Ga naar inhoud


Schotel vervangen slecht beeld


qompaqniet

Aanbevolen berichten

Beste Drs.IJzerbout

 

Als je een T90 schotel op de juiste manier afstelt via de Satlex Calculator, dan hoef je toch zeker aan de skew van de schotel en de skew van de lnb’s afzonderlijk geen nastellingen meer te doen. Ook wat betreft de optimale positie van de lnb’s hoeft er weinig aangepast te worden voor een optimaal ontvangst-resultaat. Ik ga er dan wel van uit dat er geen verlengde rail wordt gebruikt en dat de Satlex Calculator op de juiste manier gebruikt wordt, iets wat vaak niet gedaan wordt. De afstanden van de lnb’s die ik uitreken, zijn echter nauwkeuriger dan wat Satlex aangeeft. Zij gaan tot ééntiende van een streep van 22mm. Dat is al niet makkelijk om tot een tiende van een streep af te stellen. Ik reken het tot op 0,1mm nauwkeurig uit waarbij ik altijd afrond tot halve of hele millimeters.

 

Aangezien de meeste forumleden niet beschikken over prima meetapparatuur, heb je met de berekeningen die ik maak, meteen een goede ontvangst op alle lnb’s die op de rail worden geplaatst.

Belangrijk is echter wel, dat de schotel wel eerst optimaal wordt afgesteld op de lnb die naast of op de lnb-arm zit. Als die basisafstelling van de schotel al niet optimaal is afgesteld, dan staan de overige lnb’s ook niet optimaal.

 

Het maximale resultaat halen door de lnb naar voren en naar achteren te schuiven in de lnb-klem, behoort ook tot de standaard afstellingen die gedaan moeten worden, echter omdat dit meestal maar weinig winst oplevert, wordt dit door veel mensen vaak achterwege gelaten.

 

Optimaal nastellen met goede meetapparatuur is natuurlijk altijd het beste.

 

Een heel belangrijk voordeel met mijn berekening is, dat je van te voren al weet hoe ver de lnb’s hart op hart van elkaar afgesteld moeten worden. Daarmee kun je dan ook meteen zien of dat kan met lnb’s met een 2lambda feedhorn of dat je smalle lnb’s moet gaan gebruiken. Ook bij gebruik van duo-lnb’s of monoblocken, kan met mijn rekenmethode precies bekeken worden, welk type het beste past op een bepaalde schotel of dat het helemaal niet past.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je "in het veld" altijd de beschikking zou hebben over alle specs van de hardware die je tegen komt/ waar je mee moet werken dan zou zo'n berekening een leuk hulpmiddel zijn om mee te beginnen; vervolgens ga je alsnog schuiven en draaien, voor maximaal resultaat.

 

Alleen, als je veel ervaring hebt, zet je van te voren alles al in elkaar, kiest uit ervaring de plek voor alle LNB's, richt de schotel uit op de centrale LNB en, hé, alle sats komen al binnen! :-)

 

Vervolgens nog even schuiven (links/ rechts, voorwaarts/ achterwaarts) en draaien (skew).......:-)

 

Weinig winst bij voor en achterwaarts schuiven?

 

Phew, bij sommige combinaties onwaarschijnlijk veel......

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies @Spotvogel. Daarom bestaat er ook een Mount voor de T90. Nadat je eerst alles precies volgens de Satlex Calculator hebt uitgerekend, ga je alle lnb’s keurig netjes op de rails van de T90 monteren en afstellen, met kabels en al naar de switches.

Als je de schotel daarna buiten op de pijp gaat monteren waar de schotel uiteindelijk moet komen te staan, dan hoef je hem alleen nog maar heel precies op de middelste satelliet af te stellen. De rest is fijntunewerk voor optimalisatie. Datzelfde doe ik met mijn berekening ook met gewone offsetschotels met multirail.

 

Als je de lnb in de klem zet halverwege de axiale ruimte die er is, heb ik nog nooit meegemaakt dat je meer dan 2% extra kwaliteitwinst weet te behalen door hem naar voor- of achter te verplaatsen.

 

En Drs.IJzerbout, een architect gaat ook eerst alles berekenen voordat er wat gebouwd gaat worden. Pas tijdens de bouw wordt er gemeten en niet van te voren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat: Datzelfde doe ik met mijn berekening ook met gewone offsetschotels met multirail.

