Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds 4 maanden werkt onze sat installatie niet meer naar behoren. Aangezien niemand een oplossing wist tot nu toe moesten we noodgedwongen een abonnement nemen op UPC. Graag wil ik het probleem hier eens voorleggen.

Het probleem:

Sinds september 2012 valt de signaal kwaliteit soms spontaan terug van 82% naar 0% op Astra 1 en Astra 3. Hotbird en Astra 2 hebben hier geen last van. Soms komt de melding Geen Signaal, of Gecodeerde Zender. Ned1 HD heeft soms wel geluid maar geen beeld. Buitenlandse zenders zoals de Zwitserse vallen dan ook weg. De signaalsterkte blijft te allen tijde op 92% staan. Wanneer ik de CD kaart beweeg wil het beeld en dus de signaalkwaliteit wel eens terugkomen. Uit en weer aanzetten van de tuner wil ook wel eens helpen om het beeld terug te krijgen. Ik heb dit getest met 3 tuners, bij allemaal gebeurt hetzelfde dus zal het niet aan de tuner liggen. Wanneer het beeld goed is en ik schakel over naar een andere zender valt de signaalkwaliteit ook vaak terug naar 0% en komt dan niet meer terug.

Het volgende is tot nu toe allemaal gedaan zonder resultaat: De CD module geupdate, de tuner geupdate, de schotel opnieuw uitgericht. Kabel ingekort. Meerdere keren overleg met CD en leverancier en Rebox importeur. Tuner terug naar fabrieksinstellingen en weer een fastscan maar ook wel eens een volledige scan.

Configuratie:

Tuner: Rebox RE-4000HD PVR

CD module met CD smart card

LNB: 4 stuks.

4 kanalen Diseq switch

Schotel: Visiosat

Groeten,

Henny ps. Mijn bericht ziet er wat raar uit maar mijn Enter toets werkt niet in dit scherm dus moest ik de tekst in Word maken.

Rebox RE4000, Visiosat, 4 lnb, Diseq Switch, CD Module

Geplaatst:

Beste wersitime

Je schrijft dat je het getest hebt met 3 tuners. Waren dit allemaal Rebox tuners?

Het zou kunnen dat je tuner op een plek staat waar hij veel te weinig ventilatie heeft en daardoor zijn warmte niet kwijt kan. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn ClarkeTech 5000HD in Spanje waar het altijd al een stuk warmer is dan in Nederland. Als de tuner flink warm was en je schakelde naar een andere zender over, kreeg ik ook geen beeld meer en hielp het soms door hem weer opnieuw op te starten.

Ik heb er toen zo’n computerventilator van 8x8cm opgelegd zodat de warmte geforceerd uit de ontvanger wordt gezogen. Toen bleef de ontvanger hartstikke koel en was het probleem over.

Zorg er eens voor dat je Reebox extra ventilatieruimte aan de onderzijde en bovenzijde heeft en dat hij niet op een ander apparaat staat wat warmte af geeft.

Als je een ventilator hebt zou ik die eens op de tuner richten. Misschien helpt het om je probleem op te lossen.

post-60869-0-22373300-1359028417_thumb.jpg

Geplaatst:

Blijft over de diseq switch, daar heb je nog niets mee gedaan zo te lezen.

Haal hem er is een poosje tussen uit en sluit de LNB van de satelliet waar je de meeste klachten maar ook het meeste gebruikt rechtstreeks aan op je ontvanger.

Op die manier kun je testen of de diseq niet de boosdoener is, die kunnen vooral als ze ouder worden wel is slechter gaan werken.

Geplaatst: (aangepast)

Denk ook dat je eens naar de Diseq switch moet kijken.

Maar welke Zwitsers kijk je?

De landelijke zenders op de hotbird zijn ook gecodeerd. Heb je hier ook een kaart voor?

aangepast door sat87

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

@sprietje. De andere tunes waren Lemon tuners welke bij koud aanzetten dezelfde problemen gaven. @grondstof. Dit zal ik eens proberen. Helaas nog even wachten tot de sneeuw van het dak is. @sat87. De Zwitsers zijn Sat 1 Schweiz, Pro Sieben Schweiz, Kabel 1 Schweiz en Vox Schweiz. Voor Hotbird heb ik geen kaart maar kijk hier verder geen landelijke zenders. Ik heb alleen gecontroleerd of hier wel eens zenders wegvallen en dat doen ze op Hotbird en Astra 2 niet. Bedankt voor de tips tot nu toe, de Diseq is eigenlijk wel logisch. Groeten Henny

@Wersitime, voordat je een andere diseqc-schakelaar aanschaft, zou ik eerst even de f-connectoren aan de kabels van Astra 1 en 3 controleren (droog? goed contact met de mantel?).

Misschien even "vers aansluiten" door opnieuw te bevestigen.

Welk merk diseqc-schakelaar heb je?

Heb je lnb's met 1, of met meerdere aansluitingen erop? Welk merk?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Ok ga ik ook nog even doen. Wel even wachten tot de sneeuw weg is, ik heb een poging gewaagd maar dat is spelen met je leven.

