Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

(XTrend ET6500 met OpenPli 2.1)

Ergens had ik al gelezen dat de waarde voor AGC (signaalsterkte) op een XTrend altijd op 0 blijft staan.

BER (bit error rate) staat bij mij ook altijd op 0. Op zich is dit goed (geen errors), maar is dit de werkelijke waarde, of geven de XTrend ontvangers hier ook altijd gewoon 0, zoals voor AGC.

Ik vroeg het mij af omdat ik de laatste dagen af en toe gezien heb dat het VTM HD beeld storingen had (blokvorming), terwijl mijn SNR waarde (signaal/ruis verhouding) voor deze zender toch 90%/15 dB is. Op één HD heb ik nog nooit storingen gehad, maar hier heb ik meestal 98-99% / 16 dB. Is 90%/15 dB dan toch nog te weinig? Heeft dit iets te maken met de omschakeling van de transponders naar 8PSK (wat voor VTM HD al gebeurd is, en voor één HD volgende week zal gebeuren), want dan vrees ik dat er vanaf volgende week ook storingen kunnen komen op één hD :( ?

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Geplaatst:

Hallo,

Zo te lezen heb je pli 2.1 firmware in je box zitten.

Als je 3.0 installeert met kernel 3.60 neem je ook meteen de nieuwe drivers mee.

Dan krijg je wel AGC werkend, als de BER op 0 blijft staan, heb je goede ontvangst.

Op zich is 90% goed, ikzelf zit op 99%, hangt van je schotelgrootte af en uiteraard het type LNB.

Altobelli

Geplaatst:

Ik heb de receiver gekocht begin december en de dealer heeft er zelf alles opgezet (OpenPli 2.1 van september, CCCam). Voor de rest werkt alles goed, dus blijf ik er liever vanaf (alleen de teletext ondertiteling pag 888 doet wat raar met accent-karakters... zie andere thread onder 'Algemeen' op dit forum).

Zou die BER moeten werken op mijn ontvanger met de pli 2.1?

Ik vraag me dan toch af waarom ik storingen krijg op VTM HD. Ik heb een Triax 78 met bijpassende duo LNB, en een SNR van 90-99% op Astra 3 zenders en 70-75% op Astra 1 zenders.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Geplaatst:

Hallo TiVe, AGC is niet de signaalsterkte maar de automatische versterkings regeling en heeft niets met de PLI versie te maken. Bij een normaal signaal zal de ingangsversterker in je satelliettuner (mits die in de fabriek goed afgesteld is) een gemiddelde AGC waarde geven van 50%. Maar als het signaal zwakker is dan die normaalwaarde zal de AGC regeling het ingangssignaal gaan versterken, en zal er een hogere waarde dan 50% aangegeven worden. Als het signaal sterker is dan die normaalwaarde dan zal de AGC regeling, om te voorkomen dat je ingangsversterker overstuurd wordt, de versterking terug gaan regelen en zal dan een lagere waarde aangeven. De SNR is wel je signaalsterkte, maar het is het beter je schotel af te stellen op maximale kwaliteit en minimale BER dan op maximaal signaal. Maar om BER en SNR te kunnen meten heb je goede meetapparatuur nodig die lees je niet goed af op je ontvanger. ;)

Interessante uitleg over die AGC (!), maar zoals gezegd werkt AGC niet op m'n XTrend en staat deze altijd op 0.

Bij het uitrichten (met hulp van een simpele satfinder VZF-900) had ik bijna onmiddellijk beeld en heb ik nog wat bijgesteld tot SNR meer dan 90% aangaf.

Zou het nuttig zijn de schotel nog beter proberen af te stellen en dan eerder naar de satfinder te kijken in plaats van de SNR op de ontvanger? Aan 'goede' (dure) meetapparatuur ga ik uiteraard geen geld uitgeven...

Geplaatst:

Dat hoeft ook niet voor die ene keer maar je zou een satelliethandelaar wel kunnen vragen of hij je schotel een keer goed afsteld met goede apparatuur. Ik zie nogal verschil in signaalsterkte tussen de Astra19 en de Astra23 daar zit meer dan 20% veschil in, waarschijnlijk gebruik je een duo lnb.

Inderdaad, een Triax 78 cm met duo lnb (de juiste versie, niet die voor de standaard 60 cm schotel). Ik had gelezen dat het 'normaal' is dat als je uitricht op de Astra 3, dat dan de ontvangst van de Astra 1 wat zwakker is, en omgekeerd...

• Like 1

Geplaatst:

Hi,

Ik ben niet zo op de duo LNB, werkt naar mijn mening niet zo goed op de xtrends, je kunt beter 2 losse LNB's met disecq schakeling nemen of een rotor, dan kun je veel meer sats ontvangen, ook FTA, werkt perfect, ik heb een snr van 99% (16.2 db) op 23.5 E en gemiddeld 96% op 19.2 E, 13. E en 28.2 E

Het is de keus die je maakt.

Altobelli

Geplaatst:

Welke lnb zit er in de houder, die voor Astra23 of die van Astra19 ? Als je veel naar CDS/TVV HD zenders kijkt dan zou ik de Astra23 hals in de center houder zetten, als dat nog niet zo is, dan moet je wel je schotel even bij laten stellen.

De lnb voor Astra 23,5 zit in de houder, en ik kijk inderdaad bijna uitsluitend naar de Vlaamse TVV zenders (HD versie voor één/canvas/VTM). Dus ik dacht dat ik dan met 90-99% (15-16 dB) op die Astra 23,5 wel goed zat... en dan begrijp ik niet waarom ik op VTM HD soms storingen zie en niet op één HD. OK, die 99% is op één HD en die 90% op VTM HD, maar 90 zou toch genoeg moeten zijn. Ik ga het eens verder in 't oog houden en ook andere zenders nakijken op storingen.

Geplaatst: (aangepast)

Hi,

Ik ben niet zo op de duo LNB, werkt naar mijn mening niet zo goed op de xtrends, je kunt beter 2 losse LNB's met disecq schakeling nemen of een rotor, dan kun je veel meer sats ontvangen, ook FTA, werkt perfect, ik heb een snr van 99% (16.2 db) op 23.5 E en gemiddeld 96% op 19.2 E, 13. E en 28.2 E

Het is de keus die je maakt.

Altobelli

Wat bedoel je met "werkt niet zo goed op de xtrends"? wat heeft de ontvanger daar mee te maken?

2 losse lnb's zal wel beter zijn, maar zolang de ontvangst op Astra op 23.5 maar goed is, dan is dat OK voor mij. Daar zit nu toch het meeste op wat voor mij van belang is (buiten Nat Geo ofzo op de 19.2). En de vrouw gaat er niet mee akkoord gaan dat ik de onlangs aangekochte installatie opnieuw ga aanpassen en weer kosten ga maken!

aangepast door TiVe

Geplaatst:

VTM HD zend sinds enige tijd uit met 8PSK, daar heb je iets meer signaal voor nodig, en je afstelling van je schotel/lnb is kritischer. ;)

Dat is wat ik in mijn oorspronkelijk bericht in dit onderwerp suggereerde!

We zullen eens afwachten tot volgende week dinsdag als één HD en Canvas HD ook naar 8PSK gaan (volgens TVV website). Als ik daar dan ook ineens storingen krijg... dan zal ik m'n schotel beter moeten (laten) afstellen zeker!?

Geplaatst:

Dat zou ik zowieso al (laten) doen met zoveel signaal verschil tussen beide satellieten.

Gisteren nog een paar 8PSK zenders geprobeerd: Ned 1 HD (SNR 92%) had ook regelmatig een storing zoals VTM HD. Ook bij Vitaya (geen HD en SNR 99%) heb ik eens een enkele storing gezien maar veel minder dan bij de HD zenders (1 keer op 10-15 minuten ofzo).

Ondertussen te weten gekomen dat mijn duo LNB niet helemaal goed gemonteerd is. De LNB moet blijkbaar met de 'grote platte kant' (waar de kabel aan zit) tegen de houder zitten. Nu zit hij met de kant van de 2 koppen tegen de houder gedrukt. Geen idee of het veel verschil maakt, maar toch al iets om uit te proberen...

Geplaatst:

Dat maakt niet veel uit, ik zeg altijd de gulden middenweg. Staat je (linker)lnb ook omhoog (+/-10 gr) in de houder als je achterop de lnb kijkt?

Ja, linker LNB (23.5) in de houder en rechter LNB (19.2) wat lager. Ik heb de mal gebruikt uit de duo lnb installatiehandleiding die ik op internet gevonden hebben (canaldigitaal website)... zou 11 graden moeten zijn denk ik.

Geplaatst:

Hi,

Ik bedoel het softwarematig, ik heb er ervaring mee, dat de duo lnb's niet zo goed werken op de xtrends, de software stuurt dit aan.

Ik heb diverse boxen getest, ook de dreambox, welke geen problemen met de duo lnb heeft gehad.

Ik wil alleen maar helpen dat je probleem wordt opgelost,

Mijn ervaring is dat 2 losse lnb's of de rotor beter werken met de xtrend, als het signaal op de diverse sats bijna net zo goed zijn als op 23,5 E, zegt dat toch wel wat.

Altobelli

Altobelli

Geplaatst:

Nou maak hier gebruik op een van mijn schotels van een duo lnb met 4 aansluitingen die van CD zelf en die werkt juist erg goed op de et9000.

duo-lnb-quad.jpg

De Groeten Van Cobus R
Vu+ Uno 4K DVB C (FBC)  / MaXytec Multibox (Fallback)
Ziggo kabel (FTA)

Geplaatst:

Hi,

Ik heb de meeste et 5000 met diverse images gebruikt voor de test, dus misschien dat de 9000 serie het wel goed doet, heb deze niet zo getest.

Ik geef alleen mijn ervaringen door.

Ik vind het klasse als de gebruikers van de duo geen hinder ondervinden.

Altobelli

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...