Ga naar inhoud


Betalen voor bekijken publieke omroep


Sprietje

Aanbevolen berichten

Omroep MAX-directeur Jan Slagter overhandigt binnenkort een nieuw plan aan staatssecretaris Sander Dekker waarin is opgenomen dat voor het bekijken van de publieke omroep betaald moet worden.

 

De kijker moet bij de tv-aanbieder zelf aangeven of hij naar de landelijke tv-zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 wil kijken. Wil men kijken, dan dient men hiervoor wel te betalen. De verplichte afdracht voor de publieke omroep die via de belasting geïnd wordt komt in het plan wel te vervallen.

Lees verder in Totaal TV: http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/11847/Betalen_voor_bekijken_publieke_omroep.html

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Volgensmij staat er in de wet dat je ten alle tijden de mogelijkheid moet krijgen om ned1 2 en 3 te kunnen bekijken.

Dus achtet de decoder zetten lijkt me heel moeilijk.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal eerst maar eens uitleggen hoe het nu allemaal zit met de publieke omroepen.

Publieke omroepen.

Vanaf 1940 is het luistergeld ingevoerd.

In 1956 verandere dat in kijk- en luistergeld.

In 1969 veranderde dat in “omroepbijdragen” die door de dienst omroepbijdragen werd geïnd. Per gezin hoefde slechts één maal omroepbijdragen betaald te worden.

In 2000 werden de omroepbijdragen afgeschaft. Ter compensatie werd het percentage van de eerste belastingschijf met 1,1% verhoogd.

Iedereen die een inkomen had ging dus betalen voor de Nederlandse radio- en TV-kanalen. In 2013 loopt de eerste schijf tot 19.645 euro. 1,1% daarvan is 216 euro. Ben je dus tweeverdiener, dan betaal je 432 euro per jaar om de landelijke publieke radio- en televisiezenders te bekijken. Het gaat dan om de volgende zenders:

Radio:

Radio 1, 2, 4, 5, 6, 3FM en FunX en de regionale publieke omroepen: L1 Radio, Omroep Brabant Radio, Omrop Fryslân Radio, Omroep Zeeland Radio, Radio Drenthe, Radio Flevoland, Radio Gelderland, Radio M Utrecht, Radio Noord, Radio Noord-Holland, Radio Oost, Radio Rijnmond en Radio West. Deze zijn gratis te ontvangen via DVB-T (digitenne).

Verder de digitale kanalen die alleen te beluisteren zijn via internet:

3VOOR12 (8 kanalen), AVRO Klassiek (5 kanalen), BNN.FM, KX Radio, Ministry of beats, NCRV Classic IP, 24Nieuws (ook DAB), NPS Output, OngekendTalent (2 kanalen), Ronduit webradio, RVU /// 24, Sterren.nl (2 kanalen), Top 2000 en Xnoizz.

Verder nog Radio Nederland Wereldomroep met tegenwoordig nog maar enkele zenders.

Televisie:

De Nederlandse publieke televisiezenders:

Nederland 1, 2 en 3

De regionale zenders:

Omroep Brabant, RTV Drenthe, TV Flevoland, Omrop Fryslân, TV Gelderland, L1, RTV Noord, RTV Noord-Holland, RTV Oost, RTV Rijnmond, RTV Utrecht, RTV West en Omroep Zeeland welke via DVB-T (digitenne) gratis te ontvangen zijn.

Verder BVN, het Beste van Vlaanderen en Nederland die wereldwijd FTA via de satelliet te ontvangen is.

De digitale televisiekanalen onder de verzamelnaam “Nederland 24”, momenteel bestaande uit en de afzonderlijke sites van de themakanalen en digitale televisiepakketten:

101 TV, Cultura 24, Best 24, Holland Doc 24, Humor TV 24, Journaal 24, Politiek 24 en Z@ppelin24 / Z@pp24. Deze laatste zijn alleen gratis te bekijken via internet.

 

Wat Omroep MAX-directeur Jan Slagter nu precies wil is me volslagen onduidelijk. Gaat het nu alleen om de publieke zenders Ned. 1, 2 en 3 of om alle publieke radio en TV-zenders zoals hierboven beschreven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)Publieke zenders zijn ook rampenzenders.

2)Publieke omroep is geen pay-tv.

 

De heer Slagter zal wel een redenatie zoeken om zijn omroepje te laten overleven.

Het lijkt me slimmer om anno 2013 dat archaïsche zuilenstelsel met al die dubbelingen in functies en directies op te schonen. Fusies leveren te weinig op, en mensen kijken programma's, geen omroepen, zoals 100 jaar terug.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

"In 2000 werden de omroepbijdragen afgeschaft. Ter compensatie werd het percentage van de eerste belastingschijf met 1,1% verhoogd."

 

Dat is interessant. Dus ben je Belg of Duitser en je werkt in Nederland dan betaal je dus voor de publieke omroepen. Ik heb geleerd dat als je ergens voor betaald je het ook moet krijgen. Dat betekend voor CD dan dat ze die mensen dan een kaart, op basis van inschrijving, niet kunnen weigeren.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"In 2000 werden de omroepbijdragen afgeschaft. Ter compensatie werd het percentage van de eerste belastingschijf met 1,1% verhoogd."

 

Dat is interessant. Dus ben je Belg of Duitser en je werkt in Nederland dan betaal je dus voor de publieke omroepen. Ik heb geleerd dat als je ergens voor betaald je het ook moet krijgen. Dat betekend voor CD dan dat ze die mensen dan een kaart, op basis van inschrijving, niet kunnen weigeren.

Inderdaad een foutje in de belasting

Iemand die in het buitenland woont moet die bijdrage terug kunnen vragen.

Dit geld ook voor de gemeente belasting die een in het buiten;land wonende nederlandse werknemer betaald.

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo pukje moet iemand die in het buitenland woont die bijdrage terug kunnen vragen. Tienduizenden Nederlanders die in het buitenland wonen kijken naar Ned. 1, 2 en 3 op de Astra 19,2 en 23,5. Daar hoef je geen abonnement voor te nemen om die zenders te kunnen bekijken maar ze zullen toch wel op een of andere manier betaald moeten worden.

Nu kun je je wel afvragen of dat zo véél moet zijn want ook de reclame op Ned. 1, 2 en 3 komt je neusgaten uit en doet weinig onder voor de commerciële zenders die feitelijk kostendekkend zijn. Je betaalt voor de commerciële zenders alleen voor de doorgifte maar ook Ned. 1, 2 en 3 moeten doorgegeven worden en dat kost geld.

In dit opzicht heeft omroep MAX-directeur Jan Slagter wel gelijk. Als je er geen gebruik van maakt, dan betaal je ook niet, wil je er wel gebruik van maken, dan moet er voor betaald worden.

De vraag is alleen, hoe los je het probleem op dat regionale zenders tevens de rampenzenders zijn. Als ik daar niet naar kan kijken omdat ik geen zin heb daar voor te moeten betalen, kan ik ook de informatie bij rampen niet volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh...?? Watte...je moet daar belasting betalen waar je fiscaal woont. Niet waar je werkt.

Nee drs je betaald in het werkland ,in het woonland hoef je daar geen belasting meer

over te betalen ,dat is in federale overeenkomsten zo overeen gekomen.

Er zijn wel uitzonderingen uitzendkrachten/tijdelijk in buitenland enz.

 

Ik kan geen ned1,2,3 ontvangen waar ik woon maar betaal toch die 1,1% aan nederland

CD neemt mij niet als klant omdat ik geen nederlands adres heb.

 

JA ok tvv kan ik nemen maar dan betaal ik dubbel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

 

Het is U zeker ontgaan dat als je als Nederlander wonende in het buitenland en pensioen trekt van het ABP, je gewoon alle belastingen betaald die in Nederland van toepassing zijn. En het zijn vaak de pensionado’s die in het buitenland wonen en via de satelliet TV kijken naar de Nederlandse zenders en onder andere een ABP-pensioen hebben.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit opzicht heeft omroep MAX-directeur Jan Slagter wel gelijk. Als je er geen gebruik van maakt, dan betaal je ook niet, wil je er wel gebruik van maken, dan moet er voor betaald worden.

De vraag is alleen, hoe los je het probleem op dat regionale zenders tevens de rampenzenders zijn. Als ik daar niet naar kan kijken omdat ik geen zin heb daar voor te moeten betalen, kan ik ook de informatie bij rampen niet volgen.

Maar zo werkt "publieke omroep" nergens. Het is geen pay-tv. Het is publiek domein. Net als straten en parken.

En als je de redenering volgt : de gebruiker betaalt", dan weet ik nog een heel hoop subsidies die subiet zouden moeten worden ingetrokken. Mutatis mutandis.

Wat blijft er dan over van, bijv. ons openbaar vervoer, ons wegenstelsel. Taxitarieven en tolwegen alom? Met kostendekkende tarieven opgebracht door alleen gebruikers?

Ziekenhuizen? Behandelingen? Ook?

 

De heer Slagter gebruikt gelegenheidsargumenten.

 

En als je de doorsnee Nederlander vraagt of hij bereid is nog meer te betalen als de publieke omroep reclamevrij wordt, zie ik weer terugtrekkende bewegingen.

 

De enige manier om nog te bezuinigen ligt m.i. in het systeem zelf: afschaffen van de interne hokjes.

Politiek lef is echter niet iedereen gegeven in Den Haag.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is alleen, hoe los je het probleem op dat regionale zenders tevens de rampenzenders zijn. Als ik daar niet naar kan kijken omdat ik geen zin heb daar voor te moeten betalen, kan ik ook de informatie bij rampen niet volgen.

 

Dat hoef je niet op te lossen, de regionale omroepen zijn geen rampen zenders via tv.

 

Alleen via de FM ether frequenties zijn de radiozenders van de regionale omroepen Calamiteiten zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee drs je betaald in het werkland ,in het woonland hoef je daar geen belasting meer

over te betalen ,dat is in federale overeenkomsten zo overeen gekomen.

 

Nou dan heb ik het bij het verkeerde eind:

 

In het algemeen bent u belasting verschuldigd in het land waar u woont. Wonen is in belastingland een rekbaar begrip. Inschrijving in het bevolkingsregister is van ondergeschikt belang. Het gaat erom waar het middelpunt van uw levensbelangen zich bevindt, in economisch en sociaal opzicht. In welk land werkt u, waar ligt de woning die als hoofdverblijf dient, waar verblijft het gezin? Nog lid van de sportclub in Turijn? Nog een Amerikaanse bankrekening of credit card? Een auto met Spaans kenteken? De fiscus probeert te achterhalen waar iemand als privé-persoon geworteld is.

 

Bron: http://www.rnw.nl/nederlands/article/waar-betaal-ik-mijn-belastingen

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...