TiVe Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 (aangepast) Ik weet niet of het goed zichtbaar is, maar de onderkant van de dakgoot komt net een klein stukje voor de bovenste rand van de schotel (zie foto's). Dit was na vervanging van m'n Triax 64 door deze Triax 78 (ik had geen zin om de muursteun lager te zetten...). Ik probeer nog altijd te achterhalen waarom ik bij 99%/16,2 dB SNR toch af en toe storingen (blokvorming) heb. Na een tijdelijke vervanging van de duo LNB door m'n oude single LNB (alleen Astra 23.5) heb ik 2 avonden lang geen storingen gezien... maar ik wil zeker zijn dat dit geen toeval was en dat het inderdaad een LNB-probleem is, en geen combinatie van nog andere factoren. 5 februari 2013 aangepast door TiVe Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
maja Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Je kunt ook reflectie van de goot hebben dat kan zeker tot storingen leiden.
TiVe Geplaatst: 5 februari 2013 Auteur Geplaatst: 5 februari 2013 Je kunt ook reflectie van de goot hebben dat kan zeker tot storingen leiden. Wat zou dan een "veilige" afstand zijn? Een centimeter of 10? Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Ronsworld Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Niet te moeilijk doen en mooi laten hangen, je vervanging LNB nog lekker een week (of 2) laten zitten. Geen storing gehad, dan weet je waar het aan ligt. Ron. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 (aangepast) De dakgoot zit zeker niet in de weg. De signalen komen onder een hoek van 30 graden binnen. Ik heb aan de bovenzijde van de schotel een lijn onder een hoek van 30 graden getekend en je ziet dat die dakgoot niet in de weg zit. Dat je storende reflectie van die dakgoot hebt, daar geloof ik niet in. Je hebt de duo-lnb echter wel te schuin hangen. Hij moet 11 graden schuin staan en hij staat 18 graden schuin. Dit resulteert er in de de antenne in de lnb 12 graden verkeert staat want die moet in midden Nederland 6 graden schuin staan. Print de bijgevoegde hoek van 11 graden uit, knip hem uit en gebruik deze om de juiste schuinte van de duo-lnb in te stellen. Als je de schotel toch lager wilt hangen, volstaat het om één nieuw gat te boren. De V-arm kun je laten zitten, alleen de gebogen arm moet je omdraaien zodat die omlaag komt te staan i.p.v. omhoog. Dan staat de schotel denk ik 15cm lager. 5 februari 2013 aangepast door Sprietje
pukje Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Als ik de foto goed bekijk heb ik de indruk dat de lnb teveel verdraaid is . Dan krijg je storing van de eene polarisatie op de andere
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 (aangepast) Ja pukje, dat schreef ik toch al. Ik geef zelfs op hoeveel graden dat die duo-lnb te veel verdraaid is. Kijk, het probleem bij een duo-lnb is dat de antennes is de kop precies horizontaal en verticaal gemonteerd zijn. Moet je in Nederland de duo-lnb 11 graden schuin zetten om de loshangende lnb van de Astra 19,2 op de juiste positie te krijgen, dan staan de antennes in de koppen ook 11 graden schuin. De antenne van de Astra 19,2 moet 3 graden schuin staan, die van de Astra 23,5 moet 6 graden schuin staan. Bij de Astra 19,2 is het niet zo erg dat die 11-3= 8 graden verkeerd staat. Bij de Astra 23,5 staat die dan 11- 6= 5 graden verkeerd. Dat is ook nog wel te doen voor deze satelliet met zwakkere signalen. Maar als de duo-lnb 18 graden verkeerd staat, dan krijg je zeker problemen met de Astra 23,5 waar veel zenders op zitten met DVB-S2-8PSK-FEC 2/3 en FEC 3/4 en zelfs FEC 5/6 modulatie. Als de schuinte van de duo-lnb niet helemaal goed staat heb je minder problemen als hij iets minder dan 11 graden schuin staat dan meer. 5 februari 2013 aangepast door Sprietje
pukje Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Sorry dat ik jou posting gemist heb ,toen ik het bericht schreef was jou bericht er nog niet (werd even weggeroepen) Maar je hebt een goede uitbundige uitleg gegeven
Emekli Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Zit het "toetertje" van 23.5 of 19.2 oost in de houder, daar kan je nog wat winst halen. Als 19.2 er in zit, dan even verwisselen én, de schotel een beetje verdraaien naar het oosten. Problemen met deze 2 Astra´s, mag je niet hebben, zelfs halverwege Turkije, heb ik nog een perfect beeld. Dit valt alleen weg met een hoosbui, maar anders altijd beeld. Wat ook voornaam is, de "skew", de verdraaiing van de LNB in de houder. Dit, omdat op de Arabsat, (Badr), 26 graden oost, enkele dezelfde frequenties gebruikt worden en dit kan je elimineren met de "skew". Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV. Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat, ** is tijdelijk buiten gebruik.
TiVe Geplaatst: 5 februari 2013 Auteur Geplaatst: 5 februari 2013 De dakgoot zit zeker niet in de weg. De signalen komen onder een hoek van 30 graden binnen. Ik heb aan de bovenzijde van de schotel een lijn onder een hoek van 30 graden getekend en je ziet dat die dakgoot niet in de weg zit. Dat je storende reflectie van die dakgoot hebt, daar geloof ik niet in. Je hebt de duo-lnb echter wel te schuin hangen. Hij moet 11 graden schuin staan en hij staat 18 graden schuin. Dit resulteert er in de de antenne in de lnb 12 graden verkeert staat want die moet in midden Nederland 6 graden schuin staan. Print de bijgevoegde hoek van 11 graden uit, knip hem uit en gebruik deze om de juiste schuinte van de duo-lnb in te stellen. Als je de schotel toch lager wilt hangen, volstaat het om één nieuw gat te boren. De V-arm kun je laten zitten, alleen de gebogen arm moet je omdraaien zodat die omlaag komt te staan i.p.v. omhoog. Dan staat de schotel denk ik 15cm lager. De hoek van 30 graden die je tekent komt inderdaad wel onder de dakgoot uit, maar dat zou door het 'kikkerperspectief' kunnen komen. Als ik de foto ter hoogte van de dakgoot zou trekken denk ik wel dat deze net ietsje in de weg zal zitten (daar zal ik m'n ladder voor moeten bovenhalen...). Dat van die 11 graden weet ik ook. Ik had die eerst ook afgedrukt van de handleiding van CanalDigitaal en gebruikt om de LNB 'ongeveer' 11 graden schuin te zetten. Maar dan had ik regelmatig storingen (vooral VTM HD, Ned 1 HD,...) en had ik SNR 89-90%. Maar, heel raar, door die LNB verder te draaien kreeg ik overal 99% SNR en minder storingen?! Ik begrijp er stilaan niks meer van... zou mijn GTSat duo LNB anders in elkaar steken dan die 'standaard' duo LNB van TV Vlaanderen/CanalDigitaal? Ik heb hem nochtans hier in België in de sat-winkel gekocht. Leuke tip om die schotel lager te hangen met minder 'breekwerk' ... zal ik misschien uiteindelijk proberen ... ik blijf in elk geval zoeken en proberen tot ik storingvrij kan kijken! (alleen bij een stevige regenbui kan ik een storing door de vingers zien ) Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
TiVe Geplaatst: 5 februari 2013 Auteur Geplaatst: 5 februari 2013 @Emekli 23.5" toetertje" zit in de houder. Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Beste TiVe Stel dat de dakgoot 4cm hoogte van de signalen aan de bovenzijde van de schotel tegenhoudt, dat is misschien 1% van alle signalen die op het totale schoteloppervlak vallen. Daar hoef je je dus echt geen zorgen over te maken.
trust Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Zelfs zonder te boren kun je de schotel ± 4 cm lager zetten als je de mastklem onderste boven monteerd . Dat je de lnb zo schuin moet zetten , kan komen doordat de schotel elevatie niet helemaal goed staat . Kantel de lnb op 11º en speel wat met de elevatie . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
edbe Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 dakgoot zit zeker niet in de weg, ik zou de lnb eens testen.....plaats eens een ander lnb. neem een 2e lnb in huis, als ooit iets aan de hand is heb je een reserve bij. 2 x Gigablue UHD & Bigsat 42e,28e,23e,19e,13e,1w
Sprietje Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 (aangepast) Trust geeft aan dat de schotelklem omgedraaid kan worden. Een Triax-schotel heeft twee verschillende elevatiebereiken, een laag elevatiebereik wat je in Nederland gebruikt, zie afbeelding 2 en een hoog elevatiebereik, wat je gebruikt in de zuidelijke landen, zie afbeelding 1. Je hebt hem nu in het hoge bereik staan. Daarom zit je ook bijna aan het einde van je stelmogelijkheid. Het is inderdaad het beste de mastklem om te draaien. De schotel komt dan ook lager. 5 februari 2013 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen