Ventura Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Verder is het zo dat als ik op de SKY Drama zender afstem, ik in beeld de melding "Scramble TV" krijg. Dat zou inhouden dat de meter wel locked op die hoge frequentie. Scramble TV betekend zender is gecodeerd.
Beobuddy Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 Ja, dat snap ik. Ik wilde er dan ook alleen mee aangeven dat de meter locked op het (gescrambled) signaal en dat de bijbehorende waardes dan ook daadwerkelijk gemeten zijn. Het is in principe een veredelde satellietontvanger met meer softwarefunctionaliteit. Het scheelt dat je het dak op moet met ontvanger en scherm. Foto laat zenderlijst zien met een dollarteken voor als he gescrambled is. CNN geeft dus beeld. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beobuddy Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 @ Ventura: Ja, de 22khz is handmatig aan/uit te zetten en is in beeld wel/niet zichtbaar. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beobuddy Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 Verder dan hier nog 2 foto's met het constellationdiagram hier thuis en vergeleken met verderop. Links hier thuis met hogere kwaliteit Rechts verderop met veel lagere kwaliteit DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beobuddy Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 (aangepast) Maar even resumé. De gebruikte LNB en switch zijn prima. De gebruikte coax moet verwisseld worden, met waarschijnlijk een meting direct vanaf de LNB zonder switch zelf. Kan een boom die net naast het zichtveld staat nog van invloed zijn? Is de Astra2 niet een verzameling van meerdere kleinere satellieten? Kan het dan zijn dat de gebruikte SKY satelliet onder een net iets andere hoek binnenkomt? Of ben ik nu echt de weg kwijt? De eigenaar wil best een Visio BigSat nemen als dat een beter resultaat geeft. Maar mijn eerste ingeving is eerst een andere plaatsing dan nu aan de scheidingsmuur op 1,5 meter hoogte van de grond (kijkt dus net langs bomen omhoog) 10 februari 2013 aangepast door Beobuddy DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Sprietje Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Beste Beobuddy Bijna alle satellietposities bestaan uit meerdere satellieten. Eén satelliet kan namelijk nooit de hele frequentieband aan die toegestaan is voor alle transpondersfrequenties. Zowel de 28,2 als de 19,2 graden oost positie bestaan uit 4 actieve satellieten. Deze staan allemaal zo dicht bij elkaar, dat je met een normale schotel tot 120cm er niets van merkt dat het niet exact één positie is, bij grotere schotels is dit wel te merken. Het kan dan ook niet zijn dat je hierdoor merkbaar last van signaalverschil krijgt. Een boom kan dan ook niet de oorzaak zijn dat je de ene satelliet van de 28,2 graden oostpositie wel goed ontvangt en de andere satelliet van de 28,2 graden oostpositie niet. Ik heb het nog even voor je uitgerekend: Stel dat de boom op 8 meter van je schotel vandaan staat, dan is het verschil tussen de ontvangst van de Eutelsat 28A op 28,5 graden oost en de Astra 2 op 28,2 graden oost slechts 4 cm. Dat is nog niet het verschil van een klein blaadje. Verder zeg ik ook niet dat de coaxkabel vernieuwd niet worden maar ik zou hem wel even helemaal inspecteren. Misschien zit er ergens een knik of beschadiging in. Hij loopt onder een stapel hout door schrijf je. Dat is precies een plaats waar muizen zich graag ophouden. Vorig jaar had ik ook een coaxkabel die door muizen/ratten was aangevreten, zie bijlage. Je kunt de twee voortanden van die rotbeesten in de coaxkabel zien. Of ze nu honger hebben of niet, die krengen knagen overal aan. Tegenwoordig leg ik coaxkabel altijd in tyleenleiding als hij in- of over de grond gaat.
Beobuddy Geplaatst: 11 februari 2013 Auteur Geplaatst: 11 februari 2013 Bedankt Sprietje voor de duidelijke uitleg. Zo worden we met de dag wijzer. ik heb wel aan het begin verteld dat eerder gedane metingen verderop gebeurd zijn direct aan de TRIAX (ga er van uit dat de MFD dus een TRIAX is) zijn gedaan. Dus staande naast de schotel. Deze metingen gaven dus al de slechte kwaliteit. Mijn intenties zijn om toch nod direct op de lnb te meten en daarmee de switch en het gebruikte 1,5 meter coax te omzeilen. We zullen zien wat dat brengt. De planning is pas verder deze week opnieuw te experimenteren en te meten. Nieuwe bevindingen zal ik uiteraard terugkoppelen. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beobuddy Geplaatst: 18 februari 2013 Auteur Geplaatst: 18 februari 2013 @ Sprietje. Deze week ga ik terug om de kabel te vernieuwen. Vanwege een verbouwing moet dat toch gebeuren. Welke tyleenleding gebruik je ervoor? Gewoon de eerste de beste zwarte tyleen voor waterledingen? Ws een zonder diverse isolatie? Gaat de kabel makkelijk door de leiding? Direct erdoor heenduwen, of moet je perslucht eerst een touwtje erdoor heen persen? Ik moet ongeveer een 12 meter minstens door tyleen. Enige advies daarbij is asltijd welkom. Inmiddels is er toch gevraagd om een grotere BigSat versie. Ik vermoed dat de hoeveelheid signaal de mate van kwaliteit bepaalt. Door de grotere hoeveelheid signaal, is de afstand signaal-ruis ook groter en wordt denk ik logischerwijs ook de kwaliteit beter. Correct me if I'm wrong. Ik heb nog eens gemeten vanaf de switch bij mijn eigen schotel. De meter geeft dan een dikke 17-18dB aan. En dat in tegenstelling tot de 10-12 dB eerder gemeten verderop, moet dat toch winst in kwaliteit geven? DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Sprietje Geplaatst: 18 februari 2013 Geplaatst: 18 februari 2013 Beste Beobuddy Coaxkabel in de grond? Lees dit draadje maar eens: http://www.sat4all.com/forums/topic/325871-advies-over-coaxkabel-in-de-grond/
Beobuddy Geplaatst: 26 februari 2013 Auteur Geplaatst: 26 februari 2013 Zo, even een update na een ruime week. Door griepje heeft het even wat langer op zich laten wachten. Maar goed. Ik heb Sprietjes advies opgevolgd om de leiding in tyleenleiding in de grond te plaatsen en heb dus 20 meter straat opgehaald. Vervolgens de tyleen (13mm) de grond in gelegd en in 2 etappes de kabel erdoorheen gehaald. Ik bedoel met 2 etappes dat ik 2 haspels van ieder 15 meter had gehaald en geen zin had in een rol van 50 meter. Met behulp van een speciale tyleenkoppeling om de 2 delen te kopppelen, dacht ik verder vrij vlot de kabel (Belden H125) makkelijk door de tyleen te duwen. Want ruimte genoeg dacht ik tussen de buitenwand van de kabel en de binnenwand van de tyleen. Moet een makkie zijn om die erdoorheen te duwen. Niet dus! Na een meter of 10 wordt het steeds lastiger om de kabel erdoorheen te duwen omdat het zich kennelijk vastkrult in de tyleenleiding. Ik denk met een Koka599 dat het makkelijker gaat, omdat die kabel stugger is en zich meer in rechte lijn laat voortduwen. Het idee van het touwtje met de muurplug had ik gelezen en ook meegenomen, maar dacht het toch zonder te kunnen. Uiteindelijk stond ik er alleen voor en kun je ook niet aan de ene kant aan het touwtje trekken om tegelijkertijd aan de andere de kabel te begeleiden. Zelfs de stofzuiger is de wagen niet uitgeweest. Maar behalve de kabel is er ook een andere schotel geplaatst. De Visiosat G4 die er hing, heb ik vervangen doorzijn grotere broer, de Bigsat. Eigenlijk voldeed de G4 het prima voor de meest gebruikelijk zenders, maar voor het gewin in kwaliteit op de Astra2 is de Bigsat de oplossing. Na het plaatsen van de Bigsat zijn diverse eerder gemeten waardes bij diverse zenders met ruim 3 dB verhoogd. Ik had een uitschieter met de BBC HD/One HD met een gemeten waarde van ruim 18dB direct op de LNB. De kwaliteit ging ook in grote sprongen omhoog. Nergens ben ik lager uitgekomen dan 60-62% waar ik eerder waardes had van 24-25%. Al met al een flinke extra investering. Nieuwe kabel en een Bigsat. Maar het werkt wel en er is meer reserve bij regen en/of sneeuw. Bedankt allen voor het willen meedenken!! DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen