Ga naar inhoud


HDMI, Component, 1080 i of 1080 p ofwel welke kabels en instellingen?


Erwinnaar

Aanbevolen berichten


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor 1080P heb je wel een fatsoenlijke HDMI kabel nodig.

Hoi, 

Hier een vantage 8000s die max 1080 i is en een mediacenter pc die op 1080 p draait met een kabel van een grootgrutter voor 10 euro en dit gekoppeld aan een panasonic plasma die zelf het aangeboden signaal herkend dus i of p en moet zeggen dat je met 1080 P toch net weer een strakker plaatje krijgt.

 

Groetjes......................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het probleem is te herkennen welke kabel voldoet, en daarbij is de prijs helaas geen maatstaf.

 

Het probleem is hoe je een werkende kabel kunt herkennen in de winkel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het rare. heb mijn mediaspeler in andere hdmi poort gezet dat is ingesteld op 1080p 50 en het gewoon kan afspelen. alleen de xtrend geeft bij op tv meldingen video not supported

Alle films/series worden uitgebracht in 24 frames per seconde. Zodoende heb je aan 1080p 24 genoeg zolang je alleen TV kijkt. Worden er ook games gespeeld met een PC, dan pas heeft 1080p 50 of 1080p 60 zin.

 

Zelf zou ik voor 1080i gaan zolang de TV deze resolutie fysiek aankan, dus 1080 pixels in de hoogte. Verschil tussen 1080i en 720p merk je goed wanneer de TV fysiek 1080 pixels in de hoogte heeft, maar de 720p resolutie moet upscalen.

 

Het verschil tussen 1080i(interlaced) en 1080p(progressive) is erg klein met zulke hoge resoluties.

 

Extra noot: een kabel van een tientje of duizend euro gaat geen verschil geven, doordat HDMI digitaal gaat. Alles is een 1 (hoog) of 0 (laag) signaal, de kabel moet erg slecht zijn willen er dan signalen wegvallen. Leuk topic op Tweakers.net: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856/0. Zijn dure HDMI kabels dan oplichting? Vind van wel als een koper je zoiets probeert aan te smeren, anders is het gewoon een lucratief handeltje :).

aangepast door pr0ton
Link naar reactie
Delen op andere sites

post-31083-0-31258300-1362254071_thumb.png

Als je het wetenschappelijk benadert is 720P mooier dan 1080i.

Het signaal van b.v. NED 1 HD wordt uitgezonden als 1920x1080.

Kun je dit op 1080P zetten op zowel de ontvanger als de TV dan ben je spekkoper.

Veel ontvangers gaan echter maar tot 1080i.

Heel veel HD-ready TV's gaan maar tot 720P.

Dan is het maar net welke omvormer beter zijn werk doet, ergens wordt het signaal teruggebracht tot 720P.

Gewoon proberen en kritisch kijken, dan vastzetten en niet meer aankomen.

 

De Belgische en veel Duitse HD-zenders gaan tot 720, dan is het duidelijk, alles op 720P zetten.

Bij de Linux-ontvangers is er een mooie extentie (auto-resolutie), die regelt automatisch wat er naar de TV moet gaan.

 

Hoe zet ik dan 1920x1080 van Ned1 HD (1080i) op mijn Dreambox met auto-resolutie om naar 1080P ?

Dit lukt mij nml. niet !

Plasma en receiver 7020HD kan wel mkv's van 1080p goed afspelen.

 

Zie bijgaand mn instellingen.

aangepast door satfanatic

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zet ik dan 1920x1080 van Ned1 HD (1080i) op mijn Dreambox met auto-resolutie om naar 1080P ?

Dit lukt mij nml. niet !

Plasma en receiver 7020HD kan wel mkv's van 1080p goed afspelen.

 

Zie bijgaand mn instellingen.

Hoi,

Als de gegevens zoals op de foto die van jou zijn zou ik ze veranderen naar een verversing snelheid 50 of 60 Hz, zoals jij hem hebt ingesteld geld slecht voor een beperkt aantal flatscreens die dat (film) formaat van 1080p24 aan kunnen.

 

Groetjes...............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag wss hoe bv Ned1 Hd 1080i om te zetten naar 1080p!

Want vlgs. mij gaat dat niet!

Hoi

Volgens mij werkt het zo, het door jou ontvanger uitgestuurde formaat word meestal automatisch herkend door je tv of is handmatig in te stellen.

Ook kun je vaak in het menu van je ontvanger het gewenste uitgangs signaal instellen , maar bij de meeste sat receivers is 1080i het hoogst haalbare...in deze klopt dus jou stelling dat dat met dat soort receivers dat niet gaat.

 

Omdat ik ook tegen dit fenomeen op liep heb ik toen een htcp samen gesteld die dat wel erg goed kan.

 

 

Groetjes...................

aangepast door Terradon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dreambox kan op mijn Panasonic plasma heel hoed mkv's van 1080 p afspele.

Maar er werd beweerd dmv van de plugin "autoresolutie" 1080 i is om te zetten naar 1080 p.

En dat lukt mij dus niet!!!

aangepast door satfanatic

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Kan je de settings van die plugin dan niet handmatig veranderen, zoals ik eerder al zei zal je denk ik nooit beeld krijgen met refresh rate 24 die setting is slechts voor een paar flatscreens van oa panasonic uit de viera reeks.

 

Probeer deze eens te veranderen naar 1080P refresh rate 50 of 60 Hz dan heb je meer kans.

Als het goed is zie je bij je Pana zodra er een signaal is links boven welke norm die binnen krijgt.

Wat voor norm zie jij verschijnen op je Pana als je  MKv,s vanaf je dream afspeeld?

 

Even voor de goede orde ik heb geen ervaring met de Dreambox wel met veel andere ontvangers en mediacenter pc.

 

Groetjes.......................

Link naar reactie
Delen op andere sites

In één van de afleveringen van -naar ik meen- Kassa, hebben mensen van de Universiteit Twente aangetoont dat een goedkope kabel van 2,50 euro niet slechter presteert dan een hele dure kabel. Waarom mensen dan altijd weer zeuren over goedkoop(slecht) en duur(goed) ontgaat mij.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aan de prijs kan je een goede kabel niet herkennen.

Feit is wel dat bij de "hogere" instellingen sommige kabels het laten afweten, zowel goedkope als dure kabels.

 

Er zijn rapporten genoeg, dat het vervangen van de kabel de oplossing was.

Daarmee beweer ik niet, dat dit hier ook het geval is.

 

Er ontgaat mij echter een ding in deze discussie.

 

Waarom zou je een 1080i signaal willen omzetten in 1080P?

Je beeldscherm zorgt hier al voor, omdat je panel per definitie een p scherm is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ ceesv,

 

 

"Er ontgaat mij echter een ding in deze discussie.

 

Waarom zou je een 1080i signaal willen omzetten in 1080P?

Je beeldscherm zorgt hier al voor, omdat je panel per definitie een p scherm is."

 

Het ging eigenlijk ook om het uitgangssignaal van de receiver, klopt dat de schermen P schermen zijn, progessive scan  dus de meeste winst behaal je als je uitgang signaal ook p is en dus niet nog eens omgezet moet worden.

 

Ik constateer dat het beeld uit mijn mediacenter welke p is net wat strakker is dan die van mijn Vantage 8000s die interlaced is.

 

Groetjes.............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...