tranceaddict Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Hallo, Ik ben nieuw op het hele satelliet gebied maar ben vandaag met eerste setup pogingen al een heel eind gekomen. Heb van een collega ter test de volgende items : VU+ Duo. Triax 88/98 schotel DuoLNB op Monoblock Quad LNB. de LNB heeft verder vermeld staat 19,2 en 23,5 VU+ Duo draait OpenPli 3.0, Kernel 3.1.1 met de laatste enigma update 2013-02-08 Ik wil graag van de volgende posities de satellieten kunnen ontvangen : 19,2 23,5 28,2 Eventueel ook de 13 Hoe kan ik dit realiseren met de huidige setup en kan dit uberhaupt of heb ik dan een andere LNB setup nodig ? Daarnaast wil ik graag als ik wat aan het opnemen ben met de PVR functie toch een andere zender kunnen bekijken. Moet ik dan per se de tweede tuner aankoppelen ? Zo ja kan ik via een enkele invoer kabel van buiten naar binnen richting de vu+ of moet ik twee dedicated kabels hebben liggen ? Ik heb de FTA zenders werkend alleen bij sommige zenders krijg ik de volgende melding : Service not Found : SID not found in PAT Alvast bedankt ! Racing is in my blood - Ayrton Senna
ikkeenjij36 Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Hoi welkom,wat jij wil gaat niet lukken met deze setup daar moet je echt 4 lnb's voor gebruiken en dan ook nog eens twin lnb's en dan 2 kabels naar je tuner toe. Dat verhaal van sid not found in pat heeft iets te maken met of dat je schotel net niet goed afgesteld staat of je moet er een nieuwe zenderlijst inzetten. Veel su6 ermee Triax 64 cm op een 3 poot statief met een multifeedrail met satposities astra 1+2+3 en hotbird dit alles op de SAB TITAN 1 en elke week mee in de vrachtwagen door heel europa
Sprietje Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Beste tranceaddict Aan dat monoblock heb je inderdaad niets. Er zijn diverse mogelijkheden. De meest eenvoudige is sinds enkele dagen een triple-lnb voor de Astra 1, 2 en 3 die je op een 64cm-schotel plaatst. Het is een bescheiden schotel die niet echt opvalt, eenvoudig te plaatsen, niet duur en je hebt 4 aanslutingen. Dus behalve je VU+Duo, kun je bijv. ook nog een ontvanger op de slaapkamer aansluiten. Voor €110 euro ben je klaar zonder coax en beugels. Je hebt onder normale weersomstandigheden goed beeld. Alleen bij een flinke harde bui kan het beeld hoofdzakelijk op de Astra 3 even wegvallen. Wil je voor een grotere schotel met meer slecht weer reserve, dan zou je die Triax 88 kunnen gebruiken met een multirail en 4 losse lnb’s. Ik zou dan kiezen voor Inverto black ultra twin en twee Spaun 4/1-diseqc-switches. Je komt dan op een kleine 200 euro uit. In deze prijs heb ik €30,50 euro meegerekend voor een Triax 88. Eventueel kun je €50,- besparen op diseqc-switches maar dat raad ik je af. In deze opstelling heb je dan wel de Hotbird er bij maar slechts 2 aansluitingen. Met 4 aansluitingen wordt het duurder. Er moeten twee coaxkabel naar binnen. Is dit een heel groot probleem, dan zijn daar oplossingen voor. 1
tranceaddict Geplaatst: 9 februari 2013 Auteur Geplaatst: 9 februari 2013 Bedankt voor de reacties, Ik hoef niet per se de 13 te ontvangen, maar ja als je dan toch bezig bent kijk je ook even wat verder natuurlijk. Mijn eis is in ieder geval de 19,2 + 23,5 + 28,2 Nu lees ik dat die triple LNB er is. Dit triple LNB word in een ander topic besproken en het is dus niet mogelijk die op de bestaande traix 88 schotel die ik nu in bruikleen heb te gebruiken. Klopt dit 100% ? Als ik naar een kleinere schotel ga hoeveel kans is er dan op slechte ontvangst als het hard regent of sneeuwt ? Ik heb van mijn collega begrepen dat de traix schotel een zogenaamde off focus schotel is waardoor een multifeed van 4 lnb's niet werkt ? Hoe zit dat ? Welke oplossingen zijn er voor het binnen brengen van maximaal 1 coax kabel maar toch gebruik te maken van beide tuners ? het probleem is dat ik in de woonkamer geen extra coax kabel in de buis er meer bij krijg geduwd vanuit de meterkast naar de woonkamer toe.... Racing is in my blood - Ayrton Senna
Sprietje Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 Beste tranceaddict Als eerste nog even welkom op dit forum. Het is onmogelijk de triple-lnb op een 88cm-schotel te plaatsen. Waarschijnlijk gaat dat nog wel lukken op een 78cm-schotel maar dat zal eerst uitgeprobeerd moeten worden. In Nederland worden bijna uitsluitend offsetschotels gebruikt. Alleen die zijn geschikt voor een multirail. Dus het klopt niet wat je collega’s zeggen. De kans op tijdelijke uitval van 5-10min. is op een kleine schotel altijd groter dan op een grote schotel maar ik denk dat bij een goed uitgerichte schotel dit toch niet meer dan 3-4 keer per jaar voorkomt en dan hoofdzakelijk op de Astra 3. Bij een 88cm-schotel zal dat 1-2 keer per jaar zijn. Als er beslist geen tweede coaxkabel aangelegd kan worden, dan kun je gebruik maken van een Johansson 9640 KIT. Het deel wat je bij je schotel plaatst voegt de signalen van 2 coaxkabels samen, het deel wat je bij je ontvanger hebt, splitst de signalen weer, zie bijlage. Het geeft wel enig verlies. In dit geval zou ik voor de grote schotel gaan. Als je twee coaxkabels in een pijp moet leggen kan dit alleen maar door de plastic buitenmantel van de coax af te halen. Hij is dan nog maar 5,4mm dik en dan passen er makkelijk 2 in.
Eduard07 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 (aangepast) Als je twee coaxkabels in een pijp moet leggen kan dit alleen maar door de plastic buitenmantel van de coax af te halen. Hij is dan nog maar 5,4mm dik en dan passen er makkelijk 2 in. En er bestaat ook nog meeraderige coax-kabel met 1 plastic buitenmantel. Die zou wel moeten passen en lijkt me ook een degelijkere oplossing. O.a. Belden maakt het. Coaxial_Cables.pdf 10 februari 2013 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Beste Eduard07 Van diverse merken heb ik het hele assortiment al regelmatig doorgekeken maar er bestaat gewoon geen dubbele coaxkabel met weinig verlies die door een 16mm elektriciteitsbuis getrokken kan worden. Als jij die wel kent, hoor ik graag het merk en typenummer van je. Maar stel dat die wel zou bestaan, hoe kom jij dan aan bijv. een stuk van 12 meter als die nergens te koop wordt aangeboden?
mebo870 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Wat zou het effect zijn van in-line versterkers op die meeraderige coax-kabel ? Gesteld dat er ergens plaats is om er tussen te gaan zetten. The key to happiness. Stay away from idiots
Eduard07 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Beste Eduard07 Van diverse merken heb ik het hele assortiment al regelmatig doorgekeken maar er bestaat gewoon geen dubbele coaxkabel met weinig verlies die door een 16mm elektriciteitsbuis getrokken kan worden. Als jij die wel kent, hoor ik graag het merk en typenummer van je. Maar stel dat die wel zou bestaan, hoe kom jij dan aan bijv. een stuk van 12 meter als die nergens te koop wordt aangeboden? Niet 2-aderig, wel meer-aderig (5), maar als die wel door een buis kan, lijkt me dat geen gekke (lees: een toekomstgerichte) oplossing. Ik heb meermalen overwogen deze kabel aan te schaffen (Nog niet gedaan.) en die is natuurlijk gewoon per meter te koop. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Eduard07 Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Edit: De Belden H-121 wordt verkocht voor twin-situaties en is 5 mm dik. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 10 februari 2013 Geplaatst: 10 februari 2013 Klopt, maar die heeft wel 39,4dB demping bij 2150MHz per 100m.
tranceaddict Geplaatst: 10 februari 2013 Auteur Geplaatst: 10 februari 2013 Heren, Bedankt voor jullie reacties. Sprietje, weet jij wat de demping dan zou zijn bij die johnson kit ? Dit ten opzichte van de kabel die eduard noemt ? Andere vraag die hierbij bij me op komt : Ik wil enkel 1 programma op kunnen nemen terwijl ik een ander programma kijk. Heb ik dan nog steeds op beide tuners coax nodig of kan dit ook op 1 tuner met twin of quad lnb setup waardoor ik een diseqc a/b of a/b/c/d config heb? Of zeg ik nu iets verkeerd ? Andere vraag over diseqc : Als ik vier losse lnbs heb met 1 uitgang dien ik daar dan een diseqc op aan te sluiten met 4 ingangen en 1 of 2 uitgangen of hoe werkt dit ? Is openpli 3 ook geschikt hiervoor ? Sorry veel vragen maar ben nog een noob op dit gebied en wil goed voorbereid zijn voordat ik tot aanschaf overgang Bedankt weer Racing is in my blood - Ayrton Senna
tranceaddict Geplaatst: 12 februari 2013 Auteur Geplaatst: 12 februari 2013 bump Kan iemand mijn vragen nog beantwoorden ? Dank u Racing is in my blood - Ayrton Senna
Sprietje Geplaatst: 12 februari 2013 Geplaatst: 12 februari 2013 Beste tranceaddict Ik was dit draadje even uit het oog verloren. Om op te kunnen nemen en kijken naar een ander programma hebt je twee coaxaansluitingen nodig. Wat betreft het verlies dat de Johansson Stecker-deStacker geeft, dat is 8dB. 4dB wordt verloren in de Stacker en 4 dB wordt verloren in de de-Stacker, zie de specificaties in de bijlage. Daar komt dan nog de extra verliezen bij door de hogere frequentie die door de coaxkabel gaat. Normaal is dat 2150MHz, bij de Johansson is dat 3550MHz. Wat meer verlies geeft, de dunne coaxkabels of de Johansson, dat hangt af van de lengte van die dunne coaxkabel. Ik denk dat je minder verlies hebt als je door die pijp twee dunne coaxkabels legt. Durf- of kan je de bestaande coaxkabel er niet uit krijgen, dan heb je geen andere keus dan de Johansson 9640-kit. Als je 4 lossen lnb’s hebt met één uitgang, dan heb je daar een 4/1 diseqc-switch voor nodig. Heb je 4 losse lnb’s met twee uitgangen, dan heb je daar twee 4/1 diseqc-switches voor nodig. Ik adviseer je een goede switch te nemen, een Spaun SAR 411 F (compleet met waterdichte behuizing heet die SAR 411 WSG) of een Triax MFD 41 D.
tranceaddict Geplaatst: 15 februari 2013 Auteur Geplaatst: 15 februari 2013 Hallo Sprietje, Heb het deze week druk gehad vandaar nu pas een reactie van mijn kant. hartelijk dank voor de uitleg,. Ik denk dat ik 4 losse TWIN lnb's neem en voor de 2 dunne coaxkabels ga. Racing is in my blood - Ayrton Senna
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen