Ga naar inhoud


cv badkamer aanpassen


blitzteam

Aanbevolen berichten

Mijn badkamer is in de winter te koud.

als ik de thermostaat( welke in de huiskamer hangt ) bv op 21 graden instel, is het logisch dat als in de huiskamer een temp van 21 graden is dat de HR ketel afslaat.

alleen wordt mijn verwarming op de badkamer dan ook koud.

Als ik onder de douch vandaan kom is dit niet zo aangenaam, daarom had ik het liefs dat ik de temp in de badkamer afzonderlijk kon regelen.

hoe los ik dit op?

 

ik heb een radson HR ketel en gewone radiatorknoppen.

Vu+ duo2 Pli +Vti

it's to be or not to be

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Thermostaat in een neutrale ruimte hangen, thermostaat kraan in de huiskamer.

Radiator in huiskamer "Knijpen", huiskamer deur open laten staan.

Op ketelwater / buitentemperatuur stooklijn gaan stoken en overal thermostaat kranen gebruiken

Electrische vloerverwarming in de badkamer plaatsen.

 

Ik heb hier een soortgelijke situatie, ik heb daarom een thermostaat kraan in de huiskamer, en stel de wandthermostaat in de huiskamer dan net iets hoger, waardoor de ketel nog net blijft stoken en de radiatoren in de rest van het huis lauw blijven.

Niet ideaal, maar werkt wel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het opgelost door de radiator in de badkamer gewoon 30% groter te kiezen dan nodig. (Gewoon de grootste sierradiator gekozen die nog net boven het bad paste)

Daarnaast het plafond van badkamer nog flink geisoleerd.

De badkamer wordt nu geen 21 maar ongeveer 24 graden en ook de wanden ed. nemen deze temperatuur aan.

Ga je nu douchen oid. dan wordt het toch niet koud omdat ten eerste de badkamer goed geisoleerd is (alleen de ventilator zuigt de warme lucht weg maar die is tevens voorzien van een hygrostaat en een schakelaar om hem uit te zetten)

Stop je met douchen dan geven de wanden ed. nog zoveel warmte af dat het toch aangenaam in de badkamer blijft.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Blitzteam schreef het volgende:

Mijn badkamer is in de winter te koud.

als ik de thermostaat( welke in de huiskamer hangt ) bv op 21 graden instel, is het logisch dat als in de huiskamer een temp van 21 graden is dat de HR ketel afslaat.

alleen wordt mijn verwarming op de badkamer dan ook koud.

 

Hoe groot je de radiator in de badkamer ook kiest, wanneer de ketel geen warm water levert zal het koud blijven in de badkamer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de installatie van een cv in een woonhuis hoort gewoon een transmissieberekening plaats te vinden die exact aangeeft wat de warmtebehoefte van een vertrek in de woning is. Deze is opgebouwd uit: transmissie, leidingverlies en ketelcapaciteit.

 

Daaruit volgt de waarde van de radiator in de betreffende ruimte gemeten in kcal/h. Bij elke radiator die je koopt staat dit aangegeven.

 

Het lijkt er dus op dat dit niet is gedaan en daardoor kan het zijn dat de woonkamer teveel aan capaciteit heeft en de badkamer te weinig.

 

Een oplossing is: alsnog de berekening (laten) maken en de juiste waardes kiezen, maar van hieruit lijkt het erop dat de woonkamer teveel aan warmteafgifte heeft en daardoor de rest van de woning in de kou zet. Dus 'simpel' draai een radiator in de woonkamer dicht en kijk of het probleem is opgelost.

 

Alleen een andere radiator vergroten heeft niet echt veel zin. Is alleen duurder in gasverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is zoals gerrit B al schreef, neem een grotere radiator dan is het probleem al vaak opgelost.

Laat ook de radiator in de badkamer altijd aan staan, dat scheelt ook een hoop.

 

Mocht dat niet voldoende zijn, kun je overgaan op zoneverwarming (even googelen)

Of je kunt ook je radiator ombouwen, met een elektrisch verwarmings element er in, met daarop een aparte thermostaat.

Ook dit soort ombouw setjes zijn verkrijgbaar voor een bestaande radiator (even zoeken naar elektrische radiator)

 

De oplossing van ceesv is een dure oplossing, en kost veel energie.

aangepast door pearlpeter
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn oplossing is inderdaad niet de goedkoopste, maar je staat dan niet in de kou in de badkamer.

 

Maar de tip van Gratje 65 is ook niet slecht.

Of toch de radiator in de woonkamer knijpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er dus op dat dit niet is gedaan en daardoor kan het zijn dat de woonkamer teveel aan capaciteit heeft en de badkamer te weinig.

Dat was ik nog vergeten er bij te zeggen, dat ik de radiatoren in de kamer ook iets geknepen heb, zodat er ook meer (langer) warmte naar de badkamer en de bijbouw kan gaan.

Door de extra isolatie (10 cm steenwol)van de badkamer geeft dit ook geen/weinig hoger energieverbruik terwijl het comfort wel flink stijgt.

 

Ga je het geheel opnieuw berekenen dan kom je vrijwel zeker op de gegevens uit wat je nu al in de praktijk weet nl. dat de verhouding kamer/badkamer niet goed is.

Maar die berekening kun je ook vrij eenvoudig zelf doen en er zijn wel voorbeelden te vinden op het www.

Probleem is alleen dat de huidige radiatoren met dezelfde afmetingen vaak een hogere warmteafgifte (vermogen)hebben dan oude en bij aankoop staat wel vermeld hoeveel vermogen een radiator heeft, maar hangt hij er eenmaal dan kun je nergens een type plaatje oid. vinden met deze waardes.

Dus alles opnieuw berekenen geeft wel een indicatie maar of je er veel aan hebt is maar de vraag.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere radiator in het huis moet een radiator thermostaatknop hebben en een afzonderlijk circuit van en naar de ketel. De thermostaat moet helelaal weg. Alleen zo werkt het.

Alleen dat kost wat meer bij de bouw en de architekten en bouwondernemers in Nederland hebben dit niet geleerd. Daar zit het probleem.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere radiator in het huis moet een radiator thermostaatknop hebben en een afzonderlijk circuit van en naar de ketel. De thermostaat moet helelaal weg. Alleen zo werkt het.

Alleen dat kost wat meer bij de bouw en de architekten en bouwondernemers in Nederland hebben dit niet geleerd. Daar zit het probleem.

 

Mijn CV installatie werkte op die manier maar was er niet gelukkig mee

Aan de hand van buiten en binnen temperatuur werd de ketel temperatuur bepaald (stooklijn) met als

resultaat als het echt niet nodig is blijft de ketel toch stoken om de ketel op temperatuur te houden (kost onnodig geld)

Met hulp van Con is de ketel nu zo ingesteld dat als in de woonkamer de temp 1 graag hoger is als ingesteld gaat

de waterpomp uit dus ook de brander.

De afgelopen dagen toen het buiten kouder was als -2 ging op de ketel een ander programme lopen ,zachtjes 's nachts stoken

om bevrieding te voorkomen (ketel temp 40 graden) en zonder opstoken 's morgen aangenaam in badkamer.

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

de monteur die me nieuwe afsluiters gemonteerd heeft omdat er heeel HEEEL veel water weggelekt was bij een leiding breuk

vertelde mij men plaatst liever een verdeler en van die verdeler gaat men naar die ene radiator

 

hee?! :cool:

 

toch een sternet.

aangepast door Tonskidutch

Garden Party

Mezzoforte

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...