theprofessor Geplaatst: 7 maart 2013 Geplaatst: 7 maart 2013 Hallo, Ik heb een 88cm Triax schotel met een monoblock ingesteld op 7.0E en 13.0E. Ik vraag me af of het mogelijk is om met een multiblock van Triax met 3 losse LNB's 28.2E naast 13.0E en 7.0E te ontvangen op deze schotel? De multiblock kan 3-20 graden volgens de specs, maar ik weet niet of 21.2 graden haalbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt
Sprietje Geplaatst: 7 maart 2013 Geplaatst: 7 maart 2013 Beste Professor Welkom op dit forum. Als je even opgeeft in welke regio de schotel komt te staan, dan kan ik het wel voor je uitrekenen of het gaat.
theprofessor Geplaatst: 7 maart 2013 Auteur Geplaatst: 7 maart 2013 Beste Sprietje, Dank je wel. Ik zit in Nootdorp.
Sprietje Geplaatst: 7 maart 2013 Geplaatst: 7 maart 2013 Beste professor Met een Triax multiblock kunnen de lnb’s tot 330 mm uit elkaar staan. Voor Nootdorp moeten de lnb’s voor een Triax 88 schotel 286 mm uit elkaar staan hart op hart. Je houdt dus nog 44mm over ofwel, 22mm aan weerszijde. Dit is dus geen enkel probleem.
theprofessor Geplaatst: 7 maart 2013 Auteur Geplaatst: 7 maart 2013 Beste Sprietje Geweldig! Bedankt voor het berekenen. Kan ik dan 60mm lnb's plaatsen of moet ik voor kleinere gaan?
Oplossing Sprietje Geplaatst: 7 maart 2013 Oplossing Geplaatst: 7 maart 2013 Beste Professor Je kunt gewoon lnb’s nemen met een kop van 60mm zoals een Inverto Black Ultra. Het wordt en lastig karwei om dit afgesteld te krijgen maar als je het doet zoals ik het nu ga beschrijven moet het lukken. De beschrijving is gemaakt als je in de schotel kijkt en je de lnb-rail dus voor je hebt. Plaats een lnb-houder rechts tegen de lnb-arm aan zodat de lnb zover mogelijk boven de lnb-arm komt te staan. Plaats daar een lnb in. Zet de multirail 8,7 graden schuin, d.w.z. rechts 46mm lager over een afstand van 30cm gemeten met een waterpas. Stel de schotel in op 29.4 graden elevatie en richt de schotel nu uit zodat je de 16 graden oost optimaal ontvangt. Zet nu een streepje op de aluminium lnb-arm precies onder de voorzijde in het midden van de lnb. Schuif nu de lnb-houder naar rechts zodat het midden van de voorzijde van de lnb 42mm rechts van het streepje komt te staan. Dit is de positie van de Hotbird 13,0. Plaats de tweede lnb-houder rechts op de rail op 84mm afstand van de Hotbird-lnb, gemeten van pukkeltje tot pukkeltje aan de voorzijde van de lnb. Plaats nu aan de linker zijde op de rail de lnb voor de Astra 28,2. Deze moet op 201mm van de Hotbird-lnb komen te staan ook weer gemeten van pukkeltje tot pukkeltje voorzijde van de lnb. Om de schuinte van de rail nog een keer na te meten: de 7 graden oost lnb moet 43mm lager staan dan de Astra 28,2 lnb. Dan de skew-instelling van de lnb’s, met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal waterpas als je in de schotel kijkt: 7 graden oost = 2 graden 13 graden oost = 7 graden 28,2 graden oost = 10 graden Meet dit met een klein gradenboogje. Controleer of je op elke lnb maximaal signaal hebt door ze nog iets te verschuiven. Veel succes er mee.
theprofessor Geplaatst: 7 maart 2013 Auteur Geplaatst: 7 maart 2013 Beste Sprietje, Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Komend weekend ga ik ermee aan de slag.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen