Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Het is teveel werk om alles weer los te halen en te bevestigen zoals het hoort dus DoeEensGek heeft wel een klein beetje gelijk,gewoon de schotel meer naar de hemel richten de hoek is niet goed hij staat te verticaal

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tsja, Triax heeft een unieke schaalverdeling. Geen enkele schotel heeft zo’n fijne aflezing. Elke graad is heel duidelijk afleesbaar zelfs zo, dat je makkelijk op een halve graad kunt aflezen. Bij welke andere schotel vindt je dat. Dit houdt wel in, dat je niet met één schalverdeling toe kunt.

 

Op de ene zijde loopt de schaalverdeling van ongeveer 10 tot 34 graden elevatie, aan de andere zijde
loopt de schaalverdeling van ongeveer 23 tot 48 graden elevatie, zie bijlage.


Zoals je ziet is de beugel die je op de mast zet niet symetrisch.

Monteer je de lange zijde boven, dan heb je de lage elevatie instelling, monteer de je lange zijde onder,
dan heb je de hoge elevatie instelling die voor de zuidelijke landen wordt gebruikt.

Helaas heb jij de beugel voor de hoge elevatie gemonteerd. Je zit ook bijna aan het einde van zijn instelling zoals je op de middelste foto kunt zien.

Waar is trouwens de onderste klembout met vleugelmoer? Je hebt nu in het midden een bout gezet.


Om de elevatie af te kunnen lezen, moet je inderdaad aan de andere zijde kijken. Daar zit nu de inkeping.
Maar zoals gezegd, te veel werk om hem om te draaien dus laat zo maar zitten.

Als de mast geen vering heeft, dan toch maar even de bouten losdraaien maar zet wel eerst even aan deze zijde een potlood of viltstift een streep zodat je de huidige stand zo weer terug kunt vinden.


En stevie-v, het klopt ook dat de schotel bijna verticaal staat. Dishpointer geeft aan een elevatie van 28,3 graden. Een Triax heeft een offsethoek van 26 graden. De schotel zou dus 2,3 graden achterover moeten staan en dat zou best wel eens ongeveer kunnen kloppen.

 

post-60869-0-33091700-1383954875_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste rvds

Probeer de mast van de schotel eens iets voorover te drukken zodat de lnb’s iets lager komen te staan en kijk of je een betere signaalkwaliteit krijgt op de Astra 23,5.

Mogelijk dat je hem iets achterover moet trekken maar dit lijkt me minder waarschijnlijk. Doe dit in eerste instantie zonder iets los te draaien. Krijg er geen beweging in, probeer dan of je beter signaal krijgt door de elevatiebouten wel los te zetten. Eerst even goed aftekenen.

Jouw post #165 is toch de kortste klap?

Eerst de lnb 10 graden schuin naar beneden zetten west-oost, daarna de elevatie fintunen op de middelste kop (Astra 3)?

De rest zou dan automatisch goed moeten staan.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Heb vandaag een Triax TD64 (zie foto) opgebouwd met een Triple QUAD LNB.

Hier wat ontvangstgegevens bij egaal bewolkt weer, gemeten achter een DM800Se

met 20 meter matige kabel ertussen. Staat op een statiefje.

 

Heb de schotel eerst 100% uitgericht op de Astra3 (EuroSport Dut HD).

Daarna de kop scheefgedraaid zodat hij op de Astra2 maximaal signaal had.

Ik had dit eerst gedraaid op de Astra1, maar die had genoeg signaal.

Dus heb qua draaien nu de Astra2 voorrang gegeven.

 

%   -  dB    - zender

 

84 - 13.6 - BVN

80 - 13.0 - NL1 HD
81- 12.8 - BBC News HD
74- 12.0 - EuroSport HD Dutch
 
Morgen testen met een TD78.

post-47132-0-44288100-1391265718_thumb.jpg

aangepast door Snoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vanmorgen getest met Triax 78 + Triple LNB aan de Clarke-Tech 4100

 

Ned 1 HD 14.1 dB

Ned 2 HD 13.9 dB

BBC 1 HD 14.4 dB

Channel 4 HD 15.9 dB

Channel 5 16.2 dB

ITV 1 HD 14.1 dB

Das Erste HD 13.6 dB

MDR HD 12.5 dB

Dr. Dish 13.4 dB

Servus HD 14.2 dB

aangepast door Seniorsatter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi evenwichtig afgesteld Seniorsatter. De Astra 28,2 een beetje sterker dan de Astra 19,2 maar veel verschil is er niet. Zou je de Astra 19,2 nog een tikje sterker willen hebben, dan de schotel nog een fractie naar het zuiden draaien. De Astra 28,2 wordt daardoor wel iets minder. Voor de Astra 23,5 gaat dit geen verschil geven. Maar ik zou er zelf niets meer aan veranderen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo,

 

Ik wil graag de Triple LNB gaan gebruiken, echter ik heb niet genoeg aan de 4-uitgangen die op deze LNB aanwezig zijn. Kan ik deze LNB gaan gebruiken met een digitale multiswitch bijv. EMP-Centauri MS5/4PIU-4 en hoe zou ik deze dan moeten aansluiten. Ik heb geen verstand van multiswitches daarom graag jullie reactie/mening hier of dit gaat werken.

Alvast bedankt

Karlo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mini-jannes

Welkom op dit forum
Als je niet voldoende hebt aan 4 aansluitingen, zou je kunnen overwegen twee schotels met een triple-lnb te plaatsen maar anders moet je een grotere schotel nemen met losse quattro-lnb's en een multiswitch.

Je kunt ook nog Octo-lnb's nemen, met 8 aansluitingen dus.
Zou je eens aan willen geven hoeveel aansluitingen je wilt hebben?
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag had ik 7 of 8 aansluitingen willen hebben. Bijkomend probleem hierbij is dat de schotel achterin mijn tuin staat en de vorige eigenaar maar twee kabels naar binnen heeft liggen. Verder is er geen ruimte meer in de buis om meerdere kabels er bij in te voegen, zonder de hele tuin overhoop te halen.

Zelf zat ik te denken aan de volgende multiswitch MS5/8EIP-8. Hierbij wou ik de twee kabels die naar binnen liggen, via een eenvoudige splitter splitsen naar 4 kabels, die ik dan op de multiswitch wil aansluiten. Deze multiswitch ondersteund Quad LNB's. Echter weet ik niet of de tripple LNB hier uberhaupt op gaat werken. En natuurlijk als mijn concept gaat werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt 3 satellieten ontvangen, de Astra 1, 2 en 3. Dan heb je niets aan de MS5/8EIP-8 multiswitch. Dat is een switch voor 1 quattro-lnb plus een gewone antenne. Jij wilt 3 satellieten ontvangen. Dan heb je 3 quattro-lnb's nodig dus 3x4=12 ingangen en 8 uitgangen, bijv. deze: http://www.emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=13&id=243

En nee, een triple-lnb kun je niet op een multiswitch aansluiten.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Beste Tapaz

Als je de triple-lnb op een Triax 78 gaat plaatsen, krijg je vooral op de Astra 23,5 meer signaal dan met een Triax 64. Het is voor de HD-zenders op de Astra 23,5 het belangrijkste dat je daar meer signaal op krijgt i.v.m. slecht weer reserve. Maar bedenk wel dat de triple-lnb gemaakt is voor een 64cm-schotel en dat het echt veel vaardigheid vereist om hem dan goed afgesteld te krijgen. Heb je die vaardigheid, dan een Triax 78 nemen. Heb je die vaardigheid niet, begin er dan niet aan.
Meetapparatuur is niet echt noodzakelijk om een triple-lnb goed op een Triax 78 af te stellen maar een satellietontvanger en een klein TV-scherm naast de schotel is zeker een vereiste.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tapaz

 

Als je de triple-lnb op een Triax 78 gaat plaatsen, krijg je vooral op de Astra 23,5 meer signaal dan met een Triax 64. Het is voor de HD-zenders op de Astra 23,5 het belangrijkste dat je daar meer signaal op krijgt i.v.m. slecht weer reserve. Maar bedenk wel dat de triple-lnb gemaakt is voor een 64cm-schotel en dat het echt veel vaardigheid vereist om hem dan goed afgesteld te krijgen. Heb je die vaardigheid, dan een Triax 78 nemen. Heb je die vaardigheid niet, begin er dan niet aan.

Meetapparatuur is niet echt noodzakelijk om een triple-lnb goed op een Triax 78 af te stellen maar een satellietontvanger en een klein TV-scherm naast de schotel is zeker een vereiste.

 

 

Beste Sprietje,

 

ik ben van plan het af te stellen met DreamboxE2Satfinder. Dan kan ik mijn laptop naast de schotel houden. Die maakt via het netwerkverbinding met de Gigablue 800HD ue decoder.

Ik neem aan dat ik voor Tilburg een skew moet aanhouden van 12 graden.

Ik heb je installatietips voor de 78 schotel geprint dus het zou dan moeten lukken. De schotel wordt niet gehinderd door enig obstakel.  Als de nood aan de man komt heb ik nog een 64 schotel die ik anders op de camping gebruik. Bedankt voor je antwoorden.

 

Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, Tapaz, als je denkt dat je het aan kan en er flink wat tijd aan kunt besteden om de schotel perfect uit te richten, dan moet je zeker een Triax 78 nemen. Dus uitrichten op de Astra 23,5 maar wel telkens controleren dat je op de Astra 19,2 en 28,2 evenveel signaalkwaliteit hebt. Ook de elevatie is heel belangrijk om alle drie de satellieten goed te ontvangen. Kijk naar de bijlage hoe de signalen van de drie satellieten op de koppen van de triple-lnb vallen met een Triax 78.
 

post-60869-0-95878500-1401371676.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...