Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ze zijn niet bedoeld om je antenne optimaal uit te richten.

Ik zou geen betere indicatie weten om het signaal zo zuiver mogelijk te krijgen voor maximale ontvangst.

Hoofdzaak is, dat je ontvanger het beeld foutloos weergeeft.

En BER speelt daar een belangrijke rol in. zowel bij kabel als bij satelliet.

De sterkte van het signaal is minder van belang dan de BER.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

• Moderator
Geplaatst:

Voor het uitrichten van de schotel en het optimaliseren van de LNB in het brandpunt van de schotel gebruik ik de Satlook Digital NIT.

Signaalsterkte en kwaliteitsaanwijzing van sommige ontvangers zijn niet altijd even nauwkeurig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Voor het uitrichten van de schotel en het optimaliseren van de LNB in het brandpunt van de schotel gebruik ik de Satlook Digital NIT.

Signaalsterkte en kwaliteitsaanwijzing van sommige ontvangers zijn niet altijd even nauwkeurig.

Ik ook, maar vind BER toch een waardevolle indicator.

Bij digitale kabel trouwens wel meer dan bij digitale sat, maar desalniettemin.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste Beobuddy

Jij laat in bericht 10 een afbelding en beschrijving van een diseqc-switch zien. Dat is toch een Triax diseqc-switch. De naam en het logo van Triax is linksboven te zien. Voor de duidelijkheid heb ik nog even een grotere afbeelding meegestuurd.

post-60869-0-99964200-1360492738_thumb.png

Geplaatst:

Men kan een uitstekende BER waarde hebben met een arme MER (modulation error ratio) waarde. Als men een goede MER waarde heeft, dan zal het digitale signaal "stabieler en schoner" blijven bij slechte weer omstandigheden. Het zijnde bij de kabel of satelliet signaal. En dat is weer terug te herleiden in het constellation-diagram.

Geplaatst:

Omdat ik niet zelf bij de schotel ben op dit moment, heb ik even nagevraagd.

De lnb is het type: TWIN LNB Diavolo Gold, Megasat, 60 dB versterking, input range 10,7 - 12,75, excellent noise 0,1 dB, extreme heat and cold resistant. Feed diameter 40mm.

@ CeesV: bedankt voor de uitleg. Duidelijk en helder.

@ Sprietje: ik heb eeb screencapture gedaan van de website waar ik hem vandaag heb (Wehl). Daar wordt de switch als MF verkocht en ik wilde daar niet eigenhandig TRIAX van maken, daar ondanks de behuizing ze als identiek eruit zien. Off topic: vroeger had je ook philips en aristona tv's. Optisch gelijk maar niet geheel identiek.

@ Ventura. Ook mijn meetapparaatje heeft een constellation diagram. In huis meette ik een niet zo mooi diagram en dacht in eerste instantie aan de bekabeling. Juist omdat deze er al jaren ligt en onder diverse attributen, zoals haardblokken, diverse bochten en kronkels heeft.

Maar mijn eigen kabel tussen de Meter en de switch is een stuk koka599 kabel van 3 meter lengte.

Ik ga er (naief waarschijnlijk) van uit dat de meter die ik heb een goede is. Het is een peaktech 9015 welke ondermeer ook 8PSK kan meten en een constellation diagram kan laten zien. Toch een metertje van €359,- excl. BTW inkoop. Alle waar naar zijn geld denk ik dan.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Geplaatst:

Ben gek op plaatjes, dus hieronder nog een paar.

Let op. Deze foto's zijn genomen binnenshuis bij de ontvanger.

Gezien het constellation diagram en het spectrum plaatje dacht ik met een beschadigde kabel te maken te hebben. Juist omdat deze tussen de haardblokken buiten ligt.

Opmerkelijk detail is de hoeveelheid signaal met deze (vorige) lnb (Venton Rocket single).

Met de nieuwe Mediagold ligt de gemeten waarde duidelijk hoger.

post-38554-0-65289400-1360500249_thumb.jpg

post-38554-0-85604200-1360500263_thumb.jpg

Geplaatst:

De gemeten waardes voor andere 2 zenders op de astra 2.

Let op de hoeveelheid signaal die onder de 80% ligt.

post-38554-0-98251600-1360500469_thumb.jpg

post-38554-0-07963500-1360500482_thumb.jpg

Geplaatst:

Eén ding is duidelijk, de diseqc-switch is een Triax. Een betere kwaliteit kun je niet hebben. Dus daar hoef je het probleem niet te zoeken.

Ook de Megasat Twin Diavolo is een goede lnb. Haalt het niet helemaal met een Inverto Black Ultra maar wordt drie maal in testrapporten als goed beoordeeld, zie bijlage.

Mogelijk toch problemen met een beschadigde coaxkabel.

post-60869-0-52589300-1360505829_thumb.jpg

• Moderator
Geplaatst:

Ik zie aan de hand van de foto's nogal wat signaal afval naarmate de frequentie hoger wordt.

C/N en BER zie je overeenkomstig veranderen.

Zoals Sprietje al aangeeft de antenne kabel eens onder de loupe nemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

@Beobuddy

Ik heb een grote vermoede dat de meter in de hoge band niet correct werkt. Als ik naar de foto's bekijk. Dan zie ik nergens het 22K lampje branden bij de volgende frequentie: 12324 en 11856 verticaal op de astra 1. Ik heb eerder verteld, lage band is 10.70 tot 11.70 Ghz en bij de hoge band is het 11.70 tot 12.75 Ghz. Is er een mogelijkheid om de 22K handmatig (geforceerd) aan te zetten in deze meter?

aangepast door Ventura
Geplaatst:

Dan ga ik op jullie suggestie de kabel van de lnb maar eens wisselen.

De koka kabel die ik gebruik vanaf de switch naar de meter is dezelfde die ik hier thuis bij de meting ook gebruik.

Verder is het handmatig mogelijk om bij de meter middels de funktietoetsen de 22khz aan of uit te zetten (F3). Zie het spectrumplaatje.

Verder is het zo dat als ik op de SKY Drama zender afstem, ik in beeld de melding "Scramble TV" krijg. Dat zou inhouden dat de meter wel locked op die hoge frequentie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen