Zork9999 Geplaatst: 6 februari 2013 Geplaatst: 6 februari 2013 Ik heb vandaag zitten spelen met mijn wat nieuwe images vti 5.0 en openpli 3.0. Daarvoor had ik Openpli 2.1 en een prefect werken fstab mount naar mijn nas. Voordat ik begon netjes fstab file gebackuped en teruggezet maar helaas geen werkende mount zowel onder VTI als openpli... Wat doe ik fout... NAS: NFS rechten gegeven op de folder ( stond al goed ) FSTAB file: rootfs / auto defaults 1 1 proc /proc proc defaults 0 0 devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0 usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0 tmpfs /var/volatile tmpfs defaults 0 0 10.0.0.12:/volume1/ultimo /mnt/nas nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0 Aantal keren reboot uitgevoerd en via telnet mount opgevraagd maar no luck... Hopelijk iemand een tip. Tnx Groeten Zork
Tonskidutch Geplaatst: 6 februari 2013 Geplaatst: 6 februari 2013 Ik heb vandaag zitten spelen met mijn wat nieuwe images vti 5.0 en openpli 3.0. Daarvoor had ik Openpli 2.1 en een prefect werken fstab mount naar mijn nas. Voordat ik begon netjes fstab file gebackuped en teruggezet maar helaas geen werkende mount zowel onder VTI als openpli... Wat doe ik fout... NAS: NFS rechten gegeven op de folder ( stond al goed ) FSTAB file: rootfs / auto defaults 1 1 proc /proc proc defaults 0 0 devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0 usbfs /proc/bus/usb usbfs defaults 0 0 tmpfs /var/volatile tmpfs defaults 0 0 10.0.0.12:/volume1/ultimo /mnt/nas nfs rw,nolock,proto=tcp 0 0 10.0.0.101:/Multimedia /media/hdd/ nfs rw,nolock,tcp 0 0 dus voorheen werkte het? -dan heb je of de IP adressen vergeten aan te passen na het nieuwe image flashen of -dan heb je de workgroup in de samba config van je Receiver vergeten aan te passen de NAS was al gebruikt + werkte tot het flashen dus heeft dezelfde workgroup als voorheen de configuraties in je huidig image zijn dus niet aangepast I Am Gone Love You JESTOFUNK
Zork9999 Geplaatst: 6 februari 2013 Auteur Geplaatst: 6 februari 2013 (aangepast) Tnx voor de reply - Heb statische ip adres ingevoerd die ik daarvoor ook gebruikte - smb.conf aangepast naar juiste werkgroep Maar helaas geen witte rook.. 6 februari 2013 aangepast door Zork9999
Zork9999 Geplaatst: 6 februari 2013 Auteur Geplaatst: 6 februari 2013 vuultimo login: root root@vuultimo:~# mount -a mount.nfs: mount point /mnt/nas does not exist mount: mounting 10.0.0.12:/volume1/ultimo on /mnt/nas failed: No such file or directory root@vuultimo:~# hmmz wat kan dit toch zijn...
Moderator wiz Geplaatst: 6 februari 2013 Moderator Geplaatst: 6 februari 2013 doe eens een showmount -a 10.0.0.101 ? gemakshalve vertel je er niet bij wat je er nu op hebt draaien. Je hebt wel nfs support op je image? @tonski, wat heeft de workgroup te maken met een nfs mount eigenlijk? VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Zork9999 Geplaatst: 6 februari 2013 Auteur Geplaatst: 6 februari 2013 @Wiz showmount kent die niet...en mij ip is 10.0.0.12. Ik draai nu openpli 3.0 en dat werkt verder goed. root@vuultimo:~# showmount -a 10.0.0.12 -sh: showmount: not found root@vuultimo:~# showmount -a 10.0.0.101 -sh: showmount: not found root@vuultimo:~# showmount -a 10.0.0.101 -sh: showmount: not found root@vuultimo:~# showmount -a 10.0.0.12 -sh: showmount: not found
Zork9999 Geplaatst: 7 februari 2013 Auteur Geplaatst: 7 februari 2013 Gelukt na veel pielen !! Heb de lokal folder veranderd en toen ging het goed. 10.0.0.12:/volume1/ultimo /media/hdd/ nfs rw,nolock,tcp 0 0
donpedro Geplaatst: 7 februari 2013 Geplaatst: 7 februari 2013 mount.nfs: mount point /mnt/nas does not exist weet dat het vervelend klinkt, maar mounten kan alleen maar naar bestaande folders. De fout die je kreeg riep dat ook al naar je, de folder nas betsaat niet ... kan dus de mount niet neerleggen. Hou er rekening mee dat NFS mounts niet zelf folders kan aanmaken. Dat in tegenstelling tot autofs, daarmee is dat dan wel weer mogelijk. Lees mijn topic over het proberen te streamen van een PS3 Media Server, waar ik uiteindelijk, op advies van Tonskidutch, over gegaan ben naar autofs functionaliteit. VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x Unstable Oscam 11xxxx MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS
Zork9999 Geplaatst: 7 februari 2013 Auteur Geplaatst: 7 februari 2013 Klopt daarom had ik ook netjes een nas mapje aangemaakt in de mnt. Maar bij een reboot was de map steeds verwijdert, dat triggerde mij om een andere map te kiezen. Blijkbaar is mnt een gereserveerde map ofzo... Ok tnx al het eens doorlezen misschien inderdaad wel makkelijk.
donpedro Geplaatst: 7 februari 2013 Geplaatst: 7 februari 2013 (aangepast) Deze mnt map is ook niet de geeigende map om zelf folder in aan te maken, al lijkt het wel zo. De mnt is een systeem folder, met hieronder een uitleg waarvoor. The /mnt directory and its subdirectories are intended for use as the temporary mount points for mountingstorage devices, such as CDROMs, floppy disks and USB (universal serial bus) key drives. /mnt is a standard subdirectory of the root directory on Linux and other Unix-likeoperating systems, along with directories such as /bin, /boot, /dev, /etc, /home, /proc, /root, /sbin, /usr and /var. As is the case with all other first tier directories in the root directory, /mnt's name always begins with a forward slash. De correcte map is altijd de /media map om daar eigen mount folders in te maken. 7 februari 2013 aangepast door donpedro VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x Unstable Oscam 11xxxx MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS
Tonskidutch Geplaatst: 7 februari 2013 Geplaatst: 7 februari 2013 doe eens een showmount -a 10.0.0.101 ? gemakshalve vertel je er niet bij wat je er nu op hebt draaien. Je hebt wel nfs support op je image? @tonski, wat heeft de workgroup te maken met een nfs mount eigenlijk? wiz, denk dat ik dat al vaker geschreven heb... maar hier nog eens de beweegreden daarvoor: -NAS is een linux machine maar meestal (wegens verkoopbaarheid en onmiddelijk succes) op windows clients getrimd -NAS is OOK gelijktijdig een sambaserver (standaard ingesteld en zo uit de doos uitgepakt) -Samba wilt een authentifikatie zien om de mappen te kunnen inzien (de engelsen noemen dat "make the directories browsable") -Samba is ook erg uitgebreid op de NAS met users en guests (soms zelfs anybody) Dus om NFS mounts naast Samba clients te kunnen bevroeden van een moderne NAS is het aan te raden de workgroup eveneens gelijk in te stellen. (dat schrijf ik al jaren en dat werkt dan ook) de paden die standaard als mountpoint gekozen kunnen + moeten worden zijn inmiddels op nagenoeg alle linux clients media/hdd of media/net misschien heeft Zork999 een oude beschrijving toegepast voor enigma1 kassies van enkele jaren geleden opdat hij misgreep op mnt/nas. ciao I Am Gone Love You JESTOFUNK
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen