Ga naar inhoud


Kleverige stopverf in bestaand kozijn


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

hout rot, zie je zo.

bouwkundig advies

zijn de ontwateringsholletje buitenzijde deur dicht / verstopt open maken

of indien niet aanwezig deugdelijke ontwaterende glaslatten toepassen

 

Volgens mij hebben we het hier over enkel glas in een deur en daar zitten normaal geen ontwateringsopeningen oid. in.

Zodra je praat over isolatieglas zullen er ook openingen zijn om condens ed. af te voeren zodat de ruit niet steeds met de voeten in het water hoeft te staan.

 

Maar je hebt wel gelijk wat de reparatie betreft, alleen een beetje herstellen kan wel maar dan straks in het voorjaar wel weer openmaken en de oorzaak echt onderzoeken, want zo'n plek ontstaat vaak alleen maar als er ergens water achter de verf kan komen en los je dat niet goed op dan gaat het alleen maar van kwaad tot erger.

 

Suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


gerrit dubbel glas zie je op de foto's een pagina terug

ik hoop dat de ontwatering holletjes (conform KVT BRL en KOMO) zichtbaar zijn... op de foto

bij raam en deur

 

klopt zie het nu ook. :whistle:

 

1 ding is dan wel vrijwel zeker nl. er is geen stopverf gebruikt of er moet wel een enorme prutser aan het werk zijn geweest.

 

Nu de kit even met een scherp mesje doorsnijden, latten verwijderen en kijken waar het water vandaan komt.

Dit verhelpen, goed laten drogen, lik verf er over en alles weer netjes maken (wel de juiste overschilderbare kit gebruiken) 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het enigzins vreemd dat vocht/ontwatering/houtrot de oorzaak is van de problemen.

Het gaat om de binnenzijde van de deur (huiskamer zijde), en heb nooit last gehad van condens of ander vocht.

De ontwateringsgaten aan de buitenzijde zijn gewoon schoon en open, dus dat kan het probleem niet zijn.

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de sponningen (achter de glaslatten) kan condens optreden daar het hout minder goed isoleert dan het dubbel glas

alle condens water van de zijden komende loopt tussen glas en houten sponning omlaag en dus in de onderste sponning verzameld zich dat

daar is dus een dergelijke condens water afvoer belangrijk (mits niet bevroren, hetgeen ook wel voorkomt in de winter)

indien dit condenswater maar lang genoeg blijft staan rot het hout weg...

 

je zult zien als je het gaat repareren volgens de boven reeds qua stappenplan aangeduide werkzaamheden, dat je wellicht nog één verbetering kunt toepassen

namelijk door de sponning zelf en nieuwe glaslatten rondom eveneens driemaal dekkend te schilderen EN door nieuwe glaslatten van purenit te gebruiken.

 

purenit is een recycle pruduct van gecomprimeerd pur schuim dat dezelfde eigenschappen heeft qua bewerking als hout MAAR een veel hogere isolatiewaarde heeft

(als plaatmateriaal verkrijgbaar in meerdere dikten tot zelfs 40mm gezaagd en geprofileerd in de freesbank maak je daarvan glaslatten)

maak ze ook breder opdat ze meer overlappen over de deur (tweemaal de breedte van de huidge glaslat).

 

Zorg dat het dubbel glas bij herplaatsen rondom in de sponning 5mm speling heeft tov kopse vlak en vul die ruimte vooral NIET met kit. (gebruik daarvoor de nylon afstandhouders en glasdragers)

De zoals boven genoemde stopverf is zelfs zeer ongewenst in een glassponning bij dubbel isolerende beglazing van deuren

 

Men heeft welliswaar vroeger sponningen in de hoeken over 25 cm volledig in de kit gezet maar dit kwam enkel voor bij raamvleugel waar de hout doorsnede te klein is qua sterkte voor het gewicht van de ruit en deze ruit structureel verlijmd wordt in de sponning waarmee de raamvleugel zijn stevigheid krijgt uit het glas zelf.

(overigens kwam dat principe uit verouderde KVT details en BRL's toen men de bouwfysische problematiek nog niet helemaal begreep in de kozijnbouw)

 

kit < is iets anders dan > stopverf (stopverf wordt niet meer gebruikt tegenwoordig, behalve bij enkele beglazing in bestaande raam en deurvleugels)

 

Ga voor de grap eens naar een van de vele bekende raam en deurkozijn fabrikanten op bezoek en bekijk het ter plekke in de werkplaats hoe men die ramen en deuren beglaasd. Je zult die stopverf / welpasta en butyleenkit nergens aantreffen.

 

met groet

aangepast door Tonskidutch

Painted Moon

The Silencers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...