Ga naar inhoud


HDMI, Component, 1080 i of 1080 p ofwel welke kabels en instellingen?


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Al veel gelezen over dit verschijnsel maar is en blijft een verhaal van eigen smaak?

 

Over smaak valt niet te twisten. Toch gebeurt dat en dan de vraag: is er enige wetenschappelijk bewijs van wat het beste zou moeten zijn?

 

Televisie en ontvanger gelijk trekken, dwz beide op 720P of 1081i zetten? Of de ene wel en de andere niet?

 

Zie graag ervaringen van mede forummers en wie weet heeft iemand iets kunnen meten?

 

gr.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je het wetenschappelijk benadert is 720P mooier dan 1080i.

Het signaal van b.v. NED 1 HD wordt uitgezonden als 1920x1080.

Kun je dit op 1080P zetten op zowel de ontvanger als de TV dan ben je spekkoper.

Veel ontvangers gaan echter maar tot 1080i.

Heel veel HD-ready TV's gaan maar tot 720P.

Dan is het maar net welke omvormer beter zijn werk doet, ergens wordt het signaal teruggebracht tot 720P.

Gewoon proberen en kritisch kijken, dan vastzetten en niet meer aankomen.

 

De Belgische en veel Duitse HD-zenders gaan tot 720, dan is het duidelijk, alles op 720P zetten.

Bij de Linux-ontvangers is er een mooie extentie (auto-resolutie), die regelt automatisch wat er naar de TV moet gaan.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal zelf moeten kijken wat de sterkste en zwakste schakel is in je keten.

Soms is de chipset in je tv beter, soms in je sat ontvanger.

 

Het beste resultaat krijg je wanneer je dezelfde resolutie hebt als je paneel (scherm)

Wanneer je scherm 1920x1080 pixels is zal je het beste resultaat hebben wanneer het aangeboden signaal 1920x1080p is.

Wanneer het bronsignaal van je satelliet of DVD speler lager is zal je moeten proberen welke chipset in de keten het best de omzetting maakt naar de paneel resolutie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het wetenschappelijk benadert is 720P mooier dan 1080i.

Dat is dus helemaal niet zo.

Beide HD normen hebben hun voor en nadelen en zijn beide "mooi".

 

Het is inderdaad het beste je apparatuur zo in te stellen dat automatisch omgeschakeld wordt tussen beide normen. Dan vind er geen verdere scaling meer plaats. Bij de VU+ serie ontvangers gaat dit erg goed. De andere ontvangers weet ik niet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Uno 4.2.4 kan maximaal op 1080i ingesteld worden ben ik achter gekomen. Nu zend bijvoorbeeld ARD HD en ZDF HD uit in 1280x720 

Heel goed beeld. De tv, een txp50g30e (plasma full hadee) kan het allemaal aan blijkbaar. Dus moet ik de Vu aanpakken zodat die ook 1080p aankan of is het afhankelijk van de zender? Ik vind het ingewikkelde materie sowieso. De ontvanger heeft zoveel instelmogelijkheden, ik heb alles op standaard staan, geld ook voor tv. Alle zogenaamde beeldverbeteraars staan uit dus daar geen invloed van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de VU+ serie ontvangers gaat dit erg goed. De andere ontvangers weet ik niet.

 

waar vind ik die instelling ?

mijn tv kan 720p 1080i en 1080p aan.

 

als ik via netwerk naar tv stream heb ik het beste beeld de tv

kan dan ook 1920x1080 aan maar geeft andere problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet, zijn er misschien meerdere formaten zoals 720p,

maar voor 1080 op ontvanger én TV, is volgens mij alleen 1080i.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ET4000 staat ook op 1080p in combinatie met een Philips tv die dat ook werkelijk aan kan en het beeld is inderdaad super geweldig.

Alleen de ET4000 heeft 1080p, geen andere xtrend heeft dat.

 

De ET9200 hier kan niet verder dan 1080i en die heb ik dus terug gezet op 750p - 50.Ook hier in combinatie met een Philips tv. Zelfs in sd lijkt het beeld zoals bij anderen in hd. Die 'denken' dat ze in hd aan het kijken zijn.

 

Het ligt dus vrijwel zeker niet aan de xtrend en of de software hiervan. Controleer eens de instellingen in de tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor 1080P heb je wel een fatsoenlijke HDMI kabel nodig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een kabel die bij 1080i nog werkt kan problemen opleveren bij 1080p, vooral bij langere kabels.

 

De duurste kabel hoeft echter niet de beste te zijn.

 

Bij een standaard 2 meter kabel moet je onder de € 50 een werkende kabel kunnen vinden.

 

Even de winkelier vragen welke hij je aanbeveelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...