Ga naar inhoud

T90 uitgericht: signaal ok met korte kabel, geen signaal met lange kabel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste voodoodoll

Zo zie je maar weer dat je alleen met goede koaxkabel moet werken zoals Koka 799 of belden H125 zeker voor lange afstanden.

Ik schreef niet voor niets dat ik van dat merkt nog geen tussensnoertje van 1 meter zou willen hebben gezien de specificaties maar je kunt ook niet anders verwachten van een verkooporganisatie die ook stofzuigerzakken e.d. verkoopt. Hetzelfde als coaxkabel van de bouwmarkt, ook niet aan beginnen.

Maar in ieder geval fijn dat het nu werkt.

• Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

...

Hetzelfde als coaxkabel van de bouwmarkt, ook niet aan beginnen.

Als je de specificaties in de gaten houdt, hoeft dat niet per definitie rommel te zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Hoezo Eduard07, heb jij bij een bouwmarkt dan wel eens een uitgebreide specificatie van een coaxkabel gezien wat de verliezen zijn bij de verschillende frequenties enz.? Ik niet.

Geplaatst: (aangepast)

Ook al zou de bijgesloten info niet tot in de details gaan zoals bij bv. Belden, wil dat nog niet gelijk zeggen dat het rotzooi is.

Heb momenteel al een aantal jaren wat meters double-shielded bouwmarkt coax van een bepaald merk buiten en binnen lopen tot volle tevredenheid.

aangepast door Eduard07

Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Hoezo Eduard07, heb jij bij een bouwmarkt dan wel eens een uitgebreide specificatie van een coaxkabel gezien wat de verliezen zijn bij de verschillende frequenties enz.? Ik niet.

Ik kom in Nederlandse en Duitse bouwmarkten.

Ik kom er double-shielded coax tegen van merken als Vivanco, Hama, Schwaiger. Daar kan ik de specificaties van checken.

Dat Belden HH-125 en Hirschmann koka 799 de top zijn, behoeft geen betoog. Maar daarna zijn toch ook wel een paar merken die ik niet gelijk zou afdoen als slecht. 

Beste Eduard07

Nu noem je ook meteen coaxkabel van merken op. Nou dat zie je in Nederland niet snel en al helemaal niet double-shielded. Die ben je vast in een Duitse bouwmarkt tegengekomen. De merken die jij noemt ben ik in Nederland nog nooit in een bouwmarkt tegengekomen.

En denk nu niet dat je met een dubbel afgeschermde coaxkabel beter af bent dan bijv. een Koka 799.

Bij 2400MHz heeft de dubbel afgeschermde Hama 120dB coaxkabel 36,0dB verlies, de Koka 799 maar 30,8dB. Bovendien betaal je voor de Hama 120dB coaxkabel maar liefst tussen de €2,20 en 2,40/meter terwijl je voor de Koka 799 tussen 0,60 en 1,00 euro betaald.

Ook heeft de Hama voor de satellietsignalen geen 120dB maar 110dB afscherming, de Koka 799  90dB en dat is meer dan voldoende onder normale omstandigheden.

aangepast door Sprietje

Beste Sprietje,

Ik kom inderdaad regelmatig in Duitse bouwmarkten en electronica zaken. Waar kan een sat-liefhebber nou beter terecht dan in Duitsland? ;)

Maar Hama en Vivanco worden ook in Nederlandse bouwmarkten verkocht.

Zoals ik al heb toegegeven, weet ik best dat er inderdaad "weinig" boven Koka of Belden gaat. Maar mijn stelling was dat andere coax daarom niet gelijk rotzooi hoeft te zijn.

Hama maakt zelfs quadruple-shielded voor buiten. Die kabel is amper te buigen, maar zeer geschikt voor aanleg in pvc-buizen.

Ik kan hier dus geen namen noemen, maar ik heb Vivanco bij een bepaalde Nederlandse bouwmarktketen gekocht. En was er geen relatie tussen Vivanco en Hirschmann?

Tenslotte: ik vind een coaxprijs van rond €1,- ook het ijkpunt. Ik betaal dus geen hoofdprijzen. Die quadruple-shielded van Hama die ik hier nog heb liggen zit in een doos van 40 meter en de prijs lag ook in die buurt. Wel in Duitsland, trouwens. :)

aangepast door Eduard07

Geplaatst:

Beste Eduard07

Ik begrijp dat je erg gecharmeerd bent van coaxkabel met meerdere afschermlagen maar waarom? Het heeft alleen maar nut als je vlak onder een gsm-mast woont en je een schotel hebt.

Ik gebruik liever coaxkabel die zo weinig mogelijk verlies heeft. Bovendien werkt het helemaal niet prettig met dubbel afgeschermde kabel die bijna niet te buigen is. De minimale buigradius is onpraktisch groot.

Het merk dat je in bouwmarkten het meeste tegen komt is van een Nederlands bedrijf dat met een “E” begint en daar wil ik de coax nog niet gratis van hebben.

Beste Eduard07

Ik begrijp dat je erg gecharmeerd bent van coaxkabel met meerdere afschermlagen maar waarom? Het heeft alleen maar nut als je vlak onder een gsm-mast woont en je een schotel hebt.

Ik gebruik liever coaxkabel die zo weinig mogelijk verlies heeft.

Je beschrijving klopt, maar ik heb die Hama-kabel ooit gekocht voor langere afstanden buiten (ook zonder slagvaste pvc-buis erom heen) en gebruik het gericht. Je bedoelt dat je aandacht gaat naar de kwaliteit van de binnenkant? Uiteraard. Maar Hama is geen inferieure kabel. En daar ging de discussie over.

Dat "E" -merk voldoet menigeen voor de campingschotel of Digitenne, maar je hebt op zich natuurlijk gelijk. Kwaliteit heeft zijn prijs.

aangepast door Eduard07

nou ben ik benieuwd

maar wat is nu echt de beste kabel????

Koka 799 of belden H125

de koka ken ik krijgen voor 69 eurocent per meter

de belden voor 59 eurocent

ik hoef maar 2 keer 10 meter van satelliet naar ontvanger

en is die ook goed te gebruiken voor lnb naar disequ???

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Geplaatst:

Beste blackeyes

Wat betreft demping ontlopen ze elkaar weinig, de Koka 799 30,8 dB per 100 meter, de belden H125 33,5dB per 100 meter, 2,7dB per 100 meter dus. Op 10 meter is dat een verschil van 0,27dB. Dat is dus te verwaarlozen.

Waar wel een groot verschil in zit is de soepelheid van de kabel. De Belden H125 is aanzienlijk soepeler en mag ook in kortere bochten gebogen worden van minimaal 35mm.

De afscherming van de Koka 799 is wat beter dan bij de Belden H125.

Geplaatst:

dank je voor je uitleg

ik krijg een rol belden van 100 meter voor 30 euro

dus direct besteld

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen