Ga naar inhoud


Schotel vervangen slecht beeld


qompaqniet

Aanbevolen berichten

Over degelijkheid heb ik het niet, puur ontvangststerke bij een niet overdreven gewicht van lnb’s en kabels.

Ik denk dat deze opmerking niet overbodig is. Ben alleen bang dat ie nu een beetje ondergesneeuwd raakt door de discussie vooral over dB's.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Eduard07

Ik heb duidelijk aangegeven dat een Triax 88 en 110 niet echt geschikt is voor 4 quad-lnb’s en ook niet op plaatsen waar hij de volle wind vangt. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat een Triax een goedkope schotel is en dat je voor een echt degelijke schotel minimaal 2-3 maal zo veel betaald. Ik dacht dat ik daarmee de vragensteller eerlijk geantwoord heb. Ik kan niet in iemands portemonnee kijken hoeveel geld hij uit kan geven voor een schotel. Je kunt zeker niet stellen dat een Triax een roestbak onder de schotels is, absoluut niet en als hij later nog ooit vier quad-lnb’s wilt plaatsen, dan voldoen twee hulpschoren uitstekend.

En beste fimahomi, als je aangeeft in welke regio je ongeveer woont, kan ik de schotelafstellingen voor de Triax 110 precies voor je uitrekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, ik beweer niet dat jij er niet op hebt gewezen, ik leid alleen uit de reacties af dat dit aandachtspunt niet terug is gekomen.

Maar misschien is dit aspect wel opgepikt, dan heb ik niks gezegd.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook aan het zoeken naar een vervanging voor mijn visiosat schotel, voor A1, A2, A3, en HB. (4x Quad LNB)

IK had de E85 op het ook, heel misschien een T90.

Mede door een ander topic kwam de (voor mij het onbekende) Fuba 85 en 110 in beeld.

Als ik het zo allemaal eens doorlees, is de E85 een goede keuze voor 4x Quad LNB's.

 

@ Erwinnaar

Volgens mij heb je die schotel pas gekocht, en nu wil je hem alweer verkopen.

Was het toch geen goede keuze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis,

 

Dat klopt. Een vriend van mij heeft een Big Bisat aangeschaft. Ik was en ben zo onder de indruk geraakt door de mogelijkheden daarvan dat ik daar voor gekozen heb. Ook is die iets beschaafder van formaat dan de Fuba 110 want we moeten er hier tegenaan kijken.

 

Voor de rest een prima schotel voor de bekende satellieten, zoniet de beste wat degelijkheid, afwerking signaalopbrengst en levensduur betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat eerder in de draad kun je lezen dat de E85 duidelijk meer rendement heeft dan de BigBisat.

En volgens mij is hij ook nog goedkoper.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

sprietje die 2 hulpschoren heb ik me nu gemaakt (goeie tip van je ) op mijn triax 110 cm

 

heb me een steun van een spatbord van een fietsevoorwiel op maat gemaakt en die aan weerszijden op de schotel bevestigd

 

(tja je blijft toch met deze crisis proberen op alles te sparen)

 

die stangetjes zijn maar heel dun maar wel van rvs dus denk dat ie langer meegaan als de schotel

met mijn inverto ultra twin lnb's 4 stuks ken ie nu geen kant meer op met wind en doorzakken is van de baan

dus waarom een dure schotel als het ook goedkoper ken en het werkt perfect

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat eerder in de draad kun je lezen dat de E85 duidelijk meer rendement heeft dan de BigBisat.

En volgens mij is hij ook nog goedkoper.

 

Had ik inderdaad gelezen.

Ik was aan aan het twijfelen over een T90 (maar ik begrijp dat dit voor ontvangst van 4 satellieten A1, A2, A3, HB een beetje overkill is), of een E85, en daarna ook over de Fuba, door de posts van Erwin.

Ik denk inderdaad dat de E85 in mijn geval de beste keuze is, goed rendement, lagere aanschafprijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik inderdaad gelezen.

Ik was aan aan het twijfelen over een T90 (maar ik begrijp dat dit voor ontvangst van 4 satellieten A1, A2, A3, HB een beetje overkill is), of een E85, en daarna ook over de Fuba, door de posts van Erwin.

Ik denk inderdaad dat de E85 in mijn geval de beste keuze is, goed rendement, lagere aanschafprijs.

wil jij alleen de vier bekende satellieten ontvangen heb je geen e-85 nodig ga dan voor een triax 88 dan ben je nog goedkoper uit, de e-85 is vooral leuk als je meer dan de vier bekende satellieten wil ontvangen aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fimahomi

Voor Wielsbeke heb ik het volgende voor je uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 29,5 graden.