 

Ik zonder berekening, resultaat gelijk....:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

citaat: Als je de lnb in de klem zet halverwege de axiale ruimte die er is, heb ik nog nooit meegemaakt dat je meer dan 2% extra kwaliteitwinst weet te behalen door hem naar voor- of achter te verplaatsen.

 

 

 

Oef!

Wel 20 ook!

Afhankelijk van de combinatie; staat tegenover, ik kom ook wel 's combinaties tegen waarbij het gewoon helemaal niets uitmaakt.....

aangepast door Spotvogel
Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Wel 20 ook!

Afhankelijk van de combinatie; staat tegenover, ik kom ook wel 's combinaties tegen waarbij het gewoon helemaal niets uitmaakt.....

Dat laatste komt overeen met de bewering van Sprietje. (En zo hoort het.)

 

Dat eerste doet bij mij de vraag rijzen of de combinatie (lnb + schotel) wel volgens specificaties is. Of dat er iets anders niet deugt aan de gebruikte installatie-onderdelen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens specificaties?

Wiens specificaties?

Welke?

 

Niet iedere combi is nou eenmaal zo geslaagd, maar, kom je ze tegen in een schotel, dan heb je er maar mee te werken, tenminste, zolang je er een acceptabel resultaat mee kan krijgen.

 

Overigens, wel goed lezen!

Heel soms maakt voor/ achter schuiven echt tot tientallen procenten kwaliteitsverschil uit, maar, da's zeldzaam, soms ook helemaal niets, ook zeldzaam, meestal iets tussen de 10 en 2%....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Spotvogel schrijft:


“Ik zonder berekening, resultaat gelijk....:-)”


Oh ja? Doe jij dat ook voor Nederlanders in Zuid Duitsland, Italië, Spanje Griekenland, Marokko enz?

 

En inderdaad Eduard07, als je 20% kwaliteitsverbetering krijgt door de lnb 25mm naar voor of achter te schuiven, dan is er wat anders aan de hand. Misschien wel een veel te zwaar belaste lnb-arm waar vier quad-lnb aan hangen die de arm zonder modificaties niet kan dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat:   Oh ja? Doe jij dat ook voor Nederlanders in Zuid Duitsland, Italië, Spanje Griekenland, Marokko enz?

 

 

Nee, moet dat dan?   :-)

Ik heb het al druk genoeg......

 

 

 

citaat: En inderdaad Eduard07, als je 20% kwaliteitsverbetering krijgt door de lnb 25mm naar voor of achter te schuiven, dan is er wat anders aan de hand.Citeer

 

Niet per sé hoor, je komt soms echt ongelukkig combinaties tegen.

Overigens, als een schotelarm door gaat hangen zal je de schotel een wat afwijkende elevatie moeten geven, meer rechtop tot zelfs voorover, dat weet je toch ook wel?

Heeft weinig met voor/ achterin de LNB houder schuiven te maken.

 

 

 

Geen noodzaak voor verontwaardiging overigens hoor, je hulp aan anderen wordt beslist gewaardeerd, maar, soms geef je wel 's de indruk een beetje te heilig in je theoretische berekeningen te geloven, zeker op momenten dat het over "tot op de millimeter nauwkeurig"  hebt....

 

Als je alleen al ziet hoeveel verschillende multi LNB railtjes er zijn, echte en immitatie, met meer en minder kromming.......

Veel (bulk) schotels zijn vaak niet,  ahum, geheel perfect gevormd, geeft ook "nogal" afwijkingen..

 

Neemt niet weg dat ik het altijd wel leuk vind wanneer er hier een wat apart probleem op het gebied van locaties, duo/monoblocken en schotelafmetingen wordt geplaatst, jouw berekeningen meestal heel aardig overeen komen met mijn ahum, fingerspitzengefühl.

 

  •  
aangepast door Spotvogel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen,

 

Zou het kunnen zijn, zoals ik eerder vroeg, dat de decoder van mijn Philips/Pace receiver een beetje de kluts kwijt is.

Namelijk heb geen problemen met eurosport, en de duitse hd kanalen.

Alleen alles wat uit het nederlandse komt.

Vande week kwamen er beelden terug die +/- een half uur daarvoor al eens waren getoond. ander programma etc.

 

??/

Philips DSR8121, astra 1, 2 en 3, Triple LNB op 78cm Triax
Samsung SyncMaster B2330HD met digitene (FTA)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens specificaties?

Wiens specificaties?

Welke?

De specificaties die bij elk onderdeel van een schotelinstallatie horen of samengesteld door fabrikanten of meetgegevens vastgesteld in tests, maar die jij kennelijk terzijde legt.

 

Menige forumbezoeker hier probeert uit vragen en discussies te weten te komen met welke onderdelen hij voor zichzelf de meest ideale installatie kan creëren, met de beste ontvangstresultaten binnen de mogelijkheden. Maar  met onderdelen die bovenal compatibel zijn.

 

Als jij met wat gedraai en geschuif zomaar 10% meer ontvangst krijgt, doe je volgens mij maar wat. Je pleurt dus iets neer en komt dan met magische percentages. Kennelijk heb je dan geen beeld van wat je minimaal mag verwachten aan dB op een bepaalde satelliet en welke marges je daarbij hebt.     

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard, ik merk dat goed en begrijpend lezen moeilijk blijft voor sommigen.

 

Ik had het niet over "wat IK neer pleur",  maar, over wat ik wel aantref  in het veld, bestaande installaties, die men uit dacht te breiden, nieuwe "mislukte" installaties, noem maar op.

Geen wonder ook, immers, als de vakhandel vaak al niet eens weet  wat wel en niet compatible is, hoe moet een doe het zelver dat dan zien?

Moet je er toch het beste uit zien te halen.......

 

Maar, ach, laat maar, wat weet ik er tenslotte van?

Hoe kan ik nou, na hoogstens aan een paar duizend sat installaties gesleuteld te hebben, oordelen of een puur theoretische berekening zaligmakend is?

 

Of neem nou zo'n IJzerbout, ook al zo'n ouwe eigenwijze techneut, die ook maar puur toevallig al z'n hele leven met dat spul bezig is, wat weet die er nou van? :-)

 

Einde discussie:  je hebt natuurlijk helemaal gelijk, je kan voor iedere schotel/ rail/ LNB, ongeacht de productspreiding, afwijkende fabrikaten en mechanische vervorming tot op de tiende mm nauwkeurig alle berekenen.

Ik buig nederig mijn hoofd voor zoveel wijsheid.......:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens specificaties?

Wiens specificaties?

Welke?

 

Niet iedere combi is nou eenmaal zo geslaagd, maar, kom je ze tegen in een schotel, dan heb je er maar mee te werken, tenminste, zolang je er een acceptabel resultaat mee kan krijgen.

 

Overigens, wel goed lezen!

Heel soms maakt voor/ achter schuiven echt tot tientallen procenten kwaliteitsverschil uit, maar, da's zeldzaam, soms ook helemaal niets, ook zeldzaam, meestal iets tussen de 10 en 2%....

Beste Spotvogel, ik reageer slechts op bovenstaande uitspraken van je, en die suggereren dat door de bank genomen het instellen van menige schotel  het klooien geblazen is. 

Als een combi niet zo geslaagd blijkt te zijn, dan zou het reeds bij de aanschaf van een schotelinstallatie een blinde gok zijn wat eruit komt en zouden  rationele afwegingen vooraf op basis van specificaties weinig zin hebben?

 

Tot nu toe is mijn ervaring anders. Maar misschien heb ik steeds mazzel gehad met mijn afwegingen op basis van features en data.

 

O ja, voor je reageert: alle individuele producten mogen onderling varieren ook al komen ze uit eenzelfde serie. Dat is bekend.

Maar dat wil nog niet zeggen, dat er met inachtneming van toleranties niet heel veel met zekerheid kan worden voorspeld.

En van die informatie hebben al heel veel forumbezoekers  kunnen profiteren. Ook ondergetekende.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Spotvogel
 

Laten we het gezellig houden op het forum. Als jij al duizenden satellietschotels hebt afgesteld, heb je een brok ervaring die vele sat4all-forumleden niet hebben.

Dat jij in Nederland door je ervaring schotels bijna met een natte vinger kunt afstellen, is begrijpelijk. Op dit forum worden echter soms vragen gesteld door mensen die nog nooit eerder een schotel hebben gehad. Wat is er dan fijner dan dat je precies wordt aangegeven welke onderdelen je daar voor nodig hebt en hoe je dat af moet stellen wetende dat deze mensen niet beschikken over enige kennis op schotelgebied en meetapparatuur.

 

Met de berekeningen heeft de vragensteller in ieder geval goed beeld en hoeft geen uren te zitten proberen door te verschuiven, verdraaien en schuin te stellen ongeacht of de schotel nu in Nederland of elders in Europa staat. Bovendien weet hij welke lnb’s toegepast kunnen worden zodat hij niet de verkeerde onderdelen aankoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...