Het merk van de Diseq kan ik dus momenteel niet nakijken. De LNB's zijn allemaal met 1 aansluiting en 2 zijn er van het merk Alps, dit vanwege dat er niet meer ruimte was op die plek. De andere 2 Lnb weet ik niet.

ps. Mijn Enter toets werkt nu ook. Ik moest de browser in de compatibiliteits modus zetten en nu werkt het editen normaal.

aangepast door wersitime

Nou de sneeuw is weg dus het volgende gedaan:

Diseq switch er tussen uit gehaald.

LNB vervangen.

Schotel weer afgesteld.

Kabels ingekort.

Dit alles had geen enkel resultaat. Toen met de hele set naar de dealer. Tuner, Module en CD kaart waren allemaal in orde. Hij heeft nog wel een firmware update gedaan. Dus ook hier geen resultaat.

Mijn bevindingen tot nu toe.

Ik heb met 1 lnb de schotel op Astra 1, 2, 3 en Hotbird gericht. Op allemaal krijg ik een groot aantal kanalen, ook de HD kanalen.

Het probleem blijft. De Nederlandse SD kanalen op 19,2 doen helemaal niets meer. De Duitse HD zenders op 19,2 werken prima. De Nederlandse HD kanalen werken nu prima op Astra 3.

Nu na 4 maanden is eigenlijk alles nu uitgeprobeerd zonder resultaat.

Kan het zijn dat de Ned SD kanalen een zwakker signaal afgeven dan bijvoorbeeld de Duitse HD zenders.

Volgens de dealer moet je een Visiosat schotel met 4 lnb's anders richten. Dus niet de Lnb stang op 19,2 maar iets naar links. Maar wanneer ik dat doe dan verdwijnt ook de rest van de 19,2 zenders. Dus de Lnb stang op 19,2 uitgericht geeft tenminste nog een aantal zenders en een erg sterk signaal. Heeft iemand misschien nog tips waar je op moet letten bij het uitrichten van een Visiosat schotel. Volgens de dealer is ook een kompas hier niet bruikbaar.

Wat ook erg lastig is is dat het signaal van Astra1 19,2 zo sterk is dat de satellite finder helemaal in de hoek slaat. Hierdoor is finetunen niet echt goed te doen want je vindt geen optimum, mogelijk dat hier nog winst valt te behalen. Ik heb het met de signaal balk op het scherm geprobeerd door hier een Ipcamera voor te zetten maar de WiFi verbinding op het dak was helaas te slecht om hier goed mee te kunnen werken. Als het beter weer wordt ga ik denk ik maar een kabel naar de zolder leggen en dan de hele tuner/tv set daar zo neerzetten dat ik het scherm kan zien. Maar dan moet het wel droog zijn.

Heeft er nog iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn.

aangepast door wersitime

Geplaatst:

Nou het probleem is dat ik de Rebox niet kan zien en momenteel is het te nat om hem op het dak neer te zetten. Dus nog even wachten op droog weer.

post-52657-0-23935800-1359489029_thumb.jpg

Dit is de schotel zoals hij er nu nog steeds staat. Hij heeft ruim 8 jaar zo gefunctioneerd en er is niets aan gewijzigd, maar na september 2012 kreeg ik te maken met wegvallend beeld.

Van rechts naar links, 13, 19,2, 23,5 en 28 graden.

aangepast door wersitime

Geplaatst:

Kennis van mij heeft precies hetzelfde.

Alles heeft daar jaren goed gedraaid en opeens zo nu en dan 0% signaal.

Bij hun is het hoofdzakkelijk Astra3.

Als het wee weer beter wordt dan ga ik nog eens bij hun het dak op (had ik al gedaan in november, alles was toen goed gemeten met echte satmeter)

Begreep er toen ook geen "hol" van want 2 dagen later werd ik al gebeld van geen signaal.

Tuurtje

Geplaatst:

Beste wersitime

Als jou satfinder helemaal in de hoek slaat, moet je met het draaiknopje de signaalsterkte terug draaien zodat de meter ongeveer halverwege staat. Dan de schotel weer beter uitrichten totdat hij weer helemaal uitslaat en met de knop het signaal weer verder terug draaien.

Als je de Astra 3 kunt ontvangen, kun je de schotel het beste uitrichten op de zender Planeta HD op de Astra 3. Haal dan wel even de diseqc-switch er tussen uit. Plaats deze pas terug als je schotel helemaal goed is uitgericht.

Zet je wel de spanning van je satelliettuner uit als je de F-connectors los schroeft.

Zo te zien is met je schotel alles in orde, ook de skew van de lnb’s.

Geplaatst:

Met de satmeter heb ik het inderdaad zo gedaan. Maar wanneer ik de regelaar op zijn ongevoeligst zet dan nog slaat de naald in de hoek op het moment dat de schotel optimaal staat.

Op dit moment zit de Diseq switch er niet tussen om die fout uit te sluiten.

Morgen maar weer eens verder met je tips, bedankt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen