Nickkie55 Geplaatst: 23 januari 2013 Geplaatst: 23 januari 2013 Hallo, Ik heb het advies gevolgd Connexxion hier op het forum door een triax multiblock met 4 lnb's te plaatsen. Nu heb ik gister het volgende besteld: 1 x Triax Multiblock 2 x Maxdigital DiSeqC 4x1 switch MD41+ 2 x Vizyon Multi Slim Single LNB Digtal HDTV 3D Multifeed (voor de astra 19.2 en 23.5) 2 x Vizyon Multi Slim TWIN LNB Digtal HDTV 3D Multifeed (voor de hotbird en 28.2) Het volgende had ik al: Triax 79cm schotel Xtrend ET5000 Xtrend ET9000 Er is wat mis gegaan met de bestelling, en heb nu IPV de single LNB's 2 x een RevoX RVX-11 gekregen. Zojuist heb ik alles op het dak gemonteerd (koud!!) en heb ik de volgende waardes: Hotbird - Geen ontvangst Astra 19.2 - SNR: 85%, dB: 13.60, AGC: 69% Astra 23.5 - SNR: 93%, dB: 15.20, AGC: 73% Astra 28.2 - Geen ontvangst Ik heb van alles geprobeerd met die single LNB's om maar iets aan ontvangst te krijgen. Maar nu vraag ik me af of die LNB's wel geschikt zijn voor de switch? Zo ja, wat zie ik dan over het hoofd? Groeten Nick
Sprietje Geplaatst: 23 januari 2013 Geplaatst: 23 januari 2013 Ik heb nog nooit van een RevoX RVX-11 lnb gehoord. Als ik dat intoets op Google krijg is een afbeelding van een Inverto-lnb te zien. De twee buitenste lnb’s op je foto herken ik helemaal niet. Ik heb geen idee wat dit voor lnb’s zijn. Heb je er een specificatie van? En als je die lnb nu eens rechtstreeks aansluit op je ontvanger zonder diseqc-switch er tussen, doen ze het dan wel? Ook heb ik het idee dat de afstanden niet kloppen. Waarschijnlijk komt dat omdat jij geen Triax multirail hebt maar zo te zien een SAB multirail. Daarvan zijn de klemhouders anders en krijgen de lnb’s ook een andere opstelling. In welke regio staat je schotel ongeveer?
Nickkie55 Geplaatst: 23 januari 2013 Auteur Geplaatst: 23 januari 2013 (aangepast) Hallo Sprietje, Bedankt voor je reactie! De enige specificatie van die LNB is het gene wat hierboven vermeld staat. Ik heb de LNB van 23.5 even verschoven naar links, zodat deze op de plaats komt van de 28.2, en heb dan perfect ontvangst; hij moet eigenlijk tussen de linkse 2 LNB's (foto) zitten... Dit krijg ik inderdaad niet voor elkaar met deze multirail ****geen reclame ****(deze heb ik besteld, ik dezelfde gekregen maar hij lijkt wat langer en er zitten 5 LNB houders bij) De schotel staat in Ulft (achterhoek) dicht aan de Duitse grens. 24 januari 2013 aangepast door satencom Link naar web schop verwijderd
Ventura Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Zo te zien gebruikt u de originele triax multi feed houder. Is de rail houder goed gekanteld? En hebt u vrij zicht voor alle satellieten? Met een triax 78cm kan men de astra 1, 3 en hotbird ontvangen in Ulft. Ik denk dat de schotel beter dient worden uitgericht. Voor astra 2 is het misschien net te klein om de astra 2 te kunnen ontvangen in Ulft ivm de nieuwe footprint van de astra 2 satelliet.
Sprietje Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Het is op deze foto lastig te zien maar ik denk nu inderdaad ook dat het een Triax-rail is. Deze moet in de achterhoek 9,75 graden schuin staan, d.w.z. rechts 68mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Verder blijkt dus dat het uitzicht voor de Astra 28,2 vrij is anders zou je deze niet kunnen ontvangen. Ik denk ook dat je schotel niet helemaal goed staat uitgericht want jij geeft met het rode kader aan waar je de beste ontvangst hebt voor de Astra 28,2 en dat kan nooit zo dicht tegen de Astra 23,5 lnb zijn. Richt eerst de schotel eens helemaal goed uit op de Astra 23,5 op de zender Planeta HD nadat je de rail op de juiste schuinte hebt ingesteld. Verder zie ik op de twee buitenste lnb’s stickertjes zitten. Daar zal toch wel wat informatie op staan? Misschien staat de skew (verdraaiing) van de lnb’s ook nog niet helemaal goed. Ze moeten als volgt met de wijzers van de klok meegedraaid staan t.o.v. verticaal waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt Astra 28,2= 9 graden Astra 23,5 = 6 graden Astra 19,2 = 2 graden Hotbird 13 = 5 graden Meet dit even op met een klein gradenboogje. Heb je de diseqc-volgorde op je ontvanger wel in dezelfde volgorde ingesteld zoals je de lnb’s op de diseqc-switch hebt aangesloten?
Nickkie55 Geplaatst: 24 januari 2013 Auteur Geplaatst: 24 januari 2013 De hoek van de rail is goed. Maar ik heb de schotel in principe toch goed uitgericht op de 23.5? Aangezien ik de volgende resultaten heb: Astra 23.5 - SNR: 93%, dB: 15.20, AGC: 73% Wat kan ik hier nog aan veranderen? Ik zal zometeen het dak even opgaan om een foto te maken van de LNB's De skew heeft dat zoveel invloed dat je uberhaubt geen signaal krijgt? Ik dacht dat het alleen voor de finetuning was. Diseqc volgorde is ook goed.
Sprietje Geplaatst: 24 januari 2013 Geplaatst: 24 januari 2013 Tja, of het één of het ander klopt niet. De hart op hartafstand tussen de voorzijde van de lnb’s van de Astra 23,5 en 28,2 moet voor een Triax 78 schotel 50,5mm zijn. Dus of de ideale positie die je aangaf voor de Astra 28,2 lnb of de uitrichting van de schotel klopt niet.
Nickkie55 Geplaatst: 26 januari 2013 Auteur Geplaatst: 26 januari 2013 (aangepast) Het één of ander klopt inderdaad niet Ik heb die hartafstanden ook inderdaad gebruikt. Hier een foto van de single LNB En hier een foto van het zicht, Ik ga nu eerst eens proberen de LNB te vervangen. (de afstanden van de LNB's kloppen niet meer op deze foto) 26 januari 2013 aangepast door Nickkie55
Sprietje Geplaatst: 26 januari 2013 Geplaatst: 26 januari 2013 Beste Nickkie55 Het is toch wel een heel bijzondere lnb, die RevoX RVX-11. Zelfs Google afbeeldingen kent hem niet en dat wil wat zeggen. Volgens de gegevens die er op staan zou hij moeten kunnen werken. Ja, het zicht is vrij, daar ligt het niet aan. De rail staat 7 graden schuin. Hij mag dus nog een paar graden schuiner.
Nickkie55 Geplaatst: 26 januari 2013 Auteur Geplaatst: 26 januari 2013 (aangepast) Sprietje Dankjewel voor je reactie. De rail kan niet schuiner dan dit, want dan komt hij tegen de aanslag aan (onder). Dan zal ik hem iets aan moeten passen. Wat ik vandaag gedaan heb, in de Diseqc settings heb ik de 23.5 veranderd in 28.2 en de huidige twin LNB die op de 23.5 zit verschoven naar de 28.2 stand. Wat blijkt perfect beeld op de BBC zenders. Als 2e test heb ik de single LNB op de plek van de 23.5 gezet, en toen kreeg ik op geen enkele manier beeld op de 23.5. Het moet dus iets zijn met de switch/lnb's denk ik? 26 januari 2013 aangepast door Nickkie55
Sprietje Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Zoals ik in bericht 2 al schreef, sluit de lnb eens aan zonder diseqc-switch.
Henksat Geplaatst: 28 januari 2013 Geplaatst: 28 januari 2013 Ik zou die 2 smalle LNB`s naast elkaar in het midden zetten voor Astra-1 en Astra-3, de bredere LNB`s voor aan de buitenkanten. Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB Member of the PLi team
Nickkie55 Geplaatst: 31 januari 2013 Auteur Geplaatst: 31 januari 2013 Ik heb nu 4 maal de: Vizyon Multi Slim TWIN LNB Digtal HDTV 3D Multifeed Die onbekende LNB's heb ik terug gebracht, ik heb de schotel even van het dak gehaald en uitgericht. Als ik de LNBs afzonderlijk aansluit op mijn Xtrend ET5000 met de volgende instellingen: Dan krijg ik op de 13.0, 19.2, 23.5 en de 28.2 perfect beeld. Sluit ik ze aan op de Diseqc switch, dan gaan het fout. Om het even makkelijk te houden focus ik me alleen op de 19.2 en de 23.5 Met deze instellingen krijg ik af en toe beeld op de 19.2, maar deze loopt dan snel vast.
Eduard07 Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 (aangepast) Je had beter ook gelijk een betere diseqc-schakelaar kunnen aanschaffen dan deze MaxDigital. Mijn ervaring met deze switch is dat hij niet echt betrouwbaar is. (Wel lekker goedkoop .) Ik had toen ook snel een vergelijkbaar probleem: hij wou opeens Astra 3 niet meer openzetten. Neem liever een Spaun-switch of een Triax. Hoe heb je de configuratie-per-satelliet ingesteld? Heb je daar ook A (Astra 1), B (Astra 3) etc. opengezet? Waarom heb je poorten C en D niet ingevuld? Je hebt toch diseqc A/B/C/D aangegeven en 4 lnb's? Wat gebeurt er als je Astra 3 op poort C aansluit? 31 januari 2013 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Nickkie55 Geplaatst: 31 januari 2013 Auteur Geplaatst: 31 januari 2013 Update, ik heb zojuist de volgende configuratie: Diseqc switch: LNB1: 13.0 LNB2: 19.2 LNB3: 23.5 LNB4: 28.2 Diseqc receiver: naar de Xtrend ET5000 En heb de volgende instellingen gebruikt: Nu heb ik beeld op de 13.0/23.5 en 28.2 maar niet op de 19.2
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen