Ga naar inhoud

Kan ik Astra 3 (23,5°) ontvangen met Offsetschotel+ universele LNB?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi!

Kan er iemand me raad geven?

Ik heb momenteel een Funke Offset schotel van 90cm met een Universele LNB. Ik kan hiermee

Astra 1 (19,2°) en Hotbird (13°) goed ontvangen als ik de schotel draai.

Kan ik ook Astra 3 (23,5°) hiermee ontvangen of moet ik een andere lnb hebben?

Tot op heden kan ik Astra 3 niet vinden, ligt nogthans erg in de buurt van Astra 1. Moet ik de schotel

niet alleen draaien maar ook de hoek veranderen?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

`Digiboy,zoals op de LNB staat UNIVERSEEL ,dat betekent dat hij voor de gehele KU band is,dus van 10700 MHZ tot1275 MHZ.dus al je de ant richting oost draait kom je hem vanzelf tegen ,echter wel een satfinder gebruiken ,zodat je hem ook fijn af kunt stellen.

Geplaatst:

Beste DIGIBOY

Zoals columbo al schreef, kun je met de universele lnb alle satellieten ontvangen maar het is natuurlijk niet handig om telkens de schotel te moeten draaien. Om twee satellieten te kunnen ontvangen, kun je gebruik maken van een duo-lnb om de Astra 19,2 en 23,5 gelijktijdig te kunnen ontvangen. Ook kun je gebruik maken van een monoblock om de Astra 19,2 en de Hotbird 13,0 gelijktijdig te ontvangen zonder de schotel te hoeven verdraaien.

Wil je 3 satellieten ontvangen zonder de schotel te draaien, dan zul je gebruik moeten maken van een multirail. Daar kun je 3 of 4 lnb’s op zetten. Dan kun je nog kiezen of je een lnb wilt hebben om 1 satellietontvanger aan te sluiten of een lnb met meerdere aansluitingen om 2, 3 of 4 ontvangers aan te kunnen sluiten.

Als je de Astra 19,2 goed ontvangt, dan moet je de elevatie van de schotel 1 graad laten zakken en de schotelklem klem 2mm over de mast naar het oosten draaien. Om de Hotbird te ontvangen moet de elevatie juist 1 graad omhoog en moet je de schotelklem ruim 2mm naar het zuiden draaien.

Geplaatst:

Ik ga binnenkort een Triax schotel plaatsen ofwel van 88 of 110cm. 3 koppen: Astra 1 en 3 en Hotbird. Wat is beter: 88 cm of 110 cm?

Alvast bedankt voor vorige opmerkingen, ik ga eens proberen Astra 3 te vinden ondertussen.

• 4 weken later...
Geplaatst:

12/02/2013: Heb alles geprobeert: kan Astra 23° niet ontvangen! Schotel mm per mm gedraaid maar 0% signaalsterkte. Astra 19° en Hotbird 13° kan ik zonder probleem ontvangen met gewoon even te draaien. Heb de indruk dat Astra 23° zeer zwak uitzendt tov Astra 1 en Hotbird? Heb offset schotel 90 cm Funke,

1 universele LNB.

Geplaatst:

op hoeveel graden heb je de schotel zelf staan 

vb:29°+-

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

12/02/2013: Heb alles geprobeert: kan Astra 23° niet ontvangen! Schotel mm per mm gedraaid maar 0% signaalsterkte. Astra 19° en Hotbird 13° kan ik zonder probleem ontvangen met gewoon even te draaien. Heb de indruk dat Astra 23° zeer zwak uitzendt tov Astra 1 en Hotbird? Heb offset schotel 90 cm Funke, 1 universele LNB.

Met een 45cm schotel is ie nog wel te ontvangen. Heb je wel een goede frequentie als je de schotel draait? En met wat voor ontvanger probeer je signaal te krijgen?

Kijk hier voor transpondergegevens:

http://nl.kingofsat.net/pos-23.5E.php

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

Beste DIGIBOY

Het feit dat jij door alleen maar de schotel te verdraaien de Astra 19,2 en Hotbird kan ontvangen, betekent dat de elevatie van de schotel op het gemiddelde van die twee satellieten staat afgesteld

De Hotbird heeft een elevatie nodig van 30 graden, de Astra 19,2 heeft 29 graden elevatie nodig. Alleen als de elevatie van je schotel op 29,5 graden staat afgesteld, kun je beide satellieten ontvangen.

Voor de Astra 23,5, moet de elevatie op 27,6 graden staan. Je moet de elevatie van de schotel dus 2 graden lager instellen dan voorheen.

Hoeveel je de schotel moet verdraaien om van de Astra 19,2 naar de Astra 23,5 te gaan, heb ik in een beschrijving staan die nu volgt:

Schotel instellen van de Astra 19,2 naar de 23,5 gaden oost.

Voor mensen die de schotel nog op de Astra 1 op 19,2 graden oost hebben uitgericht en die de schotel naar de Astra 3 positie op 23,5 graden oost moeten draaien, volgt nu een beschrijving hoe dit gedaan kan worden.

De kop van de Astra 3 die in de klem moet komen te staan ziet U op bijlage 1.

Gebruik voor de instructie de foto van de schotelbevestiging in bijlage 2.

1 - Markeer met een dunne permanente viltstift de positie van de schotel. Maak hierbij een streepje op de bovenste klembeugel en op de buis.

2 - Maak een tweede streepje op de buis waar de schotel naar toegedraaid moet worden. Hoe ver dit streepje van het eerste streepje af moet staan is afhankelijk van de dikte van de buis waarop de schotel bevestigd is. Dit kunt U nakijken in bijgevoegde tabel, zie
bijlage 3.

3 - Stel de elevatie van de schotel 1 graad lager in. Zoek hiervoor de kleine uitsparing in de beugel op en lees de gradenstand af.

4 - Draai de klembouten van de elevatie instelling los en schuif de schotel 1 graad omlaag. Zet de bouten hierna weer vast.

5 - Draai de (vleugel) moeren van de onderste klem los. Draai hierbij telkens de linker en rechter (vleugel) moer een halve slag los totdat de klem een klein beetje ruimte heeft.

6 - Draai nu om en om de bovenste (vleugel) moeren los met telkens een kwart slag. Draai ze niet te los zodat de schotel gaat zakken.

7 - Verdraai nu de schotel naar het streepje van de Astra 3 positie.

8 - Controleer of U nu beeld heeft op de Astra 3.

9 - Nu de elevatie en draairichting optimaal afstellen op de zender Planeta HD.

10- Draai de onderste moeren weer gelijkmatig aan totdat ze weer beginnen te klemmen.

11-Nu de (vleugel)moeren kruislings aandraaien met telkens een kwart slag in de volgorde linksboven, rechts onder, rechts boven links onder enz. totdat ze flink strak aangedraaid zijn. Let er op dat de signaalkwaliteit niet meer dan 1% terug zakt tijdens het aandraaien van de moeren anders opnieuw doen.

post-60869-0-63536400-1360744533_thumb.jpg

post-60869-0-70020200-1360744648_thumb.png

post-60869-0-52167900-1360744697_thumb.png

Geplaatst:

Met een 45cm schotel is ie nog wel te ontvangen. Heb je wel een goede frequentie als je de schotel draait? En met wat voor ontvanger probeer je signaal te krijgen?

Kijk hier voor transpondergegevens:

http://nl.kingofsat.net/pos-23.5E.php

Ik heb mijn schotel correct staan ook qua hoek voor ASTRA1. Met gewoon verdraaien naar rechts met dezelfde hoek ontvang ik ook goed Hotbird. Maar Astra 3 kan ik helaas niet vinden. Heb mm per mm gedraaid naar links maar steeds 0% signaal. Ik heb een Samsung 3D Led Tv met ingebouwde sat-ontvanger / kaartlezer voor Tv Vlaanderen (losse Cam module en Tv Vlaanderen smartcard erin). Veel satellieten zijn voorgeprogrammeerd in de TV zoals ook Astra 23,5°. 

Geplaatst:

op hoeveel graden staat je schotel nu ? laat hem eens een graadje of 2 naar beneden hellen

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Alvast bedankt voor de info :)

Ik ga zodra ik tijd heb de schotel elevatie ook aanpassen en 1 of 2 graden laten zakken en heb een

sat-mast van 3,5 cm diameter dus ik zou maar 1,5mm moeten draaien naar het oosten. Wordt dus mm

werk! Ik hou jullie op de hoogte...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen