Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten


Ook ik heb de knoop doorgehakt en verruil mijn Multytenne twin voor een triple LNB in combi met triax 78cm. Als satfinder gebruik ik de de signaalzoekfunctie van mijn AZbox. In diverse draadjes lees ik dat de triple LNB ca. 14 to 15 gr schuin gemonteerd moet worden. Weet iemand de exacte hoek voor de locatie Leerdam?

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik nieuwsgierig naar, vooral als het mogelijk is om naast de triple LNB ook een draaibare schotel te bevestigen waardoor je van een vierde satelliet niet op een vaste postie zit, is dat ook mogelijk?

 

Welke tread overigens (link) ?

 

Tuurlijk is dat mogelijk.

Bijvoorbeeld met een diseqc1.1-switch, of eventueel via de methode van @trust met een diseqc1.0 switch (4/1). Zie berichtnummer #106 binnen dit draadje waar hij het testte, of bericht #54 waar hij het voor het eerst noemde.

 

Combineren van een rotor en een 4/1 switch is ook mogelijk. Gewoon wat zoeken op dit forum. Sommigen bevelen aan de motor vóór de switch te installeren, om overbelasting en uitval van de switch te voorkomen.

 

Wel kijken of je ontvanger de gewenste diseqc-configuratie ondersteunt!

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Ik  ben erg nieuwsgierig hoe je aan de waarde van 12.3 gr voor Leerdam heb bepaald. In een eerdere reactie las ik dat de waarde bepaald kan worden door het gemiddelde skew te nemen van de 3  LNB,s. Als ik deze methode loslaat op de waardes die ik heb verkregen via ***geen-reclame*** kom ik voor de Astra 1, 2 en 3 op resp. 10.83 + 17.12 + 13.92 = 41.87/3 = 13.96gr. 

 

Groetjes,

Remond

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is ook een methode. Ik gebruik tegenwoordig Satlex, dat is nog iets nauwkeuriger. Zie de berekening hier:
http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=51.9&lo=5.09&country_code=nl
Dan kom je uit op 12,32 graden, afgerond 12,3 graden.
Veel maakt het allemaal niet uit die 1,64 graden. Op de lnb van de Astra 19,2 en 28,2 om precies te zijn 1,1mm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel multytenne heb ik inmiddels vervangen door een triple LNB met 78 mm. Het beste resultaat tot nu toe is (Bewolkt):

Astra 19.5 SNR 56

Astra 23,5 SNR 77

Astra 28.2 SNR 69.

Heeft iemand enig idee wat LOCK betekent in het signaalmenu.

 

Kijken op mijn AZ-box wil nog niet erg lukken. 

Een scan op 19,5 levert slechts 13 kanalen op. In mijn zenderlijst worden de de meeste zenders licht grijs weergegeven en zijn dus niet te benaderen.

Ook tijdens zappen blijft het beeld hangen op de laatst bekeken zender.

Als ik de Philips DSR8182  aansluit heb ik op de Astra 19,5 en Astra 28.2 een goed signaal. De Astra 23,5 wordt niet herkent :mad:  :mad: . Terwijl op de AZbox ik een signaal van SNR 77 heb ???.

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Remond

LOCK betekend dat er voldoende signaal is waardoor de satellietontvanger herkent dat hij signalen van een bepaalde satelliet ontvangt. Dat is dus al een gunstige zaak.
Gezien de waardes die je geeft, denk ik dat je de elevatie van de schotel een fractie lager moet instellen. Ook zal hij een fractie naar het zuiden gedraaid moeten worden om het signaal van de Astra 19,2 en 28,2 ongeveer even sterk te krijgen.

De Astra 19,2 moet op diseqc A of 1 staan

de Astra 23,5 op diseqc B of 2
de Astra 28,2 op diseqc C of 3

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook recent de Triple LNB aangeschaft voor mijn Triax 78cm die is aangesloten op een VU+ Ultimo met Enigma 2.

 

Met alle tips en technieken die in dit topic zijn vermeld heb ik m.b.v. een satfinder en mijn vrouw ;) die de signaalzoeker van de Ultimo in de gaten hield, mijn schotel kunnen afstellen. Voor de zenders heb ik dezelfde gekozen als forumlid Tripleboy.

 

Astra 1 (19.2): Servus TV HD SNR 86% (13.9 dB) AGC 78%

Astra 2 (23.5): Nat Geo Wild HD SNR 100% (16.2 dB) AGC 78%

Astra 3 (28.2): Channel 4 HD SNR 100% (16.2 dB) AGC 79%

 

Op Astra 1 zijn er zenders die sterker zijn (bijv. Das Erste HD 90%), maar ook zwakker zijn (bijv. BVN 75%)

 

Ik weet niet of de AGC nog beter kan, maar ik ben supertevreden. Bedankt allemaal en in het bijzonder Sprietje. Ik ben erg onder de indruk van jouw kennis!

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HTip

Nou, dat heb je toch mooi gedaan. Het valt zeker niet mee om een triple-lnb goed op een Triax 78 af te stellen en ik raad het iemand die nog nooit een schotel heeft afgesteld ook niet aan want het luistert super nauwkeurig. Veel beginnelingen hebben er het gevoel niet voor of het geduld niet.
Zeker met een satfinder en dan nog een tweede persoon die op de signaalbalk kijkt op de tv die in huis staat, valt het niet mee.

Zoals je zelf ziet is de signaalkwaliteit van de Astra 19,2 iets minder dan de rest. Dit betekent dus dat de schotel nog een heel klein beetje naar het zuiden gedraaid zou mogen worden maar dit gaat natuurlijk wel ten koste van de Astra 28,2. En het gaat echt maar om een heel klein beetje, laten we zeggen, de gehele lnb ongeveer 2mm naar het zuiden.
De signaalsterkte die ongeveer 78% is, is niet belangrijk, het gaat om de signaalkwaliteit.

In ieder geval is het behaalde resultaat een compliment waard.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor het compliment. Voor nu denk ik dat het zo laat. Mocht ik een beter signaal voor de Astra 1 willen dan weet ik in ieder geval wat ik moet doen. Thanks!

 

In 2004 toen we naar België verhuisden was ik voor de NL-zenders aangewezen op de satelliet en heb toen de sprong in het diepe gewaagd met een Dreambox en een single LNB en alles zelf geïnstalleerd. In die tijd heel veel over positionering geleerd via dit forum. Nu 10 jaar later werd het tijd voor HD, omdat nogal wat zenders waren verhuisd naar de Astra 2 en hier gevonden dat er een Triple LNB bestond, dus ook nog de mogelijkheid om de Engelse zenders te ontvangen. Omdat jij zei dat het nogal lastig was heb ik samen met de LNB ook de satfinder besteld.

 

Ik vond de satfinder een simpel maar wel effectief hulpmiddel voor mij als hobbyist ;) Eerst signaal zoeken, dan opschroeven naar 5 dB. Als het geluidssignaal lager werd ging moest ik in tegengestelde richting bewegen. Als de piep dan heel hoog werd, schroefde ik de dB's weer terug naar 5 en dat blijven herhalen totdat de piep niet meer hoger werd. Leuke was dat dat ook door mijn vrouw werd waargenomen op de signaalzoeker op de TV.

 

We genieten inmiddels een week van HD B)

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na thuiskomst van een weekendje weg wederom weer wezen stoeien met mijn satellietschotel.

Tot mijn grote verbazing had ik geen signaal meer van de Astra3 op mijn AZbox . Astra1 en 2 geen probleem. Bij mijn Philips DSR8121  was dit direct na het aanbrengen van de schotel, en ook nu nog het geval (diseq,s staan ingesteld op A 19,2, B 23.5 en C 28,2 D leeg). Het vreemde is dat als ik met de Enigma signaalmeter op mijn laptop via Wifi verbinding maakt met de AZbox wel waardes worden weergegeven als ik afstem op de 23.5 zenders. 

De schotel is volgens mij goed uitgericht.

Als ik de linker LNB afdekt met folie valt Astra 1 weg. Idem als ik de rechter kop afdekt valt Astra 2 weg. 

AZbox premium HD+ (2xDVB-s); Philips DSR8121; triple LBN quard; triax 78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de triple LNB zou je de middelste LNB op Astra 2 moeten richten. Dan zijn de linker en rechter resp. op Astra 1 en 3 gericht. Afdekken van de rechterkop (gezien vanaf de schotel) zou dan Astra 3 uitschakelen, niet Astra 2. Tot slot nog de LNB draaien totdat deze een goed signaal op zowel 1 als 3 geeft. Zo heb ik het gedaan.

aangepast door HTip

Groet, HTip

 

SAT: VU+ Ultimo - Open PLI 3.0 - Triax 78cm - Inverto Triple LNB

HT: Marantz, ALR Jordan, Velodyne, JVC, Stewart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...