Zet de rail 11,7 graden schuin, d.w.z. rechts 83mm lager dan links over een afstand van 40cm gemeten met een waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

De afstand van de lnb’s:

Tussen 13,0 en 19,2 oost = 99mm

Tussen 19,2 en 23,5 oost = 66mm

Tussen 23,5 en 28,2 oost = 70mm

Dit is gemeten van hart voorzijde lnb tot hart voorzijde lnb ofwel van pukkeltje tot pukkeltje.

De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:

13,0 oost = 8 graden

19,2 oost = 5 graden

23,5 oost = 8 graden

28,2 oost = 11 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal waterpas. Meet dit met een klein gradenboogje.

De schotel uitrichten op de Astra 19,2. Als je die gevonden hebt, fijntunen op de zender Planeta HD van de Astra 23,5. Doe dit zonder diseqc-switch. Pas als de schotel helemaal goed staat afgesteld sluit je de diseqc-switch er tussen aan.

Nastellen van de andere lnb’s is niet meer nodig.

Wil je de schuinte van de rail nog een keer nameten met een waterpas, de Hotbird-lnb moet 49mm lager staan dan de Astra 28,2-lnb.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@stevie-v schrijft:

“wil jij alleen de vier bekende satellieten ontvangen heb je geen e-85 nodig ga dan voor een triax 88 dan ben je nog goedkoper uit”

Daar heb ik toch wel wat kanttekeningen bij:

Goedkoper is niet waar. Je koopt hem in Nederland al voor €65,- , dit is ongeveer gelijk aan een Triax 88 met losse multirail.

In Duitsland koop je hem zelfs voor €54,- , dat is zeker goedkoper dan een Triax 88 met multirail.

Wat betreft de versterking scheelt geeft een Triax 88 net iets meer.

Een belangrijk verschil is dat een Maximum E-85 zonder problemen 4 lnb’s met 4 aansluitingen kan dragen, iets wat met een Triax 88 problematisch is door de zwakkere aluminium lnb-arm.

Wil iemand dus vier stuks quad-lnb’s plaatsen zonder dat hij zelf hulpsteunen aan de lnb-arm wil of kan aanbrengen, dan adviseer ik liever een E-85.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stevie-v schrijft:

 

“wil jij alleen de vier bekende satellieten ontvangen heb je geen e-85 nodig ga dan voor een triax 88 dan ben je nog goedkoper uit”

 

Daar heb ik toch wel wat kanttekeningen bij:

Goedkoper is niet waar. Je koopt hem in Nederland al voor €65,- , dit is ongeveer gelijk aan een Triax 88 met losse multirail.

In Duitsland koop je hem zelfs voor €54,- , dat is zeker goedkoper dan een Triax 88 met multirail.

Wat betreft de versterking scheelt geeft een Triax 88 net iets meer.

Een belangrijk verschil is dat een Maximum E-85 zonder problemen 4 lnb’s met 4 aansluitingen kan dragen, iets wat met een Triax 88 problematisch is door de zwakkere aluminium lnb-arm.

 

Wil iemand dus vier stuks quad-lnb’s plaatsen zonder dat hij zelf hulpsteunen aan de lnb-arm wil of kan aanbrengen, dan adviseer ik liever een E-85.

sorry ik wist niet dat het over quad lnb`s ging maar je hebt gelijk,momenteel draagt mijn e-85 6 twin lnb`s vier inverto`s en 2 alps zonder enig probleem,een paar weken geleden met al die sneeuw was het nog geen enkel probleem voor de arm van mijn e-85 en dat is toch een heel gewicht 6 twin lnb`s met een berg sneeuw op de lnb`s aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry ik wist niet dat het over quad lnb`s ging maar je hebt gelijk,momenteel draagt mijn e-85 6 twin lnb`s vier inverto`s en 2 alps zonder enig probleem,een paar weken geleden met al die sneeuw was het nog geen enkel probleem voor de arm van mijn e-85 en dat is toch een heel gewicht 6 twin lnb`s met een berg sneeuw op de lnb`s

Een redelijk aantal schotels die in Nederland wordt aangeboden mag dan scherp geprijsd zijn, de kwaliteit is er ook naar.

Sprietje heeft al vaker aangegeven dat een aantal type schotels een groot gewicht aan lnb's niet dragen kan zonder uit het brandpunt te raken of nog erger. Dat begint al bij de twin-lnb's op de Triax-88 met een blikken arm, maar de Visio-bisat gaat dan zelfs achter de schotel uitscheuren en afbrokkelen.

De Big-bisat is duur, maar de E85 heeft hetzelfde principe maar is 1) goedkoper en 2) sterker. Zo sterk zelfs dat er quads op kunnen en ook wel meer dan vier.

So what? Het lijkt me alleen maar slim dat je een schotel koopt die je gemakkelijk kunt upgraden als je in de toekomst meer wilt..

M.i. maken velen bij aankoop van satellietspullen de fout dat ze zo goedkoop mogelijk budgetteren. En dan komt vaak de teleurstelling die van goedkoop duurkoop maakt.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...