haramo Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Hallo iedereen. Hopelijk alles goed met iedereen (ondertussen tijdje geleden). Ik heb wat foto' gemaakt van mijn balkon. Ik wil graag een nieuwe schotel plaatsen, maar vooraleer ik dat ga doen, wil ik toch de ervaring/knowhow van anderen horen. Waar kan ik mijn schotel plaatsen en dat die ook waterpas is? In de muur boren is laatste oplossing omdat verhuurder dat niet graag heeft, maar heb andere gezien die dat wel hebben gedaan, dus denk niet dat er zo'n probleem van gemaakt wordt. Zolang ik maar de gaten dichtgooi zeker? Ik dacht een houten balk te plaatsen van de ene poot van de balkon naar de andere poot. en dan zo nog een balk iets bovenaan, en dan op deze balken een bevestiging plaatsen waar de schotel op komt. Hoe werkt bijgevoegde bevestiging balkon (zie foto) Wat ik als bevestiging momenteel heb gebruikt is een bevestiging voor tegen de muur, en met lange schroeven en een plaat (van GAMMA) heb ik deze kunnen vastmaken aan balkon maarja, is niet waterpas héé, zoals te zien op de foto's.
muppet Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Aan beide kanten een plaat hout van de grote die je wil hebben en dan met 4 bouten m10 ofzo de beide platen naar ekaar toe trekken Dan heb je een hele stevige constructie omdat je het balkon tussen de platen hebt en geen gaten of in andere dingen te boren vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird Vu+ solo - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor
haramo Geplaatst: 15 januari 2013 Auteur Geplaatst: 15 januari 2013 Aan beide kanten een plaat hout van de grote die je wil hebben en dan met 4 bouten m10 ofzo de beide platen naar ekaar toe trekken Dan heb je een hele stevige constructie omdat je het balkon tussen de platen hebt en geen gaten of in andere dingen te boren Als ik je begrepen heb een houten plaat van de ene poot naaar de andere poot maar dan nog een plaat aan de achterkant van die poten? en dan in elke hoek de twee planken vastmaken met in elke hoek 4 bouten? of gewoon in de uiterste hoek één bout en zo dus 4 bouten? Dan moet ik een dunnen plank plaatsen tussen het glas en de poten? en hoe bedoel je met de grootte die ik wil, ik kan toch niet kiezen, moet toch van poot tot poot? zie foto
Sprietje Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Beste haramo Jij wilt je schotel buiten het balconhek plaatsen. Hierbij komt de schotel vóór de voorgevel, iets wat niet mag. Je weet dus dat je hiermee problemen kunt krijgen. Als ik het goed zie bij de derde foto, staat de schotel van je buurman gedeeltelijk achter en gedeeltelijk voor de voorgevel, een twijfelgevalletje dus.
haramo Geplaatst: 15 januari 2013 Auteur Geplaatst: 15 januari 2013 Klopt, zijn is op de balkon vast gemaakt. Hij had dat eigenlijk van mijn overgenomen , want ik had dat ook zo en hotbird en astra 1 werktte toen wel (monoblock), dus zal astra 23,5° ook wel werken zonder problemen? Ik had die dan buiten balkon geplaatst omdat ik niet wou dat de schotel in de weg staat als ik op balkon ben, gewoon een kwestie van ruimte. ik heb al vele schotels gezien op de verschillende gebouwen: sommige zetten die op grond en meeste steekt die schotel uit en ene zelf in muur geboord. Ik woon hier maar sinds maart, maar die mensen wonen hier al langer, dus denk ik niet dat ze er zo een probleem van maken. maar ik zit wel aan de achterkant, niet de voorkant hé.
Sprietje Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Wat en gedoe met die plaat. Dat valt veel te veel op. Zet onder de steun die je nu hebt een hoekmast (zie bijlage 1) en maak die vast aan de verticale vierkante pijp. Verbindt de hoekmast met de steun die je nu al hebt met een kruisklem (zie bijlage 2). Nu blijft je steun die je reeds hebt mooi horizontaal.
haramo Geplaatst: 15 januari 2013 Auteur Geplaatst: 15 januari 2013 (aangepast) Wat en gedoe met die plaat. Dat valt veel te veel op. Zet onder de steun die je nu hebt een hoekmast (zie bijlage 1) en maak die vast aan de verticale vierkante pijp. Verbindt de hoekmast met de steun die je nu al hebt met een kruisklem (zie bijlage 2). Nu blijft je steun die je reeds hebt mooi horizontaal. Wel als dit een stevige en loodrechte constructie kan leveren, dan is dat inderdaad makkelijkste en minder werk aan. Ik probeer dat in te beelden met wat je bedoelt, want kan niet zien hoe die kruisklem vastgemaakt wordt op de hoekmast? en waar je zie je een vierkante pijp (verticaal)? Heb je het over de poten (zo noem ik dat toch) van de balkon, en dan op einde (bovenaan) ? Foto bijgevoegd van wat ik denk wat je onder de verticale, vierkante(zie geen vierkant) pijp verstaat. Dus eerst zeg je de hoekmast onder de steun te zetten dan zeg je de kruisklem te verbinden met de hoekmast, waar zet ik dan de kruisklem aan vast? enkel aan de hoekmast? ze lijken beide op elkaar? als ik nu gewoon de hoekmast vastmaak aan balkon op aangeduide plaats in foto(waarvan ik denk dat dat de verticale pijp is), is dat dan niet voldoende? 15 januari 2013 aangepast door haramo
trust Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 @ Haramo , als je de schotel op die plaats wil houden zou je om de schotel waterpas te krijgen , de 2 strippen die aan de binnenzijde van de leuning zitten , kunnen vervangen door een stevige plaat welke dezelfde afmetingen heeft als de voet van de schotelsteun . Wel belangrijk is het verschil in breedte van de balkon leuning en de balkon spijlen (of zoals jij ze noemt , poten) op te vullen met passende (b.v. hardhouten) blokjes . Bedenk wel absoluut waterpas is alleen noodzakelijk als je met een motor gaat werken . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
haramo Geplaatst: 16 januari 2013 Auteur Geplaatst: 16 januari 2013 (aangepast) @ Haramo , als je de schotel op die plaats wil houden zou je om de schotel waterpas te krijgen , de 2 strippen die aan de binnenzijde van de leuning zitten , kunnen vervangen door een stevige plaat welke dezelfde afmetingen heeft als de voet van de schotelsteun . Wel belangrijk is het verschil in breedte van de balkon leuning en de balkon spijlen (of zoals jij ze noemt , poten) op te vullen met passende (b.v. hardhouten) blokjes . Bedenk wel absoluut waterpas is alleen noodzakelijk als je met een motor gaat werken . Trust Bedankt voor de schematische overzicht, heel duidelijk. de bovenkant van de leuning is meer een driehoek, zal dat negatief effect hebben op deze manier van bevestigen? zie foto. van Sprietje begreep ik dat waterpas altijd wel goed is, hij zei ook dat je dan schotel beetje moet anders zetten (scheef?) als het niet waterpas is. maar wil, als mogelijk is, toch wel waterpas werken. zo heb ik zekerheid van optimale signaal en moet niet meer twijfelen als ik even geen signaal heb of zwak, dat het ligt aan de plaatsing van de schotel. Bedoeling is om een multihouder op te zetten. Is de schotel nu te scheef neem ik aan? dat kan toch niet goed zijn? alhoewel k op een andere ontvanger een 75% signaal zie. maar mijn broertje thuis heeft 85% 95% signaal. Dat is wel kantje Limburg (België ), Maaseik, is aan de grens van NL (stad Roosteren , in NL limburg) 16 januari 2013 aangepast door haramo
Sprietje Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Beste haramo De oplossing van @trust is zeker de goedkoopste en de eenvoudigste. De hoekmast en kruisklem zijn zeker niet in elke satellietshop te koop. Een mast hoeft niet persé zuiver verticaal te staan. Staat hij bijv. achterover, dan klopt de gradenverdeling op je schotel niet meer om de juiste elevatie in te stellen. Dat is dus ongemakkelijk. Staat hij scheef, dan is er weinig aan de hand. Je loopt alleen kans dat je een multirail niet schuin genoeg meer in kunt stellen. De skew van de lnb kun je altijd instellen met de lnb-klem.
Moderator ceesv Geplaatst: 16 januari 2013 Moderator Geplaatst: 16 januari 2013 Bedenk wel absoluut waterpas is alleen noodzakelijk als je met een motor gaat werken . Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 En bijvoorbeeld met een Multytenne of TripleSat als er meerdere lnb’s in de kop zijn ingebouwd.
trust Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Trust Bedankt voor de schematische overzicht, heel duidelijk. de bovenkant van de leuning is meer een driehoek, zal dat negatief effect hebben op deze manier van bevestigen? zie foto. Haramo , zolang de dikte van de vulblokken ervoor zorgt dat de voetplaat mooi vertikaal blijft , maakt het niet uit of de leuning rond , vierkant of driehoekig is . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
haramo Geplaatst: 16 januari 2013 Auteur Geplaatst: 16 januari 2013 Ok dan zal ik gaan voor Trust zijn manier, lijkt me inderdaad goedkoper en makkelijker, alleen moet ik zo een plaat vinden dat identiek is aan de plaat van de steun die ik al heb. dat dus de gaten overeenstemmen, want vond dat eerst niet en daarom die strippen gebruikt. of wel laten maken? zal een vriend van me vragen die als onderhoudstechnieker werkt, misschien dat hij dat op zijn werk kan maken voor me... .
trust Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Haramo , je kunt ook de vulblokken net zo lang maken als de voet van de schotelsteun breed is en er 2 gaten in boren met dezelfde afstand als in de voet en de trekstangen er doorheen voeren . Hierdoor kun je het met de strippen doen die je hebt . Wel hardhout nemen . Als je niet aan zo'n plaat kunt komen , kan ik die wel maken . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen