Ga naar inhoud

Wie gebruikt Triax 78 met CD/TVV duo LNB?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals in de titel staat: wie gebruikt er een Triax 78 met de standaard CD/TVV duo LNB (twin/quad) ... die eigenlijk speciaal voor de Triax 64 gemaakt is?

Is met deze combinatie een goed beeld te krijgen, zonder storingen/blokvorming op alle Astra 1 en Astra 3 zenders (ook HD, ook 8PSK,...)?

Welke SNR kan je dan bereiken en is er nog voldoende "regenreserve"?

Ik heb ergens gelezen dat bij deze combinatie de kop voor Astra 1 (19.2) in de houder moet zitten, terwijl het normaal gezien toch beter is om die voor de Astra 3 (23.5) in de houder te steken wegens zwakker signaal. Hoe zit dat nu?

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Geplaatst:

Ik heb verschilde schotels geplaatst hier in de buurt ,van 64 en 78 cm met een

duo-lnb van cd ,mijn voorkeur gaat uit naar een 78 cm ,deze heeft meer regen reserve

maar een betere op stelling blijft een 88 cm of groter, maar dan met losse lnb's ,

dus niet met een duo-lnb

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Beste TiVe

Je kunt de standaard CD/TvV duo-lnb ook gebruiken op een Triax 78 hoewel die voor een Triax 64 gemaakt is. Het is wel zo, dat de afstand tussen de twee koppen dan eigenlijk te klein is. Deze is 37mm en moet eigenlijk 10mm groter zijn op een Triax 78. Dit is echter geen probleem als je er maar voor zorgt dan te kop van de Astra 3 in de klem zit. De sterke Astra 1 komt toch wel door ook als staat de kop niet helemaal goed, de Astra 3 lnb krijgt met een 78cm-schotel een stuk meer signaal.

Nu schrijf je dat je gelezen hebt dat de kop van de Astra 19,2 in de klem moet zitten. Dat klopt, dat was vroeger zo om reden dat mensen die van een enkele kop wilden overschakelen naar een duo-lnb dit zelf konden doen door eenvoudigweg de bestaande lnb te verwijderen en de nieuwe duo-lnb te plaatsen. De schotel hoeft dan niet opnieuw uitgericht te worden.

Later toen de moeilijker te ontvangen modulaties gebruikt gingen worden, heeft CanalDigitaal ingezien dat het veel beter is de kop van de Astra 3 in de klem te zetten. Zo staat het ook tegenwoordig op de site van CanalDigitaal zie:

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/installatiehandleiding-hd-startersset.pdf

Geplaatst:

Later toen de moeilijker te ontvangen modulaties gebruikt gingen worden, heeft CanalDigitaal ingezien dat het veel beter is de kop van de Astra 3 in de klem te zetten.

Naast het feit natuurlijk dat Astra 1 voor CDS inmiddels bij lange na niet meer satpositie 1 is.

In wezen zitten de SD-zenders op Astra1 hoofdzakelijk vanwege de Europa/campingdekking en liften we verder louter nog mee op een paar buitenlandse zenders.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

OK, dus toch ook Astra 23.5 in de houder.

Verder niemand die deze configuratie gebruikt, en kan bevestigen dat de ontvangst OK is (= storingvrij) ??

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Geplaatst:

Je staat achter de lnb-houder en kijkt de schotel in. Links is west, Rechts is oost.

Je doet de linker hals in de lnb-houder op de schotelarm en richt de schotel zo nauwkeurig mogelijk op Astra 3/23,5.

De rechter hals die nog vrij hangt (aan de Oostkant), moet iets lager gaan zitten, dus schuin naar beneden, om Astra 1 zo goed mogelijk te ontvangen. Dus die ook even finetunen.

That's it.

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Je staat achter de lnb-houder en kijkt de schotel in. Links is west, Rechts is oost.

Je doet de linker hals in de lnb-houder op de schotelarm en richt de schotel zo nauwkeurig mogelijk op Astra 3/23,5.

De rechter hals die nog vrij hangt (aan de Oostkant), moet iets lager gaan zitten, dus schuin naar beneden, om Astra 1 zo goed mogelijk te ontvangen. Dus die ook even finetunen.

That's it.

Inderdaad, that's it ... of dat zou het moeten zijn. Ik heb dit allemaal al enkele keren gedaan en krijgt perfect beeld op alle Astra 23.5 en 19.2 zenders met SNR 99%/16.2 dB voor Astra 23.5 en 70-75% voor Astra 19.2, alleen blijf ik regelmatig blokvorming hebben op Astra 23.5 (HD) zenders ... zie mijn andere posts in dit forum: "Zit deze dakgoot in de weg?" en "99% (16,2 dB) signaal en toch nog storing op VTM HD (e.a. op 11856 V)".

Ik ben ondertussen al enkele weken bezig met het zoeken van de oorzaak en heb al van alles geprobeerd: opnieuw uitrichten met satfinder, andere F-connectoren, storingbronnen wegnemen (DECT telefoon, babyfoon,...),... Momenteel denk ik aan de LNB, omdat ik ook eens m'n oude single LNB teruggeplaatst heb gedurende 2 avonden en toen geen storingen gezien heb (toeval?). Ik heb een nieuwe GTSat duo LNB (voor 80 cm schotels), en heb al hier en daar gelezen van gelijkaardige problemen die na het vervangen van de duo LNB van merk X door eentje van CD/TVV opgelost waren. Vandaar dit topic omdat ik een CD/TVV duo LNB (voor 64 cm schotels) op m'n Triax 78 wil proberen.

Waarschijnlijk heb ik vanavond zo'n (tweedehands) duo LNB ... ik ben benieuwd.

Geplaatst:

Je bent prima bezig om d.m.v. eliminatie het probleem op het spoor te komen. Ik zou het ook zo hebben gedaan, inclusief je laatste stap. Ook ik ben heel benieuwd wat deze stap oplevert.

Geplaatst:

Gisterenavond, in het donker en de vrieskou, mijn duo LNB GTSat GT-MDQD43 (voor 80 cm schotel, quad) vervangen door eentje van TV Vlaanderen (voor 60 cm schotel, twin).

Bij deze kan ik zelf mijn vraag beantwoorden: ja, deze LNB werkt ook op een Triax 78 ... en eigenlijk zelfs beter, want naast de 99% ontvangst voor Astra 23.5, heb ik nu ook 85% voor Astra 19.2, terwijl ik voor deze laatste maar tot 70-75% geraakte met de andere LNB.

En wat belangrijker is, tot nu toe nog geen enkele storing gezien ... al wil ik niet te vroeg juichen want ik heb ook nog niet zo lang gekeken (een uurtje ofzo). Dus nog een paar dagen afwachten of het zo blijft!

Dan rijst de vraag, is mijn nieuwe GTSat LNB nu stuk, of niet helemaal compatibel met m'n ontvanger (XTrend 6500), of niet geschikt voor een Triax 78?

Geplaatst:

Beste TiVe

Zoals al door meerdere mensen was aangegeven, kun je een CanalDigitaal duo-lnb ook voor een 78cm-schotel gebruiken. Ook jij beaamt dat de ontvangst dan zelfs beter is dan met een 64cm-schotel.

Ook de GTSat GT-MDQD43 kun je op een 78cm-schotel gebruiken. Dat wordt zelfs heel veel gedaan. Nu je probleem over is, is wel haast zeker dat die GTSat GT-MDQD43 niet in orde is want het kan niet zo zijn dat het te maken heeft met een combinatie met je XTrent 6500.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen