Ga naar inhoud


Motorfiets motor ontwikkelingen


mauspartyhouse

Aanbevolen berichten

Sinds een tijd ben ik weer een beetje motornieuws aan het volgen.

Nieuwe typen van merken bekijken, technische gegevens een beetje lezen, etc.

 

Het valt mij op dat de ontwikkelingen die de autoindustrie heeft doorgaan de afgelopen 15 jaar, niet bij motoren te vinden zijn.

Zuiniger verbruik, hybride aandrijving, electrische aandrijving, turbo, etc.

Als ik mijn huidige Renault Scenic(2012) vergelijk met een Renault Scenic van 15 jaar oud zijn er motor technisch veel zaken anders.

Met een lager verbuik tot gevolg.

 

Sla ik de plank mis?

Of lijkt dit inderdaad aan de hand te zijn.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Yep, je slaat de plank volledig mis.

 

Hybride motorfiets? De Gen-Ryu van Yamaha bijvoorbeeld.

Elektrische motor? De Vectrix bijvoorbeeld.

Turbo? Kan maar is alleen zinnig voor motoren met meer dan 1000cc en daarmee compleet onzinnig.

Lager verbruik? Dan ga ik wel met de bus!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je kwetsbaar opstelt, zijn er altijd mensen die er makkelijk overheen gaan.....

 

Uiteraard zijn er genoeg concepten te vinden.

Concepten die summier te koop zijn, of slechts alleen nog op de tekentafel liggen.

Overigens bevat bijv. de 'Smart' lijn motoren <1000cc met turbo.

Dus de plank volledig raak slaan blijkt ook nog een hele opgave. ;)

 

Ik doel op toegankelijke motoren.

Motoren die qua prijs & prestaties de conventionele motoren vervangt.

Dit het liefst nog van een gangbaar (lees, bekend) merk.

 

Voor zover ik kan zien lijkt de auto-industrie vooruitstrevender te zijn.

Grotere markt uiteraard.... Helaas....

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds een tijd ben ik weer een beetje motornieuws aan het volgen.

Nieuwe typen van merken bekijken, technische gegevens een beetje lezen, etc.

 

Het valt mij op dat de ontwikkelingen die de autoindustrie heeft doorgaan de afgelopen 15 jaar, niet bij motoren te vinden zijn.

Zuiniger verbruik, hybride aandrijving, electrische aandrijving, turbo, etc.

Als ik mijn huidige Renault Scenic(2012) vergelijk met een Renault Scenic van 15 jaar oud zijn er motor technisch veel zaken anders.

Met een lager verbuik tot gevolg.

 

Sla ik de plank mis?

Of lijkt dit inderdaad aan de hand te zijn.

 

Je hebt het geheel juist. Zelfs een middelmatige motorfiets is schadelijker voor het milieu dan mijn 8 cylinder Mercedes. Er gaat echter over een paar jaar wel het een en ander veranderen, de eisen worden op dit moment herschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Realiseer me nu ook dat motorfietsen geen zuinigheidslabel hebben, met de daarbij behorende belasting(BPM?)categorie.

Laten we hopen dat die nieuwe regels dan verbetering biedt, ook in prijs. Maar dat zal wel niet.

 

Als ze het maar laten .

Ik moet nu al voor laborant spelen als ik de matchless uit 1953 moet tanken.

 

En de techniek is wel degelijk bij motoren mee gegaan. Zo is ABS ook bij motoren steeds meer toegepast en zitten er op enkele motoren ook brandstof inspuiting.

En veel nieuwe fietsen hebben een katalisator.

Turbo is onzinnig.

want wat moet die een meerwaarde geven aan een motor als die al 100+ Pk heeft zonder turbo?

 

En een motor is zowiezo al zuiniger dan een auto.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze het maar laten .

Ik moet nu al voor laborant spelen als ik de matchless uit 1953 moet tanken.

 

En de techniek is wel degelijk bij motoren mee gegaan. Zo is ABS ook bij motoren steeds meer toegepast en zitten er op enkele motoren ook brandstof inspuiting.

En veel nieuwe fietsen hebben een katalisator.

Turbo is onzinnig.

want wat moet die een meerwaarde geven aan een motor als die al 100+ Pk heeft zonder turbo?

 

En een motor is zowiezo al zuiniger dan een auto.

 

Uiteraard gaan motorfietsen ook men hun tijd mee. Maar wel de tijd van 20 jaar geleden.

ABS (serieus werkbaar va.1958) is gangbaar op alle auto's, maar niet op motoren.

 

De Scenic die ik nu rijd is een 1.4 van 130pk wegens de turbo. En haalt betere presaties voor mens en milieu in vergelijk met een Scenic van 15 jaar oud.

Een turbo betekent niet alleen meer vermogen, waardoor je een kleinere motor kunt monteren, maar ook een schonere verbranding cq. lager verbruik.

 

Het zal niet lang meer duren voordat de gemiddelde motorfiets niet meer zuiniger is dan de gemiddelde auto.

En dan laat ik uitstoot maar even buiten beschouwing.

 

Je laatste opmerking lijkt te zeggen dat we daardoor maar niet moeten innoveren.

Wat ik nogal kortzichtig zou vinden.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zien dat jij geen motorrijder bent. Dat geneuzel over zuinige motoren en uitstoot, daar ligt een echte motorrijder toch helemaal niet van wakker. Onder druk van europa wordt straks abs verplicht. En wie weet waar ze met hun reguleringsdwang daarna weer mee komen. Zo is motorrijden toch helemaal niet leuk meer!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zien dat jij geen motorrijder bent. Dat geneuzel over zuinige motoren en uitstoot, daar ligt een echte motorrijder toch helemaal niet van wakker. Onder druk van europa wordt straks abs verplicht. En wie weet waar ze met hun reguleringsdwang daarna weer mee komen. Zo is motorrijden toch helemaal niet leuk meer!

 

Dus je denkt we weten dat ik geen motorrijder ben?

Ik ben toe aan wat nieuws en daarom ben ik me aan het inlezen.

Dat jij zaken geneuzel vindt is uiteraard prima, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere -echte motorrijders- zijn met een andere mening.

 

Persoonlijk wil ik zoveel mogelijk keuzes, toegespitst op mijn wens.

En inderdaad met zo min mogelijk regels die mij binden.

Maar blijkbaar zijn deze regels wel nodig om een branch te doen bewegen, met als gevolg dat regels voor iedereen gaan gelden.

 

Rij ik veel woon/werkritjes, wil ik waarschijnlijk een zuinige motor. Die is er nu niet !

Muv een 125cc-tje of iets dergelijks. Met mn Suzuki Swift uit 1991 reed ik al 1 op 17, even zuinig als met mn 600 Fazer uit 2000.

 

Ik gun iedereen zijn keuze, en uitstoot/verbruik is voor mij ook niet belangrijk.

Ik rij tegenwoordig weinig kilometers en wil een bike voor de fun.

Maar dat het in motorland wat innovatiever mag op technisch gebied daar begin ik steeds meer in te geloven.

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lol..

een nog kleinere kreukelzone. En op de zij standaard kan hij ook niet.

En volgens mij moet je een schone onderbroek aandoen als je net 140 op de autoweg heb gereden :)

 

Wel grappig ding maar het heeft imo niks met motorrijden te maken. Met dat ding krijg je gewoon dat "gevoel" niet.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij snapt wat ik bedoel.

 

Dat stampen van het blok, je gehoorbeschadiging van de uitlaat (welke uitlaat?), de rook en benzinedampen achter je. Need I say more?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het antwoord op de vraag alles met prijs te maken heeft.

 

Als we even kijken naar enkele technieken die motoren in automobielen hebben ondergaan: Een injectiesysteem is duurder dan een carburateur, een turbocompressor is duurder dan een iets grotere cilinderinhoud, variabele kleptiming is duurder dan een eenvoudige nokkenas. De reden dat autofabrikanten deze toch zijn gaan toepassen heeft alles te maken met milieunormen, het duurder worden van benzine en belastingmaatregelen. Daardoor wordt het economisch om meer geld te gaan uitgeven aan de motor.

 

Ik denk dat deze factoren bij motorfietsen nog onvoldoende gelden. Allereerst maakt de motor bij een motorfiets een groter deel van de aanschafprijs uit: Er staat dus meer druk op de prijs ervan. Verder zal het lagere gebruik de koper minder op het verbruik doen letten en zijn de belastingmaatregelen minder rigide dan bij automobielen.

 

Verder leeft er bij consumenten nog steeds een beeld dat een grotere motorinhoud beter is, een motor in cc uitdrukken is even onzinnig als een processor in MHz uitdrukken, maar het zit in de hoofden van mensen, dus een grotere motor zonder turbo bekt lekkerder dan een kleine motor met.

 

Wat betreft dat hier iemand riep dat een turbo alleen zin heeft bij motoren van boven de 1000cc... Welnu... de Twin-Air-motor van FIAT heeft maar 875cc en mede dankzij een turbo haalt dat motortje toch 110pk en een megagoed koppel. Die is dan voor automobielen, maar bewijst dat het prima mogelijk is goede prestaties te behalen met kleine motoren. Ik zie geen reden waarom dat bij motorfietsen niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...