TiVe Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Ik heb een Triax 78cm schotel en een bijpassende GT duo LNB quad. In handleidingen van TV Vlaanderen enzo lees ik (voor duo LNB's op 60 cm schotel) dat deze met de kant van de aansluiting(en) tegen de LNB-houder moet geplaatst worden. Momenteel heb ik hem echter met de kant de 2 koppen tegen de LNB-houder gedrukt. Gaat dit veel verschil uitmaken voor de ontvangst? (de LNB staat dus eigenlijk een cm of 2 verder van de schotel). Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
katwezel Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 uit ervaring , dit is een goed opstelling , zelf geprobeerd met goed gevolg ( telkens signaal vergeleken ) M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek Lokatie's hoevenen & blier (belgië)
TiVe Geplaatst: 17 januari 2013 Auteur Geplaatst: 17 januari 2013 uit ervaring , dit is een goed opstelling , zelf geprobeerd met goed gevolg ( telkens signaal vergeleken ) Welke van de 2 is een goede opstelling? Was er verschil in signaal? Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Sprietje Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Beste TiVe Voor een Triax 78 bestaat eigenlijk geen optimale duo-lnb. Een CanalDigitaal duo-lnb is gemaakt voor een 60cm-schotel. Een GT duo LNB quad is gemaakt voor een 80-85cm-schotel. Jij hebt een 70cm-schotel want voor de schotelmaat moet je altijd de breedte meten en niet de hoogte. Daarom is het verstandig om de schotel uit te richten op de zwakste satelliet en dat is de Astra 23,5 en dus ook de lnb van de Astra 23,5 in de klem te zetten. Ik weet niet of je dat gedaan hebt want daar schrijf je niets over. Jou vraag is of je de duo-lnb zo ver mogelijk naar voren of naar achter moet schuiven in de lnb-klem. Normaal gesproken zet je hem in het midden van de lnb-klem. Het kan een heel klein beetje verschil uit maken of je hem helemaal naar voren zet (dus naar de schotel toe) of helemaal naar achteren zet. Deze procedure behoort tot het fijntunen van de schotel en doe je pas als je eerst de optimale elevatie en draaihoek (azimuth) van de schotel hebt afgesteld. Controleer dit door te kijken wanneer je de maximale signaalkwaliteit hebt. Belangrijk is wel dat je de duo-lnb op de juiste schuinte in stelt, zie de schuine lijn in de gebruiksaanwijzing van de lnb.
TiVe Geplaatst: 17 januari 2013 Auteur Geplaatst: 17 januari 2013 Beste TiVe Voor een Triax 78 bestaat eigenlijk geen optimale duo-lnb. Een CanalDigitaal duo-lnb is gemaakt voor een 60cm-schotel. Een GT duo LNB quad is gemaakt voor een 80-85cm-schotel. Jij hebt een 70cm-schotel want voor de schotelmaat moet je altijd de breedte meten en niet de hoogte. Daarom is het verstandig om de schotel uit te richten op de zwakste satelliet en dat is de Astra 23,5 en dus ook de lnb van de Astra 23,5 in de klem te zetten. Ik weet niet of je dat gedaan hebt want daar schrijf je niets over. Jou vraag is of je de duo-lnb zo ver mogelijk naar voren of naar achter moet schuiven in de lnb-klem. Normaal gesproken zet je hem in het midden van de lnb-klem. Het kan een heel klein beetje verschil uit maken of je hem helemaal naar voren zet (dus naar de schotel toe) of helemaal naar achteren zet. Deze procedure behoort tot het fijntunen van de schotel en doe je pas als je eerst de optimale elevatie en draaihoek (azimuth) van de schotel hebt afgesteld. Controleer dit door te kijken wanneer je de maximale signaalkwaliteit hebt. Belangrijk is wel dat je de duo-lnb op de juiste schuinte in stelt, zie de schuine lijn in de gebruiksaanwijzing van de lnb. De LNB van de Astra 23.5 zit in de houder en de duo lnb is (ongeveer) 11 graden gedraaid. Ik wil gewoon zien of ik nog één en ander kan bijregelen omdat ik regelmatig storingen heb (op 8PSK zenders, vooral HD), hoewel ik 90-99% SNR heb op Astra 23.5 zenders... en wel maar 70-76% SNR op Astra 19.2 zenders. Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Sprietje Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Beste TiVe Met een triax 78 en de Astra 23,5 in de klem, moet het toch geen probleem zijn om de HD-zenders op de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen. Zelfs de moeilijk te ontvangen zender Planeta HD moet zonder problemen binnen kunnen komen. Nu zeggen de SNR-waardes die een ontvanger aangeeft niet veel. Het is maar een indicatie en geen meetinstrument. Heb je wel een goede kwaliteit coaxkabel genomen, is er geen water ingelopen bij de F-connectors en staat de schotel wel helemaal optimaal uitgericht? De zender Planeta HD is de beste zender om je schotel optimaal op uit te richten.
TiVe Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur Geplaatst: 18 januari 2013 Beste TiVe Met een triax 78 en de Astra 23,5 in de klem, moet het toch geen probleem zijn om de HD-zenders op de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen. Zelfs de moeilijk te ontvangen zender Planeta HD moet zonder problemen binnen kunnen komen. Nu zeggen de SNR-waardes die een ontvanger aangeeft niet veel. Het is maar een indicatie en geen meetinstrument. Heb je wel een goede kwaliteit coaxkabel genomen, is er geen water ingelopen bij de F-connectors en staat de schotel wel helemaal optimaal uitgericht? De zender Planeta HD is de beste zender om je schotel optimaal op uit te richten. Planeta HD? Is dit omdat deze ook 8PSK is, én HD, én slechts FEC 5/6? Heb er gisteren een paar minuten naar gekeken en geen storingen gezien, maar dat zal wel toeval zijn want bij de andere zenders waar ik regelmatig eens storing zie kan het ook wel eens een paar minuten goed gaan. De kabel is denk ik een KOKA799... heb nog even op internet opgezocht en er staat wel dat deze kabel 'voor binnen' is. Hij ligt natuurlijk grotendeels binnen (op zolder), alleen het korte stuk van aan de lnb tot aan de muur niet... en hij ligt er al wel een jaar of 4, 5. Water weet ik niet. Ik heb de nieuwe schotel en LNB nog maar pas 3 weken geleden geplaatst. Ik ga de connectie nog eens nakijken en de uitrichting proberen te verbeteren (met de satfinder, Vizyon VZF-900). Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Sprietje Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Beste TiVe Koka 799 bestaat er in de zwarte en witte uitvoering. De zwarte uitvoering is geschikt voor buiten en in de grond, de witte is voor binnen. Nu hoef je je niet meteen zorgen te maken als je een paar meter witte Koka 799 buiten hebt zitten. Zolang de buitenmantel niet hard is en haarscheurtje vertoont, is er niets aan de hand. De witte Koka 799 kan met gemak flink wat jaren mee in Nederland. In bijv. Zuid-Spanje waar de zon veel vaker en intenser schijnt, gaat het verouderingsproces aanzienlijk sneller. Vaak hebben lnb’s een kapje wat je omlaag kunt trekken zodat de regen niet op de F-connectors valt. Is er geen bescherming, dan de F-connectors altijd aftapen met vulcaniserende tape. Of er vocht in de coaxkabel is gekomen kun je zien door een paar centimeter van de coax af te knippen en deze opnieuw aan te snijden. Is de middenader niet meer geheel blank, dan is er vocht in de kabel gekomen en zul je er nog wat meer vanaf moeten snijden als de lengte dat toelaat.
TiVe Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur Geplaatst: 18 januari 2013 Beste TiVe Koka 799 bestaat er in de zwarte en witte uitvoering. De zwarte uitvoering is geschikt voor buiten en in de grond, de witte is voor binnen. Nu hoef je je niet meteen zorgen te maken als je een paar meter witte Koka 799 buiten hebt zitten. Zolang de buitenmantel niet hard is en haarscheurtje vertoont, is er niets aan de hand. De witte Koka 799 kan met gemak flink wat jaren mee in Nederland. In bijv. Zuid-Spanje waar de zon veel vaker en intenser schijnt, gaat het verouderingsproces aanzienlijk sneller. Vaak hebben lnb’s een kapje wat je omlaag kunt trekken zodat de regen niet op de F-connectors valt. Is er geen bescherming, dan de F-connectors altijd aftapen met vulcaniserende tape. Of er vocht in de coaxkabel is gekomen kun je zien door een paar centimeter van de coax af te knippen en deze opnieuw aan te snijden. Is de middenader niet meer geheel blank, dan is er vocht in de kabel gekomen en zul je er nog wat meer vanaf moeten snijden als de lengte dat toelaat. Het is zo'n witte koka, maar hij ziet er toch nog OK uit. Mijn vorige (enkele) LNB had inderdaad zo'n kapje erbij, maar deze duo LNB niet. 'k Heb een F-connector met zo'n rubber dichtingsringetje gebruikt en er dan van die grijze waterdichte 'duck tape' rond gedaan. Misschien nog niet goed genoeg... Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
katwezel Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Duck Tape ? sorry maar dat is een verkeerde keuze , gebruik liever speciale elektro tape of nog beter vulcanizeer tape , deze laatste lost niet bij extreme warmte of koude en is gegarandeerd waterdicht , als je het goed doet ten minste " verkrijbaar bij de betere vakhandel M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek Lokatie's hoevenen & blier (belgië)
Sprietje Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Ik zal niet zeggen dat duck-tape helemaal niets is als het goed is aangebracht. In ieder geval een stuk beter dan niets maar ik ben nog nooit geen ducktape tegengekomen die UV-bestendig is. Na een paar jaar is die helemaal gaar. Maar goed, als je heel gemakkelijk bij de F-connectors kan komen en je verwisselt de tape om de twee jaar, dan zou het nog wel kunnen.
TiVe Geplaatst: 21 januari 2013 Auteur Geplaatst: 21 januari 2013 Ik zal niet zeggen dat duck-tape helemaal niets is als het goed is aangebracht. In ieder geval een stuk beter dan niets maar ik ben nog nooit geen ducktape tegengekomen die UV-bestendig is. Na een paar jaar is die helemaal gaar. Maar goed, als je heel gemakkelijk bij de F-connectors kan komen en je verwisselt de tape om de twee jaar, dan zou het nog wel kunnen. Die duck-tape is maar een tijdelijke oplossing. Ik ga me wel zo'n vulcaniserende tape kopen. Dit weekend heb ik de schotel nog eens goed uitgericht met een satfinder (+ SNR weergave op de ontvanger). Elevatie en draaihoek waren niet beter te krijgen. Door wat te schuiven met de LNB (verder naar de schotel toe) kon ik nog een procentje winnen (89-90 -> 90-91%) ... maar dan, door de duo LNB schuiner te zetten (beetje bij beetje en telkens controleren) heb ik nu 99%, 16,2 dB op alle Astra 3 zenders (en, afhankelijk van de zender, tot 85% op Astra 1 zenders). Slechte nieuws: nog af en toe (om de 5-10 minuten) krijg ik nog eens een korte storing op VTM HD (Ned 1 HD e.a. heb ik nog niet lang genoeg bekeken om te zien of het daar weg is). Het was me nog opgevallen dat blijkbaar alle zenders waarop ik de storingen heb/had, op freq. 11856 V zitten?! ... ik zal hierover eens een apart onderwerp beginnen op het forum. Opmerking voor Sprietje: op Planeta HD geen enkele storing te zien... perfect beeld! Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Sprietje Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Beste TiVe Mooi dat je nu toch nog wat meer uit je schotel hebt weten te krijgen. Met het naar voor en achteren schuiven van de lnb vanuit de middenstand is meestal maar maximaal 1% te winnen maar elke procent is meegenomen en behoort tot het fijntunen van de schotel. Als jij nog steeds last hebt dat bepaalde gecodeerde zenders om de zoveel tijd storing geven (of even stilstaand beeld) terwijl je de veel moeilijker te ontvangen en ongecodeerde zender Planeta HD probleemloos ontvang, dan zit het probleem toch echt in de decoderen en niet in de ontvangst. Heb je misschien een andere ontvanger die je tijdelijk aan kunt sluiten op je schotel? Het lijkt me sterk dat die hetzelfde probleem geeft.
JBnl Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 (aangepast) Heb je toevallig niet een Dect draadloze telefoon/basis station in de buurt van de schotel ontvanger staan binnen ? Zo ja verplaats deze even naar een andere plek. 21 januari 2013 aangepast door JBnl groeten,JBnl
TiVe Geplaatst: 21 januari 2013 Auteur Geplaatst: 21 januari 2013 Heb je toevallig niet een Dect draadloze telefoon/basis station in de buurt van de schotel ontvanger staan binnen ? Zo ja verplaats deze even naar een andere plek. Ja, die staat er, aan de overzijde van de kamer, op een meter of 3-4 van de ontvanger. Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen