijk kastje (zoals een Foxconn nettop of een Inten Next Unit o.i.d.) die twee gigabit netwerk poorten moet hebben (of de ruimte om er zoveel bij te plaatsen dat ik er twee in totaal heb) en die zeer energie zuinig is (want 24x7 in bedrijf). Natuurlijk moet het kastje wel snel genoeg zijn, om in ieder geval downloads en overig netwerk verkeer niet te vertragen en moet er dus Linux op te installeren zijn. USB 3.0 lijkt me ook wel belangrijk, waarschijnlijk wil ik er nl. nog een usb schijfje aan hangen, zodat hij ook als download server kan dienen.

Wie kan me een idee geven van welk soort kastje hiervoor in aanmerking komt.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Het mag van mij zelfs een media speler zijn, als een ar ryan of medi8ter, maar de twee gigabit verbindingen en vrije Linux installatie is wel een voorwaarde...

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

• Moderator
Geplaatst:

gaat een hele uitdaging worden. Ik heb ook eens zitten zoeken naar een mainboard met 2 of 3 1G nics aan boord welke ook nog eens low power was, maar dat router spul wat met een usb stickie kan opstarten was allemaal en heel duur en weinig performant.

Ik heb nu een asus rt-n66u routertje wat een boel routering en nat in de soc doet. Je doet dan wel consessies aan vrije linux installatie, maar embedded linux en toch gewoon iptables, en als je wilt nog een keur van alternatieve software. En toch minder verbruik qua stroom dan menig ander boardje wat hetzelfde kan presteren. En je kan je router er tussenuit halen hetgeen weer kwh scheelt :)

Dingetje draait hier al een tijdje naar volle tevredenheid.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Ik zou niet zoek gaan naar een kastje, maar naar een tweedehands atom-achtige netbook met standaard Gbit ethernet poort onboard en een expresscard/34 uitbreidingsslot. In dat uitbreidingsslot kun je een gigabit ethernet adapter stoppen. Die zijn volop te krijgen.

Heb zelf een hele tijd iets vergelijkbaars gedaan met een Lenovo IdeaPad S10e (NS84TNH) netbook, met daarin een expresscard gigabit kaart en een 'usb naar ethernet adapter'. Dit gaf 2x100 Mbit en 1x Gbit aan ethernet poorten. De twee 100 Mbit poorten gebruikte ik voor Internet (failover configuratie). Als OS draaide ik ClearOS die standaard multiwan ondersteunt. Qua OS kun je natuurlijk vanalles kiezen, als de hardware maar wordt ondersteund.

Qua performance had ik nooit een centje pijn, tot 40 Mbit/s althans :-)

Daarnaast had ik er ook nog een USB webcam op hangen met 'motion' als videosurveillance. Kortom: echte hobby oplossing.

Voordeel van een netbook is toch dat je een schermpje hebt waar eventuele meldingen op zichtbaar zijn. (i/o schijf-errors :-) ) en dat je ter plekke een console hebt als last resort.

Inmiddels heb ik een jaar geleden alles gevirtualiseerd op mijn ESXi server en werkt de netbook alleen als surveillance systeem :-)

• 2 weken later...
Geplaatst:

@DaVito

Om verwaring te voorkomen, het is Mikrotik.

Erg mooi spul voor weinig geld.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen